کد خبر: ۹۲۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
تعداد بازدید: ۱۸۱
متخصصان می‌گویند برای داشتن یک تنهایی شاد، ورزش کردن، گذراندن وقت در طبیعت، دور شدن از رسانه‌های اجتماعی به دلیل نقش منفی آن و انجام کار داوطلبانه کمک کننده است.
۹راه موثر برای شاد زندگی کردن افراد تنهابه گزارش خبرداغ به نقل از اینسایدر، گذراندن وقت به تنهایی لزوما به این معنی نیست که شما تنها هستید. زمان تنهایی می‌تواند فرصتی برای شناخت بهتر خود، بهبود سلامت روان و انجام کارهایی باشد که از آن لذت می‌برید.
 
 

هدر زی لیونز، روانشناس، می‌گوید: «انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند و به طور غریزی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. در عین حال، مهم است که یاد بگیریم چگونه زمان تنهایی را در دوره‌های طولانی تحمل کنیم و حتی قدر آن را بدانیم.»

در اینجا ۹ راه برای داشتن یک تنهایی شاد پیشنهاد شده است:

۱- با خودتان رابطه برقرار کنید

تنها بودن به شما این شانس را می‌دهد که رابطه خود را با خودتان تقویت کنید. با این حال، انجام این کار همیشه آسان نیست؛ لیونز می‌گوید: «گذراندن اوقات تنهایی ممکن است به دلایل مختلفی برای افراد سخت باشد. اما می‌توان از این تنهایی به عنوان فرصتی برای یادگیری و شناخت بیشتر در مورد خود استفاده کرد؛ به مسئله‌ای فکر کنید که وقتی تنها هستید برای شما ناراحت کننده می‌شود و سعی کنید آن را رفع کنید.» برای رفع موارد ناراحت‌کننده اگر افکار و احساسات خود را به شکل یادداشت روزانه بنویسید کمک قابل توجهی به خود کرده‌اید.

۲. فعالیت‌های داوطلبانه انجام دهید

در یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۲۰ که در بریتانیا انجام شد، شرکت کنندگان فعالیت‌های داوطلبانه خود از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۴ را نوشتند و مشخص شد کسانی که حداقل یک بار در ماه داوطلب انجام کاری خیریه و اجتماعی شده بودند، از سلامت روان بهتری نسبت به افرادی که به ندرت داوطلب می‌شدند برخوردار بودند.

همچنین می‌توانید این کار را بدون ترک خانه انجام دهید. مثلا چیزی را که بلد هستید به صورت آنلاین آموزش دهید یا به مراسم‌ خیریه کمک کنید.

۳. مهارت جدیدی یاد بگیرید

برای یادگیری اطلاعات جدید یا تمرین یک مهارت در اوقات تنهایی خود، ابتکار عمل داشته باشید. لیونز می‌گوید: «این کار ممکن است شامل درگیر شدن در فعالیت‌هایی باشد که به خواندن یا خلاقیت نیاز دارند؛ یک کار غیر معمولی و متفاوت را شروع کنید».

۴. ورزش کنید

فعال بودن می‌تواند تا حد زیادی به احساس خوشبختی کمک کند. لیلا مغاوی، روانپزشک، می‌گوید: «شرکت در یک پیاده‌روی روزانه و آگاهانه، یا درگیر شدن در نوعی فعالیت بدنی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد؛ در یک مطالعه بزرگ در سال ۲۰۱۸، محققان دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند، ۴۳.۲ درصد کمتر از افرادی که فعالیت نداشتند، به مشکلات سلامت روان دچار شدند.»

۵. زمانی را در طبیعت بگذرانید

یک پ‍ژوهش دیگر که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد افرادی که در طول هفته حداقل دو ساعت را در طبیعت سپری می‌کنند، نسبت به افرادی که چنین تجربه‌ای ندارند، با احتمال بالاتری سالم و خوشبخت هستند. این که زمان صرف شده در خارج از خانه به صورت تدریجی باشد یا ساعاتی طولانی، تأثیری بر نتایج نداشته اما سپری کردن زمانی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته در خارج از منزل عالی عمل کرده! به پیاده‌روی طولانی بروید، در یک پارک مطالعه کنید یا فقط بیرون بنشینید.

۶. شکرگزاری را تمرین کنید

خیلی آسان است که روی چیزهایی تمرکز کنید که ندارید اما این مسئله ویران کننده است و ذهن را به مرور آشفته و درگیر می‌کند؛ مغاوی توصیه می‌کند: «هر صبح و عصر، به‌ویژه زمانی که در تعطیلات تنها هستید، چیزهایی را فهرست کنید که از لحاظ جسمی، عاطفی و روحی سپاس‌گزار آنها هستید. آن‌ها را با صدای بلند جلوی آینه بخوانید تا مراکز حسی مغز شما مزایای این فعالیت را به حداکثر برسانند.»

۷. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

در حالی که رسانه‌های اجتماعی ممکن است فرصتی برای برقراری ارتباط با دیگران به نظر برسند، اما در واقع می‌توانند باعث ایجاد احساس قوی‌تری از تنهایی شوند.

یک مطالعه علمی در سال ۲۰۱۹ روی دانش‌آموزان ۱۸ تا ۳۰ ساله نشان داد که بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و احساس انزوا ارتباط وجود دارد. به ازای هر ۱۰ درصد افزایش تجربیات منفی در رسانه‌های اجتماعی، کاربران به طور متوسط ​​۱۳ درصد حس انزوای بیشتری را تجربه کرده‌اند.

۸. خودتان را به قرار ملاقات ببرید

در حالی که لذت انجام کاری که دوست دارید بدیهی به نظر می‌رسد، به ندرت این فرصت را دارید که دقیقا آنچه را می‌خواهید انجام دهید. جنی وودفین، روان درمانگر می‌گوید: «در زمان تنهایی خود فضایی ایجاد کنید تا از خود بپرسید من واقعا می‌خواهم چه کاری انجام دهم؟» خودتان را به دیدن یک فیلم یا بازدید از یک نمایشگاه جدید ببرید. یا اگر می‌خواهید در خانه بمانید، غذای مورد علاقه خود را بپزید و یک سفره زیبا بچینید.

۹. مراقبه و مدیتیشن کنید

مدیتیشن نه تنها ذهن آگاهی را بهبود می‌بخشد، بلکه یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که این تمرین ساده می‌تواند میزان ماده خاکستری مغز را افزایش دهد. این بخش از مغز مسئول تنظیم هیجانات است. این تمرین برای هر کسی قابل دسترسی است. می‌توانید مراقبه انفرادی داشته باشید یا از برنامه‌های اینترنتی کمک بگیرید.

۹راه موثر برای شاد زندگی کردن افراد تنها

چه زمانی به یک متخصص مراجعه کنید؟

با گذشت زمان، اگر احساس اضطراب و افسردگی ادامه یابد، ممکن است نیاز به کمک یک متخصص داشته باشید؛ اگر برای چند روز به ظاهر یا تعویض لباستان بی‌تفاوت بودید؛ اگر مرتب دعوت دوستان و آشنایان را رد می‌کنید؛ اگر معمولا تمام روز را در رختخواب یا روی مبل می‌گذرانید؛ اگر به مواد و داروهای مخدر پناه برده‌اید؛ وودفین می‌گوید: «این علائم هشداردهنده هستند. پس با یک روانشناس تماس بگیرید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: