به گزارش خبرداغ به نقل از شستا رسانه، در راستای گسترش تولیدات دانشبنیان، کار پژوهشی مشترک واحد تحقیقات و توسعه نفت پاسارگاد از شرکتهای تابعه شستا با موضوع بررسی تأثیر اضافه کردن فیلر سیلیسی بر خواص قیر و رفتار ماستیک آسفالتی، در نشریه معتبر حوزه قیر و آسفالت منتشر شد.
در این پژوهش تأثیر اضافه کردن فیلر سیلیسی بر خواص قیر و رفتار ماستیک آسفالتی موردبررسی قرارگرفته است. نتایج آزمایشگاهی و بررسی پارامترهای ربولوژیکی شامل مدول برشی مختلط (*G) و زاویه فاز در دماهای پایین و میانی نشان داد که افزایش درصد پرشدگی حجمی فیلر موجب افزایش سختی ماستیک آسفالتی میشود که این موضوع متناظر با افزایش درصد فیلر مورداستفاده در مخلوط آسفالتی است.
همچنین نتایج آزمایش رئومتر تیر خمشی (BBR) در این پژوهش نیز بیانگر این موضوع است که افزایش درصد فیلر مصرفی موجب افزایش سختی ماستیک آسفالتی میشود و نتایج آزمایشها بهوضوح نشان داد که افزایش سختی خمشی و مدول برشی مختلط فاقد رابطه خطی با درصد فیلر مصرفی است و افزایش میزان فیلر موجب رشد تصاعدی سختی ماستیک آسفالتی خواهد شد.
باهدف پیشبینی سختی ماستیک آسفالتی، یک مدل عددی ناهمگن نیز در این پژوهش توسعه دادهشده که برای همه درصدهای پرشدگی نتایج قابلاطمینانی را ارائه میدهد و میتواند بهعنوان جایگزین آزمایش جهت برآورد مقادیر سختی مورداستفاده قرار گیرد.
شناخت صحیح و پیشبینی دقیق ویژگیهای ماستیک آسفالتی ساختهشده با درصدهای مختلف فیلر منجر به انتخاب درصد مناسب فیلر جهت تولید مخلوط آسفالتی و بهبود رفتار و عملکرد آن بهعنوان محصول نهایی خواهد شد.
این پژوهش، پنجمین مقاله معتبر بینالمللی از جانب شرکت نفت پاسارگاد در سال ۲۰۲۲ میلادی محسوب میشود.