کد خبر: ۹۱۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
تعداد بازدید: ۱۶۵
در پایان هفته چهارم دور گروهی تنها فولاد خوزستان توانسته عملکرد قابل‌قبولی در این رقابت‌ها داشته باشد و سپاهان اصفهان که شروعی امیدوارکننده در این رقابت‌ها داشت پس از برتری برابر پاختاکور، حالا با دو شکست و یک تساوی امید چندانی برای صدرنشینی ندارد.

شیشه عمر استراماچونی در دستان نکونامبه گزارش خبرداغ به نقل از برترین ها، عدم اعطای مجوز به سرخابی‌های پایتخت برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باعث شد فوتبال ایران در این دوره از رقابت‌ها تنها با دو نماینده در جام حاضر شود که در پایان هفته چهارم دور گروهی تنها فولاد خوزستان توانسته عملکرد قابل‌قبولی در این رقابت‌ها داشته باشد و سپاهان اصفهان که شروعی امیدوارکننده در این رقابت‌ها داشت پس از برتری برابر پاختاکور، حالا با دو شکست و یک تساوی امید چندانی برای صدرنشینی ندارد و حتی صعودش به‌عنوان عنوان یکی از سه تیم دوم برتر گروه‌های ۵گانه غرب آسیا نیز با اماواگرهای زیادی روبه‌رو است. در ادامه به بررسی شرایط این دو تیم در آستانه دیدارهای هفته پنجم این تورنمنت که فرداشب برگزار خواهد شد، می‌پردازیم.

 بهترین ایرانی ۶ فصل اخیر

شاگردان جواد نکونام در گروهی نه‌چندان دشوار در این مسابقات قرار گرفته‌اند و با توجه به شرایطی که تیم‌های این گروه دارند از همان ابتدا هم مشخص بود که برای صعود به مرحله بعد کار خیلی سختی ندارند و با کمی تمرکز و البته شانس می‌توانند یکی از تیم‌های حاضر در دور حذفی باشند. آنها پس از دو تساوی مقابل الغرافه و شباب الاهلی در دو بازی پیاپی توانستند آخال ترکمنستان را شکست داده و حالا با 8امتیاز صدرنشین این گروه هستند. به این ترتیب اگر نکونام و شاگردانش بتوانند یکی از دو مسابقه باقی‌مانده خود را با برد پشت‌سر بگذارند حداقل دومی خود را در گروه قطعی خواهند کرد و البته شانس زیادی هم برای صدرنشینی خواهند داشت. فولادی‌ها اگرچه در فاز تهاجمی آمار چندان درخشانی ندارند و در این 4بازی و به‌خصوص برابر تیم ناشناخته و کم‌ادعای آخال به زحمت موفق به گلزنی شدند اما در خط‌دفاعی نمایشی بسیار خوب داشته‌اند که حداقل در 4فصل اخیر بین نمایندگان ایرانی بی‌سابقه بوده است.

آنها با وجود زدن تنها 3گل تا اینجای تورنمنت فقط یک‌بار دروازه خود را بازشده دیده‌اند تا رکوردی عالی در این بخش از خود به‌جای گذاشته و با سه کلین‌شیت تا اینجای کار استحکام خط‌دفاعی خود را به رخ کشیده‌اند. تنها تیمی که توانسته دروازه فولاد و شهاب گردان را در این تورنمنت باز کند شباب الاهلی بوده که در آخرین دقایق دیدار رفت موفق شد کار را به تساوی بکشاند و ارزش کار مدافعان فولاد وقتی بیشتر مشخص شد که تیم اماراتی در آخرین دیدار خود موفق شد با نتیجه عجیب و تحقیرآمیز 8 بر 2 الغرافه قطر را با مربیگری آندره‌آ استراماچونی شکست دهد.

تیم‌های ایرانی در سال‌های اخیر به‌ندرت توانسته‌اند چنین روند خوبی را در رقابت‌های آسیایی دنبال کرده و دروازه خود را مدت زیادی بسته نگه داشته و همچنین در پایان دور گروهی آمار قابل‌قبولی در فاز دفاعی داشته باشند. در 5دوره گذشته بهترین عملکرد باشگاه‌های ایرانی در این زمینه معمولا دریافت حداقل 5گل در پایان مرحله گروهی بوده است اما همین فصل پیش تراکتور اگرچه در همان مسابقه نخست خود برابر پاختاکور ازبکستان 3گل دریافت کرد اما در 5بازی بعدی دروازه خود را به لطف درخشش محمدرضا اخباری بسته نگه داشت تا درنهایت به‌عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله بعد شود.

جالب اینکه آخرین‌باری که یک تیم ایرانی موفق شده بود در پایان هفته چهارم لیگ قهرمانان تنها یک‌گل دریافت کند به سال2016 و 6فصل قبل برمی‌گردد که بازهم این تراکتور بود که در گروهی که الهلال، پاختاکور و الجزیره در آن حضور داشتند با سه کلین‌شیت و فقط یک گل‌خورده در پایان هفته چهارم با رکورد اخیر فولاد برابری کند. پرشورها در آن دوره نهایتا با دریافت فقط سه‌گل در مرحله گروهی بالاتر از الهلال و در صدر جدول گروه خود قرار گرفته و صعودی مقتدرانه به مرحله بعد را تجربه کردند. تبریزی‌ها البته تنها یک فصل قبل از آن با دریافت 11گل در دور گروهی سالی بد را در آسیا سپری کردند و درنهایت با قعرنشینی در گروه خود از این مسابقات کنار رفتند اما سال بعد تیمی کاملا متحول‌شده را روانه رقابت‌ها کردند.

ذوب‌آهن دیگر نماینده فوتبال ایران در آن دوره از رقابت‌ها بود که آنها هم در دور گروهی نمایشی بسیار خوب داشتند و درطول این مرحله تنها 2بار دروازه خود را بازشده دیدند که هر دوبار برابر بنیادکار ازبکستان و در مسابقه‌ای بود که در هفته چهارم آن مسابقات برگزار شد و به این ترتیب یکی از بهترین نتایج نمایندگان ایران در این مسابقات را با 2گل خورده و 5کلین‌شیت به ثبت رساندند.

فرصت آخر برای استرا

فولاد که با هدایت جواد نکونام در لیگ هم توانسته روندی صعودی در جدول داشته باشد و حالا به رده چهارم رسیده است تاکتیک خود را براساس گل‌نخوردن در بازی‌ها می‌چیند و اولویت آنها بیشتر گل‌نخوردن در مسابقات است تا ارائه فوتبالی تهاجمی و روبه‌جلو. به همین دلیل است که در این فصل با گذشت 24هفته از مسابقات درحالی‌که تنها 22گل به ثمر رسانده‌اند اما با 18گل خورده پنجمین خط‌دفاعی برتر مسابقات را دراختیار دارند.

حریف فرداشب فولادی‌ها الغرافه‌ قطر است که در لیگ کشورش با کسب عنوان پنجمی به‌کار خود پایان داد اما امیدوار بود با هدایت مربی ایتالیایی خود که سابقه کار در ایران را نیز در کارنامه دارد بتواند نمایش بهتری در لیگ قهرمانان داشته باشد. شاگردان استراماچونی البته تا قبل از شکست پرگل برابر شباب الاهلی سه بازی نسبتا خوب برگزار کرده و خود را به‌عنوان یکی از مدعیان صعود مطرح کرده بود. آنها البته همین حالا هم ناامید نیستند و با برتری در دو مسابقه باقی‌مانده خود حتی می‌توانند صدرنشین شوند به‌خصوص که پس از بازی فرداشب در آخرین مسابقه خود باید برابر قعرنشین گروه یعنی آخال قرار بگیرند و کسب برد در آن دیدار چندان دور از دسترس نخواهد بود.

سایت قطری «تمبه» در گزارشی از اوضاع این تیم پیش از رویارویی با فولاد نوشت: «الغرافه در چهارمین دیدار خود در لیگ قهرمانان آسیا شکست دور از انتظاری را تجربه کرد و 8گل از شباب الاهلی که در لیگ امارات هم جایگاه فوق‌العاده‌ای ندارد دریافت کرد. این باخت حتی این مربی ایتالیایی را تا آستانه برکناری از سمت خود پیش برده است و البته فعلا مدیران الغرافه منتظر نتیجه دیدار تیم‌شان برابر فولاد هستند تا تصمیم نهایی را درباره استراماچونی اتخاذ کنند. از منابع نزدیک به این باشگاه شنیده می‌شود آنها تلاش خود را برای یافتن یک سرمربی جدید آغاز کرده‌اند و بعید است او فصل بعد هم هدایت این تیم را برعهده داشته باشد.

البته نتیجه دیدار برابر فولاد می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت او داشته باشد و اگر بتواند عملکرد خوبی در دو بازی باقی‌مانده تیمش در آسیا داشته باشد و الغرافه را به مراحل حذفی ببرد شاید تغییری در تصمیم مدیران باشگاه حاصل شود. تیم او در مسابقه رفت برابر تیم ایرانی نتوانست نمایش چندان خوبی داشته باشد و این تیم حریف بود که کنترل مسابقه را در دست داشت. به همین دلیل این مربی ایتالیایی اگر به‌دنبال کسب نتیجه در مسابقه جمعه‌شب و زنده نگه داشتن شانس صعودش به مرحله بعدی است باید با روشی متفاوت نسبت به بازی رفت در این دیدار حاضر شود.»

 محرم و ماموریت دشوار

سپاهان، دیگر نماینده فوتبال ایران با وجود تیمی پرستاره نه‌تنها در لیگ داخلی نتوانسته نتایجی باب میل هوادارانش کسب کند بلکه در رقابت‌های لیگ قهرمانان نیز شانس زیادی برای صعود ندارد. در شرایط فعلی شاید کسب رتبه دوم منطقی‌ترین هدف برای نویدکیا و تیمش باشد؛ چراکه با وجود تیم پرقدرتی همچون الدحیل که با 9امتیاز صدرنشین این گروه است بعید است آنها بتوانند شانسی برای کسب رتبه نخست گروه داشته باشند. ازسوی دیگر سپاهان در هفته آخر باید با همین الدحیل دیدار کند که البته در مسابقه رفت با فرصت‌سوزی مهاجمان زردپوشان و گلی که در آخرین دقایق وارد دروازه مظاهری کردند توانست سپاهان را شکست دهد.

با این حال شاید اگر این تیم قطری در بازی فردا بتواند التعاون عربستان را شکست دهد و صدرنشینی خود را قطعی کند، در بازی آخر چندان به آب‌وآتش نزده و این فرصت برای محرم و شاگردانش ایجاد شود که با کسب 3امتیاز این دیدار به‌عنوان یکی از سه تیم برتر دوم راهی مرحله بعد شوند. با توجه به اینکه هنوز دو هفته تا پایان مسابقات باقی‌مانده است برای پیش‌بینی اینکه سپاهان در مقایسه با تیم‌های دوم سایر گروه‌ها چقدر شانس دارد کمی زود باشد اما با توجه به نتایجی که در دیگر گروه‌ها به‌دست آمده است نماینده ایران درصورتی که بتواند 10امتیازی شود شانس زیادی برای صعود به دور بعد خواهد داشت، البته به‌شرطی که التعاون در بازی آخر خود که از قضا پس از مسابقه سپاهان و الدحیل برگزار می‌شود نتواند برنده شود.

سایت «اسپورت24» عربستان درباره وضعیت این گروه نوشت: «التعاون که در ابتدای تورنمنت کمتر امیدی در گروه خود داشت و به‌نظر می‌رسید با توجه به عملکردی که در لیگ عربستان داشته، حریفی مدعی برای سه تیم دیگر باشد حالا با دو برد ارزشمند برابر الدحیل قطر و سپاهان ایران خود را 7امتیازی و در رده دوم جدول می‌بیند. سرمربی هلندی تیم به‌خوبی توانسته تیمی متفاوت را روانه رقابت‌های آسیایی کند و اگر جمعه‌شب بتوانند همانند مسابقه رفت نماینده قطر را شکست دهند حتی صدرنشینی و صعود به مرحله بعد دور از دسترس نخواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: