کد خبر: ۹۰۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۳۳۷
رئیس جمهور گفت: با تمام اقداماتی که برای توسعه یافتگی شهرها و روستاها در انقلاب انجام شده اما با مشکلات جدی در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه هستیم و نیازمندیم یک حرکت جهادی صورت گیرد.

رئیسی: نیازمند یک حرکت جهادی در حوزه‌های مختلف هستیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس،آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ( یکشنبه 21 آذر ) در زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1401 به مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ابتدا لازم می دانم تشکری از دولت مخصوصا تیم اقتصادی دولت که توانسته اند لایحه بودجه را در وقت مقرر به مجلس شورای اسلامی تحویل دهند و امیدوارم که نمایندگان در کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه این لایحه را تکمیل کنند تا بودجه در شان کشور تصویب شود.

* برای برداشتن مشکلات از پیش پای مردم نیازمند برنامه و کار جهادی هستیم

وی ادامه داد: در این سالهای انقلاب اسلامی کارهای زیادی در جهت توسعه یافتگی مسئله در حوزه برق، آب، گاز، کشاورزی، آموزش و پرورش انجام شده است و با تمام اقداماتی که برای توسعه یافتگی شهرها و روستاها انجام شده اما مواجهه با مشکلات جدی هم در حوزه مسائل اقتصادی و مسائل اجتماعی و فرهنگی نیازمند یک حرکت جهادی است و باید یک برنامه پیشروی همه دولتمردان قرار گیرد تا مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.

رئیس جمهور با اشاره به اصلاح ساختار بودجه، گفت: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به تصمیم بیگانگان گره زده بودند اما این دولت قصد دارد از ظرفیت های کشور به ویژه نیروی انسانی متخصص و ذخایر ارزشمندی که در کشور وجود دارد مشکلات را حل کند.

رئیسی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یک رشد اقتصادی ۸ درصدی هدف‌گیری شده است که باید به این رشد اقتصادی در سال آینده برسیم.

* بناداریم توسعه را در بخش های مختلف متوازن کنیم

وی با اشاره به عدالت در توزیع ثروت در بودجه ۱۴۰۱، گفت: بناداریم توسعه را در بخش های مختلف متوازن کنیم و عدالت را در آن مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: جذب سرمایه گذاری به میزان استهلاک نمی رسد و رشد اقتصادی در حد ۴ دهم درصد و افزایش هزینه های بیش از ۱۰ برابری مردم و ... را رنج می دهد. در تقدیم لایحه بودجه نکاتی مورد توجه ما است از جمله ثبات اقتصادی که به این وسیله تولید کننده، مصرف کننده و بازار اطمینان خاطر داشته باشند.

* خط قرمزهای بودجه 1401

رئیسی بیان کرد: لازمه ثبات اقتصادی را بودجه بدون کسری است. کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد. ثبات اقتصادی، انضباط بانکی در نظام پولی و مالی، استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز در این بودجه خواهد بود.

وی افزود: اهدافی که مد نظر دولت است باید به آن رسید. اولین هدف ثبات اقتصادی است که باید  اقتصاد کشور به یک ثباتی برسد تا هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده و همچنین برای بازار اطمینان بخش باشد.

*  لازمه ثبات اقتصادی داشتن بودجه ای بدون کسری

رئیس جمهور با بیان اینکه لازمه ثبات اقتصادی داشتن بودجه ای بدون کسری است، گفت: اگر کسری بودجه وجود داشته باشد این ثبات اقتصادی صورت نمی گیرد پس سعی شده در لایحه بودجه سال آینده کسری وجود نداشته باشد.

رئیسی تصریح کرد: مسئله دوم انضباط بانک‌هاست. بانک‌ها و بانک مرکزی باید یک مواظبت و انظباتی مالی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز دولت بوده است کما اینکه ما در این چند ماه از دولت جدید تلاش شد برای تامین منابع هیچ استغراضی از بانک مرکزی صورت نگیرد.

رئیس جمهور افزود: آثار اداره کردن کشور بدون استقراض از بانک مرکزی نزولی شدن شیب تورم در کشور است که باید این شاخص دو رقمی، تک رقمی شود تا خاطر مردم و فعالان اقتصادی آسوده شود.

* به بودجه باید نگاه ملی داشته باشیم

رئیسی بیان کرد: این لایحه بودجه نگاه ملی می‌طلبد و نباید به این بودجه نگاه بخشی، استانی شود و باید تمام نهادها از جمله نمایندگان مجلس نگاه ملی داشته باشند تا آن رشد اقتصادی 8 درصدی تحقق یابد که این تلاش همگان را می طلبد.

ادامه دارد....

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: