کد خبر: ۹۰۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
تعداد بازدید: ۸۱۴
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: «مناسبت‌های مختلف در ایام موالید، مناسبت‌های ملی مثل دهه فجر و سایر اوقاتی که زمینه‌ای برای بروز برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی است باید در سایه وزارت ارشاد و متولیان کشور باشد.»

چرا کنسرت‌های ایرانی در ترکیه طرفدار پیدا کرده؟به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب: عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، بیان کرد: «مناسبت‌های مختلف در ایام موالید، مناسبت‌های ملی مثل دهه فجر و سایر اوقاتی که زمینه‌ای برای بروز برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی است باید در سایه وزارت ارشاد و متولیان کشور باشد.»

حسین حاتمی در پاسخ به این پرسش که چرا سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشور ترکیه افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: «یک علت آن احساس امنیت برای ارزش افزوده سرمایه است که در آن مقطع پیش آمد. در یک مقطعی سرمایه‌گذاران ما گمان می‌کردند که امنیت سرمایه‌گذاری در بعضی از کشورها به نحوی بیشتر از ایران است اما بعدا بسیاری از افراد متوجه شدند که در حوزه سرمایه گذاری به خصوص خرید مسکن در ترکیه، فریب خوردند و حاشیه برای‌شان ایجاد شد.

علت دیگر هم بی توجهی و عدم مدیریت سرمایه‌های سرگردان در داخل است؛ سرمایه‌های سرگردان و شناوری که به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری می‌گردند را یا به آن‌ها بی‌توجهی و مانع تراشی کردیم یا به نوعی ارتباط‌گیری با این افراد صورت نگرفت.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «به باور من به دلیل بی برنامگی متولیان امر، این سرمایه‌ها به سمت کشورهای خارجی و مخصوصا ترکیه، رفت. البته رویکرد دولت سیزدهم، فراخوان به ایرانیان مقیم خارج و تسهیل در عبور و مرور و عدم سختگیری‌، است. به خصوص ایرانیانی که میل بازگشت و سرمایه‌گذاری در کشور را دارند، دولت می‌تواند با اتخاذ این رویکرد، وضعیت را به نفع کشورمان تغییر دهد. ما آرزو می‌کنیم که اولا ایرانیان متمول و کسانی که میل به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف را دارند، اولویت اول و آخر آن‌ها کشور خودشان باشد و در گام بعدی ایرانیان مقیم خارج که سالیان سال به دلایل مختلفی از جمله جنبه‌های شخصی، سو برداشت‌ها و سو ذهنیت‌های شکل گرفته، هرچه زودتر به کشور بازگردند.»

حاتمی در پاسخ به این سوال که راه حل برای قانع کردن مهاجران ایرانی برای بازگشت به کشور چیست، گفت: «سیاست دولت سیزدهم باید عمق بگیرد و کارگروه‌هایی برای رهگیری و ارتباط با ایرانیان مقیم خارج، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان که بسیاری از آن‌ها دغدغه، تعصب، حریت و انگیزه‌ برای پیشرفت و آبادی وطن‌شان را در پس ذهن خود دارند، باید تشکیل شود. به باور من تیمی در دولت یعنی متشکل از وزارت خارجه، وزرات اقتصاد و سازمان‌های امنیتی باید شکل گیرد و این تیم مسئولیتش رصد و پیگیری بازگشت سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور باشد تا انشاالله بتوانند برای پیشرفت کشور موثر باشند.»

او همچنین درباره علت تمایل شدید ایرانیان برای سفر به ترکیه، عنوان کرد: «سفر شاید انگیزه‌های شخصی، خانوادگی و شغلی داشته باشد اما مهمتر از سفر، گسیل سرمایه‌هاست؛ ما اگر بتوانیم این رابطه معکوس را ایجاد کنیم و دامنه‌ فرار سرمایه‌ها را از یک طرف و بازگشت سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج به کشور را از سوی دیگر مدیریت کنیم، جبران مافات می‌شود.»

حاتمی افزود: «سفرهای چند روزه که جنبه تفریحی، جهانگردی یا دیدار با خانواده و اقوامی که در کشور‌های دیگر اقامت دارند، به باور من مهم‌ترین مشکل نمی‌تواند باشد. گسیل سرمایه‌ها در شرایط فعلی مشکل مهم‌تری است که باید مدیریت شود. اگر این اتفاق بیافتد، رابطه می‌تواند معکوس باشد یعنی سفر تابعی از سرمایه گذاری‌ها و مراودات اقتصادی است که اگر موازنه را درست مدیریت کنیم، در این سفر معکوس، بین ورود و خروج مسافران به داخل و خارج تعادل ایجاد می‌شود.»

حاتمی همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد لزوم تساهل فرهنگی در برای جذب مردمی که جهت مسائل مختلف از جمله کنسرت به ترکیه می روند، گفت: «فضای فرهنگی کشور باید نشاط‌ آور باشد. نشاط الزاما فرا رفتن از قوانین و هنجارها نیست. مناسبت‌های مختلف در ایام موالید، مناسبت‌های ملی مثل دهه فجر و سایر اوقاتی که زمینه‌ای برای بروز برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی است باید در کانون توجه وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کشور باشد. اگر استفاده از ظرفیت فرهنگی اقوام ایرانی، کمک به تعالی و رشد ظرفیت‌های فرهنگی که من گمان می‌کنم در دستور کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قرار دارد، این برنامه‌ها عملی شود، آن احساس سختگیرانه که شاید در ذهن بعضی‌ها باشد، زدوده می‌شود.»

او ادامه داد: «ما آن ظرفیت و عمق فرهنگی را داریم که هم در ایام شهادت‌ها خود مردم، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، محافل و حتی سر درب خانه‌ها به سمت فضای معنوی سوگواری سوق داده می‌شود و این چیزی نیست که با دستورالعمل و امر و نهی ایجاد شود. همین مردم در ایام موالید هم باز دست به تزئین سردرب خانه، محافل و امکان عمومی می‌زنند که این نشان می‌دهد که ظرفیت فرهنگی در کشور ما نهادینه شده است و با اندک اصلاح در برنامه‌های فرهنگی، می‌توان این مسئله را مدیریت کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: