کد خبر: ۹۲۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
تعداد بازدید: ۳۰۹
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه اصلاح سهمیه‌های کنکور ضروری است، گفت: امسال پیش‌بینی شده با رتبه ۱۲۰ هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! اگر شهامت دارید و خواهان اقدام اساسی هستید، به سراغ "اصلاح سهمیه‌های کنکور" بروید.

عضو کمیسیون آموزش: امسال پیش‌بینی شده با رتبه ۱۲۰ هزار هم در رشته پزشکی قبولی داشته باشیم / اعضای شورای انقلاب فرهنگی اگر شهامت دارند به سراغ به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم: عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه اصلاح سهمیه‌های کنکور ضروری است، گفت: امسال پیش‌بینی شده با رتبه ۱۲۰ هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! اگر شهامت دارید و خواهان اقدام اساسی هستید، به سراغ "اصلاح سهمیه‌های کنکور" بروید.

مهرداد ویس کرمی  درباره نتایج کنکور امسال و دور شدن بیشتر از عدالت آموزشی اظهار کرد: در بحث قبولی بیشتر مدارس غیردولتی و خاص در کنکور آنچه اتفاق می‌افتد از یک نظر طبیعی است و باید توجه کنیم آیا این مدارس هستند که موفقند و دانش‌آموزان را بهتر و تواناتر تربیت می‌کنند یا این دانش‌آموزان هستند که باعث شهرت و موفقیت مدرسه شده‌اند.

وی افزود: مدارس غیردولتی و خاص، شهریه دریافت می‌کنند و برخی از طریق برگزاری آزمون ورودی، دانش‌آموزان مستعدتر را جذب می‌کنند بنابراین طبیعی است با داشتن دانش‌آموزان مستعد، نتایج بهتری را کسب کنند!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش 15 میلیون دانش‌آموز با استعدادهای متنوع در اختیار دارد و توانایی و بضاعت مالی آموزش وپرورش و دولت در این حد نیست که بتواند با مدارس غیردولتی مقایسه شود و حتی توانایی معلمان آنها در یک سطح نیست.

توقعی از آموزش و پرورش نیست!

ویس کرمی با اشاره به اینکه رشته تحصیلی 60 درصد معلمان با رشته‌ای که تدریس می‌کنند، تطابق ندارد، مطرح کرد: با توجه به جذب ضعیف آموزش و پرورش و استخدام‌هایی که براساس الحاقیه‌های مجلس تحمیل شده است، توقعی نیست آموزش و پرورش بتواند با مدارس غیردولتی و خاص به طور طبیعی رقابت کند!

وی در پاسخ به این پرسش که در کنار مدارس غیردولتی انواع مدارس دولتی را داریم همین باعث شده است سطح یکسانی از آموزش در مدارس دولتی ارائه نشود، متذکر شد: این پرسش مطرح است که آیا حق داریم همه افراد را با شرایط و استعدادهای متنوع در حالت یکسان حفظ کنیم یا اینکه مردم حق دارند انتخاب‌های مختلفی داشته باشند، پیچیدگی کار از همین جا شروع می‌شود.

رتبه آموزشی ایران در منطقه

ویس کرمی ادامه داد: کنکور تنها یک شاخص است که نشان می‌دهد آموزش و پرورش فعلی کارآمد نیست؛ براساس پژوهش‌هایی که مجلس انجام داده است، آموزش و پرورش بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم و در میان بین 15 تا 16 کشور منطقه، رتبه ایران بالای 10 است و در میان کشورهای جهان نیز جزو کشورهای تقریباً آخر است! بنابراین اینکه آموزش و پرورش به لحاظ امکانات، نیروی انسانی و بودجه بتواند درحد مدارس غیردولتی عمل کند، ممکن نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلمی که برای 30 سال استخدام شده تا به عنوان مثال فیزیک تدریس کند اما ضعیف است را چکار می‌توان کرد، متذکر شد: هم‌اکنون گفته می‌شود آموزش و پرورش حدود 200 هزار معلم کمبود دارد، از سوی دیگر در کنار عدم توانمندی برخی معلمان و کم‌دقتی در کیفیت جذب معلم که در طول سال‌های گذشته باری به هرجهت اقدام شده است شاهدیم مدارس دولتی عادی کمترین امکانات را در اختیار دارند و حتی ساختمان مدارس نیز فرسوده بوده و مشکل دارد؛ باید به کیفیت آموزش در مدارس دولتی عادی و مناطق محروم دقت شود.

 

عدالت در کار نیست!

ویس کرمی در پاسخ به این پرسش که آیا با مصوبه جدید کنکوری در مسیر عدالت آموزشی حرکت خواهد شد، گفت: خیر! باز هم مشکلات وجود خواهد داشت یعنی در مناطق محروم معلمان توانمند حضور ندارند همچنین امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود و همان کتابی که در مدارس دولتی عادی به خوبی تدریس نشده در مدارس غیردولتی و خاص بسیار قوی‌تر آموزش داده شده می‌شود.

سهمیه‌های کنکور را اصلاح کنید

وی تأکید کرد: سهمیه‌های کنکور از مباحثی است که از آن غافل هستند یا شهامت ورود به آن را ندارند؛ امسال پیش بینی شده است با رتبه 120 هزار هم در برخی از سهمیه‌ها قبولی پزشکی داشته باشیم! این سهمیه‌ها که عادلانه نیست و صحیح توزیع نشده، آسیب‌های بسیاری دارد.

ویس کرمی مطرح کرد: به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در حضور رئیس‌جمهور گفتم که اگر شهامت دارید و می‌خواهید اقدام اساسی انجام دهید با توجه به قدرتی که در اختیار دارید به سراغ اصلاح سهمیه‌های کنکور بروید، این ظلم فاحشی است که در کشور اتفاق می‌افتد و جرات ورود به آن را ندارند و به سراغ حل مسائل آسان می‌روند!

 

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: