کد خبر: ۹۲۵۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
تعداد بازدید: ۲۵۷
یک کارشناس مسائل بین الملل ضمن بررسی مشکلاتی که اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه ایجاد می‌کند، مسیر اساسی رفع نگرانی ترکیه را در کمک این کشور به سوریه جهت حفظ حاکمیت و حفاظت از مرزهای سوریه عنوان کرد.

آیا اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه به زیان تروریست‌ها می‌شود؟به گزارش خبرداغ به نقل از فارس، هفتمین نشست مشترک کشورهای ایران، روسیه و ترکیه تحت عنوان نشست آستانه روز سه‌شنبه 28 تیر به میزبانی تهران برگزار شد.

در جریان برگزاری این نشست، رهبر معظم انقلاب در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن اشاره به مسئله سوریه تاکید کردند: مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفت‌وگو این مسئله را تمام کنند. ایشان همچنین تاکید کردند هرگونه حمله نظامی در شمال سوریه به ضرر ترکیه، سوریه، منطقه و به نفع تروریست‌هاست.

در همین زمینه با شعیب بهمن دکتری علوم سیاسی و کارشناس مسائل اوراسیا به بررسی ابعاد اقدامات ترکیه در سوریه و همچنین نقش این کشور در موضوع امنیت منطقه به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

 

 

فارس: اقدام نظامی در سوریه تا چه میزان موجب ناامنی و بی‌ثباتی منطقه می‌شود؟ و اینکه راه حل مسئله سوریه از چه مسیری می گذرد؟ 

بهمن: مسئله سوریه و بحرانی که در این کشور پدید آمده در حال حاضر در مرحله یک بحران فروکش کرده به حساب می‌آید و از اوج بحران که در سال‌های گذشته داشت، فروکش کرده و دولت سوریه موفق شده است در بخش‌های اعظمی از اراضی خود تسلط حاکمیتی پیدا کند و همچنین گروه‌های تروریستی که در این کشور فعالیت می‌کردند متحمل شکست‌های قابل توجهی شدند.

* بروز تضادهای جدی در روابط ترکیه و آمریکا

در حال حاضر گره این بحران در دو نقطه شرق فرات و مناطق شمالی سوریه و ادلب به ویژه نقاط هم مرز با ترکیه قرار گرفته است؛ در شرق فرات حضور نیروهای آمریکایی مسئله را پیچیده کرده که از گروه‌های کردی در آن منطقه حمایت می‌کنند، گروه‌هایی که از نظر ترکیه گروه‌های تروریستی به شمار می‌آیند که این مسئله خود باعث بروز تضادهای جدی در روابط ترکیه و آمریکا هم شده است.

* مسئله هم‌مرز بودن کردها در سوریه و ترکیه مهمترین چالش آنکارا

 گروه‌های تروریستی هنوز در ادلب حضور دارند و این شهر هنوز پاکسازی نشده است که البته در دستور کار سوریه قرار دارد؛ آن چیزی که به صورت مستقیم با ترکیه ارتباط پیدا می‌کند، جدا از حمایت‌ها و ارتباطاتی که ترکیه با برخی از این گروه‌ها داخل ادلب دارد و تلاش می‌کند همچنان آن‌ها را جهت داشتن یک برگ برنده در تحولات سوریه حفظ کند، مسئله کردها است و به واقع مسئله هم‌مرز بودن کردها در سوریه و ترکیه است و اینکه به شکل سنتی و تاریخی، کردها در دو سوی مرز ساکن هستند.

 

 

فارس: نقش ترکیه در حل مسئله سوریه تا چه میزان اهمیت دارد؟

بهمن: ترکیه از زمان وقوع بحران سوریه یک راهبرد کلان مبنی بر اینکه بتواند یک منطقه حائل 30 کیلومتری در این منطقه کردی ایجاد کند، داشت و این طرح را هم حتی بارها و بارها با آمریکا و اروپا در میان گذاشت، اما مورد حمایت و پشتیبانی آن‌ها قرار نگرفت.

* حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه برای ایجاد منطقه حائل 30 کیلومتری 

در سال‌های اخیر که روندهایی مثل آستانه شکل گرفت، ترکیه بیشتر روی این موضوع تاکید کرده است که در این منطقه، آوارگان سوری مستقر شوند که این‌ها عمدتاً عرب هستند؛ دولت ترکیه با استقرار این جمعیت در این منطقه به دنبال این است که ترکیب جمعیتی را بهم بزند تا ارتباط کردها در دو سوی مرز با یکدیگر قطع شود که برای این کار در گذشته عملیات‌های نظامی مختلفی انجام داده است. در روزها و هفته‌های اخیر هم مجدداً بحث حمله نظامی به خاک سوریه برای ایجاد این منطقه حائل 30 کیلومتری توسط ترکیه مطرح شده است.

* ترکیه برای رفع تهدیدات، به سوریه کمک کند

این موضوع بسیار مهم است چرا که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نه تنها مشکل و معضل حل نمی‌شود بلکه پیچیده‌تر هم خواهد شد؛ در واقع اگر ترکیه تمایل دارد تهدیدهایی که گمان می‌کند ممکن است برخی از نیروهای کردی در شمال سوریه علیه امنیت ملی ترکیه داشته باشند، رفع شوند راه حل آن حمله نظامی و اقدام نظامی نیست بلکه راه حل آن کمک به دولت سوریه برای قوی‌تر شدن و اراده حاکمیت ملی سوریه در سراسر این کشور است؛ در واقع این سوریه است که بایستی از مرزهای خودش در قبال کشورهای همسایه حراست کند.

* اقدام نظامی مشکلی را به شکل پایدار حل نخواهد کرد

 اقدام نظامی ضمن اینکه شرایط را پیچیده‌تر می‌کند، مشکلی را به شکل پایدار حل نخواهد کرد؛ مسیر اساسی این است که اگر ترکیه نگرانی امنیتی دارد، این نگرانی امنیتی را از طریق دولت سوریه و کمک به این کشور برای حفظ حاکمیت و حفاظت از مرزهای خودش بتواند تامین کند.

 

 

سوابق تاریخی نشان داده است که جریان های تروریستی در جغرافیا و مکان‌هایی می‌توانند پدیدار شوند که در آن مناطق بی‌ثباتی و هرج و مرج وجود داشته باشد و یا یک قدرت فائقه به شکل جدی وجود نداشته باشد که با آن ها مقابل کند.

* حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه امنیت منطقه را برهم می‌زند

این در حالی است که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه می‌تواند شرایط امنیتی در این منطقه را بهم بزند و از بین رفتن ثبات و امنیت در این منطقه می تواند شرایطی ایجاد کند که گروه های تروریستی با آزادی عمل بیشتری به فعالیت های خود ادامه دهند.

* حضور تروریست‌ها در مناطق نا امن!

باید توجه داشت این جریان‌های تروریستی همچنان در ادلب حضور دارند، بنابراین نا امن شدن فضاهای دیگر به آن‌ها این فرصت را می‌دهد که از ادلب خارج شده و در مناطق دیگر فعالیت‌های خود را گسترش دهند؛ در این حال اقدام نظامی ترکیه علیه کردها در طول سال‌های گذشته نشان داده است که بی پاسخ نخواهد ماند.

* ترکیه پاسخ اقدامات خود را در داخل خاکش دریافت می‌کند

هر زمان ترکیه اقدامی علیه کردها در داخل سوریه انجام داده است -به دلیل وابستگی‌های سیاسی و نظامی که کردهای سوریه و ترکیه به یکدیگر دارند- ترکیه پاسخ آن را در داخل قلمرو خودش دریافت کرده است؛ کما اینکه در سال‌های گذشته خرابکاری‌ها و اقدامات خرابکارانه در داخل ترکیه به همین واسطه اتفاق افتاده است.

در نتیجه این اقدام اقدامی نیست که صرفاً به سوریه محدود شود و می‌تواند در داخل خاک ترکیه هم عکس العمل و پاسخ متقابلی از سوی جریان‌های کردی داشته باشد.

انتهای پیام/ 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: