کد خبر: ۹۱۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
تعداد بازدید: ۲۰۸
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین گفت که بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است. وی گفت روسیه قصد دارد برای حمله خود بهانه تراشی کند. این بهانه می تواند یک بمب گذاری ساختگی به اصطلاح تروریستی در داخل روسیه باشد یا کشف گور دسته جمعی ساختگی، حمله پهپادی علیه غیرنظامیان یا یک حمله جعلی و حتی واقعی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی باشد.

بلینکن: روسیه قصد دارد برای حمله به اوکراین بهانه تراشی کند؛ یا با یک بمب گذاری ساختگی تروریستی و یا کشف گور دسته جمعی ساختگی / مسکو ممکن است چنین رویدادی را پاکسازی قومی یا نسل کشی توصیف کند / آنها ۱۵۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین مستقر کرده اندبه گزارش خبرداغ به نقل از ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین گفت که بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ادعا کرد: احساس من می گوید روسیه در چند روز آینده حمله خواهد کرد. آمریکا دلایل لازم را دارد تا باور کند که روسیه مشغول عملیات دروغین است. تمام نشانه هایی که ما داریم می گویند آنها آماده ورود به اوکراین و حمله به این کشور هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که ما باید به آنچه روسیه در حال حاضر در قبال اوکراین انجام می دهد رسیدگی کنیم. بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

وی در عین حال اذعان کرد ما دقیقا نمی دانیم تحولات چگونه رخ خواهند داد. اما آنچه جهان می تواند انتظار آن را داشته باشد، اینجا بیان می کنم.

وی مدعی شد روسیه قصد دارد برای حمله خود بهانه تراشی کند. این بهانه می تواند یک بمب گذاری ساختگی به اصطلاح تروریستی در داخل روسیه باشد یا کشف گور دسته جمعی ساختگی، حمله پهپادی علیه غیرنظامیان یا یک حمله جعلی و حتی واقعی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی باشد.

بلینکن ادعا کرد روسیه ممکن است این رویداد را به عنوان پاکسازی قومی یا نسل کشی توصیف کند. در چند روز گذشته، رسانه‌های روسیه شروع به انتشار برخی از این هشدارها و ادعاهای دروغین کرده‌اند که خشم عمومی را به حداکثر ‌برسانند تا زمینه را برای توجیه جنگ فراهم کنند. امروز، این تبلیغات در رسانه های تحت کنترل دولت روسیه تشدید شد. ما امروز این ادعاها را از سخنرانان مورد حمایت روسیه شنیدیم.

وی ادعا کرد بالاترین سطوح دولت روسیه ممکن است به صورت نمایشی بحران ایجاد کنند و اینکه روسیه باید برای دفاع از شهروندان یا اقوام روس در اوکراین واکنش نشان دهد. ممکن است حملات متعارفی رخ دهد، یا می تواند به شکل حملات سایبری باشد و گروه های خاصی از اوکراینی ها را هدف قرار دهد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت که من امروز برای شروع جنگ اینجا نیستم بلکه برای جلوگیری از آن در شورای امنیت حاضر شده ام. اطلاعاتی که من در اینجا ارائه کردم چندین ماه است در معرض دید ما قرار دارد.

بلینکن افزود در حالی که روسیه بارها هشدارهای ما را رد کرده است، آنها به طور پیوسته بیش از ۱۵۰ هزار سرباز در مرزهای اوکراین مستقر و همچنین توانایی لازم برای انجام یک حمله نظامی گسترده را ایجاد کرده اند. متحدان و شرکای ما نیز این اطلاعات را می بینند.

شورای امنیت سازمان ملل همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، به درخواست روسیه تشکیل جلسه داده است.

این نشست پس از یک نشست پرتنش شورای امنیت در پایان ماه ژانویه که به درخواست آمریکا برگزار شد، این بار به درخواست روسیه که ریاست دوره ای شورا ی امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، تشکیل شده است تا درباره اجرای توافقنامه مینسک در مورد اوکراین که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، بحث و گفت‌وگو شود.

دیمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین، امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرده است.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، کولبا گفته است: اوکراین برای اجرای مفاد توافقنامه مینسک به منظور حل مناقشه در دونباس آمادگی دارد اما نباید با شرایط مطرح شده از سوی روسیه باشد.

وی با بیان اینکه همه بر اجرای توافقنامه مینسک تاکید می کنند، گفته است مساله این است که توافقنامه مینسک آیا با شرایط و تعبیر روسیه اجرا می شود یا اینکه همان گونه که هست اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین می گوید: ما توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد اما این موضع ما به این معنی نیست که این توافقنامه را به هیچ وجه اجرا نمی کنیم.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.

کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

نمایندگان مجلس دومای دولتی روسیه روز سه شنبه با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه ای که به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک تهیه شده بود، را تصویب کردند.

۳۵۱ نماینده به این پیش نویس رای مثبت، ۱۶ نماینده مخالف و یک نماینده نیز به آن رای ممتنع دادند.

نمایندگان پارلمان ابراز اطمینان کردند که به لطف به رسمیت شناختن این جمهوری های به رسمیت شناخته نشده می توان از مردم در برابر تهدیدات خارجی محافظت و از "نسل کشی علیه ساکنان جمهوری ها" جلوگیری کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به شناسایی استقلال جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری روسیه این درخواست دومای روسیه برای به رسمیت شناختن دو کشور را مستقل دریافت کرده و آن را مورد توجه قرار می دهد.

وی در همین حال به این نکته اذعان کرد که به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه با توافقنامه مینسک مطابقت ندارد.

به گفته سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، پوتین مایل به مذاکره است.

رئیس جمهوری روسیه پیش از این گفته بود آنچه که در منطقه دونباس (منطقه مناقشه در شرق اوکراین) می گذرد، نسل کشی است.

وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش این رای را محکوم و اظهار داشت تایید این درخواست از سوی کرملین به منزله رد کامل تعهدات دولت روسیه در توافقنامه های مینسک است که روند ادغام مجدد کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناطقی از دونباس اوکراین تحت کنترل نیروهای وابسته به روسیه و نیروهای سیاسی نیابتی آن را مشخص می کند.

بلینکن ادامه داد: تصویب این قطعنامه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را بیشتر تضعیف می کند، نقض فاحش قوانین بین المللی است، تعهد اعلام شده روسیه برای ادامه مشارکت در دیپلماسی جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز این بحران را زیر سوال می برد و پاسخی سریع و قاطع از سوی آمریکا با هماهنگی کامل متحدان و شرکا را ضروری می سازد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما اوکراین، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: