کد خبر: ۹۰۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
تعداد بازدید: ۴۶۶
لیگ برتر بیست‌ویکم در پایان نیم‌فصل با قهرمانی مقتدرانه استقلال به پایان رسید و پرسپولیس با سه امتیاز کمتر در رتبه دوم ایستاد. البته آبی‌ها با دو امتیاز ناشی از حکم کمیته انضباطی این فاصله را با رقیب دیرینه ایجاد کرده‌اند و اگر حکم کمیته انضباطی نقض شود، فاصله دو تیم برتر پایتخت فقط یک امتیاز خواهد بود.

شانس ۵۰درصدی استقلال برای قهرمانیبه گزارش خبرداغ به نقل از فرهیختگان: لیگ برتر بیست‌ویکم در پایان نیم‌فصل با قهرمانی مقتدرانه استقلال به پایان رسید و پرسپولیس با سه امتیاز کمتر در رتبه دوم ایستاد. البته آبی‌ها با دو امتیاز ناشی از حکم کمیته انضباطی این فاصله را با رقیب دیرینه ایجاد کرده‌اند و اگر حکم کمیته انضباطی نقض شود، فاصله دو تیم برتر پایتخت فقط یک امتیاز خواهد بود. سپاهان نیز به لطف 3 امتیاز کمیته انضباطی از دیدار مقابل گل‌گهر با 29 امتیاز در رده سوم جدول قرار دارد تا مثلث مدعیان سنتی در فصل جاری نیز همچنان از شانس‌های مسلم قهرمانی محسوب شوند.

در ادامه جدول نیز از رتبه چهارم تا یازدهم، بین تیم‌ها از هر رتبه تا رتبه پایین‌تر فقط یک امتیاز فاصله وجود دارد که این امر نشان‌دهنده فاصله نزدیک تیم‌ها در میانه جدول است که به همین واسطه تیم‌ها با یک برتری یا ناکامی می‌توانند جایگزین یکدیگر در کمرکش جدول شده و به روزهای آینده امیدوار یا ناامید شوند.

در این بین دو تیم تازه وارد آلومینیوم و مس که تازه دو دوره از حضور آنها در لیگ برتر سپری می‌شود در همین فاصله کوتاه خودی نشان داده و نشان دادند در صورتی که در شهرستان‌ها سازماندهی و زیرساخت لازم وجود داشته باشد و از مشکلات مالی نیز خبری نباشد، این دسته از تیم‌ها نیز می‌توانند حتی برای کسب عنوان قهرمانی تنه به تنه بزرگان زده و خود را در حد تیم‌های مدعی مطرح کنند. در این بین نماینده اراک حتی برای مدتی به صدر جدول هم رسید و نشان داد که می‌تواند در نیم‌فصل دوم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. پیکان نیز به‌عنوان تیمی جوان و کم‌هزینه در نیم‌فصل اول خود را به عنوان تیمی قابل احترام نشان داد و در رتبه ششم قرار گرفت اما فولاد به خاطر بی‌ثباتی فنی در ابتدای فصل تا رده هفتم سقوط کرده تا رفت و برگشت جواد نکونام تا این جای کار برای نماینده دوم ایران در آسیا گران تمام شود. در مکان هشتم رقابت‌ها نماینده سیرجان قرار گرفته و شاید امیدوارترین تیم جدول را بتوان همین تیم ناامید؛ چراکه در صورتی که رای کمیته انضباطی شکسته شود شاگردان قلعه‌نویی با 28 امتیاز تا رده چهارم بالا می‌آیند. نساجی با روندی شبیه به خط مستقیم به همراه نفت آبادان که رفته‌رفته بهتر شد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و درنهایت در بین تیم‌های میانه جدول ذوب‌آهن با 18 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفت.

در رتبه‌های پایین جدول و در نبرد برای بقا اثری از تیم‌هایی مانند تراکتورسازی تبریز یا پدیده مشهد دیده می‌شود که تعجب‌آور بوده و چه بسا اگر این روند ادامه داشته باشد باید 2 تیم از جمع همین 5 تیم را از تیم‌های سقوط‌کننده در پایان فصل قلمداد کنیم. هوادار، تراکتور، فجرسپاسی و نفت مسجدسلیمان هرکدام با یک امتیاز اختلاف نسبت به یکدیگر رده‌های 11 تا 15 جدول را از آن خود کرده‌اند و در قعر جدول پدیده 4 امتیازی قرار دارد که شاید رکورد سریع‌ترین سقوط قبل از اتمام لیگ را هم بشکند!

در گزارشی آماری سراغ تیم‌هایی رفتیم که در پایان نیم‌فصل عنوان قهرمانی را به دست آوردند و بررسی کردیم که در پایان فصل چه سرنوشتی داشتند تا مشخص شود آیا استقلال می‌تواند با کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل، همین عنوان را در پایان فصل از حالا برای خود بداند یا خیر.

ذوب‌آهن؛ مورد عجیب لیگ

آبی‌ها در طول تاریخ و در ادوار گذشته درحالی در 3 دوره قهرمان شده‌اند که تنها یک بار(با امیر قلعه‌نویی) عنوان قهرمانی نیم‌فصل را آن هم در دور پنجم به دست آوردند و در دو فصل دیگر یعنی فصول هشتم و دوازدهم تیم‌های اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان قهرمانی نیم‌فصل را به خود اختصاص دادند.

قبل از اینکه بیشتر به این گزارش بپردازیم درخصوص تیم استقلال این نکته گفتنی است که استقلال فقط در 3 دوره از 20 دوره لیگ برتر، نیم‌فصل نخست را با میانگین امتیاز بالاتر از 2 (میانگین قهرمانی) به اتمام رساند که یک بار در دوره اول، از 13 بازی 27 امتیاز کسب کرد اما با شکست عجیب در هفته آخر قهرمانی را با نایب‌قهرمانی عوض کرد. دفعه دوم در لیگ پنجم، توانست از 15 بازی 31 امتیاز به دست بیاورد و در فصل فوق با قهرمانی فصل را به پایان برد و سومین و آخرین باری که این اتفاق رخ داد، در لیگ یازدهم بود، جایی که استقلال از 17 بازی 36 امتیاز به دست آورد، اما در پایان تنها با یک امتیاز فاصله نسبت به صدرنشین، فصل را با مقام سومی به پایان رساند!

در این بین پرسپولیس با 6 عنوان قهرمانی نیم‌فصل و استقلال و سپاهان نیز هرکدام با 4 عنوان قهرمانی نیم‌فصل در رده‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب اینکه ذوب‌آهن درحالی 3 بار قهرمان نیم‌فصل شده که حتی یک بار هم عنوان قهرمانی پایان فصل را به خود اختصاص نداده است.

همچنین استقلال درحالی بعد از برتری مقابل نفت مسجد سلیمان با 35 امتیاز عنوان قهرمانی نیم‌فصل رقابت‌ها را به خود اختصاص داد که حالا شاگردان مجیدی از این حیث دومین قهرمان مقتدر نیم‌فصل در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر محسوب می‌شوند. پیش از این پرسپولیس در هفتمین و هفدهمین دوره و استقلال در یازدهمین دوره با 36 امتیاز این عنوان را مقتدرانه به خود اختصاص داده بودند.

بررسی فصل به فصل قهرمان‌های نیم‌فصل

در ادامه 20 دوره برگزارشده لیگ برتر و تیم‌هایی که قهرمان نیم‌فصل و پایان فصل شدند را بررسی می‌کنیم.

فصل اول

در فصل اول رقابت‌ها، استقلال درحالی با 27 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد که در پایان با وجود آنکه پرامیدترین تیم برای کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شد با شکست در انزلی جام قهرمانی را به رقیب دیرینه خود داد تا پرسپولیس با 49 امتیاز قهرمان شود.

فصل دوم

شاگردان فرهاد کاظمی در سپاهان نیم‌فصل را با 31 امتیاز به پایان بردند و در پایان فصل نیز با کسب 52 امتیاز قهرمان شدند.

فصل سوم

تیم ذوب‌آهن اصفهان در سومین دوره رقابت‌های لیگ برتر با 25 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد. این درحالی بود که تیم پاس با هدایت مجید جلالی با 53 امتیاز قهرمان آن مسابقات شد.

فصل چهارم

در دومین سالی که تیم‌های شهرستانی قهرمان لیگ برتر شدند باز هم عنوان قهرمانی نیم‌فصل با پایان فصل یکی شده و این بار فولاد خوزستان در نیم‌فصل با 31 امتیاز و در پایان فصل با 64 امتیاز جام قهرمانی را بالای سر برد.

فصل پنجم

استقلال در اولین فصلی که قهرمان لیگ برتر شد در همان سال عنوان قهرمانی نیم‌فصل را هم به دست آورد. آبی‌ها در این فصل با 31 امتیاز در نیم‌فصل و با 59 امتیاز قهرمان فصل شدند.

فصل ششم

سایپا در فصل ششم رقابت‌ها با علی دایی که در اواسط فصل جانشین لورانت آلمانی سایپا شده بود، در نیم‌فصل اول با 34 امتیاز در صدر قرار گرفت و در پایان فصل هم با 59 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

فصل هفتم

در اولین فصلی که رقابت‌ها به 18 تیم افزایش پیدا کرد پرسپولیس با سرمربیگری افشین قطبی هم در نیم‌فصل با 36 امتیاز و هم در پایان فصل با 59 امتیاز قهرمان هفتمین دوره لیگ برتر شد. در این فصل با تصمیم فیفا 6 امتیاز از پرسپولیس و با تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال 3 امتیاز در خلال فصل از سپاهان کسر شد.

فصل هشتم

در این فصل و در هفته پایانی رقابت‌ها استقلال با هدایت امیر قلعه‌نویی در مشهد با 66 امتیاز قهرمان شد. ذوب‌آهن در این فصل با 33 امتیاز عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به خود اختصاص داد اما در هفته پایانی تیم اصفهانی با شکست پرگل در اهواز تفاضل گل را به استقلالی‌ها واگذار کرد و نایب‌قهرمان شد.

فصل نهم

در این فصل سپاهان درحالی به‌عنوان قهرمانی رسید که نیم‌فصل را با 34 امتیاز و پایان فصل را با 67 امتیاز با عنوان قهرمانی به پایان رساند.

فصل دهم

در این فصل نیز سپاهان درحالی با 66 امتیاز قهرمان لیگ شد که ذوب‌آهن، دیگر تیم اصفهانی با 34 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شده بود.

فصل یازدهم

سپاهان درحالی در کسب عنوان قهرمانی‌های پیاپی هت‌تریک کردند که در نیم‌فصل استقلال با پرویز مظلومی عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورد. استقلال در نیم‌فصل اول این رقابت‌ها با 36 امتیاز در صدر جدول قرار گرفت و فاصله این تیم با نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌اش سپاهان به 6 امتیاز رسید، اما این برتری پایدار نبود و در نیم‌فصل دوم با جدا شدن فرهاد مجیدی از استقلال و آسیب‌دیدگی طولانی‌مدت بازیکنان خط میانی‌اش، نتوانست به روند نیم‌فصل اول خود ادامه دهد و رفته‌رفته حاشیه امنیت این تیم در صدر جدول کمرنگ شد و درنهایت جای خود را به سپاهان داد. درنهایت کرانچار سومین قهرمانی متوالی سپاهان در لیگ برتر را در یازدهمین دوره این رقابت‌ها با کسب 67 امتیاز جشن گرفت.

فصل دوازدهم

با قهرمانی استقلال، روند قهرمانی‌های سپاهان پاره شد. نماینده اصفهان در دوازدهمین دوره لیگ برتر با 31 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد اما در پایان فصل استقلال با هدایت امیر قلعه‌نویی و کسب 67 امتیاز، جام قهرمانی را بالای سر برد.

فصل سیزدهم

در سیزدهمین دوره لیگ برتر، پرسپولیس با 27 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد اما در پایان فصل این فولادی‌ها بودند که با 57 امتیاز قهرمانی را از آن خود کردند.

فصل چهاردهم

در فصل چهاردهم درحالی سپاهان با 59 امتیاز قهرمان شد که عنوان قهرمانی نیم‌فصل با 28 امتیاز به تراکتور رسیده بود. در هفته پایانی نیز اگر تیم تبریزی موفق می‌شد مقابل نفت تهران نتیجه برتری را حفظ کند این عنوان در پایان فصل هم به این تیم می‌رسید اما تساوی 3 - 3 در تبریز باعث شد تا سپاهانی‌ها قهرمانی را از آن خود کنند.

فصل پانزدهم

پدیده رقابت‌های لیگ برتر یعنی استقلال خوزستان در فصل پانزدهم درحالی در هفته پایانی با 57 امتیاز قهرمان شد که در نیم‌فصل نیز این عنوان را با 32 امتیاز کسب کرده بود. در هفته پایانی نیز شاگردان ویسی درحالی قهرمان شدند که پرسپولیسی‌ها این عنوان را به خاطر تفاضل گل از دست دادند.

فصل شانزدهم

پرسپولیس در اولین قهرمانی ادواری خود در لیگ شانزدهم به سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ با 32 امتیاز قهرمان نیم‌فصل شد و درنهایت با کسب 66 امتیاز، قهرمانی لیگ را از آن خود کرد.

فصل هفدهم

پرسپولیس در دومین سال قهرمانی‌های پیاپی خود یک بار دیگر هر دو قهرمانی نیم‌فصل و انتهای فصل را با 36 و 64 امتیاز از آن خود کرد. در این فصل با توجه به 16 تیمی بودن رقابت‌ها رکورد بیشترین امتیاز در نیم‌فصل به سرخپوشان رسید. پرسپولیسی‌ها پیش از این، در دوره‌های هفتم، سیزدهم و شانزدهم هم موفق به کسب این عنوان شده بودند. آنها از چهار نیم‌فصلی که موفق شدند با قهرمانی آن را پشت سر بگذارند در 3 فصل، جام قهرمانی را بالای سر بردند.

فصل هجدهم

در این فصل از رقابت‌ها سپاهان 31 امتیازی به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد ولی در پایان فصل سرخ‌ها با کسب 61 امتیاز قهرمان شدند.

فصل نوزدهم

در فصل نوزدهم و در چهارمین فصل قهرمانی پیاپی پرسپولیسی‌ها به خاطر شرایطی که کرونا به وجود آورد و برخی دیدارها به تعویق افتاد درخصوص قهرمانی نیم‌فصل شک و شبهاتی به وجود آمد اما با این حال سرخپوشان با 31 امتیاز در نیم‌فصل و با 67 امتیاز در پایان فصل عنوان قهرمانی را از آن خود کردند.

فصل بیستم

در فصل بیستم نیز پرسپولیس مقتدرانه عناوین قهرمانی نیم‌فصل و پایان فصل را با 30 و 67 امتیاز به خود اختصاص داد.

نکته قابل توجه اینکه اگر بنا به دلایلی که برشمردیم سپاهان را قهرمان نیم‌فصل نوزدهم بدانیم دقیقا در نیمی از فصول برگزار شده قهرمانی پایان فصل به تیمی که عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورده نرسید و این یعنی اینکه استقلالی‌ها نیز نمی‌توانند از حالا با توجه به کسب این عنوان خود را قهرمان بلامنازع پایان رقابت‌ها معرفی کنند. این درحالی است که روند خوب دفاعی آبی‌پوشان و بی‌شکست ماندن این تیم در ادامه رقابت‌ها می‌تواند در راه کسب عنوان قهرمانی شاگردان مجیدی تاثیر بسزایی را ایفا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: