کد خبر: ۹۱۵۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
تعداد بازدید: ۵۱۱
سندروم «موهای شانه نشونده» مشکل نادری است که فقط ۱۰۰ نفر در دنیا به آن مبتلا هستند

به گزارش خبرداغ به نقل از زندگی سلام: حتما برایتان پیش آمده‌ است که صبح از خواب بیدار شده‌اید و موهایتان مثل برق‌گرفته‌ها و رو به هوا  بوده و نتوانسته اید آن ها را شانه ‌کنید. جالب است بدانید تنها ۱۰۰ نفر در دنیا شناسایی شدند که  این نوع مو  را به صورت همیشگی دارند و در حقیقت دچار یک نوع  بیماری ژنتیکی به نام «سندروم موهای شانه نشونده» هستند.

b6c038d1-6259-49d2-a22d-969af411f15e

    کودک بامزه‌ای که فضای مجازی را قرق کرده‌ است

چند روزی است که عکس یک کودک بامزه،سراسر فضای مجازی  را پر کرده است. این عکس صورت یک پسربچه چشم آبی را نشان می‌دهد که موهایش مثل برق گرفته‌هاست و زیر اغلب این عکس‌ها یک جمله نوشته شده‌است.«این فسقلی خوشگل مبتلا به سندروم مو‌های غیر قابل شانه زدن هست. چه سندروم جالبی داره.»

 انتشار عکس، موجب کشف یک بیماری شد

این پسربچه بامزه، «لاکان سمپلز» یک کودک آمریکایی است. تابستان گذشته، کاتلین سمپلز مادر این کودک، تصویری از کوچک ترین پسرش، در اینستاگرام منتشر کرد. چند ساعت بعد یک غریبه برای او پیام فرستاد و پرسید که آیا پسر 10 ماهه او به «سندروم موهای غیرقابل شانه زدن» مبتلاست؟ آن جا بود که مادر این کودک متوجه بیماری کودکش شد و با یک پزشک اطفال تماس گرفت.

  سندروم موهای غیرقابل شانه زدن چیست؟

این یک بیماری نادر است و احتمالاً کمتر از یک نفر از هر یک میلیون نفر به آن مبتلا هستند. علایم این بیماری از سه ماهگی تا 12 سالگی در کودکانی با موهای نقر ه ای   یا کاهی دیده می شود. در این افراد رنگ موها با گذشت زمان تغییر می‌کند. همچنین این افراد دارای حجم موی نرمالی هستند اما رشد موهای آن ها کم است. موهای این افراد از سر جدا هستند و در جهات مختلف حالت می‌گیرند و صاف کردن آن روی سر غیرممکن است.

  از کجا ناشی می شود؟

این سندروم معمولا به دلیل جهش در سه ژن PAD13، TGM3 و TCHH که وظیفه تعیین ساختار تارهای مو را دارند، ایجاد می شود.

 «سندروم موهای شانه نشونده» گاها در یکی از زیرگروه های بیماری های ژنتیک غیرطبیعی که با عنوان اختلال اکتودرمال نامیده می شود، قرار می‌گیرد. گروهی که 150 بیماری وراثتی از جمله بیماری‌های پوست، مو، دندان و ناخن را درگیر می‌کند.این بیماری زمانی در افراد دیده می شود که هم مادر و هم پدر نسخه ای از این ژن جهش‌یافته را داشته باشند، البته در مواردی ممکن است، والدین نیز این بیماری را نداشته ‌باشند. در سال 1982 در یک تحقیق آلمانی، این سندروم در شش نفر از اعضای یک خانواده دیده شد. در سال 2007 هم مجله ای گزارش کرد که یکی از اعضای بعدی این خانواده بعد از چهار نسل با این مشکل مواجه شده است.

  عوارض بیماری

طاسی یکی از عوارض جانبی این بیماری است زیرا مو محکم به فولیکولش متصل نیست. برخلاف بعضی از شرایط دیگر، سندروم موهای شانه نشونده با اختلالات جسمی، عصبی یا روانی همراه نیست.

  با موها مهربان باشیم  

هیچ درمان مشخصی برای سندروم موهای شانه نشونده وجود ندارد. پزشکان برای بهتر شدن این بیماری به اصطلاح می گویند که باید با موهای خود مهربان تر باشید. یعنی، موها را به آرامی شانه کنید، از شانه زدن زیاد موها بپرهیزید و سشوار کشیدن موهای خود را به حداقل برسانید. اما به تازگی در یک تحقیق نشان داده شده که مصرف روزانه ویتامین بیوتین، می‌تواند موها را قابل انعطاف کند و شکل بهتری به آن‌ها ببخشد.

مقاله دیگری هم به استفاده از نیترات نقره و آنتی بیوتیک برای رفع این مشکل اشاره کرده است. خوشبختانه این شرایط به طور خودکار با افزایش سن برعکس  می شود و تا حدودی بهبود می‌یابد.  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: