کد خبر: ۹۲۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
تعداد بازدید: ۱۱۲
رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص فرآیند فرزندخواندگی، گفت: هر نوزادی که در شیرخوارگاه جانمایی می‌شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد کمی از این کودکان به فرزندخواندگی می‌روند؛ در حال حاضر مراحل فرزندخواندگی به کوتاه‌ترین مدت ممکن رسیده است.

جزئیاتی از فرزندخواندگی در ایران؛ هر کودک در بهزیستی، ۱۴ متقاضی داردبه گزارش خبرداغ ، نوزادی از لابه‫‌لای زباله‌ها در سطل زباله یکی از محلات شهری پیدا می‌شود و هرچند نوزاد در وضعیت بسیار بدی به سر برده است اما در کمال تعجب هنوز زنده است و به بیمارستان منتقل می‌شود، زمان کمی از پیدا شدن نوزاد نگذشته است که سیل درخواست‌ها برای فرزندخواندگی او به بهزیستی سرازیر می‌شود. اوایل خرداد ماه سال جاری، نوزادی در محله نازی آباد تهران در سطل زباله پیدا شد، شهروندان پس از پیدا کردن این نوزاد که بندناف او نیز بریده نشده بود، با پلیس و اورژانس تماس گرفتند. مادری که نوزاد معصوم را در سطل زباله‌ای در تهران پیدا کرد و از مرگ حتمی نجات داد، گفت: آنقدر گرسنه‌اش بود که تمام انگشت‌هایش را خورده بود و خون می‌چکید.

انتشار فیلم وضعیت این نوزاد در شبکه‌های اجتماعی، احساسات مردم را جریحه‫‌دار کرد و بسیاری از آنان خواستار فرزندخواندگی این نوزاد شدند.

سال گذشته ۶۱ نوزاد توسط والدین زیستی خود در سطح شهر به ویژه کنار شیرخوارگاه‌ها رها شدند. با پیدا شدن هر نوزادی در خیابان و اماکن دیگر، مردم انتظار دارند تا این نوزاد فورا به فرزندخواندگی سپرده شود و هم نوزاد و هم یک زوج از موهبت یک خانواده دارای فرزند برخوردار شوند اما گاهی روند فرزندخواندگی آنقدر سخت و پیچیده است که گاهی سال‫ها خانواده‌ای پشت نوبت برای فرزندخواندگی می‌ماند. بنا به آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور اکنون بالغ بر ۱۷ هزار خانواده متقاضی برای امر فرزندخواندگی در صف نوبت بهزیستی هستند؛ اما چرا هر نوزادی که به بهزیستی تحویل داده می‌شود فورا به فرزندخواندگی سپرده نمی‌شود؟

«علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور در این خصوص، می‌گوید: هر نوزادی که در شیرخوارگاه جانمایی می‌شود، قابلیت واگذاری ندارد و درصد کمی از این کودکان به فرزندخواندگی می‌روند. از این‌رو، فرزندخواندگی شامل مراحل متعددی از جمله دریافت حکم قضائی، غربالگری و انجام آزمایش‌های سخت و پیچیده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، خاطرنشان کرد: بین نوزادان و متقاضیان فرزندخواندگی نسبت یک به ۱۴ وجود دارد به آن معنا که هر یک کودک در مراکز بهزیستی، ۱۴ متقاضی دارد تا او را به فرزندخواندگی بپذیرند. در حال حاضر با قوه قضائیه و سازمان بازرسی کشور در حال رایزنی هستیم و جلساتی با وزیر دادگستری داشتیم تا روند فرزندخواندگی تسهیل شود.

وی با اشاره به شایعه‌ای مبنی بر متوقف شدن فرزندخواندگی به دلیل اصلاح فرآیند، تاکید کرد: هیچ توقفی در این زمینه به علت اصلاح فرآیندها نداریم و زمان فرزندخواندگی به کوتاه‌ترین مدت ممکن رسیده است و در این زمینه هزار روز ابتدایی طلایی نوزاد باید لحاظ شود.

بابایی: اغلب خانواده‌ها نوزاد سالم می‌خواهند

«سعید بابایی» مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور نیز با بیان اینکه سالانه حدود ۲ هزار کودک به سرپرستی در قالب فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، افزود: اغلب خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خواستار پذیرش کودکان دارای سلامت کامل هستند؛ همچنین بیش از ۸۰ درصد خانواده‌ها متقاضی کودک زیر ۲ سال و بیش از ۹۴ درصد خانواده‌های متقاضی فرزند، متقاضی کودک زیر ۵ سال هستند.

مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: مشکل ما در بحث فرزندپذیری، کودکان بالای ۵ سال است که سرپرستی ندارند یا سلب حضانت شده‌اند یا کودکانی که دارای بیماری خاص هستند.

فارس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: