کد خبر: ۹۲۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲
تعداد بازدید: ۱۹۳
رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: علت بروز مشکلات گوارشی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که در روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته گذشته ایجاد شد، در حال بررسی است. کریمی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده در ۲ روز آینده تا زمانی که نتیجه نمونه‌گیری آزمایشگاه علوم پزشکی اعلام شود، پخت و توزیع غذای دانشجویان توسط پیمانکار دیگری انجام‌خواهد شد.

دلیل بروز بیماری دسته‌جمعی دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان چه بود؟به گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: علت بروز مشکلات گوارشی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه که در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته ایجاد شد، در حال بررسی است.

بابک کریمی ظهر امروز (۲۸ خردادماه) در نشست خبری با موضوع دلایل بروز علایم بیماری در بین تعدادی از دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه، با اشاره به جزئیات این اتفاق، اظهارکرد: تعدادی از دانشجویان این دانشگاه طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته به‌ یک‌باره دچار مشکلات گوارشی شدند که این افراد بلافاصله به درمانگاه منتقل و مراحل درمان را طی کردند و هم‌اکنون حال عمومی این افراد خوشبختانه بهبود یافته است.

وی ادامه داد: طبق آماری که تا به این لحظه جمع‌آوری شده، این افراد حدود ۵۰ نفر بودند که امکان دارد این آمار تا روز دوشنبه و تحقیق دقیق‌تر به ۷۰ نفر افزایش یابد.

کریمی با اشاره به آمار جمع‌آوری شده از مراکز درمانی شهر زنجان، گفت: اکثر این دانشجویان پس از اعلام علائم مشکلات گوارشی به دانشگاه، از طرف معاونت دانشگاه به مرکز درمانی حضرت ولیعصر (ع) و بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان جهت درمان منتقل شدند و تعدادی نیز بدون اطلاع دانشگاه به مراکز درمانی مراجعه کردند. در مجموع روند درمان این دانشجویان در ۳ مرکز درمانی ولیعصر (عج) و آیت‌الله موسوی و پلی کلینیک قائم انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه اکثر این دانشجویان به‌صورت سرپایی درمان و مرخص شدند، اظهار کرد: تعداد بیشتر این دانشجویان به صورت سرپایی و تعدادی نیز با دریافت سرم و دارو ترخیص شدند و تنها دو نفر از دانشجویان خانم و آقا به دلیل بیماری زمینه‌ای و مشکلاتی که از قبل داشتند یک شب را در بیمارستان ولیعصر بستری بودند و صبح روز بعد ترخیص شدند.

کریمی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده درخصوص این مسأله، گفت: بعد از وقوع این اتفاق، طی مکاتباتی که شخصا با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام دادم یک تیم متخصص علوم آزمایشگاهی و نمونه‌برداری برای بررسی احتمال وجود میکروب و ویروس در محیط پخت و توزیع و مواد اولیه غذایی به دانشگاه علوم پایه اعزام شدند و نمونه‌گیری انجام شد که تا ۷۲ ساعت دیگر (بعدازظهر روز دوشنبه) نتیجه کشت سلولی نمونه‌برداری اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پایه زنجان ادامه داد: به طور جدی پیگیر علت این حادثه هستیم و از همه سطوح پخت و سرو غذا و همین‌طور آشپزخانه و سلف سرویس دانشگاه و همچنین محل اسکان دانشجویان مربوطه نمونه‌گیری انجام شد تا همه احتمالات وجود میکروب و یا ویروس عفونی بررسی شود.

این مسئول با بیان اینکه در صورت خطای پیمانکار تهیه غذا، برخورد جدی با این شخص صورت خواهد گرفت، عنوان کرد: در صورتی که نمونه‌ها، وجود میکروب و ویروس و یا موادغذایی نامرغوب را در سرویس پخت و توزیع غذای سلف سرویس تایید کند، قرارداد کاری پیمانکار با دانشگاه علوم‌پایه لغو و از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد زیرا سلامت عمومی دانشجویان جزو اولویت این دانشگاه است.

 

کریمی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده در ۲ روز آینده تا زمانی که نتیجه نمونه‌گیری آزمایشگاه علوم پزشکی اعلام شود، پخت و توزیع غذای دانشجویان توسط پیمانکار دیگری انجام‌خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در این اتفاق ۳ مسأله ممکن است دخیل باشد؛ اول مسمومیت غذایی و آلودگی میکروبی غذای سلف سرویس دانشگاه، فرضیه دوم وجود ویروس گوارشی و مورد سوم ترکیبی از دو موضوع فوق که همه این موارد با دقت پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به مکاتبات دانشگاه علوم پایه زنجان با وزارت جهادکشاورزی و سازمان صمت استان زنجان، گفت: در حال رایزنی و مکاتبه با این دو سازمان هستیم تا مواد غذایی مانند مرغ و گوشت که باید استاندارد دقیقی داشته باشند از طرف این دو سازمان تأمین شود تا بتوانیم آرامش خاطر دانشجویان را کسب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پایه تحصیلات تکمیلی زنجان خاطرنشان کرد: این دانشگاه در قبال سلامت غذایی و بهداشتی دانشجویان و کادر دانشگاه مسئول است و به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند و علت این مسأله هر کدام از دلایل عنوان شده باشد دانشگاه راهکاری جدی را درباره تضمین سلامت دانشجویان ارائه خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: