کد خبر: ۹۳۶۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
تعداد بازدید: ۱۵۲
پوست میوه سطح نازک خارجی میوه است که اغلب برداشته و یا خراشیده می شود. با این وجود پوست میوه به خاطر داشتن بسیاری از مواد مغذی حیاتی و ترکیبات مفید است که نقش مهمی در سلامتی دارند به عنوان یکی از اجزای اساسی رژیم غذایی شناخته می شود.

پوست میوه را به این دلایل دور نریزیدبه گزارش خبرداغ به نقل از بهداشت نیوز :بسیاری از ما نا آگاهانه و یا طبق عادت، پوست میوه یا سبزیجات را در زمان مصرف به عنوان ضایعات غیر قابل مصرف دور می‌ریزیم. بی‌خبر از این‌ که این پوست و برگها سرشار از مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی بوده و در برخی موارد حتی بیشتر از خود میوه و سبزیجات مغذی هستند.

پوست میوه ها منبع سرشار ی از فیبرهای غذایی است که به عنوان NSP (پلی ساکاریدهای غیر محلول) مانند سلولز، پکتین، تانن، صمغ و غیره نیز شناخته می شوند. این ترکیبات قسمت عمده ای از ارزش غذایی میوه ها را افزایش می دهند و با کاهش زمان انتقال به دستگاه گوارش کمک بسیاری به جلوگیری از یبوست می کند. جالب است بدانید که پوست میوه ها به سموم موجود در غذا متصل شده و از غشای مخاط روده محافظت کرده و در نتیجه خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

خاصیت پوست میوه ها در جوانسازی پوست @_@ با پوست میوه پوستت رو جوون کن - جامداد مگ

علاوه بر این، فیبرهای غذایی به نمک های صفراوی -ساخته شده از کلسترول- متصل شده و جذب مجدد آنها را کاهش می دهند و در نتیجه به کاهش سطح کلسترول LDLخون نیز کمک می کنند.

همانطور که می دانید، پوست میوه ها دارای کالری ، قند و چربی کمی بوده و از کلسترول تشکیل شده اند. این ماده به مقدار زیادی به حجم میوه مصرف شده اضافه کرده و به کاهش مصرف کلی غذا کمک می کند. پوست برخی از میوه ها مانند گواوا و مرکبات حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی و ویتامین است.
پوست میوه ها بمب ویتامین

ویتامین C یا همان (اسید اسکوربیک) موجود در پوست برخی میوه ها بیشتر ازمقادیر موجود در آب آن است. در پوست پرتقال به ازای هر ۱۰۰ گرم، ۱۳۶ میلی گرم ویتامین C وجود داشته در حالی که مقدار ویتامین C موجود در ۱۰۰ گرم پالپ پرتقال ۷۱ میلی گرم است. به همین ترتیب پوست اکثر میوه ها ، منبع غنی از ویتامین A ، ویتامین های B کمپلکس ، مواد معدنی مانند کلسیم ، سلنیوم ، منگنز و روی است که چندین برابر بیشتر از مغز میوه مفید است. بر اساس آخرین مطالعات علمی انجام شده برخی از ترکیبات موجود در پوست میوه های شور دارای اثر برونکودیلاتور است و می تواند به تسکین اسپاسم برونش در بیماران مبتلا به آسم کمک کند. از این رو ، توصیه می شود که میوه ها را همراه با پوست آن ها میل کنید.

‎میوه ها منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که بدن ما برای سالم ماندن از آنها استفاده می کند. صرفنظر از خواص تغذیه ای، میوه ها با تنوع خاص خود بسیار خوش رنگ، خوشمزه و معطر هستند .
فواید پوست موز

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در بین خانواده‌ها است که بسیاری از خوردن آن لذت می‌برند. خوردن موز برای سلامتی بسیار مفید بوده و به دلیل داشتن مواد مغذی یکی از بهترین تقویت کننده‌های سلامتی به‌شمار می‌رود. اما نکته جالب در مورد موز این است که تقریبا تمام مواد مغذی و اساسی موز در پوست آن نهفته است. پوست موز برای زیبایی پوست شما بسیار مفید است و حتما باید آن را در رژیم غذایی بگنجانید. پوست موز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبات ضدقارچ‌ و ضدباکتری‌ و آنزیم‌های مفید برای بدن بوده و همچنین سرشار از ویتامین‌های B۶ ،B۱۲، منیزیم و پتاسیم است.

سفیدکننده دندان : برای سفید کردن دندان قسمت داخلی پوست موز را به مدت یک دقیقه روی دندان های خود بمالید

بهبود جوش ها و آکنه : یکی دیگر از خواص پوست موز درمان جوش و آکنه است. برای نابودی جوش قسمتی از پوست موز را بریده و سپس به آرامی روی محل جوش یا آکنه به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید. محققان توصیه می‌کنند اطراف جوش یا آکنه را با پنبه و آبگرم پاک کرده تا مواد داخلی پوست موز روی جوش و آکنه خشک شود. این کار را حداقل ۳ روز در هفته انجام دهید.

پوست موز به عنوان مسکن: پوست موز را روی قسمت دردناک مالیده و یا با روغن نباتی ترکیب کنید و سپس از آن بر روی سطح دردناک استفاده کنید.

پیشگیری از خارش پوست :اسیدهای موجود در پوست موز باداشتن خواص آب رسانی از خشکی و خارش پوست بدن جلوگیری می‌کند. برای این منظور، روزی دوبار محل مورد نظر را با قسمت درونی پوست موز ماساژ داده و پس از چند دقیقه با آب سرد تمیز کنید. همچنین به عنوان یک روش جایگزین می توانید قسمت داخلی پوست موز را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و محل مورد نظر را با آن ماساژ دهید. در طول روز چندین بار این عمل را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

بهبود جای نیش حشرات :جای نیش حشرات بسیار دردناک و آزاردهنده است. برای تسکین درد نیش حشرات، ابتدا قسمت داخلی پوست موز را به مدت پنج دقیقه روی ناحیه مورد نظرماساژ داده و بعد از پانزده دقیقه محل نیش خورده را با آب سرد بشویید. در صورت نیاز این عمل را تکرار کنید.
فواید پوست لیمو

از مزایای مفید پوست لیمو می‌توان به پاک‌سازی کبد، تقویت مویرگ‌ها، درمان عفونت گوش، گردش خون منظم، کاهش انقباضات عضله ای و جلوگیری از سکته اشاره کرد. ویتامین پوست لیمو ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ویتامین آب لیمو است. علاوه براین، پوست لیمو موجب برطرف کردن سم‌های موجود در بدن می‌شود. متاسفانه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که پوست لیمو مفید نیست و آن را کنار می‌گذارند.

پوست لیمو و سلامت پوست :پوست لیمو در جلوگیری از مشکلات پوستی نظیر چین و چروک، آکنه، رنگدانه‌ها و لکه‌های تیره نقش دارد؛ از آنجاییکه که رادیکال‌های آزاد نقش بسیار مهمی در این فرایند داشته و پوست لیمو نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و تا حد زیادی در سم‌زدایی پوست نقش دارد، مصرف آن بسیار توصیه می شود.

سلامت استخوان :پوست لیمو سرشار از ویتامین هایی است که برای حمایت از سلامت استخوان کار می کنند. بدلیل داشتن مقادیر سرشاری از کلسیم و ویتامینC که در حفظ و بهبود سلامت استخوان نقش دارند، پوست لیمو به بهبود سلامت استخوان کمک می‌کند پوست این میوه همچنین از ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و رماتیسم التهابی جلوگیری می‌کند و در کاهش استرس اکسیداتیو نقش دارد.

از بین برنده سموم: پوست لیمو دقیقا مانند آب لیمو می تواند سموم بدن شما را از بین ببرد.

کاهش دهنده کلسترول :فلاونوئیدهای پلی فنول موجود در پوست لیمو باعث می شوند کلسترول خوب تقویت شود.

سلامت قلب : ویتامین ها و مواد معدنی موجود در پوست لیمو به حمایت از سلامت قلب کمک می کنند.

سلامت دهان و دندان : ویتامین های موجود در پوست لیمو برای تقویت لثه و دندان مفید هستند.
فواید پوست انبه

آنتی اکسیدان: میوه انبه و پوست آن حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده که برای کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مفید هستند. رادیکال های آزاد می توانند بر روی تمام قسمت های بدن از جمله پوست، چشم و حتی قلب تأثیر بگذارند.

کاهش وزن نتایج مطالعه ای در استرالیا نشان داد که خوردن انبه با پوست می تواند باعث کاهش وزن شود.

هضم غذا : خوردن پوست انبه می تواند باعث هضم و کاهش یبوست شود. پوست انبه همچنین سرشار از فیبر بوده که برای هضم غذا و سلامت قلب مفید است.
فواید پوست پرتقال

پوست پرتقال برای کاهش وزن بسیار مفید است و به عنوان لایه برداری طبیعی و موثر برای سفید کردن پوست عمل می‌کند. پوست پرتقال، به سلامت دهان، تسکین مشکلات تنفسی، پیشگیری از یبوست و برطرف کردن سوزش معده کمک می‌کند. پوست پرتقال از سرطان پیشگیری می‌کند و ریسک بیماری قلبی را پایین می‌آورد.
فواید پوست انار

پوست سفت و قرمز انار مانند دانه‌های ریز و خوشمزه‌ی آن سرشار از فواید زیادی برای سلامتی است. پوست انار می‌تواند به طور موثر با آکنه و جوش و کهیر مبارزه کرده، ریزش مو را متوقف کرده و از شوره‌ی سر جلوگیری کند. سایر خواص پوست انار شامل پیشگیری از بیماری قلبی، تسکین گلو درد، تقویت سلامت استخوانها، کمک به بهداشت دهان و سلامت روده‌ها است.
فواید پوست خیار

اغلب اوقات پوست خیار را دور ریخته و تصور می‌کنیم فقط خود میوه‌ی خیار دارای آنتی اکسیدان و مواد مغذی است. اما پوست خیار، سرشار از فیبر بوده بدلیل داشتن کالری اندک برای کاهش وزن و پیشگیری از یبوست سودمند است. پوست این میوه‌ی خوشمزه سرشار از بتا کاروتن، نوعی ویتامین A و ویتامین K است که سلامت استخوان را تقویت کرده، از لخته شدن خون جلوگیری کرده و بینایی را بهبود می‌دهد.

فواید پوست سیب

خوردن سیب از شما در برابر طیف وسیعی از بیماریها مانند عفونت‌ها محافظت می‌کند اما پوست این میوه هم خالی از فایده نیست. پوست سیب حاوی فلاوونیدهاست که ماده‌ای شیمیایی موجود در سیب است. این ماده سلول‌های سرطانی را نابود کرده و عملکرد ایمنی بدن را تقویت می‌کند. یکی از حقایق جالب در مورد پوست سیب این است که این ماده حاوی اسید اورسولیک بوده و به دلیل داشتن خواص کالری سوزی‌، وزن اضافی را کاهش می‌دهد.
فواید پوست هندوانه

قسمت سفید رنگ پوست هندوانه، سرشاز از مواد مغذی است که برای سلامتی مفیدند. پوست هندوانه که معمولا آن را دور می‌ریزید می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ضمنا با مالیدن پوست هندوانه به پوست بدن، می توانید ذرات آلوده پوست را پاک کنید. خاصیت دیگر پوست هندوانه خنثی کردن رادیکال‌های آزاد روی پوست است که در نتیجه از آسیب پوست جلوگیری می‌کند.
فواید پوست کیوی

یکی از مفید ترین پوست‌های میوه، پوست کیوی است که سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان بوده، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد و خون را بصورت طبیعی رقیق می‌کند. پوست کیوی را هم می‌توانید در اسموتی یا سالادهای خود برای مزه‌ی بهتر مخلوط کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: