کد خبر: ۹۳۶۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۱۱۴
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: نقش برخی از شرکت‌های تولید‌کننده دارو از جمله تولیدکنندگان آنتی بیوتیک در زمینه کمبود دارو واضح و قابل تأمل است.

نقش شرکت‌های تولید‌کننده در زمینه کمبود دارو واضح و قابل تامل استبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس، زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 24 آبان) در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص بررسی نحوه مدیریت زنجیره تامین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور و همچنین گزارشی از نحوه اجرای طرح دارویار گفت: جمع بندی بررسی های صورت گرفته در کمیسیون بهداشت و درمان موید آن است علی رغم آنکه در تفاهم‌نامه 42 بندی اجرای طرح اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه سلامت وظایف هر یک از دستگاه‌های متولی برای مدیریت بهینه زنجیره تامین و توزیع دارو و اجرای بهینه طرح دارویار مشخص گردیده است، اما به دلیل وجود برخی از ناهماهنگی ها و ضعف های عملیاتی دستگاه های مسئول، امروز از یکسو شاهد افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی و بعضاً افزایش پرداخت از جیب بیماران هستیم.

وی افزود: از سویی بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که مداخله تنظیم بازار در حوزه قیمت‌گذاری دارو و نبود یک متولی واحد در این خصوص موجب تشدید موانع موجود در مسیر قیمت‌گذاری صحیح اقلام دارویی شده است. مطابق با ارزیابی‌های صورت گرفته در این کمیسیون نقش برخی از شرکت‌های تولید‌کننده دارو از جمله تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک در زمینه کمبود دارو واضح و قابل تأمل بوده به گونه‌ای که علیرغم برخورداری این شرکت‌ها از مواد اولیه و حد واسط تامین شده با ارز ترجیحی و سودآوری فرآورده‌های تولیدشده در صورت فروش با قیمت‌های اعلامی در طرح دارویاری با انگیزه دریافت قیمت‌های بالاتر تولیدات خود را متوقف یا کاهش داده و نتیجه این اقدام سرگردانی خانوار در داروخانه‌ها بوده است.

وی افزود: بهبود در امر سهولت دسترسی شهروندان به برخی اقلام دارویی صورت نگرفته و کمبودهای دارویی در بازار، موجب اخلال و رنج در زندگی روزمره مردم شده است.

متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را اینجا    بخوانید.

پایان پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: