کد خبر: ۹۱۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
تعداد بازدید: ۲۹۸
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: دولت یک ارز دارد و می‌تواند این ارز را برای کالاها، یا به‌صورت ریال و یا ارز بدهد، این اختیار به دولت سپرده شده است. دولت می‌تواند ارز را در اختیار واردکننده بگذارد و یا هم‌چنین می‌تواند به مصرف‌کننده بدهد؛ بنده و مجلس نظرمان این بود که این را به مردم یعنی مصرف‌کنندگان بدهیم و این اقلام حدود 7 قلم کالاست و باید به طبقاتِ مشخص و به‌صورت پلکانی داده شود و بنا نیست که به همه داده شود.

قالیباف: پیشنهاد مجلس به دولت اختصاص کالابرگ الکترونیکی به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی است / فرد می‌تواند حدود ۷ قلم کالای مشخص را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ بخردبه گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اختصاص ارز ترجیحی گفت: ما گفتیم اگر تصمیم دولت بر این است که این حمایت را به مردم بدهد، ما الزام کردیم حتما کالابرگ الکترونیکی بدهد و به سبد خانوار پولی داده نشود، بلکه کالا بدهند و حدود ۷ قلم کالای مشخص است.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امشب در گفت‌وگوی تلویزیونی که از شبکه یک سیما با موضوع بودجه 1401 پخش شد، طی سخنانی ضمن تبریک عید ولادت امام زمان(عج) و هم‌چنین سال نو اظهار داشت:

بودجه یکی از موضوعات جدی و اساسی مردم، دولت و کشور است؛ اقتصاد ما به میزان زیادی دولتی شده و دولت سهم عمده‌ای در اقتصاد دارد. بودجه یعنی زندگی مردم و بعد اداره‌ی دولت و این مسئله بسیار مهم است. بودجه سفره و زندگی مردم و مجموعه‌ی اقتصاد کشور است.

وی افزود: هم‌اکنون ناتراضی زیادی در سیاست‌های مالی در کشور داریم و با تأکیدهای مقام معظم رهبری بر مسئله‌ی تولید و حرف‌هایی که ما مسئولین -از جمله خود من - می‌زنیم که اولویت بر تولید است ولی هنوز در مسیر تولید نیفتاده‌ایم و امروز کارهای غیرمولد و پردرآمد در کشور رونق بیشتری دارد. راه‌حل این مشکل این است که به سرمایه‌گذاری متمرکز شده و بهره‌وری را در کشور اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا زمانی‌که به سمت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نرویم و جلوی تسلط سیاست‌های مالی بر سیاست‌های پولی را اصلاح نکنیم، مشکل ناتراضی حل نمی‌شود. باید حکمرانی در انرژی و رابطه نفت و با دخل و خرج دولت را اصلاح کرده و دولت به جای دخالت در اقتصاد، به نقش نظارتی برود و هدایت کلی را انجام بدهد.

قالیباف خاطر نشان کرد: یکی از وظایف ما اصلاح ساختار بودجه است؛ حدود 2-3 سال است که در دستور بوده و در این راه، گام‌هایی برداشته‌ایم ولی راضی‌کننده نیست.

وی در ادامه سخنان خود درباره مسئله ارز ترجیحی گفت: بعضا نکاتی در رسانه‌ها درباره حذف ارز ترجیحی بیان می‌شود؛ با طرح این مسئله، این‌گونه در ذهن عموم مردم می‌آید که دولت تا الان به معیشت مردم و کالاهای اساسی کمک می‌کرده و الان تصمیم گرفته‌اند که این‌کار صورت نگیرد، هرگز این‌طور نیست. تمام ظرفیتی که دولت و مجلس در سال 1400 برای معیشت مردم و مخصوصا در تأمین کالاهای اساسی گذاشتند، با مصوبه‌ی مجلس هیچ کسری از این موارد در سال 1401 شکل نخواهد داد.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد و افزود: در جلسات متعدد بین دولت و مجلس، سران قوا و جلسات بین بنده و آقای رئیس جمهور همیشه بر این نکته تأکید شده که معیشت مردم حتی بر رشد و زیرساخت‌ها اولویت دارد. برای حذف از سبد معیشت مردم مصوبه‌ای نداریم و مصوبه بر اولویت معیشت و سبد کالاهای اساسی مردم توجه دارد.

قالیباف با بیان اینکه ما باید سیاست و قانون شفاف بنویسم و مردم ذی‌نفع هستند و باید دقت‌مان به مردم باشد، تصریح کرد: مجلس در این‌زمینه جهت‌گیری را مشخص و شفاف کرد و اختیار را در اجرا برای دولت گذاشتیم. ما برای این کار ارز تخصیص داده‌ایم و آن ارز دو نرخی است؛ چند نرخی بودن ارز از مفسده‌های کشور است. ما مصوب کردیم که ارز باید در کشور یک نرخ داشته باشد و هر ارزی در سامانه الکترونیکی بانک مرکزی باید به نرخ آن سامانه باشد.

وی ادامه داد: دولت یک ارز دارد و می‌تواند این ارز را برای کالاها، یا به‌صورت ریال و یا ارز بدهد، این اختیار به دولت سپرده شده است. دولت می‌تواند ارز را در اختیار واردکننده بگذارد و یا هم‌چنین می‌تواند به مصرف‌کننده بدهد؛ بنده و مجلس نظرمان این بود که این را به مردم یعنی مصرف‌کنندگان بدهیم و این اقلام حدود 7 قلم کالاست و باید به طبقاتِ مشخص و به‌صورت پلکانی داده شود و بنا نیست که به همه داده شود.

رئیس مجلس اظهار داشت: ما گفتیم اگر تصمیم دولت بر این است که این حمایت را به مردم بدهد، ما الزام کردیم حتما که کالابرگ الکترونیکی بدهد و به سبد خانوار پولی ندهد، بلکه کالا داده شود و حدود 7 قلم کالای مشخص است. این یعنی یک فرد با کارت بانکیِ خود به هر مغازه‌ای رفته و خرید می‌کند. پیشنهاد ما به دولت این است که این مسیر طی شود و باید دید دولت چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت.

قالیباف گفت: برای مبنای این قیمت نیز در مجلس پیشهاد شد که شهریور 1400 باشد. ما به مردم اطمینان می‌دهیم که چیزی از سفره‌ی مردم حذف نخواهد شد. ما امسال حدود 16 میلیارد دلار در ارز نهاده‌ها کمک کردیم و برآورد من و دستگاه‌های نظارتی این است که حدود 4 میلیارد دلار از آن به هدف خود نرسیده است.

وی درباره تصمیم دولت در این موضوع بیان کرد: من فکر می‌کنم که سیاست اصلی دولت برای دادن کالابرگ الکترونیکی باشد ولی ما دست دولت را باز گذاشتیم و ممکن است برخی اقلام را به هر نحوی که بخواهد و بتواند اعمال کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
0
0
جناب آقای حجةالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای
رییس محترم قوه قضاییه
از سال 1388 تاکنون در زمان خصوصی شدن شرکت مخابرات هر روز در رسانه ها علیه مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و تهران به خاطر پایمال و ضایع شده حق و حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان شرکت شکایت و اعتراض می کنیم و همچنان نیز ادامه دارد ولی متاسفانه در کشور به اصطلاح اسلامی هیچ مقام، مرجعی و هیچ کس پاسخگو و جوابگو نبودند و نیستند چرا؟
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
0
0
جناب آقای حجت الاسلام حسن شجاعی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
از سال 1388 تاکنون در زمان خصوصی شدن شرکت مخابرات هر روز در رسانه ها علیه مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و تهران به خاطر پایمال و ضایع شده حق و حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان شرکت شکایت و اعتراض می کنیم و همچنان نیز ادامه دارد ولی متاسفانه در کشور به اصطلاح اسلامی هیچ مقامی، مرجعی و هیچ کسی پاسخگو و جوابگو نبودند و نیستند چرا؟
اعتراض
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
0
0
جناب آقای حجت الاسلام حسن شجاعی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس
از سال 1388 تاکنون در زمان خصوصی شدن شرکت مخابرات هر روز در رسانه ها علیه مدیران و مسئولان شرکت مخابرات ایران و تهران به خاطر پایمال و ضایع شده حق و حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان شرکت شکایت و اعتراض می کنیم و همچنان نیز ادامه دارد ولی متاسفانه در کشور به اصطلاح اسلامی هیچ مقامی، مرجعی و هیچ کسی پاسخگو و جوابگو نبودند و نیستند چرا؟
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: