کد خبر: ۹۰۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
تعداد بازدید: ۱۸۰
وضعیت اضطراری که در بحبوحه شورش و ناآرامی اوایل ماه ژانویه در کشور قزاقستان برقرار شده بود نیمه شب چهارشنبه به وقت محلی به پایان رسید.

چند و چون وضعیت اضطراری در قزاقستانبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا:  مقامات قزاقستان می‌گویند که نظم و قانون در تمام مناطق کشور برقرار شده اما عملیات ضدتروریستی در چند منطقه ادامه دارد.

روز پنجم ژانویه در بحبوحه ناآرامی‌ها و شورش‌های فزاینده در کشور قزاقستان، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری این کشور وضعیت اضطراری در این کشور تا ساعت ۰۰:۰۰ روز ۱۹ ژانویه اعلام کرده بود. در همین حال مقررات منع آمد و شد نیز از ساعت ۲۳ تا ۷ صبح تا همین تاریخ اعلام شده بود.

بعد از تثبیت اوضاع دولت این کشور به آرامی وضعیت اضطراری را از روز ۱۲ ژانویه برداشته است.

روز ۷ ژانویه کمیته امنیت ملی قزاقستان هشدار سطح قرمز تهدید تروریستی اعلام کرد که این سطح هشدار نیز با تثبیت اوضاع تا روز ۱۳ ژانویه لغو شد. وضعیت هشدار قرمز در شهر آلماتی که عملیات ضد تروریستی ادامه دارد همچنان برقرار است.

تظاهرات گسترده در قزاقستان دوم ژانویه سال جاری میلادی آغاز شد و ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستائو به افزایش قیمت گاز مایع اعتراض کردند و سپس اعتراضات به شهرهای دیگر سرایت کرد.

براساس گزارش ها، اوضاع در قزاقستان به آرامی در حال بازگشت به ثبات و وضعیت عادی است، عملیات ضدتروریستی ادامه دارد و دسترسی به اینترنت احیا شده است.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان در این کشور وضعیت اضطراری اعلام و همچنین دولت را برکنار کرد و مقام ریاست شورای امنیت کشور را بر عهده گرفت. سازمان پیمان امنیت جمعی نیز به درخواست او نیروهای پاسدار صلح خود را به قزاقستان اعزام کرد. واحد ویژه "عقرب" از کشور قرقیزستان به قزاقستان اعزام شد.

به نقل از خبرگزاری روسی تاس،نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند. دولت مسکو روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه اعلام کرد بیش از ۲ هزار نیروهای تحت رهبری روسیه کار خروج از قزاقستان را شروع کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: