کد خبر: ۹۱۰۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
تعداد بازدید: ۴۱۱
علی اف گفت: «ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و اکنون روی پروژه جدیدی کار می‌کنیم. اکنون در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط جدید از طریق کریدور زنگزور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.»

طرح علی‌اف برای اتصال کریدور زنگزور به ایران و سایر کشورهای منطقهبه گزارش خبرداغ به نقل از فارس: رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در اظهاراتی بر اهمیت کریدرو زنگزور و ارتباط آن با کشورهای همسایه از جمله ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان دروز جمعه مصاحبه با خبرگزاری «آذرتک»، از قصد خود برای ساخت خط انتقال انرژی از طریق ارمنستان خبر داد.

علی اف گفت: «ما با هر چهار کشور همسایه ارتباط انرژی داریم و اکنون روی پروژه جدیدی کار می‌کنیم. اکنون در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط جدید از طریق کریدور زنگزور از آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان و از آنجا به ترکیه و ایران هستیم.»

الهام علی اف گفت: «همانطور که قبلاً گفته‌ام کریدور زنگزور فقط مختص راه آهن، جاده و حمل و نقل هوایی نیست.»

وی افزود: «کریدور زنگزور در صادرات منابع انرژی نقش خواهد داشت. ما یک خط جدید برای تامین برق جمهوری خودمختار نخجوان که بخشی جدایی ناپذیر از آذربایجان است و از آنجا به بازارهای خارجی و بعد از ترکیه به اروپا خواهیم داشت. یک خط نیز از گرجستان و ترکیه می‌گذرد. افزایش صادرات اهمیت راهبردی ما را افزایش می‌دهد و ارز بیشتری برای ما به ارمغان می آورد.

این در حالی است که ارمنستان مخالفت خود را با توسعه مسیر زنگزور و عبور آن از خاک ارمنستان بیان کرده است. «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرد .

نخست وزیر ارمنستان در این باره گفت ،تلاش رئیس جمهور آذربایجان برای وجه تشابه بین افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای و کریدور لاچین هیچ ارتباطی با مذاکرات انجام شده و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

وی اخیرا نیز در جریان یک نشست خبری برخط «ادعاهای ارضی» جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگه‌زور» را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟»

از سویی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران گفت که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است. به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: