کد خبر: ۹۲۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۲۴۶
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به خواص ادویه زردچوبه، گفت: افراد با سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا و زخم معده و مبتلایان به بیماران قلبی نباید بیش از اندازه زرچوبه مصرف کنند.

این بیماران لب به زردچوبه نزنند!به گزارش خبرداغ ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به خواص ادویه زردچوبه، گفت: افراد با سابقه ابتلا به سنگ کیسه صفرا و زخم معده و مبتلایان به بیماران قلبی نباید بیش از اندازه زرچوبه مصرف کنند.

زردچوبه گیاهی بومی نواحی شرقی شبه‏ قاره هند و مناطق حاره جنوبی‏ است که آب و هوای گرم و مرطوب برای رویش آن مناسب است.

در روزگاران کهن در خاور دور به سبب رنگ زرد درخشان و زیبایی که تولید می‏کرد از این ادویه در رنگ‏رزی پارچه‎‏های ابریشمی و پنبه‎ها استفاده می‏شده و از طرفی در خوراکی‎‎ها نیز مورد استفاه قرار می‎گرفته است.

این رنگ زرد درخشان به سبب وجود ماده کورکومین‏ در ساقه زیرزمینی زردچوبه است لذا در حال حاضر به عنوان ادویه معطر و همچنین رنگ آن در طبخ غذا‌ها بسیار مورد توجه مردم سراسر دنیا به ویژه کشور‏‏هایی با غذا‌های ادویه پسند است.

«سید کاظم کاظمینی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی و متخصص طب ایرانی در مورد این ادویه که جزء اصلی و مهم پودر معروف کاری برای استفاده در غذا‌های تند است، در چ به خواص گیاه دارویی زردچوبه از دیدگاه طب سنتی اشاره و اظهار کرد: این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و با توجه به خواص آن می‎‎تواند گرفتگی‏‏ها و انسداد کبد را رفع کند.

وی ادامه داد: جویدن این گیاه در دهان برای تسکین درد دندان مفید است، البته اگر کمی تفت داده و به صورت گرم و نرم شده استفاده شود.

این متخصص در مورد دیگر خواص این گیاه دارویی، بیان کرد: ذرات گرد این گیاه برای خشک کردن زخم‏‏ها و رفع درد ورم آنها، مفید است.

وی افزود: اگر چهار گرم آن با چهار گرم انیسون و سرکه رقیق مخلوط و آشامیده شود، برای استسقا و یرقان نیز موثر و مثمر ثمر است.

دکتر کاظمینی در مورد موارد منع مصرف این گیاه دارویی نیز تصریح کرد: این گیاه برای بیماران با سابقه سنگ کیسه صفرا و مبتلایان به زخم معده نباید بیش از حد استفاده شود و استفاده ادویه‎‎هایی مانند زردچوبه نباید بیش از هفت گرم باشد.

وی ادامه داد: زردچوبه ضمن خواصی که دارد، نباید با دارو‌های ضد انعقاد مصرف شود و بهتر است هفت روز قبل از هر عمل جراحی، مصرف آن به حداقل برسد.

این متخصص در مورد رفع ضرر زردچوبه برای مشکلات قلبی نیز گفت: برای رفع عوارض مصرف این گیاه باید از آب لیموترش و اترج استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: