کد خبر: ۹۳۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
تعداد بازدید: ۱۷۸
اگر در کشور قانونی وضع می شود بهتر است در مجلس وضع شود تا از استحکام و قوام بیشتری برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر باید مطابق نظر رسمی یک مرجع قانونگذاری، قانون وضع شود. اما آنچه مصوب شده، از نظر محتوایی دارای اشکال است

مصوبه شورای عالی مجازی را از طریق رسانه ها خواندم/مصوبه نظارت مجلس را منتفی می کندبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین، جواد مرشدی: مرداد سال گذشته نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق تصویب کردند طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد؛ مجوزی که باید طرح صیانت در کمیسیون مشترکی بررسی می شد و مصوباتش همان مصوبه صحن علنی بود و مستقیم برای ارائه نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شد. اما این گونه نشد و درنهایت طرح صیانت از اصل 85 هم خارج شد. طی این مدت بحث های زیادی در مجلس بین موافقان و مخالفان طرح و در مرحله ای نیز مرکز پژوهش ها وارد عمل شددر نهایت چندی پیش پیش شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخش مهمی از طرح

صیانت را تصویب کرد و به دلیل تعطیلی مجلس، نمایندگان از طریق رسانه ها درجریان اخبار تصویب این مصوبه قرار گرفتند. این شورا دارای اعضای حقوقی و حقیقی است .اعضای حقوقی این شورا عبارتند از: رئیس جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم،

تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. اعضای حقیقی برای مدت سه سال انتخاب می شوند. در باره مصوبه شورای مذکور غلامرضا نوری قزلجه از اعضای کمیسیون مشترک طرح و یکی از مخالفان طرح صیانت در گفت و گو با خبر آنلاین از سایر اعضاءکمیسیون مشترک صیانت خواست ضمن تمکین از مصوبه شورای عالی فضای مجازی نقطه نظرات خود را از طریق همین مصوبه پیگیری کنند. این گفت وگو از نظرتان می گذرد:

آیا مجلس از جزئیات طرح تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری که بخش مهمی از طرح صیانت را تصویب کرد اطلاعی دارد یا خیر؟

آن ها مصوبه خود را احتمالا برای رئیس مجلس می فرستند ولی الزامی ندازند آن را به نمایندگان ابلاغ کنند، به ما اعلام نمی کنند و نمایندگان به صورت عمومی در جریان قرار می گیرند.

با توجه به تعطیل بودن مجلس آیا در این ایام برای هیات رئیسیه مصوبه خود را ارسال کرده اند؟

بله احتمالا فرستاده اند ولی ما از طریق رسانه ها در جریان قرار گرفتیم.

یعنی هیات رئیسیه نیز در چنین مواردی شما را در جریان قرار نمی دهد؟

نه این مرسوم نیست.

با توجه به این که طرح صیانت در مجلس هم داشت مورد بررسی قرار می گرفت، حالا که طرح صیانت در خارج از مجلس تبدیل به قانون شده، آیا این مصوبه قانونی است؟

اگر در این حوزه قانونگذاری می شد و مصوبه مجلس وجود می داشت می توانست از استحکام بیشتری برخوردار باشد. ولی مصوبات شورای عالی فضای مجازی هم بر اساس اساسنامه خود و آن رویه ای که تاسیس شده، اجرا می شود و این امری معمول است. در کشور ما مصوبات شوراهای عالی معمولا قابل اجرا هستند ولی خُب قطعا به استحکام قانون مجلس نیستند.

با این تفسیر دیگر کمیسیون مشترک حق اعتراض به این مصوبه را ندارد؟

کمیسیون مشترک بر اساس اصل 85 قانون اساسی تشکیل شد و بعد طرح صیانت را از ذیل اصل مذکور خارج کردند. به طور طبیعی کمیسیون هم دیگر موضوعیتی نداشت. به همین دلیل رئیس مجلس شورای اسلامی طرح مذکور را به شورای عالی فضای مجازی ارسال کرد. ولی افراد می توانند نظارت شخصی خود را به عنوان کمیسیون اعمال کنند.

آیا مصوبه جدید منجر به افزایس محدودیت ها خواهد شد؟ از نگاه شما ایرادات و اشکالات آن کدامند؟

مصوبه مذکور از استحکام باید برخوردار باشد، از این رو اگر در کشور قانونی وضع می شود بهتر است در مجلس وضع شود تا از استحکام و قوام بیشتری برخوردار باشد؛ به عبارت دیگر باید مطابق نظر رسمی یک مرجع قانونگذاری، قانون وضع شود. اما آنچه مصوب شده، از نظر محتوایی چند اشکال دارد: 1- در این مصوبه نقش دولت کم رنگ شده و دولت دیکر درآنجا اکثریت ندارد به همین دلیل اثر و نقش دولت کم می شود؛ یعنی نظارت مردم که از طریق

نمایندگان آن ها در مجلس بر هیات وزیران و دولت اعمال می شود، تقریبا از موضوعیت می افتد و نظارت پذیر نیست. 2- اشکال دیگر این است که در بعضی جاها با مباحث شورای رقابت ذیل اصل 44 و قانون موجود تزاحم دارد که به نظر می رسد این موضوع هم باید حل و فصل شود. 3- ترکیب افراد نشان می دهد نگاه فنی در مجموعه کمتر و نگاه ها بیشتر غیر فنی است. لازم است در چنین مراجعی نگاه های فنی و موضوعات محتوایی پر رنگ تر دیده شود ولی به نظر می رسد در اینجا موضوعات عمومی خیلی پررنگ تر دیده شده است.

از نظر شکلی چطور ، آیا ایرادی در این بخش وارد است ؟

خیر ، از نظر شکلی این از اختیارات شورای عالی فضای مجازی بود که ان را تصویب کردند. دقیقا می شود گفت مواد 2، 3، 4 طرح صیانت بود که با اندک تغییراتی آنجا مصوب شد .

در مجموع آنچه مصوب شده آیا همان طرح صیانت مد نظر مجلس است ؟

از ارکان اصلی طرح صیانت همین تنظیم گری و بحث کمیسیون بود که در اینجا مصوب کرده اند. اما در طرح صیانت در باره موضوعات بعدی یعنی پلت فرم ها و سرنوشت آن ها ،جرم انگاری ها، محدودسازی ها، مسدود سازی ها، فیلترینگ و جرائم توضیح داده شده ، که در طرح مصوب اصلا وارد آن موضوعات نشده اند و یک چارچوب و ظرفیت کلی با این مصوبه ایجاد شده است.

با این مصوبه آیا برای منافع و مصالح مردم و کسب و کارها در اینحا مقررات وضع و تصمیم گیری خواهد شد؟

در این مصوبات مخارج را به صورت خیلی کلی آورده اند و به تشکیلات اختیاراتی داده اند که موحب ایحاد یک ظرفیت شده و بستگی دارد که چگونه از ان استفاده شود . از نظر صیانتی ها و آنها که طرح صیانت را کار کرده بودند به نظر من همه نقطه نظرات شان را می توانند در غالب همین مصوبه جلو ببرند و نیازی به قانون دیگر نیست، زیرا شاکله اصلی صیانت، در شورا مصوب شده است. پس می شود در این ظرفیت و در این فضا آن اهدافی که طرح صیانت داشت پیگیری کرد، ولی ما امیدواریم ازاین ظرفیت در جهت صحیح و درست برای نظم دادن به فضای مجازی، افزایش امنیت کاربران، دسترسی آسان، سریع، پرسرعت و ارزان قیمت اینترنت که جزو حقوق اساسی مردم است، استفاده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: