کد خبر: ۹۲۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
تعداد بازدید: ۶۳۸
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران، می‌گوید که آژانس باید یک کار فنی و تخصصی انجام دهد و از این منظر هم همواره برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است. بنابراین ایران هیچگونه انحرافی در مسیر آژانس نداشته است. اصرار مجلس بر اجرای طرح اقدام راهبردی و نظارت مستمر است.

قطعنامه علیه ایران مسئله‌ای نیست / روسیه و چین هم به آن، رای منفی دادند، بقیه‌ی کشورها تحت تاثیر لابی‌ها بودندبه گزارش خبرداغ ، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران، می‌گوید که آژانس باید یک کار فنی و تخصصی انجام دهد و از این منظر هم همواره برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است. بنابراین ایران هیچگونه انحرافی در مسیر آژانس نداشته است. اصرار مجلس بر اجرای طرح اقدام راهبردی و نظارت مستمر است. تا زمانی که برجام به نتیجه نرسد و آژانس کار سیاسی انجام دهد، ما برنامه‌های هسته‌ای خودمان را قاعده‌مند و نظام‌مند و در عین حال زیر نظر آژانس ادامه می‌دهیم

شهریار حیدری در گفت و گو با «انتخاب» در واکنش به تصویب قطعنامه شورای حکام، گفت: «متاسفانه رفتارهای دوپهلو و دوگانه گروسی باعث شد که آژانس به سمت و سوی مسائل سیاسی حرکت کند. در حالی که آژانس باید یک کار فنی و تخصصی انجام دهد و از این منظر هم همواره برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است. بنابراین ایران هیچگونه انحرافی در مسیر آژانس نداشته است. اما وقتی که آژانس تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی قرار می‌گیرد، یقینا از کار فنی و تخصصی به یک تشکیلات سیاسی تبدیل می‌شود و این امر جایگاه آژانس را زیر سوال می‌برد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اقداماتی که ایران قرار است انجام دهد، بیان کرد: «در رابطه با اقداماتی که مردم از ما انتظار دارشتند و دارند، بحث طرح اقدام راهبردی بود که با تهیه این طرح سازمان انرژی هسته‌ای ایران مکلف است که در همان چارچوب برنامه‌های هسته‌ای را با همکاری آژانس ادامه دهد. درباره آخرین وضعیتی هم که از مسئولان وزارت خارجه سوال شد، الحمدالله سازمان انرژی هسته‌ای در چارچوب اقدام راهبردی، خوب کار کرده و برنامه‌هایی که لازم بوده را در همان چارچوب انجام داده است. از این جهت ما نگران بودیم که انحرافی در طرح اقدام راهبردی انجام نشود که سازمان انرژی هسته‌ای به خوبی کار را انجام داده است و این جای تشکر دارد.»

حیدری ادامه داد: «همان طرح اقدام راهبردی ملاک ماست و تا زمانی که برجام به نتیجه نرسد و آژانس کار سیاسی انجام دهد، ما برنامه‌های هسته‌ای خودمان را قاعده‌مند و نظام‌مند و در عین حال زیر نظر آژانس ادامه می‌دهیم.»

این نماینده مجلس ضمن تاکید بر اینکه رای شورای حکام کاملا سیاسی و تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی و امریکایی بوده است، چرا که دو کشور قدرتمند عضو این شورا با آن مخالفت کرده‌اند، گفت: «چین و روسیه کاملا در جریان بودند که برنامه‌های هسته‌ای ایران در چارچوب آژانس و برجام است. همچنین دو کشور اثرگذار هم رای منفی دادند. به باور من بقیه کشورها تحت تاثیر همین لابی‌ها قرار دارند. گرچه این قطعنامه چندان مسئله‌ای را متوجه ایران نمی‌کند ولی از این جهت ایران شفاف‌سازی می‌کند، چون کارش شفاف است. انتظار هم داریم که آژانس بیش از این دستخوش مسائل سیاسی نشود و یک کار فنی و تخصصی را به سمت و سوی سیاسی هدایت نکند. گرچه این بیانه هم اولین اثرش این است که خود آژانس را زیر سوال می‌برد و گرنه جمهوری اسلامی شفاف کار می‌کند و هیچگونه انحرافی در برنامه هسته‌ای نداشته و ندارد.»

وی افزود: «با این تفاسیر اصرار مجلس بر اجرای طرح اقدام راهبردی و نظارت مستمر است. قطعا هم آنچه خروجی این مسائل است، به نفع مصالح ملی‌ست چون دنیای امروز دنیای علم، تکنولوژی و پیشرفت است. یکی از زیرساخت‌های پیشرفت دانش بشری هم استفاده از دانش هسته‌ای است که برای همه بشر ضرورت دارد. امریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی اصلا پیشرفت جمهوری اسلامی برای‌شان قابل تحمل نیست بنابراین ما کار خودمان را که در چارچوب ضوابط و قانون بین المللی است را ادامه می‌دهیم.»

 

حیدری درباره اقداماتی که ایران پیش از تصویب قطعنامه شورای حکام انجام داد، عنوان کرد: «مسائلی که دیروز انجام شد فرا برجامی و فراپادمانی و در چارچوب یک پادمان بود؛ ما نظارت آژانس را قطع نکردیم بلکه تمایل داریم که آژانس در برنامه‌های هسته‌ای ایران به نوعی نظارت بکند مشروط به اینکه سیاسی عمل نکند. برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز، متعارف و ضابطه‌مند است. بسیاری از کشورها هم دارند این کار را انجام می‌دهند ولی تاکنون آژانس بیشترین بازرسی را بر فعالیت‌های ایران داشته است. همواره هم اعلام کرده است که ایران انحرافی ندارد. گزارش‌هایی که آژانس و به ویژه گروسی ارائه داده‌اند، اولین نتیجه اش ضربه به جایگاه خود آژانس است.»

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه جزئیات بسته سیاسی جدیدی که امیرعبداللهیان به طرف مقابل داده چیست، گفت: «در جریان نیستم و این را باید از خود ایشان پرسید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: