کد خبر: ۹۳۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
تعداد بازدید: ۹۲۸
باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر رشد ۱۰ برابری میزان خطرپذیری دانش آموزان، رتبه اول خشونت در آسیب های اجتماعی جمعیت دانش آموزی و برنامه این وزارتخانه برای کاهش خشونت، افسردگی و همچنین حضور دانش‌آموزان در ناآرامی‌های اخیر گفت: این مباحث امنیتی است و چنین مواردی احتیاج به گفت‌وگوی فراوان دارد، البته وضعیت خشونت و آمارهای موجود در جمعیت دانش‌آموزی را می پذیریم، هرچند دلایل و عوامل مختلفی در بروز چنین مواردی نقش دارند.

معاون وزارت آموزش و پرورش: باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم / از ظرفیت تشکل‌هایی، چون سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و هیئت‌های مذهبی نباید غافل شدبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامه «نورچشم» از فردا در مدارس کشور خبر داد و گفت: در همین راستا، فردا، نوزدهم مهرماه، نماز جماعت در مدارس سراسر کشور اقامه می‌شود.

اصغر باقرزاده در نشستی با خبرنگاران جزئیاتی از اجرای برنامه «نور چشم»، ارائه و عنوان کرد: روز سه شنبه، نوزدهم مهرماه و در آستانه ولادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) این طرح در همه مدارس کشور آغاز می‌شود.

وی افزود: در ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد آموزشگاهی نمازخانه وجود دارد. برای برپایی نماز جماعت فردا از همه مدارس خواستیم که این برنامه را در صحن مدارس و مساجد همجوار مدارس اجرا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این برنامه به صورت نظام‌مند و با کمک گروهی از معلمان، مربیان و مدیران باسابقه، آماده شده و از روز سه شنبه ۱۹ مهرماه به صورت نمادین با برگزاری نمازهای جماعت و حضور حداکثری دانش‌آموزان و فرهنگیان در یکی از اماکن مقدس یا بقاع متبرکه یا حیاط مدارس برگزار می شود گفت: شروع آموزش عملی نماز توسط معلمان پایه‌های دوم و سوم ابتدایی دختران، و پایه‌های هفتم و هشتم پسران با استفاده از محتوای کتاب‌های درسی، تمهید مقدمات برای آشنایی و آموزش دانش‌آموزان با موضوع تقلید و مرجعیت و آشنایی آن‌ها با مراجم عظام تقلید، اهتمام جدی به امر آموزش مستمر دانش‌آموزان در آستانه تکلیف در طول سال تحصیلی، برگزاری با شکوه مراسم جشن تکلیف (بهار بندگی) برای دختران پایه سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم دوره متوسطه اول در پایان سال تحصیلی، بخشی از جمله برنامه‌هایی است که ذیل طرح نور چشم اجرا می‌شود.

وجود «خشونت» در جمعیت دانش‌آموزی

باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم

باقرزاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر رشد ۱۰ برابری میزان خطرپذیری دانش آموزان، رتبه اول خشونت در آسیب های اجتماعی جمعیت دانش آموزی و برنامه این وزارتخانه برای کاهش خشونت، افسردگی و همچنین حضور دانش‌آموزان در ناآرامی‌های اخیر گفت: این مباحث امنیتی است و چنین مواردی احتیاج به گفت‌وگوی فراوان دارد، البته وضعیت خشونت و آمارهای موجود در جمعیت دانش‌آموزی را می پذیریم، هرچند دلایل و عوامل مختلفی در بروز چنین مواردی نقش دارند.

وی افزود: اما باید از نگاه کارشناسی و تربیتی این بحث را بررسی کرد. عدم برقراری ارتباط موثر و مستقیم از جمله اشکالات است و راه حل را در توجه به این موضوع می‌دانیم. اولین قدم برقراری ارتباط مستمر، مستقیم و صمیمانه با نوجوانان است و اگر این راهبرد ما باشد باید چند فعالیت انجام دهیم. اولا باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم. به مدت ۲۵ ماه مدارس تعطیل و آموزش ها غیرحضوری بود، بچه‌ها خانه‌نشین و از مدارس دور شدند. تهدیداتی بر تعطیل ماندن مدارس وجود داشت. عدم برنامه‌های حضوری هیجانات را بالا می‌برد و در اولین گام مهم است که برگزاری حضوری مدارس با آرامش پیش برود.

شرایطی برای ابراز وجود و احساسات دانش آموزان فراهم کنیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه مسائلی که در آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود مسائل آموزشی و تربیتی است گفت: ایجاد فضای مناسب برای آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان با مشکلاتی چون کمبود اعتبارات و موارد دیگر مواجه است اما ما از مسئولیت‌های خود شانه خالی نمی‌کنیم و برنامه ما این است، بعد از ایجاد آرامش در جامعه که رو به بهبود است، باب گفت‌وگو با دانش‌آموزان از سوی اولیاء و والدین دانش‌آموزان باز و شرایطی برای ابراز وجود و احساسات آنها فراهم کنیم.

باقرزاده ادامه داد: عمده این موارد می‌تواند در فضاهای غیرمدرسه‌ای مانند کانون‌های فرهنگی هنری و اردوگاه‌های دانش آموزی انجام شود.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به شناسایی توانمندی‌های متنوع دانش‌آموزی و آماده سازی بسترهای لازم برای به‌کارگیری آن در اقامه نماز نظیر پخش اذان دانش‌آموزی به صورت زنده در مدرسه، معرفی و تشویق دانش‌آموزان خلاق و فعال امر نماز در مناسبت‌ها اشاره کرد و گفت: از ظرفیت تشکل‌هایی چون سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و هیئات‌ مذهبی دانش‌آموزی جهت اقامه باشکوه نماز جماعت به‌ویژه به عنوان موذن، مکبر و ... نباید غافل شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده حداکثری از ظرفیت استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی با محوریت ستاد اقامه نماز و جلب همکاری اولیای دانش‌آموزان در فعالیت‌های مختلف اقامه نماز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به حل و فصل برخی مشکلات و چالش‌ها مانند عدم وجود نمازخانه یا تجهیز نبودن آن در مدارس کمک کنند.

باقرزاده درباره وضعیت نیروی انسانی در معاونت پرورشی نیز توضیح داد و گفت: حدود ۴۲ هزار مربی پرورشی داریم و با کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی رو به‌رو هستیم. سالانه از محل آزمون استخدامی کمتر از هزار نفر به معاونت پرروشی اختصاص می‌دهند و عمده پذیرفته‌شدگان آزمون، معلم هستند. در دانشگاه فرهنگیان رشته امور تربیتی و مشاوره دوسال است راه‌اندازی شده که سال گذشته ۱۰۰۰ و امسال ۵۰۰ نفر جذب شده‌اند این در حالی است که حدود ۴۰۰۰ خروجی بازنشستگی در هرسال داریم.

کمبود شدید مشاور در مدارس

وی افزود: در حوزه مشاوره، باید نزدیک به ۴۵ هزار نیرو باید داشته باشیم که اکنون ۱۳ هزار مشاور داریم و با کمبود ۳۵ هزار نیروی مشاوره مواجهیم. ۱۵ درصد مشاوران ما در دوره ابتدایی، ۴۵ درصد در متوسطه اول و ۴۰ درصد در متوسطه دوم مشغول به ارائه خدمت هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: