کد خبر: ۹۲۶۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
تعداد بازدید: ۱۳۹
بیمارستان رازی در منطقه ۱۲ که تا همین چند سال پیش بیشتر محل مراجعه بیماران ناشی از سوختگی یا بیماری‌های پوستی خاص بود، این روزها میزبان تعداد زیادی از بیمارانی است که به خاطر تزریق اشتباه ژل به نقاط مختلف صورتشان به آن مراجعه می‌کنند.

درد و زخم و عفونت؛ حاصل بکش و خوشگلم کنبه گزارش خبرداغ به نقل از همشهری آنلاین: تزریق ژل لب، بوتاکس و... در مراکز غیرمجازی مثل آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیرزمینی، توسط افراد غیرمتخصص، مدتی است موجب مشکلات بسیاری برای افراد ساده‌اندیشی شده است که فریب تبلیغات آنها را می‌خورند.

تبلیغات وسوسه‌انگیز

تبلیغاتشان همه‌جا هست، از در و دیوار شهر گرفته تا پیامک‌هایی که بدون درخواست ما به گوشی‌های موبایلمان ارسال می‌شود؛ تزریق ژل در سالن‌های زیبایی، مطب پزشکان عمومی و حتی مراکز زیرزمینی. همه‌ با تضمین کیفیت و قیمت!

از پله‌های مترو صادقیه که بالا می‌رویم تعداد وزیتورهای پخش‌کننده تبلیغات کاغذی این مراکز بسیار است. مردان میانسالی که در کنار پخش تراکت‌های تبلیغاتی گاه با سرو زبانی که می‌ریزند مشتری هم برای این مراکز می‌برند. در محدوده ونک و سعادت‌آباد هم تبلیغات مراکز تزریق ژل بسیار است. این را از حجم آگهی‌های تبلیغاتی که در شهر پراکنده است به‌خوبی می‌توان فهمید.

با یکی از این مراکز تماس می‌گیریم؛ سالن آرایش و زیبایی است. بانویی جوان ما را راهنمایی می‌کند و می‌گوید: «تزریق ژل توسط مدیر سالن که دوره‌های تخصصی تزریق ژل را در ترکیه گذرانده انجام می‌شود و تضمین می‌دهند که در صورت بروز هر مشکل پاسخگو باشند!»

تضمین پاسخگویی در برابر مشکلات احتمالی از سوی مدیر سالن، وعده‌ای شفاهی که در مکالمه با مشتری و هنگام جذب او انجام می‌شود. خیلی‌ها هم به دلگرمی حضور پزشک به مراکز غیرمجاز مراجعه می‌کنند؛ پزشکان عمومی که تخصص انجام این کار را ندارند و به واقع مجاز به انجام این کار نیستند و چه بسا باعث بروز مشکلاتی برای مراجعه‌کنندگان شوند.

الهه دختر جوان ۲۶ساله‌ای است که به امید اصلاح خط لبخند و تزریق ژل، به یکی از همین پزشکان عمومی مراجعه می‌کند و حالا ماه‌هاست به خاطر ژل تاریخ‌مصرف‌گذشته و تزریق اشتباه آن در صورتش، حسرت خندیدن به دلش مانده است.

بیمارستان رازی، شاید آخرین خانه امید زنان و دخترانی باشد که با صورت‌های پر از زخم‌های کهنه و به امید درمان به این مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند. بیمارستانی در منطقه ۱۲ که سال‌های سال است مامن بیماران پوستی کشور بوده و است.

تزریق ژل در سالن زیبایی

در میان بیماران مراجعه‌کننده، دختر جوان با لب‌های کبود در اتاق انتظار پزشک از شدت درد به خود می‌پیچد. نامش مهیاست. ۱۹ سال دارد. قسمتی از لبش زخم شده است، روی بینی‌اش هم همین‌طور. نمی‌تواند راحت صحبت کند؛ لثه‌هایش درد می‌کند: «در یک سالن زیبایی ژل لب تزریق کردم. حالا ۸ روز است که هیچ مسکنی نمی‌تواند دردم را تسکین دهد.» البته او تنها قربانی این تبلیغات پرزرق‌وبرق تزریق ژل نیست.

گول تبلیغات را نخورید

مریم هم که روی بینی‌اش ژل «رووفیل» تزریق کرده، حالا با زخم‌های بسیاری در ناحیه تزریق دست‌وپنجه نرم می‌کند. برای درمان این زخم‌ها پیش چندین پزشک رفته است، اما نتیجه‌ نگرفته و امیدوار است در بیمارستان رازی بتواند دردش را تسکین دهد. او می‌گوید: «در یک کلینیک زیبایی ژل تزریق کردم، اما طبق گفته پزشکان، ژل روی رگ بینی تزریق شده مرا دچار این مشکل کرده است.»

ملتمسانه می‌گوید: «تو را به خدا، بنویسید تا مردم گول تبلیغات دروغین را نخورند.»

پزشک عمومی هم مجاز به تزریق ژل نیست

در کنار بیمارانی که به مراکز زیبایی برای تزریق ژل مراجعه کرده‌اند و دچار دردسرهای بسیار شده‌اند، افرادی هم هستند که به پزشکان عمومی برای انجام این کار مراجعه و حالا با دردسرهای زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. الهام یکی از این بیماران است که با خیالی آسوده برای تزریق ژل بینی به یک پزشک عمومی مراجعه می‌کند و حالا یک ماه است که در بیمارستان رازی طرح درمان را دنبال می‌کند. گرچه هنوز رد زخم‌های عمیق صورتش مشخص است، اما وقتی این زخم‌ها را با  گذشته مقایسه می‌کند، خوشحال می‌شود. او می‌گوید: «از رفتن به مراکز زیبایی برای تزریق ژل هراس داشتم، به خاطر همین به یک پزشک عمومی برای این کار مراجعه کردم، به گمان این که هر پزشکی توانایی انجام این کار را دارد، اما الان متوجه شده‌ام فقط پزشک متخصص پوست و مو مجاز به تزریق ژل است.»

درد امانم را بریده

«مستر چینی» هم چنان بلایی سر کیانوش آورده که حتی قادر به حرف زدن نیست. او هم از جمله قربانیانی است که برای تزریق ژل به یکی از آرایشگاه‌ها مراجعه کرده است. لب بالای او شدیدا متورم شده و زخم‌های سیاه امانش را بریده‌اند. می‌گوید دوستم آرایشگر بود و اطمینان داد که تزریق ژل به هیچ وجه سلامتی مرا تهدید نمی‌کند؛ الان یک هفته است هم درد امانم را بریده هم نمی‌توانم هیچ‌چیزی بخورم. لثه‌هایم درد می‌کند و صورتم متورم شده است.

سرطان؛ عاقبت تزریق ژل

دکتر «سید ناصر عمادی» که از جمله پزشکان بدون مرز کشور است و فعالیت‌های داوطلبانه‌اش زبانزد عام و خاص، این روزها در بیمارستان رازی با تعداد زیادی از افرادی روبه‌روست که برای درمان عوارض ناشی از تزریق ژل به این مرکز مراجعه کرده‌اند. او می‌گوید: «به عنوان هیات علمی دانشگاه و طبیب این وطن، مجدانه هشدار می‌دهم که طی ۲۰ سال آینده با انواع سرطان‌های جدید در نواحی سر، صورت، لب و پلک، به دلیل تزریق انواع ژل‌ها و بوتاکس‌های نامشخص و بی‌هویت، مواجه خواهیم بود.»

این پزشک با انتقاد از نظارت بر واردات ژل، بوتاکس و لیزر به داخل کشور ادامه می‌دهد: «واردات این محصولات از یک طرف، و در اختیار افراد غیرعلمی و غیرمتخصص قرار گرفتنش از سوی دیگر، باعث شده تا با افزایش آمار بیماران خسارت‌دیده ناشی از تزریق این مواد در مراکز غیرمتخصص و غیرمجاز روبه‌رو باشیم.»

عمادی می‌افزاید: «ما هر روز در بیمارستان رازی با تعداد زیادی از بیماران روبه‌رو هستیم که به خاطر عوارض ناشی از تزریق ژل و بوتاکس و ساکشن و ... مراجعه می‌کنند.»

او با انتقاد از فعالیت پررنگ افراد غیرمجاز در این حوزه و تبلیغ در زمینه آموزش تزریق ژل تأکید می‌کند: «این تبلیغات خلاف قانون است و پلیس فتا باید با ورود به این حوزه و جلوگیری از فعالیت این افراد، مانع به خاطر افتادن سلامت جامعه شود. هر روز به تعداد آسیب‌دیدگان ناشی از این فعالیت‌های غیرحرفه‌ای افزوده می‌شود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: