کد خبر: ۹۱۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
تعداد بازدید: ۱۷۹
تنها راه برون‌رفت از این سناریو‌ها، همکاری مستقیم و تنگاتنگ میان هیأت ایرانی و آمریکایی است تا توافق‌نامه‌ای را - با هدف اجرای محتوای برجام - چنان دقیق و ظریف تدوین کنند که ضمن خنثی‌سازی اقدامات اخیر روسیه، قانون INARA و کنگره را نیز از چرخه خارج کند.

پیامد‌های پذیرش و عدم پذیرش درخواست روسیه در مذاکرات وین؛ تنها راه برون‌رفت ایران از سناریو‌های نامطلوب چیست؟ / رضا نصری پاسخ می‌دهدبه گزارش خبرداغ به نقل از رضا نصری، تحلیلگر و حقوقدان بین الملل در یک رشته توییت نوشت:

۱) اگر آمریکا و اعضای کمیسیون مشترک برجام درخواست روسیه (برای اخذ معافیت در مورد‌‌ کار با ایران) را نپذیرند، روسیه می‌تواند مذاکرات را در فرمت فعلی تخریب کند.

۲) اگر هم درخواست روسیه را بپذیرند، ایران عملاً به مباشر روسیه تبدیل خواهد شد و - مادام که تحریم‌ها علیه روسیه برقرار است - هیچ دولت و شرکتی حاضر نخواهد شد از بیم هزینه‌های حیثیتی یا تبعات حقوقی نقض تحریم‌های روسیه با ایران کار کند.

۳) مذاکره بدون روسیه و خارج از چارچوب مذاکرات وین نیز مستعد است - به مثابه یک «توافق جدید» توسط کنگره تلقی شود - و قانون INARA را کلید بزند.

۴) تنها راه برون‌رفت از این سناریو‌ها، همکاری مستقیم و تنگاتنگ میان هیأت ایرانی و آمریکایی است تا توافق‌نامه‌ای را - با هدف اجرای محتوای برجام - چنان دقیق و ظریف تدوین کنند که ضمن خنثی‌سازی اقدامات اخیر روسیه، قانون INARA و کنگره را نیز از چرخه خارج کند.

۵) اجرای این راه‌حل نیز مستلزم یک تصمیم سیاسی جدی از جانب تهران و واشنگتن است؛ و یکی از شروط اصلی موفقیت آن نیز بکارگیری همه تجربیات و ظرفیت‌های ملی و تمام توان کارشناسی کشور (بدور از ملاحظات جناحی) است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: