به گزارش خبرداغ ، تحقق امضای الکترونیک به عنوان یک وظیفه قانونی توسط مجلس در بودجه ۱۴۰۱ به عهده سازمان نظام پزشکی گذاشته شد تا نسخههای الکترونیک ثبت شده، با تایید پزشک اعتبار حقوقی و مالی داشته باشند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در این مراسم رونمایی گفت: «تاکنون برای اینکه پزشکان بتوانند نسخههای الکترونیکی را امضا کنند، باید کارت هوشمند برای آنها صادر میشد و فرایند صدور کارت هوشمند طولانی، زمانبر و پرهزینه بود چرا که تمامی پزشکان برای استفاده از این کارت باید تجهیزات خاصی خریداری میکردند. در حال حاضر مقرر شده برای تمامی آنها امضای الکترونیکی صادر شود و نسخههای الکترونیکی خود را از طریق امضای الکترونیکی یا دیجیتالی که روی دستگاههای موبایلشان قرار میگیرد امضا کنند.»
دکتر محمد رئیسزاده تاکید کرد با این اقدام تمامی نسخههای صادر شده از سوی پزشکان انکارناپذیر و استنادپذیر خواهد شد.
بعد از پایان پیادهسازی سامانه امضای الکترونیکی توسط شرکت دانش بنیان ایرانساین، نیاز به سامانهای بود که به طور پایلوت این طرح را اجرا کند. در این مرحله سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفت این مرحله از کار را با بخش خصوصی پیش ببرد. دکترنکست که برای کمک در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده بود، با حسن نظر و اعتماد سازمان نظام پزشکی به عنوان تنها سامانه پایلوت امضا الکترونیک پزشکان انتخاب شد تا مرحله آزمایشی و آزمون و خطاها روی این پلتفرم انجام شود
مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی درباره این همکاری و نقش سامانه هوشمند دکترنکست در اجرایی شدن طرح امضا دیجیتال پزشکان گفت: «با توجه به بررسیهایی که انجام دادیم و آمار و اطلاعاتی که در دسترس ما قرار گرفت، متوجه شدیم سامانه دکترنکست بیشترین تعداد نسخهنویسی الکترونیک را در بین سامانههای خصوصی مورد استفاده در کشور دارد. در بررسیهای تکمیلی که از نیروی انسانی و مجموعهشان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که امکان همکاری بین طرفین وجود دارد. با توجه به استقبال و رویکرد مثبت این مجموعه در همکاری با سازمان، به عنوان کاندیدای اول ما برای پیادهسازی و تست این امضای دیجیتال، انتخاب شد. با توجه به اتفاقاتی که در ادامه اتفاق افتاد، از این همکاری راضی هستیم. چرا که در یک زمان فشرده کار میکردیم و نیاز داشتیم سامانهای که این طرح را پیادهسازی میکند، بتواند پا به پای ما و بدون توجه به روز تعطیلی یا ساعتهای غیراداری و... با ما همراه باشد، تا بتوانیم هرچه سریعتر این مساله را عملیاتی کنیم. در مدت همکاری که با هم داشتیم، بحث امضای نسخ الکترونیک با موفقیت در سامانهی دکترنکست پیادهسازی و تست شد.»
لازم به ذکر است که دکترنکست به عنوان پیشروترین سامانه بخش بخش خصوصی در ثبت نسخه الکترونیک و تشکیل پرونده پزشکی برای بیمار روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نسخه دیجیتال ثبت میشود.
با به ثمر رسیدن امضای دیجیتال نسخ و در فاز اول اجرا، پزشکی که در پلتفرم دکترنکست نسخه ثبت میکند، میتواند با استفاده از این اپلیکیشن روی گوشی خود اقدام به امضا کردن نسخهها کند. برای امضا نیز کافی است پزشک از بالاترین راهکارهای امنیتی گوشی خود استفاده کند و با یکی از روشهای اثر انگشت، احراز تصویر و چهره، پینکد یا pattern امضا خود را ثبت کند. در پایان روز کاری دکترنکست تمام نسخهها را به سازمان نظام پزشکی میفرستد و پزشک میتواند تمام نسخهها را به صورت الکترونیک امضا و تایید کند.
دیگرسامانههای ثبت نسخه الکترونیک نیز به راحتی و بدون اینکه نیازی به تغییرات و هزینه زیادی داشته باشند، میتوانند در مدت زمان ۳۰-۴۰ ساعتی این سرویس را پیادهسازی کنند.
حضور دو شرکت دانش بنیان دکترنکست و ایران ساین به عنوان همکار در اجرای طرح امضا دیجیتال پزشکان در سال حمایت از شرکتهای دانش بنیان قابل تقدیر است و میتواند آغازی برای همکاریها و پیشبرد کارهای مشترک دیگری توسط سازمانهای دولتی و سامانههای خصوصی دارای ساختار و عملکردی قابل اعتماد باشد.