کد خبر: ۹۲۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۳
تعداد بازدید: ۳۹۴
​اشعه مرگ نیکلا تسلا، سلاح مخوف برقی است که می‌تواند دشمنان را به خاکستر تبدیل کند. سرنوشت این سلاح مرموز و کشنده چه شد؟

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آنبه گزارش خبرداغ به نقل از گجت نیوز: اشعه مرگ نیکلا تسلا، سلاح مخوف برقی است که می‌تواند دشمنان را به خاکستر تبدیل کند. سرنوشت این سلاح مرموز و کشنده چه شد؟

دانشمندان و نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی هنوز درباره سرنوشت اشعه مرگ نیکلا تسلا صحبت می کنند. این سلاح مخوف برقی که می‌تواند دشمنان را در فاصله دور به خاکستر تبدیل کند، منشاء صحبت آینده‌پژوهان و خیال پردازی افراد زیادی بوده است.

بررسی سلاح اشعه مرگ تسلا

ایده سلاح تسلا پس از مطالعه ژنراتور واندوگراف شروع شد. این ژنراتور یک ماشین الکترواستاتیکی بود که از یک کمربند متحرک برای جمع‌آوری مقادیر زیاد بار الکتریکی در داخل یک کره فلزی تو خالی استفاده می‌کرد.

تسلا اختراع خود را تله فورس نامید. البته سلاح پرتو ذرات به عنوان اشعه مرگ یا پرتو صلح نیز شناخته می‌شود. این سلاح می‌تواند علیه پیاده نظام زمینی یا در هوا استفاده شود.

این سلاح به قدری قدرتمد بود که می‌توانست هر چیزی را در شعاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتری نابود کند. این مورد در جلوگیری از جنگ و ایجاد صلح مفید بود؛ زیرا می‌توانست قبل از شروع جنگ به آن پایان دهد.

تصویر زیر نشان می‌دهد که سلاح پرتو ذرات شارژ شده تسلا هیچ شباهتی به برج واردن‌کلیف نداشت.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

آخرین نتایج تسلا در ۱۸ مارس ۱۸۹۶ به این صورت بود:

من در فواصل ۴۰ فوتی، سایه‌های قوی تولید می‌کنم. تکرار می‌کنم ۴۰ فوت و حتی بیشتر. اقدامات آنقدر قوی است که من باید تمهیداتی برای محافظت از صفحات بخش عکاسی طبقه بالا در فاصله ۶۰ فوتی انجام دهم تا در معرض طولانی مدت پرتوهای سرگردان قرار نگیرند.

او همچنین گفت که در طول تحقیقاتش، آزمایش‌های زیاد فوق‌العاده انجام داده است و از مشاهده آن‌ها شگفت زده است. او امکان افزایش اثرات دستگاه خود را حداقل ۱۰ برابر بیشتر پیش‌بینی می‌کرد.  تسلا همچنین گفت که من این تاثیرات را روی صفحه حساس در فاصله بسیار زیاد با استفاده از یک لامپ و یک پایانه نسبت می‌دهم که امکان دستیابی به سرعت فوق‌العاده ذرات نور را می‌دهد. او گفت:

مشهود است که با چنین لامپی، عملکرد یک صفحه فلورسنت به نسبت استفاده از یک لوله معمولی بیشتر است. من به اندازه‌ای کافی مشاهده کردم تا مطمئن شوم که پیشرفت‌هایی بزرگ باید در این راه جستجو شود.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

بین دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰، علاوه بر تسلا مخترعان دیگری،‌ مانند مارکونی یا ادوین آر اسکات ادعا کردند که این سلاح را اختراع کرده‌اند. در سال ۱۹۲۳ ادوین آر اسکات ادعا کرد،‌ اولین فردی است که یک پرتو مرگ را با توانایی نابود کردن هواپیماهای دور ساخته است. اسکات ادعا کرد که به مدت یک دهه روی این موضوع کار کرده است.

یک سال بعد، هری متیوز تلاش کرد، پرتو مرگ را به وزارت هوایی بریتانیا بفروشد. اما در نهایت هیچکدام از افرادی که ادعا داشتند پرتو مرگ را ساخته‌اند، نتوانستند مدل عملیاتی آن را نشان دهند.

سپس تسلا در آغاز دهه ۱۹۳۰ تایید کرد که پرتو مرگ را تحت عنوان تله فورس اختراع کرده است. پیش از این در اواخر دهه ۱۹۱۰ میلادی، تسلا از سلاحی صحبت کرده بود که به جنگ‌ها پایان می‌داد و آن را سلاح نهایی می‌دانست.

سال‌ها پس از سقوط برج واردن‌کلیف و در زمانی که تسلا مشکلات اقتصادی داشت، مدام به دنبال راهی بود تا نظریه پرتو ذرات خود را به یک اثر مهم تبدیل کند. سپس او کاربردهای نظامی این اختراع را در نظر گرفت. تصویر زیر سقوط برج واردن‌کلیف در ژوئیه ۱۹۱۷ را نشان می‌دهد.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

ایده نهایی این بود که برخی از بخش‌ها، پروژه او را بپذیرند. به همین دلیل او به فداکاری در خدمت سربازی پرداخت. در سال ۱۹۴۳ زمانی که تسلا، عملکرد سلاح و دلیل ساخت آن را توضیح داد، تاکید کرد که هدف این سلاح رسیدن به صلح است.

تا آن زمان تمام وسایلی که می‌توانستند برای اهداف دفاعی استفاده شوند، می‌توانستند برای تهاجم نیز استفاده شوند. تسلا سپس به ایده جدیدی پرداخت که عمدتاً برای دفاع استفاده شود.

در صورت موفقیت و تایید این سلاح، روابط بین ملت‌ها متحول می‌شد. ارتش و ابزارهای جنگی هر کشور بزرگ یا کوچک را تسخیر ناپذیر می‌کرد. این سلاح تسلا می‌توانست هر چیزی را از بین ببرد؛ اما به ماشین آلات بزرگ و منابع زیادی نیاز داشت.

اتحاد جماهیر شوروی ۲۵ هزار دلار برای این ایده سرمایه گذاری کرد و خواستار تبادل طرح‌ها و ایده‌ها شد. پس از افشای اسناد تسلا مشخص شد که حتی دولت ایالات متحده نیز علاقمند به این اختراع بوده است.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

تسلا هنگام اظهار نظر در مورد انهدام کشتی فرانسوی در سال ۱۹۰۷، در نامه‌ای به روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که اژدرهای کنترل از راه دور را ساخته و آزمایش کرده؛ اما امواج الکتریکی مخرب‌تر هستند. او در نامه نوشت:

پرتاب کردن انرژی موج به هر منطقه خاصی در کره زمین را می‌توان به وسیله دستگاه‌های من انجام داد. نقطه‌ی مورد نظر را می‌توان بسیار دقیق محاسبه کرد، البته با فرض این که اندازه گیری‌های زمینی پذیرفته شده صحیح باشند.

در سال ۱۹۰۸ میلادی، تسلا ایده تخریب توسط امواج الکتریکی را دوباره در روزنامه ۲۱ آوریل تکرار کرد. در نامه گفت:

زمانی که من از جنگ آینده صحبت کردم، منظورم این بود که باید مستقیماً از امواج الکتریکی و بدون موتورهای هوایی یا سایر ابزارهای تخریبی استفاده شود. این یک رویا نیست! حتی در حال حاضر نیروگاه‌های بی‌سیمی می‌توانند ساخته شوند که به وسیله‌ آن‌ها هر منطقه‌ای از کره زمین غیر قابل سکونت شود، بدون اینکه جمعیت سایر نقاط در معرض خطر جدی قرار بگیرند.

در سال ۱۹۱۵ تسلا در نامه دیگری به سردبیر روزنامه گفت که انتقال انرژی الکتریکی، بدون سیم و اثر مخرب از راه دور کاملا عملی است. او گفت: من قبلا یک فرستنده بی سیم ساختم که این امکان را به ما می‌دهد. در صورت اجتناب ناپذیر می‌توان از فرستنده برای از بین بردن اموال و زندگی مردم استفاده کرد.

در این تصویر نیکولا تسلا را در آزمایشگاه دورافتاده‌اش در کلرادو اسپرینگز در سال ۱۹۸۸ می‌بینید. او در کنار یک فرستنده که میلیون‌ها ولت برق تولید می‌کند، نشسته و مطالعه می‌کند. نشستن در نزدیک آن بسیار خطرناک است. سیم پیچ غول پیکر تسلا اولین رعد و برق ساختگی را ایجاد کرد.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

چرا تسلا موفق به توسعه اشعه مرگ نشد؟

تسلا تا آخر عمر این اختراع و امکانات آن را معرفی کرد؛ اما علی رغم علاقه رسانه‌ها، این اختراع از نظر مالی تأمین نشد. تسلا در زمان مرگ به بسیاری از شرکت‌های دیگر روی آورد. در نهایت همه از این پروژه به دلیل سرمایه بزرگی که نیاز داشت، صرف نظر کردند.

تسلا در تولد ۷۸ سالگی خود ادعا کرد که پرتو برای کشتن یک ارتش از فاصله ۲۰۰ مایل مناسب است. او گفت که اولین و مهم‌ترین مسئله، مکانیسمی برای تولید پرتوها و دیگر تظاهرات انرژی در هوای آزاد است. لوله‌های خلاء همیشه ضروری بوده و هستند.

دومین مسئله، دستگاهی برای تولید مقادیر ناشناخته‌ای از جریان الکتریکی و کنترل آن است. جریان به عنوان نیرو برای مکانیسم اول ضروری است. بدون آن هیچ اشعه‌ای با قدرت کافی تولید نخواهد شد.  مسئله سوم، روشی برای تشدید و تقویت فرآیند دوم است. مسئله چهارم،‌ روشی برای تولید نیروی دافع الکتریکی فوق العاده است.

نگاهی به سلاح مخوف برقی تسلا و سرنوشت آن

در ۲۳ جولای سال ۱۹۳۴ میلادی، مجله تایم مقاله‌ای در مورد پرتو تسلا نوشت و در آن اشاره شد که هفته گذشته دکتر تسلا ترکیبی از چهار اختراع را اعلام کرد که جنگ را غیر قابل تصور می‌کند.

هسته اصلی این ایده یک پرتو مرگ است. در واقع یک پرتو متمرکز از ذرات زیر میکروسکوپی که با سرعت نزدیک به سرعت نور پرواز می‌کنند. به گفته تسلا این پرتو یک ارتش و سکانداران هواپیما را در فاصله ۲۵۰ مایلی از بین می‌برد.

پس ۴ مورد این اختراعات به این صورت است:

۱- وسیله‌ای برای خنثی کردن اثر بازدارنده جو بر ذرات ۲- روشی برای ایجاد پتانسیل بالا ۳- فرآیندی برای تقویت این پتانسیل تا ۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ولت ۴- ایجاد یک نیوری دافع الکتریکی فوق‌العاده

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: