کد خبر: ۹۳۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۲۰۴
یک عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه جنبش دانشجویی اصیل برای رسیدن به آرمان‌های خود از روش‌های غیرمنطقی استفاده نمی‌کند، گفت:ساحت جامعه نخبگی و دانشجویی از هرگونه اقدام خرابکارانه و شعارهای خارج از عرف و نزاکت به دور است.

ساحت جامعه نخبگی و دانشجویی از اقدام خرابکارانه و شعارهای خارج از عرف به دور استبه گزارش خبرداغ ، مهدی تقوی‌رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه و دکترای علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: حدود یکماه از حادثه فوت خانم مهسا امینی و حواشی پررنگ‌تر از متن آن در کشور می گذرد. شاید آن روز که این اتفاق ناگوار در رسانه‌های داخلی و خارجی انتشار پیدا کرد و به سرعت در فضای مجازی ترند شد کسی به درستی نمی‌دانست که پشت پرده این رخداد چه سناریوها و نقشه‌هایی طرح ریزی شده بود که اینگونه با استفاده از تاکتیک‌های رسانه‌ای آستروتورفینگ به یک اتفاق کوچک اینگونه در فضای مجازی ضریب داده شود به گونه ای که به توییت اول دنیا تبدیل شود تا بتوان از این نمد کلاهی در قواره گشاد براندازی ببافند.

* دانشجویان اجازه ندهند افسار هدایت مطالبات اجتماعی در دستان ناپاک دشمنان و ضدانقلاب خارج نشین بیفتد

وی ادامه داد: سوژه سازی‌های متوالی در فضای واقعی و به دنبال آن تصویرسازی‌های غلوآمیز در فضای مجازی نشان از آن دارد که دستگاه پلید دشمن در روشن نگاه داشتن آتش فتنه با استفاده از احساسات پاک نوجوانان و جوانان بویژه در مدارس و دانشگاهها با طرح شعارهای جذاب همچون زن، زندگی، آزادی و نفی حجاب اجباری خوابهای طولانی دیده است. در این شرایط و با لحاظ نیات شوم دشمنان برای خالی کردن کینه های عمیق خود بر سر ملت عزیز و نظام مقتدر اسلامی ایران بیش از هرچیز هوشیاری و فراست در مواجهه با هر رخداد داخلی_فارغ از اینکه آن رخداد سوژه یا پروژه باشد_لازم و ضروری است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجویان نباید اجازه دهند افسار هدایت مطالبات اجتماعی در دستان ناپاک دشمنان و ضدانقلاب خارج نشین بیفتد، گفت: مطالعه جنبش‌های دانشجویی نشان می دهد که در فراگرد نهضتها و انقلابهای اجتماعی جنبش دانشجویی اصیل و ریشه دار هرگز از ابزار و روشهای غیر منطقی برای نیل به آرمانهای خود استفاده نکرده است. بدیهی است همواره جمع‌های فرهیختگی قلم را بر قدم، شعور را بر شور،گفتمان را بر خشونت، منطق را بر زور ترجیح می دهند؛ انتظار جامعه از دانشگاه و دانشجو نیز بهرمندی از ابزار گفتگو و دعوت به پیگیری مطالبات در محیط عاری از تنش و آشوب است.

تقوی تصریح کرد: با نگاهی بر آشوبها و اغتشاشات سالهای گذشته تا به اکنون به درستی می‌توان دریافت که هیچگاه هدف از این نمایشهای خیابانی اصلاح یک نابسامانی اجتماعی اعم از گرانی،فساد، تقلب در انتخابات و... نبوده است بلکه همه اینها به عنوان ابزاری برای مقاصد دیگر همچون ایجاد ناامنی،به چالش کشیدن نظم اجتماعی و اثبات ناکارآمدی نظام اسلامی در اداره کشور بوده است.

* هیچ عقل سلیمی تخریب اموال عمومی و خصوصی را عمل شرافتمندانه نمی داند

وی ادامه داد: اصطلاح"خرابکاری شرافتمندانه" که این روزها در رسانه های دشمن برای توجیه رفتارهای مزدوران داخلی بکار گرفته می شود تعبیر مضحک و در عین حال متناقض است چرا که هیچ عقل سلیمی تخریب اموال عمومی و خصوصی را عمل شرافتمندانه نمی داند.

تقوی گفت: بر طبق قانون اساسی برپایی تجمعات بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است.حدود و ثغور این اصل قانونی را می‌توان در قوانین تفسیری دیگر همچون قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی جستجو کرد. بر این اساس برای عناوین مجرمانه‌ای همچون تبلیغ علیه نظام و سردادن شعارهای موهن و یا استفاده از سلاح سرد و گرم در تجمعات مجازاتهایی در نظر گرفته شده است.

* ساحت جامعه نخبگی و دانشجویی از هرگونه اقدام خرابکارانه و شعارهای خارج از عرف و نزاکت به دور است

وی گفت: نکته مهم در اعتراضات اخیر برخی دانشگاهها آن است که همواره دانشجویان ضمن تاکید بر حق قانونی خود در انجام اعتراض اعلام داشته اند که به هیچ وجه بدنبال اغتشاش در کشور نیستند و صرفا قصد رساندن صدای اعتراض خود به مسوولان دارند. این موضوع از یک سو درستی مطالبات این بخش از جامعه را حکایت می کند و از سویی دیگر ضرورت پایبندی به این ادعا و ضرورت تمیز مرز بین دو مقوله اعتراض و اغتشاش را گوشزد می‌کند. به نظر می رسد تبیین دقیق مفاهیم پیش گفته و نحوه صحیح پیگیری مطالبات دانشجویی و آفات خروج از مسیر درست مطالبه گری امری است لازم که بایستی توسط اساتید دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود.

این استاد دانشگاه گفت: ساحت جامعه نخبگی و دانشجویی از هرگونه اقدام خرابکارانه و شعارهای خارج از عرف و نزاکت به دور است. اتفاقات اخیر در برخی دانشگاهها انحراف از نهضت مطالبه گری و آرمان خواهی مورد انتظار جامعه از قشر فرهیخته دانشگاهی بود و باید سریعا تدارک گردد. نمی توان در مطالبه گری از روشهای غیرقانونی بهره برد و در عین حال برخورد قانونی با آن را خشونت و استبداد قلمداد کرد.

* برابر قانون تفاوتی بین دانشجو و غیردانشجو نیست

وی اظهار داشت: همه اقشار جامعه در بهره مندی از حقوق شهروندی خود همچون برپایی تجمعات اعتراضی موظف به رعایت قانون و چارچوبهای تعیین شده پیرامون آن هستند و در این خصوصی تفاوتی بین دانشجو و غیردانشجو نیست هرچند در مراجع رسیدگی به درخواستها و تخلفات احتمالی وفق قانون تفاوت وجود داشته باشد.

پایان پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: