کد خبر: ۹۱۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
تعداد بازدید: ۱۸۶
رئیس‌جمهور روز گذشته ۸ دستور برای حل مشکلات صنعت خودروسازی صادر کرد که به اعتقاد کارشناسان اگر جدیتی که دولت در آزادسازی سواحل داشت را در بحث خودروسازی هم ادامه دهد سال آینده شاهد یک اتفاق خوب دیگر به نفع مردم خواهیم بود.

جدیت در آزادسازی سواحل، الگویی موفق برای اصلاحات خودروییبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس، کامران شیرازی: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار سال جاری جمعی از تولیدکنندگان کشور و مسئولین اقتصادی و صنعتی، نسبت به نامناسب بودن کیفیت خودرو انتقاد کردند و فرمودند: «ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

اینکه در طی سال های گذشته چه افرادی و اتفاقاتی موجب عدم رشد صنعت خودروسازی کشور شده از مسائلی است که بارها موجب بحث کارشناسان قرار گرفته اما به اعتقاد خیلی از این کارشناسان تا کنون هیچ گاه عزم جدی ای برای حل مشکل وجود نداشته است.

با این حال به نظر می رسد با توجه به انتقاد رهبر معظم انقلاب از وضعیت خودروسازی دولت سیزدهم عزم خود را برای حل مشکلات این صنعت جزم کرده است و در همین راستا هم دیدیم آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته به‌صورت سرزده و از پیش اعلام نشده از شرکت ایران خودرو بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل صنعت خودرو قرار گرفت.

 

 

رئیس جمهور در این بازدید پس از اینکه از بخش‌های مختلف ایرانخودرو بازید کرد دستوراتی را برای حل مشکلات تولید، توزیع و افزایش کیفیت خودرو صادر کرد. دستورات مهمی که امید می‌رود با پیگیری جدی آنها شاهد کاهش نابسامانی ها در بازار خودرو باشیم.

* افزایش 50 درصدی تولید خودرو؛ تولید «خودروی اقتصادی» و تولید سه خودروی جدید

یکی از دستورات مهم رئیس‌جمهور در حوزه تولید؛ بود. براساس دستور آیت الله رئیسی قرار شد، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد. افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده به اعتقاد کارشناسان در صورت اجرا می تواند تا اندازه قابل توجهی وضعیت توزیع قطره چکانی و حضور مردم در قرعه کشی برای خرید خودرو را حل کند.

 

فراهم کردن سازوکارهای لازم برای تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار یکی از بندهای دستور اول رئیس جمهور به خودروسازان است، اتفاقی که اگر رخ دهد موجب دسترسی اقشار ضعیف تر به خودروی با کیفیت و قیمت مناسب خواهد شد.

رئیس جمهور در بند دیگری از دستور اول خود به خودروسازان تاکید کرد که در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند. اجرایی شدن این دستور هم قطعا می تواند به پیشرفت صنعت خودروسازی ودسترسی مردم به خودروهای بروز و با کیفیت کمک کند.

* تولید و گسترش خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی

دومین دستور رئیس جمهور به خودروسازان، تولید و گسترش خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی و خودران بود که در همین راستا رئیس جمهور بر فراهم کردن بستر سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، تاکید کرد.

 

 

وجود انحصار در بازار خودرو در داخل کشور موجب شده تا خودروسازان به تولید همین خودروهای موجود در بازار بسنده کنند و برنامه جدی ای برای ارتقا کیفیت و کاهش قیمت خودرو نداشته باشند. قطعا دستوری که رئیس جمهور به خودوسازان داده در صورت پیگیری درست قابل تحقق است به شرطی که خودروسازان عزم جدی برای اجرای آن داشته باشند و به صورت دوره ای برنامه های خود برای اجرای این دستور را ارائه کنند.

* تکمیل و عرضه فوری خودروهای دپوشده

یکی از مشکلات سال های اخیر در صنعت خودروسازی که رسیدن به همین خودروی موجود در بازار را هم برای مردم سخت کرده است، دپوی تعداد انبوهی از خودروها به بهانه های مختلف در پارکینک های خودروسازان است و تا کنون به درستی شفاف نشده که این خودرها به دلیل کمبود چه قطعاتی به بازار راه پیدا نکرده اند و اینکه آیا این توان در داخل برای تولید این قطعات وجود دارد یا نه. که البته به اعتقاد خیلی از کارشناسان می توان با استفاده از متخصصان داخلی و نیروهای توانمند دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان این قطعات را در داخل تولید کرد.

 

 

با این وجود رئیس جمهور در بازدید سرزده خود از ایرنخودرو دستور داد تا قطعات مورد نیاز خودرهای دپو شده به سرعت تامین شده این خودروها به صورت فوری ترخیص و عرضه شوند. خودروسازان برای اجرای این دستور حداکثر تا دو ماه فرصت دارند.

* خودروسازان کم کاری کنند، خودرو وارد می شود

چهارمین دستور رئیس جمهور در بحث خودروسازی به نظر می رسد نشان از جدیت آیت الله رئیسی برای حل مشکل دارد. رئیس جمهور در باره تاکید می کند که در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

* شفافیت در عرضه خودرو

پنجمین دستور آیت الله رئیسی درباره شفافیت در عرضه خودرو است. رئیس جمهور در این تاکید کرده که در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم؛ ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن صورت گیرد، دوم: از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری گردد و سوم هم اینکه هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

 

 

مواردی که رئیس جمهور به آن اشاره کرده، طی سال های گذشته جزو مطالبات اولویت دار مردم و خریداران خودرو بوده است که با اجرای این دستور می توان گفت کار بسیار بزرگی صورت خواهد گرفت.

* نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هم ششمین دستور رئیس جمهور بود. آیت الله رئیسی در این باره تاکید کرده است که به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین کردن آنها با خودروهای با کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.

* ممنوعیت استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو و لزوم ضمانت سه ساله خودروها

آیت الله رئیسی از بحث کیفیت و ایمنی خودرو هم غافل نبوده و در هفتمین دستور خود تاکید کرده که به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل؛ هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاههای مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند.

 

 

رئیس جمهور همچنین در این بخش دستور داده تا خودروهای عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

* تعیین تکلیف سریع واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا

یکی دیگر از بخش های مهم دستور رئیس جمهور در این حوزه، درباره واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا است که آیت الله رئیسی دستور داده بحث واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا سریعاً به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.

* معاون اول رییس جمهور، مسئول نظارت و پیگیری دستورات

از نکات مهمی که به اعتقاد کارشناسان در این بحث وجود دارد این است که رئیس جمهور پس از ابلاغ این دستورات مهم، معاون اول خود را مسئول نظارت و پیگیری بر حسن اجرای این دستورات کرده است که این امر نشان می دهد قرار نیست این دستورات در همان مرحله ابلاغ باقی بماند.

 

 

۸ دستور رئیس جمهور برای سامان دادن به صنعت خودروسازی کشور به گونه‌ای است که نشان می‌داند آیت الله رئیسی قبل از بازدید از ایرانخودرو، مسائل و مشکلات صنعت خودروسازی را با دقت مورد بررسی قرار داده و برای حل این مسائل راهکارهایی نیز یافته است. هم اکنون اما قسمت مهم ماجرا باقی مانده، یعنی اجرای دقیق دستورات ابلاغی و معاون اول رئیس جمهور هم در این حوزه وظیفه سنگین و مهمی بر عهده دارد که اگر آن را به خوبی انجام دهد، مردم نتیجه آن را خواهند دید.

به گفته کارشناسان اگر جدیت و پیگری‌هایی که از سوی دولت در بحث آزادسازی سواحل وجود داشت، در بحث خودروسازی هم ادامه داشته باشد، قطعا همانگونه که در بحث آزادسازی سواحل شاهد یک اتفاق بزرگ و مهم به نفع مردم بودیم، سال آینده هم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در صنعت خودروسازی خواهیم بود.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: