کد خبر: ۹۳۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
تعداد بازدید: ۴۳۹
طی هفته های گذشته شاهد اعتراضات و گاه اغتشاشات در کشور بودیم. همه این رویدادها از یک حادثه شروع شد و به سرعت شعله ور گردید.

با جوانهای امروزی حرف بزنید/ آنها از آینده شان مطمئن نیستند؛به نظام و مسئولان اعتماد ندارند؛از وضع موجود هم ناراضی اندبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اطلاعات :طی هفته های گذشته شاهد اعتراضات و گاه اغتشاشات در کشور بودیم. همه این رویدادها از یک حادثه شروع شد و به سرعت شعله ور گردید.

اینکه جریانات و گروهک ها تلاش کردند سوار بر ماجرا شوند و بنزین روی آن بریزند واضح است. اما این واقعه ویژگی هایی از جامعه ایران را نشان می دهد که «نادیده » گرفته شده است. بنابراین باید این حادثه را از جنبه نشانه شناسی تغییرات و جنبش های فرهنگی و اجتماعی ایران نیز نگریست.

۱. جامعه ایران آن یکدستی فرهنگی دهه های گذشته را ندارد. فرهنگ غالب، با چالش مواجه است. بخشی از جامعه نگرش ها و ارزشهای دیگری دارد بلکه گاه در تضاد با جریان غالب است.

۲. این تغییر در نگرش ها و ارزش‌ها در بین بخش قابل توجهی از زنان و جوانان جدی تر شده و تا حدی در حال تبدیل شدن به یک جنبش اجتماعی است. آنها اصرار دارند با این جنبش، دیده شوند و به حساب آیند.از این تفاوت بعضی از جامعه شناسان با عنوان شکاف نسلی یاد کرده اند ولی به نطر می رسد موضوع فراتر از شکاف نسلی و بلکه نوعی جنبش استقلال خواهی جوانان است.

۳. این گروه اجتماعی از زنان و جوانان چند ویژگی دارند: الف: سلطه سنتی خانواده را بر نمی تابند. ب : برای جوان استقلال قائل هستند و بر خلاف نسل های پیشین دوران جوانی را به عنوان یک دوره مستقل، معنادار و باهویت می بینند نه دوران گذار . آنها برای خود حقوقی قائل هستند و نمی خواهند بزرگترها( نسل پیشین) برای آنها تصمیم بگیرند .ج: آنها سازمان‌های آموزش رسمی را ناکارآمد می دانند و آینده خود را در مدرسه و دانشگاه نمی بینند . آنها پرورش یافته شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی هستند. آنها به دلیل زیست در فضای مجازی به نوعی دچار انزوای اجتماعی شده اند و خود را در حاشیه جامعه یافته اند و تلاش می کنند یا دنیای حقیقی را مطابق خود تغییر دهند و یا دنیای حقیقی جایی برای آنها باز کند.

۴. جامعه ایران با گسترش وضعیت آنومیک (بی هنجاری)مواجه است و این وضعیت در بین جوانان و دختران شدت بیشتری دارد . هرچند اکثریت آنها نمی خواهند علیه وضعیت موجود شورش کنند ولی بحران های ارزشی و اجتماعی برخی از آنها را تا آستانه شورش هم کشانده است.

۵. بخشی از گروه جوانان و زنان نقش های سنتی را نمی پذیرند و بازتعریف آنها را خواهانند.

۶. علت خشم آنها چند احساس و ادراک اجتماعی است: احساس عدم رضایت از وضعیت موجود، احساس ناکارآمدی سیستم اجرایی و اداری کشور و احساس عدم اعتماد به نظام تصمیم گیری و مدیریتی .


گفتگو با این نسل، توجه به درخواست های آنها، و توجه به آنها به عنوان کنشگران فعال، رویکردی است که می بایست در مطالعات حوزه جوانان و زنان جایگزین نگاه آسیب شناسی شود .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد شادکام
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
0
مثل اینکه شما در وسط معرکه نرخ تعیین میکنی ، این حرفها و توصیه ها نه مال این وقت است و نه کمکی به حل مسئله میکند . اول اینکه شما از مطالبه ایی که به نام کل جوانان میزنید کاملا در تضاد نگرش فکری موجود در جامعه است ، چرا که یک عده قلیلی که قطعا با هدایت دشمن با درخواست حلال نمودن حرام خدا ، دست به اغتشاش و آشوب میزنند ، نمیشود گفت مطالبه جوانان امروزی .... دوم اینکه اگر فرض را بر این گذاریم ، باز هم وقتش حالا نیست ، حالا باید دزد را از خانه بیرون کرد بعد به سراغ خانه تکانی رفت ، لطفا با حرفهای دو پهلو زدن به نام راهکار ، آتش بیار معرکه نباشید ....
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: