کد خبر: ۹۲۷۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
تعداد بازدید: ۱۵۲
تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان در حالی جمعه در افتتاحیه فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر به‌مصاف هم می‌روند که تقابل اندیشه‌های دو سرمربی پرتغالی می‌تواند از حالا هیجانات این رقابت را افزایش داده و چه‌بسا به همین واسطه بتوان این دیدار را به‌عنوان مهم‌ترین دیدار هفته اول رقابت‌ها لقب داد.

پاشازاده: تیم ساپینتو با محبی تکمیل شدبه گزارش خبرداغ به نقل از فرهیختگان: تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان در حالی جمعه در افتتاحیه فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر به‌مصاف هم می‌روند که تقابل اندیشه‌های دو سرمربی پرتغالی می‌تواند از حالا هیجانات این رقابت را افزایش داده و چه‌بسا به همین واسطه بتوان این دیدار را به‌عنوان مهم‌ترین دیدار هفته اول رقابت‌ها لقب داد. تیم فوتبال خوشه‌طلایی ساوه که به‌تازگی با مهدی پاشازاده، مدافع اسبق استقلال به‌عنوان سرمربی قرارداد بسته است در آخرین دیدار تدارکاتی مقابل تیم طلایی‌پوش اصفهانی قرار گرفت تا به‌واسطه برگزاری این دیدار دقایقی با او همکلام شده و نظرش را درباره سطح فنی سپاهانی‌ها و سایر موارد مرتبط با بازی روز جمعه آینده جویا شویم. گفت‌وگو با پاشازاده را در ادامه می‌خوانید.

 
 

صحبت را از جدال خوشه طلایی ساوه با سپاهان آغاز کنیم. عملکرد کمی و کیفی تیم ریشه‌دار اصفهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اینکه بخواهم درباره جزئیات فنی سپاهان صحبت کنم، مساله حرفه‌ای نیست و بهتر است در این زمینه صحبتی مطرح نشود هرچند من در این بازی بیشتر از هر چیزی تمرکزم روی تیم خودم بود، اما اگر بخواهم به‌صورت کلی در این خصوص صحبت کنم می‌توانم به مواردی اشاره کنم. سپاهان تیم خوب و یکدستی است و بازی خوبی را هم جلوی خوشه طلایی به نمایش گذاشت. البته ما در دوران بدنسازی بودیم و نباید در این برهه زمانی این دیدار سنگین را برگزار می‌کردیم ولی به هر ترتیب این بازی را قبول کردیم. در هر صورت در نیمه اول یک مقدار سردرگم بودیم اما در نیمه دوم توانستیم کار را خوب شروع کرده و تعادل را هم در مالکیت توپ و هم در حمله برقرار کنیم و در نیمه دوم درمجموع بهتر از نیمه اول کار را ادامه دهیم.

در این دیدار سپاهان هم با تصمیم کادرفنی این تیم جلوی ما با چند ترکیب بازی کرد و تعویض‌های زیادی را هم انجام داد. به همین دلیل خیلی هم نمی‌توان از این دیدار به شاخصه‌های فنی و تاکتیکی رسید که راهگشای حریفان باشد. فقط سربسته می‌توانم به این موضوع اشاره کنم که سپاهانی‌ها در ضربات ایستگاهی هرچقدر خوب هستند، در همین ضربات نقاط ضعفی هم دارند که می‌تواند به پاشنه آشیل آنها تبدیل شود. به نظرم درمجموع سپاهان تیم خوبی است، هرچند هنوز تکمیل نشده و گویا جذب یکی دو بازیکن دیگر در این تیم در دستور کار قرار گرفته است. این تیم تا جایی که من دیدم در خط دفاع ضعف‌هایی دارد که با تمرینات بیشتر این ضعف‌ها هم مرتفع می‌شود اما در کل تیم اصفهانی تیم خوبی را برای فصل بیست‌ودوم تدارک دیده است.

گفته می‌شود یک تیم برای موفقیت باید شاکله خود را حفظ کند این امر را در سپاهان فصل جدید شاهد نیستیم. این موضوع به ضرر این تیم تمام نمی‌شود؟

خیلی زود است که بخواهیم درباره تغییرات و اثر آنها صحبت کنیم. مورایس چند هفته است که به اصفهان آمده و این امر اشتباهی است که بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم. اگر فلسفه‌ای باشد که بخواهد شکل بگیرد باید در درون بازی‌ها این فلسفه و روش بازی شکل بگیرد، نه الان و در حین بازی‌های دوستانه چون این دیدارها اصلا ملاک نیستند و صرفا چنین دیدارهایی برگزار می‌شود تا در جهت روبه جلو به تیم‌ها کمک کند. بنابراین هنوز زود است که بخواهیم در این خصوص صحبت کنیم که تفکرات مورایس در این تیم جا افتاده است یا خیر. به نظر من تا هفته ششم و هفتم طول می‌کشد تا تفکرات هر سرمربی بخواهد در زمان کوتاهی شکل بگیرد.

شاید این موضوع درصد داشته باشد و بالا پایین شود اما نمی‌توان در این خصوص به‌صورت کامل و با آگاهی بالا به صحبت پرداخت. این درحالی است که این دیدار در مقابل چشم هواداران و رسانه‌ها برگزار شد و این احتمال وجود دارد که مورایس جلوی ما از هر لحاظ سیستمی یا چیدمان نفرات، رد گم‌کنی کرده باشد. صددرصد این موضوع هست و می‌تواند باشد. به همین دلیل گفتم که خیلی حرفه‌ای نیست که بخواهم درباره جزئیات بازی صحبت کنم. البته این نظریه من است که وقتی جلوی تیمی بازی می‌کنم بیشتر تمرکزم روی کار خودم و بازی تیمم هست تا بازیکنانم کار درست را انجام بدهند و اینکه تیم حریف چه کاری می‌تواند انجام بدهد و چه کاری می‌توانسته انجام بدهد برای من خیلی مهم نیست.

این سپاهان در حد تیم مدعی خودش را نشان داد؟

اصلا در این مورد نمی‌شود صحبت کرد. البته حتما سپاهان روی کاغذ جزء مدعیان است اما عملکرد در زمین مهم است و باید دید چه اتفاقاتی می‌افتد. ممکن است این تیم به استقلال ببازد و هفته دوم هم نتیجه نگیرد و به این شکل وارد بحران و کارش هم سخت شود اما شاید هم برعکس شود و این تیم بتواند در هفته اول استقلال را شکست داده و یک شروع خوب داشته باشد و بازی بعدی‌اش را هم ببرد و از همین ابتدا خودش را به‌عنوان تیم مدعی نشان بدهد و همه اینها در روند یک تیم در طول فصل تاثیرگذار است.

خارجی‌های سپاهان چطور بودند. می‌توانند به اصطلاح فوتبالی‌ها کار را برای این تیم دربیاورند؟

امسال شاهد هستیم که دوباره خارجی‌های زیادی وارد لیگ ایران شده‌اند که خارجی‌های سپاهان هم از این قاعده مستثنی نیستند، هرچند من این بازیکنان را بد ندیدم و سطح فنی مناسبی داشتند. آنها می‌توانند کار را برای این تیم دربیاورند و به نظر من خوب بودند. هافبک چپ ریزنقش استرالیایی این تیم به همراه مدافع برزیلی بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

فارغ از این مسائل و صحبت‌ها دیدار جمعه بین استقلال و سپاهان را چطور می‌بینید؟

دو تیم بازی حساسی را در پیش دارند. وقتی بازی اول چنین اتفاقی می‌افتد می‌تواند هر تیمی را روبه‌جلو حرکت داده و از سوی دیگر وارد حاشیه کند. بازی سختی برای دو تیم است و یک چالش خوب می‌تواند برای هر دوی آنها باشد.

طبعا ۲ تیم از این قرعه و رویارویی در گام نخست لیگ بیست‌ودوم راضی نیستند و ترجیح می‌دادند در اواسط فصل روبه‌رو شوند.

دیگر قرعه‌کشی شده است. اگر قرار باشد تیم‌ها هفته‌های خود را انتخاب کنند که دیگر قرعه‌کشی نمی‌کنند و این هم رسم این اتفاق است و جذابیت آن هم به همین مسائل مربوط می‌شود.

تقابل تفکر ۲ سرمربی پرتغالی را چطور می‌بینید؟

این تقابل هم جذاب است و شاید کمتر در فوتبال روز دنیا این موضوع رخ بدهد که دو سرمربی خارجی و اهل یک کشور در هفته اول به مصاف هم بروند و بخواهند رقیب مستقیم هم باشند و همه اینها در روند هر دو تیم در طول فصل تاثیرگذار است.

صحبت‌های مورایس را خواندید که گفته بود ساپینتو را در رستوران دیدم و او یک دستمال کاغذی را پاره و آن را با سرنوشت سپاهان در پایان دیدار هفته اول این تیم جلوی استقلال مقایسه کرد.

ساپینتو جنگجو و ماجراجو است و در این موضوع شکی نیست. در هر صورت ایشان شخصیت خاص خودش را دارد و از هیجان زیادی برخوردار است و به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که این هیجان به لحاظ نقطه‌نظر منفی یا مثبت چقدر روی شکل کاری استقلال تاثیرگذار است.

استقلال امسال چطور بسته شده است؟

امسال استقلال تیم خوبی را بسته و به‌نظر من با آمدن محبی هم دیگر تکمیل شد. این تیم امسال کامل و بسیار ششدانگ است.

برخی می‌گویند این تیم از خلأ پلی‌میکر امسال ضربه اساسی خواهد خورد.

شاید در پستی که وریا رفته می‌شد یک بازیکن دیگر را جذب کنند و خلأ وجود این بازیکن در فصل جدید احساس شود، چون به‌نظرم او جایگزین ندارد اما صحبت درخصوص پلی‌میکر دیگر حالم را بد می‌کند. این یک بحثی است که عوام مطرح می‌کنند و متاسفانه یک‌سری‌ها در آن گیر کرده‌اند. بهترین تیم‌های دنیا امروز پلی‌میکر دارند؟ چلسی یا رئال‌مادرید کجا چنین بازیکنی دارند؟ اصلا پست پلی‌میکر در فوتبال روز دنیا وجود دارد؟ سیستم فوتبال روز دنیا عوض شده اما متاسفانه اینجا یک‌سری‌ها هنوز در دهه60 باقی مانده‌اند.

جالب اینکه برخلاف نظر شما، امسال ازسوی هواداران این تیم در فضای مجازی نقطه‌ضعف اصلی استقلال را در این منطقه عنوان می‌کنند.

دیگر چنین پست و سیستمی نداریم. نمی‌گویم در فوتبال چنین پستی محو شده است، خیر چنین منظوری ندارم بلکه می‌تواند در یک تیم چنین بازیکنی هم به‌عنوان طراح باشد اما این‌طور نیست که دیگر تیم‌ها برای موفقیت اساس کارشان را روی چنین بازیکنانی بچینند. الان سه هافبک وسط رئال‌مادرید، هر سه نفر با هم حمله می‌کنند، با هم دفاع می‌کنند و مساوی با هم پاس می‌دهند. این موضوع دیگر تقسیم شده است. یک زمانی بدنسازی تیم‌ها به این شکل بود که دو هفته نرم‌دوی می‌کردید بعد کارهای قدرتی و سپس سایر کارها و درنهایت هم کار نیمه‌کاره می‌ماند و از آنجایی که بدن بازیکن در هفته‌های چهارم یا پنجم ته‌نشین می‌شد، باز تیم‌ها بدنسازی می‌کردند، این درحالی است که بدنسازی با گذشته متفاوت شده است و تیم‌ها در کوتاه‌ترین زمان آماده می‌شوند. تیم‌ها هم هوازی کار می‌کنند و توام با آن کارهای قدرتی و سرعتی را انجام می‌دهند و این آیتم‌ها با هم میکس شده و بازیکنی که در پست10 از وی به‌عنوان خلأ نام برده می‌شود هم با سایر پست‌ها میکس شده است. اینکه من پست شماره10 باشم و راه بروم و توپ را به من بدهند و من پاس بدهم، فوتبال دیگر به این شکل نیست، این کل قضیه است. دانش و علم روز به‌گونه‌ای است که درطول فصل از هر لحاظ بتوانید تیم را بالانس نگه دارید.

به خط‌دفاعی استقلال برسیم. جدایی دانشگر به این تیم در فصل جدید ضربه نمی‌زند؟

من نمی‌دانم استقلال قرار است با چه سیستمی بازی‌ها را شروع کند. اگر این تیم با سیستم سه‌دفاعه بازی کند عارف غلامی، سیلوا و مرادمند درکنار حسینی و چشمی حضور دارند با این شکل بعید است در غیاب دانشگر مشکلی پیش بیاید، چون سیلوا تمدید کرده و می‌تواند به‌خوبی به تیم در خط‌دفاعی کمک کند. به‌نظرم اتفاقی نمی‌افتد چون شاکله خط‌دفاعی پارسال حفظ شده. این درحالی است که مرادمند که نیم‌فصل دوم پارسال رفت دوباره برگشته و می‌تواند کار را دست بگیرد. پس همان شاکله حفظ‌شده و به‌قول معروف این تیم تغییری پیدا نکرده است. اگر هم چهاردفاعه بازی کند که این سیستم اتفاقا دست ساپینتو را بازتر هم خواهد کرد، یعنی این امکان وجود دارد که نفرات بیشتری را داشته باشند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم این تیم با چه سیستمی می‌خواهد بازی کند.

با این تفاسیر استقلال امسال را هم مدعی می‌بینید؟

بله، این تیم می‌تواند مدعی باشد. چرا نتواند دوباره قهرمان شود؟ شاید فصل سختی باشد اما بالاخره هر لیگی یک قهرمان می‌خواهد که این تیم می‌تواند استقلال باشد.

قبول دارید امسال لیگ سختی داریم؟

روی کاغذ بله، اما باید ببینیم درطول فصل چه اتفاقاتی خواهد افتاد. البته این ذوق‌وشوق برای ابتدای کار است و هرچه از رقابت‌ها سپری می‌شود این شوق هم برای طرفداران برخی تیم‌هایی که خود را مدعی نشان می‌دهند و بعدا از کورس خارج می‌شوند کم و کمتر می‌شود.

چه تیم‌های دیگری را مدعی قهرمانی می‌دانید؟

روی کاغد حتما استقلال به‌همراه پرسپولیس و سپاهان با تیم‌هایی مانند فولاد و گل‌گهر و همچنین تراکتور در وهله اول و سپس تیم‌هایی مانند مس رفسنجان و آلومینیوم هم در وهله بعدی می‌توانند مدعی عنوان در لیگ پیش‌رو باشند.

درباره پرسپولیس چه صحبتی دارید؟ به‌نظر شما این تیم بالاخره کهکشانی بسته شده است یا خیر؟

این حرف و حدیث‌ها متاسفانه همیشه در فوتبال ما هست اما مهم این است که در زمین کهکشانی باشیم یا چقدر ستاره داشته باشیم و عملکردمان چطور باشد.

الان کدام تیم کهکشانی‌ترین تیم لیگ است؟

به‌نظر من همه این تیم‌هایی که اسم بردم خوب بسته شدند، ضمن اینکه استقلال، پرسپولیس، فولاد و سپاهان می‌توانند تیم‌های خوبی باشند.

یعنی همه اینها در یک سطح هستند؟

نمی‌توان گفت در یک سطح هستند اما این چهار تیم می‌توانند در رده‌های اول تا چهارم قرار بگیرند. در ادامه هم سایر تیم‌ها برای کسب سایر عنوان‌های لیگ دسته‌بندی می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: