کد خبر: ۹۲۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
تعداد بازدید: ۱۵۸۶
معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: همراه با دبیرکل از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا می‌خواهیم فورا همکاری ذیل برجام را از سر بگیرند.از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌های خود علیه ایران را به نحو تشریح‌شده در برجام رفع یا متوقف کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل: ایران اقدامات مغایر با برجام را به عقب برگرداند / آمریکا تحریم‌ها را به نحوی که در برجام تشریح شده، رفع یا متوقف کندبه گزارش خبرداغ ، نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگزار  شد.

در این جلسه نمایندگان کشورها و طرف‌های مختلف درباره روند اجرای قطعنامه سخنرانی کردند.

مهمترین اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل به نقل از فارس به شرح زیر است:

همراه با دبیرکل از جمهوری اسلامی ایران و آمریکا می‌خواهیم فورا همکاری ذیل برجام را از سر بگیرند.از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌های خود علیه ایران را به نحو تشریح‌شده در برجام رفع یا متوقف کند.

از آمریکا می‌خواهیم تحریم‌های خود علیه ایران را به نحو تشریح‌شده در برجام رفع یا متوقف کند.

از ایران می‌خواهیم اقدامات مغایر با برجام را به عقب برگرداند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
0
0
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
درپاسخ به مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام
سوال اینجاست چرا انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی انگلیس جنایتکار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب نمی شود؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد!




۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
درپاسخ به مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام
سوال اینجاست چرا انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی انگلیس جنایتکار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب نمی شود؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد!

نماینده بی ادب انگلیس جنایتکار در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق ندارد در باره برنامه موشکی ایران حرف بزند
اروپایی که در جنگ تحمیلی 8 ساله به رژیم صدام دیکتاتور انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و سلاح شیمیایی می داد حق ندارد در باره تسلیحات ما حرف بزند.
و مسئولان و نمایندگان مجلس هم متاسفانه هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵:۱۷
ائتلاف سعودی ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد پس چرا ریاض جنایتکار، ایران را در منطقه محکوم و متهم می کند.
ائتلاف سعودی ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد پس چرا اتحادیه اروپا جنایتکار، ایران را در منطقه محکوم و متهم می کند.

آمریکایی ها و کشورهای اروپایی ها از شهریور ماه سال 1359 تاکنون در سراسر منطقه خاورمیانه با کمک مالی کشورهای عربی جنایت می کنند و آدم می کشند و همچنان نیز ادامه می دهند.
بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) تلویزیون رسمی عراق از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون الحشدالشعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد و ساعتی بعد وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت و اعلام کرد که این ترور به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است.
آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی «مسئولیت قطعی بین‌المللی» دارد.
آمریکا را بزرگ‌ترین کشور تروریست‌پرور جهان می‌دانیم.
جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق تنها با عراق نبود، با آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی هم بودند پس چرا ایران با آمریکا و متحدانش مذاکره و همکاری کرده است و هنوز هم مذاکره و همکاری می کند.
عملکرد و رفتار و سیاست ایران از ابتدا مذاکره با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در مورد صلح آمیز هسته ای غلط و اشتباه بوده است.
مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و غیره از سال 1392 تاکنون برای مردم ایران و کشور ایران هیچ دستاورد نداشته ست.
مذاکره با آمریکا یا اروپا هیچ نتیجه ای ندارد و تاکنون هم نداشته است.
1 - آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت در مورد مذاکره سلاح هسته ای را ندارند.
2 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند.
3 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن هستند.
4 - آمریکا و متحدانش از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی و گروهک تروریستی منافقین حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
5 - آمریکا و متحدانش درجنگ تحمیلی هشت ساله همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور حمایت می کردند.
6 - آمریکا و متحدانش از ابتدا از اغتشاش و اغتشاشگران در ایران حمایت می کردند.
7 - حمایت واشنگتن به همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین و به ویژه صهیونیست ها از اغتشاشات در ایران تاریخ 28 آبان ماه سال 1398
8 - آمریکا از ابتدا مردم ایران اعتبار ندارد.
9 - رژیم آمریکا باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
10 - آمریکا نمی گذارد جنگ در سوریه، عراق، لیبی، یمن و منطقه خاورمیانه تمام شود!
11 - با تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم.

که آمریکا جنایتکار از سال 1359 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در امور داخلی کشورهای عربی وغیره دخالت می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
مشکلات اقتصادی با شعار برطرف نمی شود.
چرا مشکلات اقتصادی دو دولت دوازدهم بیشتر شد؟
انتظار حل مشکلات با برجام یا مذاکرات اشتباه است.
اگر انتظار داریم برجام و مذاکرات وین مشکلات ما را حل کنند اشتباه می کنیم.
انتظار نداشته باشیم برجام یا مذاکرات مشکلات ما را حل کنند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.

اگر واقعا داشتن سلاح هسته ای تا این اندازه بد است پس چرا انگلیس جنایتکار آن را کنار نمی گذارد.
موضوع مذاکره فقط در مورد صلح آمیز هسته ای بوده است، نه برنامه موشکی ایران ولی متاسفانه سران بی ادب انگلیس جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی و ربطی به مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین وغیره ندارد و تاکنون هم نداشته است.
ترور سردار سلیمانی نمونه استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر است
آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با تروریسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده است که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

برای همه مردم دنیا ثابت شده که انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر در جنگ افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه و جهان شکست خورده است.

آنکارا در عراق مرتکب جنایات جنگی شده است
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات آمریکا جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.
آنکارا در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات ترکیه جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.
رژیم صهیونیستی در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است.
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات اسرائیل جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.

کسی نمی تواند راجع به تسلیحات ایران حرفی بزند.
اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد.
اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند.

پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۱۱:۲۹
چرا دولت ناتوان و عاجز با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!


۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
و این در حالی است که عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایات جنگی شده است، ریاض جنایتکار دنبال محکوم و متهم کردن ایران در منطقه است شرم آور و تاسف بار است.
عربستان سعودی و متحدانش حاکمیت یمن را نقض کرده است.
ائتلاف متجاوز سعودی حاکمیت یمن را نقض کرده است.

نماینده انگلیس در شورای امنیت: ایران در حال ساخت موشک‌های بالیستیک به نحو مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است / تنش‌زایی هسته‌ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است
در پاسخ به نماینده انگلیس جنایتکار در شورای امنیت
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 1357 تاکنون از ضد انقلاب، اشرار، گروهک تروریستی منافقین، آشوبگران و اغتشاشات کمک حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک درجنگ تحمیلی هشت ساله ازسال 1359 و الی 1366 از صدام دیکتاتور کمک، حمایت و پشتیبانی کرده است.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون همراه با جند کشور جنایتکار شماره یک دیگر ازتروریسم، القاعده و طالبان کمک، حمایت و پشتیبانی می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک درسال 2003 به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک بدون مجوز و اجازه سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی به صورت غیرقانونی به عراق و لیبی حمله کرده است و مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر از تروریست ها درسوریه، عراق، لبنان، منطقه خاورمیانه و جهان کمک، حمایت و پشتیبانی می کند و همچنان نیز ادامه می کند.
حمله موشکی انگلیس جنایتکار شماره یک به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک و فرانسه جنایتکار شماره یک به سوریه، اجرای قانون جنگلی حقوق بشرانگلیسی بود.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2014 تاکنون به ائتلاف آمریکایی مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه را درسوریه وعراق قتل عام می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون به ائتلاف متجاوز سعود مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه یمن را درجنگ یمن قتل عام می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
نیروهای تروریست آمریکایی خاک عراق را ترک کنند.
نیروهای تروریست انگلیسی خاک عراق را ترک کنند.

متاسفانه دادگاه بین‌المللی ازسال 1359 تاکنون برای محاکمه آمریکا و متحدانش به علت جنایات جنگی در جنگ تحمیلی هشت ساله ناتوان و عاجز بوده است.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
آمریکا و متحدانش هیچگاه به قوانین بین المللی احترامی نمی گذارند.
آمریکا و متحدانش هیچگاه به حقوق بین الملل و حقوق بشر احترام نمی گذارند.
سعودی ها جنایتکار شماره یک ازکاری که درفاجعه منا، جنگ سوریه، عراق، یمن و منطقه انجام دادند پشیمان می شوند.
آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.
ازخون شهدای منا نمی گذریم.

انتقاد ازسکوت 19 ساله جامعه جهانی دربرابر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی انگلیسی ها
دیوان کیفری بین المللی چرا ازسال 2003 تاکنون به پرونده جنایات جنگی انگلیس رسیدگی نمی کند
محاکمه سربازان انگلیسی به جرم جنایت جنگی درعراق و لیبی ازسال 2003 تاکنون انجام نشده است شرم آوراست.
دولتمردان انگلیسی درسال 2003 با دستور حمله به عراق و لیبی مرتکب جنایات جنگی شده اند. دولت انگلیس مسئول کشتار مردم عراق و لیبی و پیدایش داعش درمنطقه است.
متاسفانه دادگاه بین‌المللی ازسال 2003 تاکنون برای محاکمه دولتمردان انگلیسی به علت جنایات جنگی در عراق و لیبی ناتوان و عاجز بوده است.
متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل متحد ازسال 2003 تاکنون به مسئولیتش برای محاکمه انگلیس عمل نمی کند شرم آور است.
انگلیس به علت جنایات جنگی درعراق، لیبی، سوریه، افغانستان، یمن و منطقه باید دردادگاه لاهه محاکمه شود.
ازهنگام سرنگونی رژیم صدام دیکتاتور درسال 2003 و دولت عراق بر اثر آن هزاران کودک و انسان ها بی گناه عراقی جان خود را از دست دادند. و سربازان انگلیس بی رحمانه به زنان و دختران عراق تجاوز کردند ومجامع حقوق بشری ازسال 2003 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟
انگلیس به اسم حقوق بشر بدترین جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی را انجام می دهد.
آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ازسال 2001 تاکنون درتاسیس و حمایت ازتروریست ها درمنطقه خاورمیانه و جهان نقش دارند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
0
0
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
درپاسخ به مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام
سوال اینجاست چرا انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی انگلیس جنایتکار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب نمی شود؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد!




۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
درپاسخ به مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام
سوال اینجاست چرا انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه، بمب اتمی و سلاح شیمیایی انگلیس جنایتکار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب نمی شود؟ به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت نماینده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد!

نماینده بی ادب انگلیس جنایتکار در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق ندارد در باره برنامه موشکی ایران حرف بزند
اروپایی که در جنگ تحمیلی 8 ساله به رژیم صدام دیکتاتور انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و سلاح شیمیایی می داد حق ندارد در باره تسلیحات ما حرف بزند.
و مسئولان و نمایندگان مجلس هم متاسفانه هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵:۱۷
ائتلاف سعودی ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد پس چرا ریاض جنایتکار، ایران را در منطقه محکوم و متهم می کند.
ائتلاف سعودی ۱۴۶ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد پس چرا اتحادیه اروپا جنایتکار، ایران را در منطقه محکوم و متهم می کند.

آمریکایی ها و کشورهای اروپایی ها از شهریور ماه سال 1359 تاکنون در سراسر منطقه خاورمیانه با کمک مالی کشورهای عربی جنایت می کنند و آدم می کشند و همچنان نیز ادامه می دهند.
بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) تلویزیون رسمی عراق از شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون الحشدالشعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد و ساعتی بعد وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، رسماً مسئولیت این اقدام تروریستی را برعهده گرفت و اعلام کرد که این ترور به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است.
آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی «مسئولیت قطعی بین‌المللی» دارد.
آمریکا را بزرگ‌ترین کشور تروریست‌پرور جهان می‌دانیم.
جنگ تحمیلی هشت ساله ایران و عراق تنها با عراق نبود، با آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی هم بودند پس چرا ایران با آمریکا و متحدانش مذاکره و همکاری کرده است و هنوز هم مذاکره و همکاری می کند.
عملکرد و رفتار و سیاست ایران از ابتدا مذاکره با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در مورد صلح آمیز هسته ای غلط و اشتباه بوده است.
مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی و غیره از سال 1392 تاکنون برای مردم ایران و کشور ایران هیچ دستاورد نداشته ست.
مذاکره با آمریکا یا اروپا هیچ نتیجه ای ندارد و تاکنون هم نداشته است.
1 - آمریکا و کشورهای اروپایی حق صلاحیت در مورد مذاکره سلاح هسته ای را ندارند.
2 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن هستند.
3 - آمریکا و کشورهای اروپایی از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن هستند.
4 - آمریکا و متحدانش از سال 1357 تاکنون از گروهک تروریستی و گروهک تروریستی منافقین حمایت می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
5 - آمریکا و متحدانش درجنگ تحمیلی هشت ساله همه جانبه از رژیم جنایتکار صدام دیکتاتور حمایت می کردند.
6 - آمریکا و متحدانش از ابتدا از اغتشاش و اغتشاشگران در ایران حمایت می کردند.
7 - حمایت واشنگتن به همراه انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین و به ویژه صهیونیست ها از اغتشاشات در ایران تاریخ 28 آبان ماه سال 1398
8 - آمریکا از ابتدا مردم ایران اعتبار ندارد.
9 - رژیم آمریکا باید به عنوان جنایتکار جنگی مجازات شود.
10 - آمریکا نمی گذارد جنگ در سوریه، عراق، لیبی، یمن و منطقه خاورمیانه تمام شود!
11 - با تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی آمریکا و متحدانش را به دنیا معرفی کنیم.

که آمریکا جنایتکار از سال 1359 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار در امور داخلی کشورهای عربی وغیره دخالت می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
مشکلات اقتصادی با شعار برطرف نمی شود.
چرا مشکلات اقتصادی دو دولت دوازدهم بیشتر شد؟
انتظار حل مشکلات با برجام یا مذاکرات اشتباه است.
اگر انتظار داریم برجام و مذاکرات وین مشکلات ما را حل کنند اشتباه می کنیم.
انتظار نداشته باشیم برجام یا مذاکرات مشکلات ما را حل کنند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.
آمریکا، اروپا،هم هر دو همراه با چند کشور دیگر از سال 1357 تاکنون با نظام جمهوری اسلامی دشمن بودند و هنوز هم هستند و همچنان نیز ادامه می دهند.

اگر واقعا داشتن سلاح هسته ای تا این اندازه بد است پس چرا انگلیس جنایتکار آن را کنار نمی گذارد.
موضوع مذاکره فقط در مورد صلح آمیز هسته ای بوده است، نه برنامه موشکی ایران ولی متاسفانه سران بی ادب انگلیس جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی و ربطی به مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین وغیره ندارد و تاکنون هم نداشته است.
ترور سردار سلیمانی نمونه استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر است
آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با تروریسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده است که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

برای همه مردم دنیا ثابت شده که انگلیس جنایتکار همراه با چند کشور جنایتکار دیگر در جنگ افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و منطقه خاورمیانه و جهان شکست خورده است.

آنکارا در عراق مرتکب جنایات جنگی شده است
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات آمریکا جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.
آنکارا در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات ترکیه جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.
رژیم صهیونیستی در سوریه مرتکب جنایات جنگی شده است.
سازمان ملل ناتوان و عاجز جنایات اسرائیل جنایتکار علیه سوریه را محکوم کند.

کسی نمی تواند راجع به تسلیحات ایران حرفی بزند.
اروپا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد.
اروپایی که به دشمن ما اسلحه می‌داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند.

پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ۲۳:۱۱:۲۹
چرا دولت ناتوان و عاجز با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ هرچند شاید ترتیب اثر ندهند ولی باید ملتهای دنیا بدانند که این ادعای مبارزه با تروریسم توسط غربیها به سخره گرفتن جهان است چرا که سردمداران تروریسم دولتی شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و همقطاران آنهایند نه جمهوری اسلامی. چطور آنها با توسل به مسائل دروغ توسط دادگاههای خود، جمهوری اسلامی را متهم و تقاضای خسارت میکنند!


۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
و این در حالی است که عربستان سعودی در یمن مرتکب جنایات جنگی شده است، ریاض جنایتکار دنبال محکوم و متهم کردن ایران در منطقه است شرم آور و تاسف بار است.
عربستان سعودی و متحدانش حاکمیت یمن را نقض کرده است.
ائتلاف متجاوز سعودی حاکمیت یمن را نقض کرده است.

نماینده انگلیس در شورای امنیت: ایران در حال ساخت موشک‌های بالیستیک به نحو مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است / تنش‌زایی هسته‌ای ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل است
در پاسخ به نماینده انگلیس جنایتکار در شورای امنیت
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 1357 تاکنون از ضد انقلاب، اشرار، گروهک تروریستی منافقین، آشوبگران و اغتشاشات کمک حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک درجنگ تحمیلی هشت ساله ازسال 1359 و الی 1366 از صدام دیکتاتور کمک، حمایت و پشتیبانی کرده است.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون همراه با جند کشور جنایتکار شماره یک دیگر ازتروریسم، القاعده و طالبان کمک، حمایت و پشتیبانی می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک درسال 2003 به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک بدون مجوز و اجازه سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی به صورت غیرقانونی به عراق و لیبی حمله کرده است و مرتکب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر از تروریست ها درسوریه، عراق، لبنان، منطقه خاورمیانه و جهان کمک، حمایت و پشتیبانی می کند و همچنان نیز ادامه می کند.
حمله موشکی انگلیس جنایتکار شماره یک به همراه آمریکا جنایتکار شماره یک و فرانسه جنایتکار شماره یک به سوریه، اجرای قانون جنگلی حقوق بشرانگلیسی بود.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2014 تاکنون به ائتلاف آمریکایی مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه را درسوریه وعراق قتل عام می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
انگلیس جنایتکار شماره یک ازسال 2015 تاکنون به ائتلاف متجاوز سعود مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه یمن را درجنگ یمن قتل عام می کند و همچنان نیزادامه می دهد.
نیروهای تروریست آمریکایی خاک عراق را ترک کنند.
نیروهای تروریست انگلیسی خاک عراق را ترک کنند.

متاسفانه دادگاه بین‌المللی ازسال 1359 تاکنون برای محاکمه آمریکا و متحدانش به علت جنایات جنگی در جنگ تحمیلی هشت ساله ناتوان و عاجز بوده است.
سکوت دربرابرجنایت ازخود جنایت بدتراست.
آمریکا و متحدانش هیچگاه به قوانین بین المللی احترامی نمی گذارند.
آمریکا و متحدانش هیچگاه به حقوق بین الملل و حقوق بشر احترام نمی گذارند.
سعودی ها جنایتکار شماره یک ازکاری که درفاجعه منا، جنگ سوریه، عراق، یمن و منطقه انجام دادند پشیمان می شوند.
آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.
ازخون شهدای منا نمی گذریم.

انتقاد ازسکوت 19 ساله جامعه جهانی دربرابر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی انگلیسی ها
دیوان کیفری بین المللی چرا ازسال 2003 تاکنون به پرونده جنایات جنگی انگلیس رسیدگی نمی کند
محاکمه سربازان انگلیسی به جرم جنایت جنگی درعراق و لیبی ازسال 2003 تاکنون انجام نشده است شرم آوراست.
دولتمردان انگلیسی درسال 2003 با دستور حمله به عراق و لیبی مرتکب جنایات جنگی شده اند. دولت انگلیس مسئول کشتار مردم عراق و لیبی و پیدایش داعش درمنطقه است.
متاسفانه دادگاه بین‌المللی ازسال 2003 تاکنون برای محاکمه دولتمردان انگلیسی به علت جنایات جنگی در عراق و لیبی ناتوان و عاجز بوده است.
متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل متحد ازسال 2003 تاکنون به مسئولیتش برای محاکمه انگلیس عمل نمی کند شرم آور است.
انگلیس به علت جنایات جنگی درعراق، لیبی، سوریه، افغانستان، یمن و منطقه باید دردادگاه لاهه محاکمه شود.
ازهنگام سرنگونی رژیم صدام دیکتاتور درسال 2003 و دولت عراق بر اثر آن هزاران کودک و انسان ها بی گناه عراقی جان خود را از دست دادند. و سربازان انگلیس بی رحمانه به زنان و دختران عراق تجاوز کردند ومجامع حقوق بشری ازسال 2003 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟
انگلیس به اسم حقوق بشر بدترین جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی را انجام می دهد.
آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ازسال 2001 تاکنون درتاسیس و حمایت ازتروریست ها درمنطقه خاورمیانه و جهان نقش دارند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
0
0
هشدار به واشنگتن و لندن: حق ندارید درباره تسلیحات ایران حرف بزنید
سه کشور اروپایی و آمریکا حق اظهارنظر درباره برنامه موشکی ایران در مذاکرات وین را ندارند
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
آماده باش زرادخانه‌های هسته‌ای جهان همزمان با جنگ اوکراین
سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱


بحران اوکراین ‌خطر جنگ در ابعادی گسترده تر و اگر نگوییم جنگ جهانی سوم را بیش از پیش افزایش داده است.در این میان برخی کشورها مثل کره شمالی که سال هاست به تسلیحات اتمی دست یافته اند، نیاز به وجود جنگ افزار های اتمی را اینگونه توجیه می کنند که اگر جنگی در مقیاس جهانی روی دهد و ما مورد حمله قرار گیریم، باید توان پاسخ داشته باشیم.در این میان برخی کشورها هم که از حمله یک قدرت اتمی به همسایه خود وحشت زده شده اند، یا خواستار تجهیز ارتش های خود به تسلیحات اتمی شده اند یا به دنبال راهی برای حمایت کشورهای دارای جنگ افزارهای هسته ای از خود هستند.

عناوین روزنامه‌ها در سئول هشدارهای تازه‌ای درباره وقوع یک آزمایش احتمالی هسته‌ای از سوی کره شمالی منتشر کردند. لی جائه سانگ، یک کارمند ۲۸ ساله، در مورد چگونگی واکنش به ظرفیت رو به رشد کره شمالی برای حمله با بمب‌های هسته‌ای در سراسر مرزها و اقیانوس‌ها اظهار نظر کردو گفت: کشور ما نیز باید برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و برای یک جنگ هسته‌ای احتمالی آماده شویم.‌به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت:در حالی که بر اساس نظرسنجی ماه فوریه ۳ نفر از ۴ نفر در کره جنوبی نظری مشابه با لی داشتند، او گفت: کشور ما نیز باید برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد و برای یک جنگ هسته‌ای احتمالی آماده شویم.این نکته‌ای است که اکنون مردم و سیاستمداران قدرت‌های غیرهسته‌ای در سطح جهان بیشتر از قبل آن را مطرح می‌کنند، آن هم در لحظه‌ای بی ثبات در بیش از نیم قرن تلاش‌های جهانی برای منع اشاعه هسته‌ای و در وضعیتی وخیم شده از بابت حمله روسیه به اوکراین غیر هسته‌ای.این تجدید نظر توسط کشورهای غیرهسته‌ای در آسیا در حال بروز است. این منطقه محل استقرار کره شمالی، چین و روسیه است که از آن نوع چتر حمایتی هسته‌ای و ائتلاف دفاعی گسترده چند دهه‌ای محافظت کننده از کشورهای ناتو برخوردار نیستند.کارشناسان امنیتی می‌گویند کشورهای آسیب‌پذیر به درس‌های مربوط به اوکراین توجه می‌کنند به ویژه به اینکه آیا روسیه در تصرف مناطق بزرگی از اوکراین در ضمن به رخ کشیدن زرادخانه هسته‌ای خود برای عقب نگه داشتن دیگر کشورها موفق می‌شود یا نه.آنها می‌گویند به همان اندازه مهم است که آمریکا و متحدانش چگونه سایر شرکای خود را در اروپا، خلیج فارس و آسیا متقاعد کنند تا به سپر برآمده از زرادخانه‌های هسته‌ای و تسلیحات متعارف تحت رهبری آمریکا اعتماد کنند و به دنبال دستیابی به بمب‌های هسته‌ای خود نروند.

ماریانا باجرین، محقق پروژه مدیریت اتم در مدرسه دولتی کندی وابسته به دانشگاه هاروارد گفت: رهبرانی که نگران همسایگان غیردوست و مسلح به سلاح هسته‌ای خود هستند، به مخاطبان داخلی خود خواهند گفت، لطفا از تسلیح ما به سلاح هسته‌ای به این دلیل که می‌بینید چه اتفاقی برای اوکراین افتاده حمایت کنید، باشد؟!باجرین به عنوان یک دختر دانش آموز در اوکراین دهه ۱۹۸۰ در دوران شوروی سابق، در زمینه نحوه پوشاندن سوختگی‌های ناشی از تشعشعات و سایر آسیب‌های احتمالی جنگ هسته‌ای آموزش دید، در زمانی که آن کشور حدود ۵۰۰۰ سلاح هسته‌ای مربوط به اتحاد جماهیر شوروی را در خود جای داده بود. کشور او پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از توسعه سلاح‌های هسته‌ای صرف نظر و به جایش کمک‌های اقتصادی و همگرایی با غرب و تضمین‌های امنیتی را انتخاب کرد.باجرین گفت: در نهایت، من فکر می‌کنم خیلی مسائل وابسته به نتیجه این جنگ به لحاظ چگونگی درک ما از ارزش تسلیحات هسته‌ای است.در سراسر جهان، ارتش آمریکا به شرکای استراتژیک خود که با رقبایی برخوردار از پشتیبانی هسته‌ای روبرو هستند مشغول اطمینان بخشی است.در نزدیکی مرز کره شمالی در ماه جاری میلادی، همچنان که آمریکا به کره جنوبی برای اجرای اولین پرتاب‌های آزمایشی موشک بالستیک مشترکشان در پنج سال اخیر پیوست، موشک‌های بالستیک در آسمان شب پرتاب شدند.

این پاسخی مشخص به پرتاب حداقل ۱۸ موشک بالستیک از سوی کره شمالی طی سال جاری میلادی محسوب می‌شود .در اروپا و در خلیج فارس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ژنرال‌ها، دیپلمات‌ها و سربازان آمریکا به کشورهای همسایه با روسیه و کشورهای تولیدکننده نفت همسایه ایران سفر می‌کنند. بایدن و دستیاران ارشدش وعده میدهند که آمریکا به جلوگیری از تهدیدات هسته‌ای از سمت ایران، کره شمالی و دیگران متعهد است. در چین شی جین‌ پینگ، رئیس جمهوری این کشور در حال تطبیق یک سیاست خارجی تهاجمی با یکی از بزرگترین پیشروی‌های کشورش در زمینه تسلیحات هسته‌ای است.برخی از مقامات ارشد سابق حوزه آسیا با استناد به اوکراین گفته‌اند که زمان آن رسیده کشورهای غیرهسته‌ای بیشتری به فکر دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای یا میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا باشند.بیلاهاری کاوسیکان، وزیر خارجه سابق سنگاپور در جریان یک مجمع دفاعی گفت: من فکر نمی‌کنم ژاپن یا کره جنوبی مشتاق تبدیل شدن به کشورهای دارای سلاح هسته‌ای باشند. از نظر سیاسی چنین چیزی برای آنها بسیار دردناک و دامن زننده به شکاف‌ها در داخل خواهد بود. اما راه‌های جایگزین چیست؟

ترنس روهریگ، استاد امنیت ملی در کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا، در اجلاسی دفاعی که در ماه آوریل برگزار شد، اظهار داشت: برای کسانی که امیدوارند کره شمالی تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد، مثال ارائه شده توسط حمله روسیه به اوکراین ‌میخ دیگری بر تابوت آن است.‌ روهریگ گفت: ‌اوکراین از نظر کره شمالی نمونه‌ای مشابه با کشورهایی مانند عراق و لیبی خواهد بود؛ این که توانایی هسته‌ای خود را کنار گذاشتند و ببینید چه بر سر آنها آمده است. اوکراین هرگز بمب‌های هسته‌ای آماده انفجار نداشته است و دست کم هیچ‌کدام از آنهایی که داشت را نمی‌توانست به تنهایی شلیک کند.فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث شد اوکراین سومین زرادخانه بزرگ هسته‌ای جهان را در اختیار داشته باشد. اما اوکراین کنترل عملیاتی بر آنها نداشت.

در دهه ۱۹۹۰ هنگامی که اوکراین با آمریکا، روسیه و دیگران در مورد جایگاه خود در جهان پسا شوروی و سرنوشت زرادخانه شوروی مذاکره کرد، وضعش باعث شد که دست ضعیف در آن مذاکرات داشته باشد. باجرین گفت که اوکراین اطمینان بخشی‌هایی دریافت کرد،اما هیچ تضمینی در مورد امنیتش نداشت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از یکی از این اطمینان بخشی‌ها که در سال ۱۹۹۴ امضا شد، به عنوان ‌یک تکه کاغذ‌اشاره کرد .آمریکا به کشورهای هسته‌ای و دیگر کشورهایی که متمایل به داشتن سلاح هسته‌ای هستند دلایل زیادی برای نگرانی در مورد دست کشیدن از مرگبارترین سلاح‌های جهان ارائه کرده است .غرب در سال ۲۰۰۳، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را وادار کرد تا از برنامه اولیه تسلیحات هسته‌ای کشورش دست بردارد. چند سال بعد، سیف الاسلام، پسر قذافی به مالفرید برات هگهمر، یک محقق، درباره بزرگ‌ترین نگرانی پدرش در این مورد صحبت کرد – اینکه کشورهای غربی از قیام علیه او حمایت خواهند کرد.برات هگهمر، که اکنون استاد استراتژی هسته‌ای و امنیت در دانشگاه اسلو است، گفت: ببینید، چند سال بعد، در سال ۲۰۱۱ چه اتفاقی افتاد. آنچه رخ داد این بود که ناتو به اصرار آمریکا در جریان قیام داخلی سال ۲۰۱۱ علیه معمر قذافی مداخله کرد. یک هواپیمای جنگی ناتو کاروان او را بمباران کرد. شورشیان این رهبر لیبی را دستگیر و او را شکنجه کردند و کشتند .در عراق، آمریکا نقش اصلی را در وادار ساختن صدام حسین به دست کشیدن از برنامه توسعه هسته‌ای خود ایفا کرد. سپس آمریکا در سال ۲۰۰۳ صدام را با طرح این ادعای جعلی که در حال برپایی مجدد یک برنامه مربوط به تسلیحات هسته‌ای است، سرنگون کرد. سه سال بعد از آن در حالی که عراق هنوز تحت اشغال آمریکا بود، صدام به بالای چوبه دار رفت.مشاهده سقوط و مرگ بی رحمانه رهبران خاورمیانه، تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی را مختل کرده است. مذاکرات کم سابقه آمریکا و کره شمالی بر سر این مساله در سال ۲۰۱۸ پس از آنکه دولت ترامپ بارها صحبت از ‌الگوی لیبی‌کرد و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری وقت، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را به دچار شدن به سرنوشت قذافی تهدید کرد، شکست خورد. دولت کره شمالی در پاسخ به آنها گفت: ‌جاهل و احمق.‌برات هگهمر اعلام کرد: حمله روسیه به اوکراین در حال حاضر ‌حداقل به برخی کشورها نشان می‌دهد که اگر برنامه تسلیحات هسته‌ای دارید و تا حدودی آن را به پیش برده‌اید، دست کشیدن از آن ایده وحشتناکی است .

‌۹قدرت هسته‌ای جهان شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس، پاکستان، هند، اسرائیل و کره شمالی – حدود ۱۳۰۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارند. اسرائیل به داشتن برنامه هسته‌ای خود اذعان نمی‌کند.بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای از نظر تاریخی به دنبال کنترل این که کدام کشورها بتوانند به طور قانونی به این باشگاه بپیوندند، بوده‌اند؛ کشورهایی شامل ایران و کره شمالی که بدون توجه به این روند به کارشان ادامه می‌دهند، تحریم شده‌اند. کارشناسان هسته‌ای از کره جنوبی و عربستان سعودی به عنوان کشورهایی با بیشترین احتمال اینکه به دنبال سلاح هسته‌ای هستند یاد می‌کنند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ متعهد شد که در صورت دستیابی ایران به بمب هسته‌ای فوراً به این سلاح‌ها دست یابد .

جسیکا کاکس، رئیس اداره هسته‌ای ناتو، در نشستی در ماه آوریل گفت، این شگفت‌آور است که هنوز کشورهای بیشتری به بمب دست پیدا نکرده‌اند.او خاطرنشان کرد: اگر از منظر تاریخی به آن نگاه کنید، در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ اصلاً مشخص نبود که ۷۰ سال بعد کمتر از ۱۰ کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در جهان وجود داشته باشد.

کاکس گفت، آنچه که تفاوت را در اروپا ایجاد کرد، بازدارندگی هسته‌ای ناتو بود؛ اینکه ۳۰ کشور در یک مسئولیت و تصمیم‌گیری برای زرادخانه‌ای هسته‌ای که جلوی حملات علیه همه آنها را بگیرد، شریک شدند.بسیاری بر این باورند که اوکراین زمانی که از دچار شدن به انزوای احتمالی با چشمپوشی از یک آینده مجهز به سلاح هسته‌ای اجتناب کرد، تصمیم درستی گرفت. این کار به اوکراین سه دهه فرصت داد تا با اقتصاد جهان ادغام شود و با کشورهای قدرتمندی که اکنون به دفاع از آن در برابر روسیه کمک می‌کنند، اتحاد ایجاد کند.باجرین به عنوان یک زن جوان در اوکراین در مقطعی پس از توافقات دهه ۱۹۹۰ متوجه شد که شغل او که در آن زمان مربوط به حوزه توسعه تجارت، توسط دولت کلینتون، به عنوان بخشی از پاداش غرب به اوکراین از بابت این توافق هسته‌ای، تامین شده است.او گفت: اگر اوکراین پیروز شود، آنگاه اعلام خواهد کرد که سلاح‌های هسته‌ای بی‌فایده هستند. اما اگر اوکراین سقوط کند، داستان بسیار متفاوت به نظر خواهد رسید.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
احیای کدام برجام؟ همان که تحریم‌ها را 2 برابر کرد؟!(خبر ویژه)
روزنامه حامی برجام و توجیه کننده خسارت‌های آن می‌گوید برای احیای برجام، تیم مذاکره کننده تغییر کند(!)
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: نباید فرصت را از دست داد. ایران، در اوائل ریاست جمهوری «بایدن» و حاکمیت کنونی دموکرات‌ها بر آمریکا، فرصت مناسبی برای احیاء برجام به دست آورده بود و دولت قبلی اعلام کرده بود که می‌تواند کار را تمام کند ولی اجازه نیافت و ادامه کار به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موکول شد و به دست گروه جدید مذاکره‌کننده افتاد.
اکنون دو فرصت در اختیار است؛ یکی همان حاکمیت دموکرات‌ها بر آمریکا که لااقل در اصل بازگشت به برجام با جمهوریخواهان تفاوت نظر و ادعای بازگشت دارند. فرصت دیگر پادرمیانی بعضی کشورهای جنوب خلیج‌فارس ازجمله قطر است که درصدد هستند کاری کنند که مذاکرات به نتیجه برسد و توافق حاصل شود. از این فرصت‌ها فقط در صورتی می‌توان استفاده کرد که مذاکره‌کنندگان واقعاً به احیاء برجام اعتقاد داشته باشند و بخواهند بن‌بست‌ها را بردارند و کار را به نتیجه نهائی برسانند. انتظار مردم ایران این نیست که توافق به هر قیمتی حاصل شود ولی در این هم تردیدی نیست که اکثریت مردم طرفدار رسیدن به توافق و احیاء برجام هستند.
مردم این واقعیت را می‌دانند که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌هاست و با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف خواهند شد. بنابراین، مسئولان باید به نظر اکثریت مردم احترام بگذارند و برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش جدی کنند. علاوه‌بر نظر مردم، اصولاً واقعیت هم همین است که تحریم‌ها ایجاد مشکل کرده‌اند و باید برداشته شوند. دولت‌ها نمی‌توانند به واقعیت‌هائی که مصالح مردم و جامعه را دربردارند، بی‌اعتنا باشند.
این را هم همه می‌دانند که بر دولت آمریکا نیز از درون و بیرون فشارهای زیادی وارد می‌شود تا به طرف احیاء برجام نرود و همان سیاست ضدبرجامی دولت ترامپ و جمهوریخواهان را ادامه بدهد. از درون، حزب جمهوریخواه و از بیرون، صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی به دولت بایدن فشار می‌آورند تا مانع بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها شوند. خود بایدن و دولت او هم ضعیفند و اراده‌ای که بتواند با فشارها مقابله جدی کند ندارند. ما می‌توانیم با ابتکارهای دیپلماسی و با استفاده از فرصت‌های موجود، مذاکرات را به سوی احیاء برجام به پیش ببریم و حتی از ضعف دولت بایدن نیز به نفع خودمان استفاده کنیم. بکار بستن چنین تدبیر و ابتکاری فقط از کسانی برمی‌آید که به اصل برجام اعتقاد داشته باشند و به این نتیجه هم رسیده باشند که باید به نظر اکثریت مردم که خواهان رسیدن به توافق‌ برجامی هستند احترام گذاشت. کسانی که به اصل برجام اعتقاد ندارند و یا نمی‌خواهند به این واقعیت تن بدهند که احیاء برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را حل کند، نمی‌توانند مذاکرات برجامی را به نتیجه برسانند.نتیجه کار آنها حداکثر این می‌شود که مطالبه درست ایران درمورد لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا توسط اروپا مطالبه‌ای غیرواقعی دانسته می‌شود و موضوع فعالیت‌های موشکی کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل کشانده می‌شود. راه درست اینست که مسئولیت مذاکرات برجامی برعهده کسانی باشد که به اصل برجام اعتقاد دارند، و این واقعیت را درک کرده باشند که با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.
نویسنده این متن اگر مغرض نباشد، قطعاً فاقد دانش لازم برای تحلیل موضوع برجام و تحریم‌هاست. چه این که تمام تحریم‌های پیشابرجامی و پسابرجامی، با اتفاق‌نظر دموکرات‌ها در کنگره و دولت به تصویب رسیده و به اجرا گذاشته شده است و تفکیک میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نوعی از خودفریبی است که ریشه در نفوذ و تبلیغات خارجی دارد. همان‌گونه که تحریم‌های فلج کننده میراث دولت اوباماست، تحریم‌های پسابرجامی مانند ویزا، سیسادا، آیسا و کاتسا هم با تأیید و همراهی دموکرات‌های کنگره تصویب شده است. در همین حال دولت بایدن با وجود اعتراف به شکست فشار حداکثری، نه حاضر است تحریم‌های اصلی (پسابرجامی) را لغو کند و نه حاضر است تضمین بدهد که کلاهبرداری و عهدشکنی گذشته را تکرار نمی‌کند. با وجود این واقعیت، معلوم نیست امثال نویسنده این متن، از احیای کدام توافق و با کدام آورده و فایده مستندی حرف می‌زنند؟
نویسنده گویا تصور می‌کند برجام به خودی خودمقدس است و باید به هر قیمت احیا شود اما نمی‌گوید که تکلیف تحریم‌های دو برابر شده با برجام و همه نوع لگدمال شدگی آن توسط آمریکا چه می‌شود؟ اگر آمریکا امروز اجازه یافت به برجام برگردد و مجدداً عضو قطعی آن شود و فردا تحریم‌ها را احیا کند، تکلیف چیست؟ در آن صورت نابغه‌هایی مانند نویسنده سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی، چه پاسخی برای دسترسی آمریکا به مکانیسم ماشه یا کارشکنی‌های تحریمی جدید دارند؟ آیا به سیاق پادوهای غرب، در آن صورت پیشنهاد نمی‌دهند که ایران دیگر توانمندی‌های خود در زمینه اقتدار بازدارنده نظامی و نفوذ منطقه‌ای را هم واگذار کند تا برجام (به مفهوم آمریکایی آن!) برقرار بماند!! باید تأکید کرد که برجام به خودی خود هیچ موضوعیتی ندارد که کسی بخواهد به خود آن معتقد باشد یا نباشد. برجام قرار بود تحریم‌ها را بالمره و یکجا و غیرقابل بازگشت «لغو» کند و آمریکا هم نتواند زیر تعهداتش بزند، اما در عمل برعکس وعده‌های دولت «برجام و دیگر هیچ» اتفاق افتاد. این روند مایه شرمندگی بانیان آن است و نه افتخار. اما حتی درباره آنها هم دولت بایدن لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر را نپذیرفت.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: