کد خبر: ۹۲۹۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
تعداد بازدید: ۱۲۶
یک استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم بر حیات وحش ایران، از افزایش زیستگاه‌های نامطلوب خبر داد.

تاثیر تغییر اقلیم بر حیات وحش ایران؛ افزایش زیستگاه‌های نامطلوببه گزارش خبرداغ ، «محمود همامی» عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به تأثیر تغییر اقلیم در ایران بر روی حیات وحش اظهار کرد: به صورت کلی وقتی توزیع و فراوانی منابع آبی افزایش پیدا کند حیات وحش پاسخ مثبت به آن می‌دهد اما برعکس آن درست نیست.

وی افزود: بسیاری از گونه‌های جانوری تحت تاثیر تغییر اقلیم قرار می‌گیرند، این یک تهدید جدی است و زیستگاه‌هایی که الان برای حیات وحش مطلوب هستند ممکن است برای چند سال آینده نامطلوب شوند.

همامی بیان کرد: این تأثیر ممکن است برای مناطق دیگر ایران متفاوت باشد، چرا که گونه‌ها ساکن در آنها متفاوت هستند. به طور مثال گونه‌هایی که در منطقه ایرانی- تورانی هستند با گونه‌های هیرکانی و گونه‌های زاگرسی هستند و منطقه به منطقه پاسخ‌های متفاوتی به این تغییر اقلیم می‌دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بخش زیادی از زیستگاه‌های حیات وحش از دست خواهد رفت، گفت: باید پیوستگی زیست‌گاه حفظ شود تا این گونه‌ها بتوانند جابجا شوند این بدین معنی است که همزمان با نابودی زیستگاه این گونه‌ها فرصت این را داشته باشند که به تدریج جابه‌جا شوند.

استاد حیات وحش دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه با اشاره به سخنان یکی از مدیران محیط زیست در مورد تأثیر تغییر اقلیم بر روی زادآوری حیات وحش اظهار کرد: این موضوع نه تنها بر حیات وحش که بر حیوان اهلی نیز تأثیر دارد، حیوان اهلی وقتی آب و غذای مناسب به او برسد بیشتر تولید مثل خواهد کرد برای حیوان وحشی نیز همین است وقتی زیستگاه او به خطر می‌افتد منابع آبی و غذایی او از بین می‌رود و این محدویت توان باروری و تولید مثل آنها را کاهش می دهد.پستانداری قبلا چندقلو می‌زاییده و اکنون یک قلو می‌زاید و به صورت کل نرخ باروری در آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی در رابطه با توانایی سازگاری حیات وحش ایران با تغییر اقلیم نیز گفت: این موضوع برای پرندگان تا حدی آسانتر است چرا که به راحتی می‌توانند جابه‌جا شوند. با این حال تغییر اقلیم برای پستانداران تا حدی متفاوت است و به تکامل آنها ارتباط دارد. اگر تاریخچه تکاملی حیوانات را نگاه کنیم آنها قبلا خود را با تغییر اقلیم در طبیعت سازگار کرده‌اند. در برخی مناطق ایزوله هستند و امکان انقراض وجود دارد.

همامی با اشاره به تغییر اقلیم صورت گرفته در ایران اظهار کرد: برای هر گونه پیش بینی باید کارهای تحقیقاتی صورت بگیرد با این حال ممکن است زیستگاه‌های زیادی نامطلوب شده و همزمان تعدادی زیستگاه نیز مطلوب شوند. با این حال بر اساس مطالعات انجام شده درصد زیستگاه‌هایی که برای حیات وحش نامطلوب خواهند شد بیشتر خواهد بود.
انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: