کد خبر: ۹۲۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
تعداد بازدید: ۲۳۵
لازم نیست تونسی باشید تا بفهمید چرا اُنس جابر در کشور مادری خود «وزیر شادی» شناخته می‌شود - اگرچه این نام مستعار کاملاً با شادی‌که او برای مردم این کشور متلاطم آفریقایی به ارمغان می‌آورد، مرتبط است. این تونسی به لطف پیروزی نیمه نهایی خود مقابل تاتیانا ماریای آلمانی در ۷ ژوئیه، به مقام دوم در رده‌بندی انجمن تنیس زنان (WTA) صعود کرد - بالاترین رتبه‌ای که یک بازیکن آفریقایی یا عرب از هر جنسیتی تاکنون به دست آورده است.

انس جابر؛ تنیس‌بازی از تونس که تاریخ‌ساز شدبه گزارش خبرداغ به نقل از بی بی سی: لازم نیست تونسی باشید تا بفهمید چرا اُنس جابر در کشور مادری خود «وزیر شادی» شناخته می‌شود - اگرچه این نام مستعار کاملاً با شادی‌که او برای مردم این کشور متلاطم آفریقایی به ارمغان می آورد، مرتبط است.

این دختر ۲۷ ساله هم به خاطر لبخندهای همیشگی‌اش و هم به خاطر ضربه‌هایش که قوانین فیزیک را به چالش می‌کشد معروف است.

توانایی ضربات‌اش در ورزش، او را به سَمتی برده است تا اولین بازیکن عرب، از میان زنان یا مردان، باشد که به فینال انفرادی یک تورنمنت گرند اسلم - در این مورد، ویمبلدون، که قدیمی‌ترین رقابت تنیس جهان است - راه یابد.

این یکی دیگر از لحظات تعیین‌کننده در حرفه جابر است. این تونسی به لطف پیروزی نیمه نهایی خود مقابل تاتیانا ماریای آلمانی در ۷ ژوئیه، به مقام دوم در رده‌بندی انجمن تنیس زنان (WTA) صعود کرد - بالاترین رتبه‌ای که یک بازیکن آفریقایی یا عرب از هر جنسیتی تاکنون به دست آورده است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد تأثیر او در تنیس تنها به نتایج متکی باشد. گزارش‌های مربوط به پیروزی جابر بر ماریا مملو از تمجید از تصمیم این تنیس‌باز تونسی بود که پس از مسابقه حریف و دوست خود را به میانه زمین برد تا غرق در تشویق‌های تماشاگران در زمین مرکزی ویمبلدون شود - این تنیس‌باز آلمانی اخیراً پس از زایمان فرزند دومش به تنیس بازگشته است.

جابر در مصاحبه بعد از بازی خود گفت: «تاتیانا شایسته احترام زیادی است.»

«اگر دو فرزند او را ندیده بودم، می‌گفتم که او اصلا فرزندی ندارد. این واقعا برای بسیاری از زنان الهام‌بخش است. من برای او احترام زیادی قائل هستم.»

در ورزشی که به نظر می رسد روز به روز تهاجمی‌تر می‌شود، نگرش این تونسی به روشنی با بسیاری از بازیکنان دیگر متفاوت است.

او درباره مسابقه خود با ماریا گفت: «این فقط یک مسابقه تنیس است. ما به جنگ نرفته بودیم.»

اما جابر مجبور بود برای تثبیت خود به عنوان یک بازیکن نخبه بجنگد. در همان سه سالگی در حالی که مادرش آموزش تنیس می‌دید، او در زمین توپ جمع می‌کرد. چندی بعد او در کشوری بدون سابقه زیادی در این ورزش، دست به راکت شد.

در ۱۷ سالگی، او اولین موفقیت خود را با کسب عنوان قهرمانی انفرادی نوجوانان اوپن فرانسه به دست آورد. با این حال، در خارج از زمین، او برای ادامه دادن حرفه خود با سختی‌هایی روبرو بود.

او در سال ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای با مجله عربی زبان المجله گفت: «حاميان مالی به خاطر کشور زادگاهم مرا طرد کرده‌اند، که بسیار دور از انصاف است. این را پذیرفتم. با آن کنار آمدم.»

«من واقعاً به انسانی که امروز شده‌ام افتخار می‌کنم، که متکی به دیگران نیست.»

اما جابر امیدوار است که داستان او الهام‌بخش دختران آفریقایی و عرب بیشتری باشد تا راه او را دنبال کنند. طبق اعلام فدراسیون تنیس تونس، این اتفاق هم‌اکنون رخ داده است.

به لطف او، تعداد باشگاه‌های تنیس در تونس از ۳۰ به ۵۰ باشگاه در چند سال گذشته افزایش یافته است.

جابر در ویمبلدون گفت: «می‌خواهم فراتر از اين‌ها بروم، الهام‌بخش نسل‌های بیشتری باشم.»

«می‌خواهم بازیکنان بیشتری را از کشورم، از خاورمیانه، آفریقا ببینم. فکر می‌کنم در مقطعی به اندازه کافی باور نداشتیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

او افزود: «اکنون فقط سعی می‌کنم آن را نشان دهم. امیدوارم مردم الهام بگیرند.»

آنچه مسلم است این است که او نیرویی به فدراسیون تنیس تونس داده است تا اولین تورنمنت خود را در تقویم انجمن تنیس زنان تضمین کند.

مسابقات اوپن یاسمین در ماه اکتبر در تونس برگزار می‌شود، و هواداران محلی فرصتی برای دیدن «وزیر شادی» در حال مسابقه پیدا می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: