کد خبر: ۹۱۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
تعداد بازدید: ۱۹۹
تیم پرسپولیس تهران در حالی پس از برتری مقابل صنعت نفت آبادان در تعقیب تیم صدرنشین جدول رده بندی است که این هفته در ورزشگاه آزادی پذیرای آن‌ها خواهد بود.

۹ فاکتور قابل توجه پرسپولیس قبل از بازی حساس دربیبه گزارش خبرداغ به نقل از خبرآنلاین: پرسپولیس شروعی فوق العاده در نیمه اول داشت و در حالی که از یک باخت ناامیدکننده در آبادان به دومین بازی خارج از خانه متوالی در مسجدسلیمان رفته بود، در ۲۰ دقیقه دو گل زد تا بهترین استارت خود در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر را رقم بزند. اگرچه قرمزها در ادامه بازی تا حدی افت کردند و حتی خطر از دست دادن سه امتیاز را هم داشتند اما نکته مثبت همین دو گلی است که در این بازی زده شد تا دریافت یک گل و نمایش متزلزل خط دفاعی هم نتواند جلوی پیروزی را بگیرد.

البته ساعتی پس از سوت پایان علی صفایی، استقلال موفق شد صنعت نفت را با ثبت یک کلین‌شیت دیگر و ضربه امیرحسین حسین‌زاده شکست دهد تا اختلاف شش امتیازی را حفظ کند و به عنوان صدرنشین پای به ۱۴۰۱ بگذارد اما پرسپولیس همچنان به قهرمانی امیدوار خواهد بود و هواداران این تیم نشانه‌های یک تیم مدعی سرسخت را در تیمشان می‌بینند.

مهمترین نکته این است که پرسپولیس برای هفتمین فصل متوالی در قامت مدعی قهرمانی ظاهر شده و این همان مشخصه تجربی است که هیچ تیمی در ایران ندارد. قرمزها با اتکا به همین تجربه، توانسته‌اند دست بالاتر را در مقابل حریفان در اختیار بگیرند و همچنین حتی در روزهای ناامیدی هم حریف را مقهور کنند.

۱. در شرایطی که استقلال، مهاجمی با شانس آقای گلی را در اختیار دارد، پرسپولیس توانسته بهترین خط حمله لیگ را به دست آورد. مهدی عبدی ۷ گل به ثمر رسانده و حامد پاکدل با چهار گل، یک تعویضی خطرناک محسوب می‌شود و همچنین شرزود تمیروف، بازیکنی تازه وارد است که در این دو بازی چهره یک بازیکن اثرگذار را نشان داده است. در بین عناصر خط میانی، رضا اسدی ۴ گله و کمال کامیابی‌نیا با دو گل دیده می‌شود که یک خطر بالقوه در داخل و خارج محوطه جریمه استقلال خواهند بود. فراموش نکنیم که پرسپولیس با متوسط ۱.۵ گل زده خطرناک‌ترین تیم لیگ برتر است و در ورزشگاه خانگی نرخ بهره‌وری‌اش از موقعیت‌ها به حدود ۲۰ درصد می‌رسد که عدد قابل توجهی در سطح یک تیم ایرانی است.

۲. پرسپولیس نسبت به فصل گذشته ۳ امتیاز بیشتر کسب کرده و با ۴۸ امتیاز در تعقیب رقیب یکه‌تاز خواهد بود؛ رقیبی که هنوز با سپاهان، فولاد و مس رفسنجان دیدار نکرده و بازی رودررو هم باقی است. تیمی که فصل پیش در این مقطع ۴۵ امتیازی بود، در پایان فصل ۶۷ امتیاز کسب کرده و حالا اگر یحیی گل‌محمدی همین روند را ادامه دهد، با ۷۰ امتیاز لیگ برتر را ترک خواهد کرد. آیا رقیب سنتی می‌تواند به اولین تیم تاریخ لیگ برتر تبدیل شود که بیشتر از ۷۰ امتیاز کسب کرده؟

۳. در آستانه دربی، پرسپولیسی‌ها که نگران از دست دادن مهدی ترابی، میلاد سرلک، احسان پهلوان و علی شجاعی به دلیل ۴ کارته شدن بودند، حالا با خیال راحت پای به اولین جلسه تمرینی خواهند گذاشت. با مدیریت یحیی گل‌محمدی در استفاده از این بازیکنان و همچنین احتیاط آنها، پرسپولیس بدون محروم پای به دربی می‌گذارد و تمام ستاره‌هایش را در اختیار خواهد داشت. امید عالیشاه نیز از بند مصدومیت بازگشته و حامد پاکدل هم در اختیار کادرفنی خواهد بود؛ کاملترین پرسپولیس لیگ بیست و یکم.

۴. اگرچه شکست ناپذیری در لیگ بیستم و یکم رکورد مهم و جالبی است و از نظر روانی هم روی حریف و تیم خودی تاثیر می‌گذارد اما این که یک سرمربی هرگز در جریان بازی دربی را نبازد، به همین میزان و چه بسا بیشتر، اثر روانی خواهد داشت. یحیی گل‌محمدی در لیگ دوازدهم به امیر قلعه نویی که تیمش قهرمان شد نباخت و در لیگ نوزدهم مقابل تیم فرهاد مجیدی دو بار نتیجه را جبران کرد. در لیگ بیستم هم که با گل عیسی آل‌کثیر بردی دلچسب را تجربه کرد.

۵. مهدی ترابی همیشه الماس درخشان و تراش‌خورده پرسپولیس در دوران برانکو، کالدرون و یحیی بوده اما اینکه در فاصله یک بازی تا شهرآورد و در عرض ۹ دقیقه دو سانتر استادانه روی دروازه داشته باشد که منجر به گل شود یعنی بهترین خبر برای کادرفنی و هواداران تیم. مهدی ترابی اصلی‌ترین بازیکن پرسپولیس در خط حمله خواهد بود و کنترل او دشوارترین کار برای خط دفاعی تیم حریف.

۶. البته که به مالکیت توپ و تعداد پاس و تعداد موقعیت تا حالا امتیازی داده نشده اما برای پرسپولیس که فوتبالش بر پایه برتری این سه فاکتور نسبت به حریف تشکیل شده، دیدار با صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان نکات مثبتی در خود دارد. متوسط مالکیت توپ پرسپولیس در این دو بازی ۷۱% بوده که در طول نیم فصل دوم بی نظیر است و همچنین آمار پاس به بیشتر از ۶۰۰ تا می‌رسد! جالب است بدانید در ۵ هفته نخست نیم فصل بازیکنان پرسپولیس نتوانستند بیش از ۸۰% پاس صحیح بدهند اما این عدد در زمین نامطلوب مسجدسلیمان به ۸۹ درصد رسید. همچنین سرخپوشان ۱۵ شوت، ۷ شوت در چارچوب و ۲ گل داشتند که آمار مناسبی محسوب می‌شود.

۷. مهمترین تفاوت لاین آپ پرسپولیس در دور برگشت نسبت به دور رفت، حضور رامین رضاییان است. مدافع راست پرسپولیس که از زمان ورودش به ایران در ترکیب اصلی قرمزها قرار گرفته و سمت راست را به همراه وحید امیری، به جناحی خطرناک تبدیل کرده است. رضاییان در بازی با صنعت نفت ۳ پاس کلیدی و ۷ سانتر داشت که ارسال‌هایش تند و تیز و اغلب در نقطه موردنظر محوطه جریمه بود؛ این تفاوتی نیست که استقلال به سادگی از آن بگذرد. در بازی با نفت مسجدسلیمان که پرسپولیس نیاز به کنترل بازی و دفاع از دو گلش داشت، رضاییان بیشتر در زمین خودی و در حال دفاع دیده شد و ۵ تکل و ۳ قطع توپ را هم ثبت کرد تا نشان دهد در بخش دفاعی هم مهره قابل اعتمادی است.

۸. شرزود تمیروف در بازی با صنعت نفت به شدت خطرناک نشان داد و به قدری خوب بود که مقابل نفت مسجدسلیمان هم فیکس باشد. تمیروف در آبادان دو موقعیت داشت که یکی را خودش خلق کرد و در دیگری هم ردپای جایگیری مناسبش کاملا مشخص بود. اگرچه ارزش دلاری او در ترانسفرمارکت به اندازه ژستد و یامگا نیست و مطابق مدارک بارگذاری شده باشگاه پرسپولیس ۲۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند اما چهره مهاجمی را نشان داده که می‌تواند در دربی دوباره پرسپولیس را صاحب گلزن خارجی کند؛ او احتمالا تعویضی خواهد بود...

۹. یحیی گل‌محمدی از روز دوشنبه ترکیب دربی را در تمرین استفاده خواهد کرد و دسترسی به آن هم کار دشواری برای رقیب نخواهد بود اما حتی اگر هر ۱۱ بازیکن درست لو بروند، بازهم ارنج پرسپولیس مشخص نخواهد بود. اگرچه تغییرات مدام پست بازیکنان شاید به آنها لطمه هم بزند اما یک نکته مثبت دارد و اینکه حدس ترکیب غیرممکن خواهد بود؛ وحید امیری زوج مهدی عبدی در خط حمله یا هافبک راست/چپ؟ مهدی ترابی چطور؟ و همچنین سایر نفرات هجومی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: