به گزارش خبرداغ به نقل از اعتمادآنلاین : غلامرضا تاجگردون، نماینده ادوار مجلس گفت: زمانی که ارز ترجیحی پرداخت میشد ۲ آسیب قابل پیشبینی بود: اول، راههایی که برای سوءاستفاده از این ارز باز شد و دولت نتوانست آنها را ببنند و دوم، کالاهایی که قرار بود با این ارز وارد و در بازار توزیع شود که این اتفاق نیفتاد. این ۲ آسیب سبب شد تا مشکلاتی توسط دریافتکنندگان ارز ترجیحی برای دولت و مردم ایجاد و سبب برخی نارضایتیها شود.
نماینده گچساران و باشت در مجلس دهم در ادامه تاکید کرد: اکنون ارز ترجیحی برای بستن راههای سوءاستفاده حذف شده، اما معتقدم که با توجه به شرایط کنونی و باری که به دولت تحمیل شده دولت سیزدهم اگر ارز داشت شاید باز هم توزیع ارز ۴۲۰۰ را با فرم دیگری ادامه میداد. متاسفانه ذخیره ارزی به اتمام رسیده و دولت سیزدهم تصمیم به حذف این ارز و یک جراحی اقتصادی اساسی گرفت.
او همچنین متذکر شد: قطعاً وقتی ارز ترجیحی حذف شد، رئیسجمهوری و هیچکدام از دولتمردان و نمایندگان مجلس قصد ایجاد تورم را نداشتند؛ یعنی مسئولان همواره به دنبال رفاه مردم هستند، اما دولت به دلیل نبود ارز مجبور به اتخاذ تصمیمی به این مهمی و بزرگی شد. در واقع، آقای رئیسی هم در شرایطی قرار گرفت که باید ارز ترجیحی را از اقتصاد حذف میکرد.
تاجگردون بر این نکته تاکید کرد که باید در یک بررسی مشخص شود مردم در چه شرایطی بیشترین آسیب را دیدند؛ قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا بعد از آن و بعد از مشخص شدن این موضوع، دولت میتواند یک برنامهریزی بلندمدت برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام دهد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم افزود: دولت در حال حاضر ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار نفت میفروشد و این پول هم به موقع به خزانه واریز میشود، حال اگر این ۲۰ میلیارد دلار را در قیمت بین ارز آزاد تا ۴۲۰۰ یعنی ۲۰ هزار تومان، ضرب کنیم، عددی معادل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به دست میآید. یارانه این رقم ماهی ۲۸۰ تا ۲۹۰ میلیارد تومان میشود که دولت طی یک سال باید به مردم بپردازد. در کنار این رقم بزرگ دولت با کسری بودجه نیز مواجه است.
نماینده ادوار مجلس در ادامه توضیحاتش افزود: من مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ از اقتصاد کشور نیستم و دولت قبل باید روی پرداخت آن نظارت میکرد تا دست رانتخوارها به آن نرسد، اما در حال حاضر نیز باید در نظر داشت وقتی دولت با کسری بودجه مواجه است و ماهانه هم مبلغ قابلتوجهی یارانه میدهد و در عین حال بسیاری از کالاها نیز افزایش قیمت صد درصدی داشته، قرار است این تفاوت قیمت را چه کسانی جز مردم پرداخت کنند؟
تاجگردون متذکر شد: هیچکس با حذف ارز ترجیحی در شرایطی که ایجاد کرده بود مخالف نیست، اما اکنون دولت نیز برنامه مدونی برای اقتصاد ندارد؛ یعنی گام بعدی دولت در این زمینه مشخص نیست. همه کسانی که در زمان تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به جهانگیری تبریک میگفتند اکنون منتقد او هستند و این روند در خصوص آقای رئیسی نیز در آینده اتفاق میافتد.
او در پایان گفت: قطعاً دولت به دنبال تغییر شرایط است، اما این مساله در کوتاهمدت اتفاق نمیافتد و مردم نیز در مواجهه با این گرانیها ضعیف و کمتحمل شدهاند. به طور کلی اکنون حاکمیت با چند نسل روبهروست؛ نسلی که انقلاب کرده یعنی بازنشستهای که مقابل مجلس اعتراض میکند، نسلی که در دوران انقلاب به دنیا آمده و نسلی که در حال دیدن ثمرات انقلاب است که باید پاسخگوی هر سه نسل باشد.
اگر کسی ناکارآمد باشد حق ادامه فعالیت ندارد.
متاسفانه مدیران دولت قبل و هم دولت رئیسی هیچ کاری برای حل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکردند چرا؟
اینکه آمریکا بدون درک درست واقعیات منطقه، صرفا با هدف ایران هراسی و اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه، چنین موضوعاتی را مطرح و پیگیری میکند.
طرح این موضوع تحریک آمیز بوده و جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه ای نگاه می کند.
اینکه آمریکا بدون درک درست واقعیات منطقه، صرفا با هدف ایران هراسی و اختلاف افکنی میان کشورهای منطقه، چنین موضوعاتی را مطرح و پیگیری میکند، نشان میدهد که آنچه برای آمریکا مهم است، منافع نامشروع این کشور و دادن تنفس مصنوعی به رژیم صهیونیستی در منطقه است.
برخلاف این اظهارات نسنجیده، ایران همواره بر گفتگو، مشارکت و همکاری منطقه ای برای تأمین امنیت و منافع مشترک کشورهای منطقه به دور از مداخله بیگانگان تاکید داشته است.
تلاش برای ایجاد نگرانی های جدید امنیتی در منطقه، نتیجه ای جز تضعیف امنیت مشترک منطقه ای و تأمین منافع امنیتی رژیم صهیونیستی نخواهد داشت و نمی توان با فریبکاری و ترویج ایران هراسی، حاشیه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.
تجربه نشان داده که انباشت تسلیحات، نمیتواند امنیت ساز باشد و برقراری امنیت مشترک منطقهای، در گرو همکاری جمعی کشورهای منطقه و حفظ و پایداری آن، مستلزم پیشبرد تفاهم درون منطقه ای است و ایران با پایبندی به سیاست همسایگی، جدیت و اراده خود را در این زمینه نشان داده است.
ورود بیگانگان در هر فرآیند منطقهای نهتنها امنیت ساز و ثبات آفرین نیست، بلکه خود عامل اصلی تنشزایی و ایجاد شکاف منطقهای است. لذا همانگونه که حضور دو دههای آمریکا در عراق و افغانستان، امنیت را برای این کشورها به ارمغان نیاورد، هرگونه زمینهسازی برای افزایش حضور و نقشآفرینی آمریکا در سازوکارهای امنیت منطقهای نیز، دستاوردی جز ناامنی، بیثباتی و گسترش تروریسم در سطح منطقه به دنبال نخواهد داشت.