کد خبر: ۹۲۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
تعداد بازدید: ۱۴۷
کوروش احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به خبر ازسرگیری مذاکرات وین، می‌گوید که این یک خبر خوب و مثبتی است اما خوشبینی ناشی از این خبر را باید با چاشنی قدری احتیاط در نظر گرفت، چرا که در دور قبل در اواسط می که مورا به تهران و واشنگتن سفر کرد، آقای بورل صحبت‌هایی کرد مبنی بر اینکه مذاکرات از بن‌بست خارج شده است و به زودی از سر گرفته می‌شود ولی متاسفانه هیچ اتفاقی نیافتاد.

آیا واقعا بن بست در مذاکرات احیای برجام شکست؟ / «باید نسبت به خبر از سرگیری گفتگو‌ها با قدری احتیاط خوشبین باشیم»به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب، یک کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به خبر ازسرگیری مذاکرات وین، می‌گوید که این یک خبر خوب و مثبتی است اما خوشبینی ناشی از این خبر را باید با چاشنی قدری احتیاط در نظر گرفت، چرا که در دور قبل در اواسط می که مورا به تهران و واشنگتن سفر کرد، آقای بورل صحبت‌هایی کرد مبنی بر اینکه مذاکرات از بن‌بست خارج شده است و به زودی از سر گرفته می‌شود ولی متاسفانه هیچ اتفاقی نیافتاد.

صبح امروز در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بعد از سفرش به ایران، مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود. کوروش احمدی در تحلیل خود از این خبردر گفتگو با «انتخاب»، اظهار کرد: « این یک خبر مثبت و خوبی است و امیدواریم در عمل هم محقق شود. باید در نظر داشت که اروپا علایق و منافع زیادی، به خصوص در این مقطع زمانی دارد، برای اینکه مذاکرات از سر گرفته شود و برجام احیا شود. چرا که اروپا مشکل اوکراین و نفت و گاز را دارد؛ زمستان در پیش است و اگر شرایط اوکراین به همین منوال پیش برود، با شروع زمستان مشکل نفت و گاز اروپا تشدید می‌شود. همچنین نگران این است که افزایش تنش میان ایران با آمریکا و اسرائیل و اعراب خلیج فارس از کنترل خارج شود. سومین نگرانی اروپا این است که با وارد شدن امریکا به انتخابات میان دوره‌ای، دولت بایدن برای دادن امتیاز لازم به ایران مشکل بیشتری خواهد داشت. بعلاوه باید در نظر داشت که بعد از طرح قطعنامه ضد ایرانی در آژانس توسط سه کشور اروپایی اکنون اروپا می کوشد تا از کانال جوزپ بورل تلاشی صلح جویانه را به انجام برساند »

او ادامه داد: «با این تفاصیل و برخی مسائل فرعی دیگر و اینکه اگر بحرانی شکل گیرد در نزدیکی اروپا خواهد بود، در این قضیه اروپا بسیار حساس و جدی است. فعالیت‌هایی هم که انریکه مورا در گذشته داشته است، حاکی از همین جدیت در این موضوع است. اما خوشبینی ناشی از صحبتی که درباره از سرگیری مذاکرات شده است را باید با قدری احتیاط در نظر گرفت، چرا که در دور قبل که مورا به تهران و واشنگتن سفر کرد، آقای بورل صحبت‌هایی کرد مبنی بر اینکه که مذاکرات از بن‌بست خارج شده است و به زودی از سر گرفته می‌شود ولی متاسفانه هیچ اتفاقی نیافتاد.»

احمدی ضمن تاکید بر اینکه اکنون باید منتظر واکنش امریکا به این مذاکره که در تهران انجام شده و اینکه محتوای آن چه بوده است، باشیم، گفت: «در واقع باید دید که آیا پیشنهادات محتوایی مشخصی مطرح بوده است یا خیر. بورل گفته است که لیستی از سوالات را داشتیم و مطرح کردیم، ولی باید دید که پیشنهادات محتوایی که بتواند مذاکرات را از بن‌بست خارج کند و برای طرفین امکان دادن و گرفتن امتیاز را فراهم کند، در مذاکرات مطرح شده است یا خیر. همچنین با توجه به مذاکرات چند روز قبل بورل با رابرت مالی و اینکه او ظاهرا از سقف و کف خواسته‌های امریکا اطلاع دارد، آیا در تهران به ملاحظاتی که امریکا داشته است پاسخ مناسب و مساعدی داده شده یا نه. منظور این است که تا از کلیات عبور نکنیم و از جزئیات اطلاع پیدا نکنیم، باید خوشبینی که الان مطرح است را قدری با احتیاط در نظر گیریم.»

این دیپلمات پیشین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بازگشت به وین و مذاکرات به معنای حل و فصل اختلافات است، عنوان کرد: «با توجه به اینکه اکثر طرف‌ها تاکید کرده اند و نماینده روسیه هم به تصریح گفت که 99/99 درصد اختلافات در مورد متن توافق بر طرف شده است و تنها در حد یک صدم درصد اختلاف باقی است، شاید بتوان گفت که مسئله اصلی متن نیست بلکه شاید مسئله اصلی به نوع امتیازاتی که ایران و آمریکا از یکدیگر می‌خواهند باشد؛ مثلا ایران صحبت از این می‌کرد که سپاه پاسداران باید از لیست گروه‌های تروریستی خارج شود که چون ترامپ بعد از خروج از برجام، سپاه را در این لیست گذاشته بود، طبیعی است که ایران چنین خواسته‌ای داشته باشد. اما از خبرهای غیر رسمی بر می‌آید که امریکا این خواسته را نپذیرفته است. در این صورت این سوال مطرح می‌شود که آیا امریکا حاضر است امتیازی بدهد که با امتیازی که رد کرده است، متناسب باشد؟»

احمدی در این باره ادامه داد: «سایت میدل ایست آی، صحبت از این کرده بود که ایران خواستار رفع تحریم از قرارگاه خاتم الانبیا شده است، این خبر معلوم نیست چه قدر صحت دارد ولی شاید در حدود امتیازی باشد که ایران ممکن است بخواهد و اینکه امریکا احیانا در ازای این امتیاز چه امتیازی بخواهد، بنابراین شاید این‌ مسائل را بتوان مسائل اصلی بشمار آورد. کما اینکه بورل هم امروز نکته‌ای را گفته که موید همین صحبت بنده است؛ یعنی عنوان کرده که آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین هر کاری که باید انجام می‌دادند را انجام دادند و مسائل باقی مانده بین ایران و امریکاست. و این یعنی مسائل سیاسی، یعنی مسائل فراتر از متنی که در وین مورد مذاکره قرار گرفت، یعنی یک سری مسائل سیاسی که فرضا به تاثیرات بحران اوکراین و ملاحظاتی که مرتبط با آن است مربوط است یا به امتیازات عمده ای مثل همان خارج شدن سپاه از لیست یا لغو تحریم قرارگاه خاتم الانبیا یا تحریکات و اقدامات خصمانه‌ و تروریستی که از طرف اسرائیل انجام می شود و اینکه آیا ایران خواسته‌ای در این مورد دارد که امریکا به فرض بتواند حرکات تخریبی اسرائیل را کنترل کند.»

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: «مسائلی از این دست که عمدتا سیاسی است و شاید اصولا لازم نباشد که کشورها برگردند به مذاکراتی در فرمتی مشابه مذاکرات قبلی که تا حدود 10 مارس در وین انجام می‌شد. به هر صورت باید صبر کنیم و ببینیم واکنش امریکا به سفر بورل چه خواهد بود. در آن صورت با قاطعیت بیشتری می توان در مورد نتیجه عملی از سفر بورل به تهران می توان اظهار نظر کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: