کد خبر: ۹۲۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
تعداد بازدید: ۱۵۷
احتمالا این روزها در فضای مجازی اخبار کنسرت همایون شجریان را با عنوان «سیاوش» دیده اید. کنسرتی که تا ظرفیتی مشخص قرار است برای دانشجویان رایگان باشد. کنسرتی با بهای ۱۲۰ تا ۳۹۵ هزارتومانی که احتمالا با برخی از کنسرت های دیگر که کاربران به آن پسوند «لاکچری» داده اند همزمان خواهد بود، هرچند از لحاظ نحوه اجرا، سطح موسیقی و رسالت خواننده اش در جایگاه یک هنرمند، از دیگران همتایان خود یک سر و گردن، بالاتر باشد.

۳۰۰ هزار تومان در مقابل ۷۰۰ هزار تومان؛ شجریان در مصاف کنسرت گذاران لاکچریبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اینترنتی فراز: شانس با موسیقی ایران یار است که هنوز هنرمندانی نظیر همایون شجریان در این مدیوم حضور دارند که سود چند صدمیلیونی و چه بسا میلیاردی خود را ببخشند تا دانشجویان به صورت رایگان موسیقی خوب گوش کنند...

احتمالا این روزها در فضای مجازی اخبار کنسرت همایون شجریان را با عنوان «سیاوش» دیده اید. کنسرتی که تا ظرفیتی مشخص قرار است برای دانشجویان رایگان باشد. کنسرتی با بهای ۱۲۰ تا ۳۹۵ هزارتومانی که احتمالا با برخی از کنسرت های دیگر که کاربران به آن پسوند «لاکچری» داده اند همزمان خواهد بود، هرچند از لحاظ نحوه اجرا، سطح موسیقی و رسالت خواننده اش در جایگاه یک هنرمند، از دیگران همتایان خود یک سر و گردن، بالاتر باشد! همتایانی که در بدترین وضعیت هنر و موسیقی در میان مردم به لحاظ اولویت های مهم معیشتی، مرزهای بهای بلیط یک کنسرت را جا به جا کردند!

بلیط ها در آستانه میلیونی شدن!

یکی از مهم ترین مصادیق برای آنچه در سطرهای بالا اشاره شد، کنسرت نمایش «سی‌صد» کاری از سهراب پورناظری به کارگردانی امیر جدیدی و آهنگسازی تهمورس پورناظری است که رضا بهرام نیز در آن خواهد خواند. برنامه ای که از امروز در مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد تهران به روی صحنه می رود. ظاهرا داستان این نمایش درباره حمله مغول به ایران است و درواقع واکنشی است به فیلم «۳۰۰» که سال‌ها پیش ساخته شد.

 

با مراجعه به سایت خرید بلیط، بلیط‌های موسیقی پاپ تهران عمدتا از ۱۰۰ هزار تومان شروع می شود و سقف آنها حدود ۴۳۰ هزار تومان است. اما «سی‌صد» به یکباره مرزها را در نوردید. قیمت بلیط این کنسرت نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان است!

 

البتع محمدحسین توتونچیان، تهیه کننده کنسرت نمایش «سی صد» در نشست خبری این پروژه گفته است: «هم اکنون ارزان‌ترین بلیط کنسرت‌ها از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به بالاتر می‌رود. اما ما به تصمیم جمع، بنا را بر این گذاشتیم که قیمت بلیط ها از ۷۰ هزار تومان آغاز شود تا اقشار مختلف مردم بتوانند از برنامه ما استفاده کنند.»

 

اینکه در این نشست رسانه‌ای اعلام شد که «برای رفاه حال آن دسته از تماشاگرانی که به دلیل شرایط اقتصادی قادر به خرید بلیط با قیمت بالا نیستند، کف قیمت بلیط ۷۰ هزار تومان اعلام شده است»، شاید مخاطب را از این سخاوت، مشعوف کند اما نیم نگاهی به سایت ایران کنسرت و صفحه فروش بلیط ها، ورق را برمی‌گرداند و مشخص می کند که این ادعاها بیشتر، شوخی و نمایش تبلیغاتی بود و واقعیت چیز دیگری است!

 

فارغ از این که چند درصد از مردم (نه اطرافیان و آشنایان برگزارکنندگان) توانستند و می‌توانند بلیط ۷۰ و ۱۰۰ هزار تومانی را خریداری کنند، سهم بلیط ۷۰ تومانی از مجموع تعداد بلیط‌های یک شب اجرای این نمایش بین ۵ تا ۱۰ درصد است؛ ۵ تا ۱۰ از مجموع ۴ هزار بلیط برای فروش! باتوجه به این که عدد دقیقی در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده حتی ممکن است از این رقم هم کمتر باشد. نکته مهم‌تر این است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بلیط‌ها به میانگین بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان اختصاص دارد.

 

شاید با توجه به تورم موجود و حضور برخی چهره ها در این کنسرت نمایش‌، عده‌ای بگویند بلیت ۶۹۵ هزار تومان، یعنی همان ۷۰۰ هزار تومانی که به خاطر بار روانی، ۵ هزارتومان از آن کم شده، رقم معقولی است! اما اگر این رقم را برای یک خانواده ۴ نفره تعریف کنیم، با متوسط قیمت بلیط ۵۰۰ هزار تومانی، تنها ۲ میلیون صرف خرید بلیط بدون هزینه های جانبی خواهد شد! حال با توجه به ظرفیت سالن و سه روز اجرا اگر این میانگین ۵۰۰ هزار تومان را در ۱۲ هزار نفر ضرب کنیم، به ۶ میلیارد تومان ناقابل خواهیم رسید!

کنسرت ها در مسیر کالای لوکس شدن

 

باید اضافه کنیم که در ادامه لاکچری شدن اجراهای موسیقی، بلیط کنسرت‌های امید حاجیلی و اشوان در کیش نیز از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش رسید. قیمت بلیط کنسرتِ ۲۶ خرداد هوروش‌بند در کیش نیز از ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که قیمت بلیط کنسرت‌های حجت اشرف‌زاده و احسان خواجه‌امیری در تهران از ۱۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است.

 

معتی دیگر این قیمت ها این است که برگزارکننده‌های کنسرت در ایران از قانون خاصی برای قیمت‌گذاری بلیط ها پیروی نمی‌کنند و هر گروهی با هر قیمتی که بخواهد، نرخ تعیین می‌کند. در این صورت، اگر قرار بر بالارفتن بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها باشد، به زودی رفتن به کنسرت هم مخصوص طبقه‌ای خاص خواهد بود. با این حال شانس با موسیقی ایران یار است که هنوز هنرمندانی نظیر همایون شجریان در این مدیوم حضور دارند که سود چند صدمیلیونی و چه بسا میلیاردی خود را ببخشند تا دانشجویان به صورت رایگان موسیقی خوب گوش کنند...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: