کد خبر: ۹۰۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
تعداد بازدید: ۲۹۳
قرار بود تجهیزات فوق را به صورت اجاره‌ای و برای دو بازی آن را در اختیار داشته باشیم که به خاطر بحث‌ها و حرف‌هایی که به وجود آمد عملا این موضوع اجرایی نشد، ضمن اینکه بنابر بحث خرید و استقرار دائم نبود.
ماجدی: نمی‌گذاریم اساسنامه به ددلاین بکشدبه گزارش خبرداغ به نقل از فرهیختگان: تیم ملی فوتبال ایران در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی موفق شد در دو دیدار خارج از خانه ۶ امتیاز حساس را به ارمغان آورد تا صعود به جام‌جهانی قطر بیش از هر زمان دیگری برای شاگردان اسکوچیچ محقق شده باشد. این درحالی است که فدراسیون فوتبال این روزها با چالش‌هایی مانند اساسنامه، کمک داور ویدئویی، تبلیغات محیطی و حواشی تیم ملی مواجه است. اتفاقاتی که درباره‌اش با عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال به صحبت پرداختیم. گفت‌وگو با میرشاد ماجدی را در ادامه می‌خوانید.

از تیم ملی صحبت‌مان را آغاز کنیم، صعود به جام‌جهانی فقط روی کاغذ قطعی نشده و دیگر می‌توانیم از حالا بلیت قطر را برای تیم ملی ایران قطعی بدانیم.

البته به نظر من روی کاغذ هم قطعی شده چون فقط یک امتیاز دیگر از چهار بازی آینده می‌خواهیم. به هر حال من فکر می‌کنم ما ایرانی‌ها یک مقدار سریع خاطرات و سابقه‌ها را یادمان می‌رود! اگر یادمان باشد در دوره اول رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی که با ویلموتس نتیجه لازم را نگرفته بودیم وقتی که برای دور برگشت آماده می‌شدیم، خیلی از کارشناسان می‌گفتند این امکان وجود دارد که اصلا تیم ملی از همین دور هم بالا نیاید. به هر حال نباید گذشته را فراموش کنیم و این موارد یادمان برود. بعد از اینکه فدراسیون جدید روی کار آمد با برنامه‌ریزی و طراحی که داشت و البته با همت بازیکنان و کادرفنی و مدیریت توانستیم از گروه‌مان به مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی صعود کنیم. این درحالی است که نه‌تنها از دور ابتدایی صعود کردیم، بلکه در دور بعد رقابت‌ها یعنی همین دور نهایی مقدماتی جام‌جهانی هم با همان برنامه‌ریزی اولیه و با همان فعل خواستن سعی کردیم کارهای تیم را پیش ببریم و واقعا الحق و انصاف بازیکنان ما بازیکنانی هستند که در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه محسوب می‌شوند و شاید بتوانیم به نوعی آنها را با تیم ملی جام‌جهانی ۹۸ فرانسه مقایسه کنیم، آنها واقعا زحمت کشیدند تا کار به اینجا رسید و من معتقدم که هرکدام از آنها در تیم‌های خود در خارج از کشور ستاره و پدیده‌های تیم خود هستند. این درحالی است که ما خیلی از بازیکنان را هم در لیگ برتر خودمان داریم که می‌توانیم آنها را هم در تیم ملی بازی بدهیم و همزمان دو تیم ملی بزرگسالان خوب و قدرتمند داشته باشیم. درنهایت تمام این مسائل انجام شد و فدراسیون فوتبال هم زحمت خود را کشید و کارها جلو رفت تا امروز که اینجای کار هستیم که ان‌شاءالله آماده شویم برای حضور در جام‌جهانی قطر اما وقتی صعودمان قطعی شد یادمان نرود که به یک برنامه‌ریزی بسیار مهم‌تر و جدی‌تر و بودجه بسیار بیشتر نیاز داریم که فکر نمی‌کنم فدراسیون فوتبال بتواند به تنهایی از پس تامین آن بربیاید و نیاز به دولت و دولتمردان داریم که واقعا به فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران کمک کنند.

موضوع اساسنامه برای فوتبال ایران به یک هشدار تبدیل شده و حتی شاید تیم ملی را برای حضور در جام‌جهانی هم به نوعی تهدید کند. گفته می‌شود تا ۱۱ اسفند اگر اساسنامه جدید برای فیفا ارسال نشود این موضوع تبعات بدی را برای فوتبال ایران به همراه خواهد داشت.

شخصا ً به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بار‌ها این قضیه را پیگیری کردم. این درحالی است که ریاست فدراسیون فوتبال نیز در این خصوص بسیار پیگیر هستند و از سوی دیگر دوست خوب‌مان آقای براتی هم واقعا پیگیر موضوع هستند و طی این مدت جلسات متعددی را در این مورد برگزار کردیم و اتفاقا در جلسه‌ای که افراد قضایی فدراسیون فوتبال حضور داشتند براتی این موضوع را تشریح کرد. همه دوستان پیگیر این موضوع هستند و ان‌شاءالله اجازه نمی‌دهیم که به ددلاین و فرصت نهایی برسد، هرچند خود شما می‌دانید که در کشور ما همه چیز در دقیقه ۹۰ یا حتی به علاوه ۹۰ انجام می‌شود اما در هر صورت فدراسیون فوتبال و هیات‌رئیسه فدراسیون به دنبال آن هستند تا هرچه سریع‌تر با محوریت آقای براتی این کار انجام شود.

اساسنامه فعلا در چه وضعیتی قرار دارد؟

من فکر می‌کنم صحبت‌های اصلی انجام شده است چون من در ریز کار و جزئیات قرار ندارم اخبار در این خصوص را از دوستان دیگر می‌گیرم و این موضوع بحث تخصصی کار من نیست اما به‌عنوان عضوی از هیات‌رئیسه چون باید پیگیر باشم فکر می‌کنم این موضوع به مجلس رسیده باشد.

عده‌ای می‌گفتند اگر در ورزشگاه آزادی کمک‌داور ویدئویی بود با پنالتی که در بازی با کره‌جنوبی به نفع ایران اعلام نشد و با احتساب ۳ امتیاز بازی فوق، صعودمان بدون حرف‌وحدیث به جام‌جهانی قطعی می‌شد. موضوع کمک‌داور ویدئویی برای ادامه رقابت‌های تیم ملی و لیگ برتر به کجا رسید؟

باز هم در این خصوص تاکید می‌کنم که هرکدام از این سوالاتی که از من می‌پرسید چون تخصص یک کارگروه و کمیته مرتبط با آن محسوب می‌شود شاید به‌طور دقیق نتوانم پاسخگو باشم. کارگروه کمک‌داور ویدئویی متشکل از آقایان کامرانی‌فر و دوستان در کمیته it و کمیته داوران هستند که این موضوع را پیگیری می‌کنند اما تا جایی که من می‌دانم به دنبال آن هستیم تا تجهیزات کمک‌داور ویدئویی با آن مجوز و لایسنسی که فیفا قبول دارد را وارد کشور کنیم و غیر از آن هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد. یعنی به جز شرکت‌هایی که فیفا می‌گوید بخواهیم با آنها قرارداد ببندیم عملا ضرر خواهیم کرد و همین موضوع مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما پروسه‌ای که برای من تعریف کردند یعنی از استارت ورود تجهیزات کمک‌داور ویدئویی تا زمانی که بخواهد این تجهیزات نصب شده و عملیاتی شود حداقل ۷ تا ۱۰ ماه این پروسه طول می‌کشد تا بتوانند هم کلاس‌های آموزشی را برگزار کنند و هم آموزش دستگاه را بدهند و هم اینکه این تجهیزات نصب شده و عملیاتی شود.

قضیه کمک‌داور ویدئویی در بازی با کره‌جنوبی که برخی رسانه‌ها از آن به شوآف تعبیر کردند چه بود؟

قرار بود تجهیزات فوق را به صورت اجاره‌ای و برای دو بازی آن را در اختیار داشته باشیم که به خاطر بحث‌ها و حرف‌هایی که به وجود آمد عملا این موضوع اجرایی نشد، ضمن اینکه بنابر بحث خرید و استقرار دائم نبود.

پیگیر هستید تا این اتفاق هرچه سریع‌تر بیفتد؟

قطعاً، هر روزی که جلو می‌رویم هرچند اگر به موضوع جام‌جهانی و رقابت‌های ملی هم کاری نداشته باشیم، فکر می‌کنم این موضوع به الزامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نزدیک‌تر شده و مطمئن هستم که یک زمانی مثل همین اساسنامه درخصوص کمک‌داور ویدئویی نیز برای ما ددلاین تعیین خواهد شد، پس بهتر است الان شروع کنیم تا در آینده به این مباحث نرسیم.

از شما به‌عنوان یک کارشناس سوال بعد را مطرح می‌کنم، نه عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال. درحال حاضر اسکوچیچ با تیم ملی بهترین نتایج را گرفته اما همچنان منتقدان زیادی وجود دارند که می‌گویند تیم ملی خوب بازی نمی‌کند یا فوتبال زشت و نتیجه‌گرایی را ارائه می‌دهد. نظر شما چیست؟

اگر بحث کارشناسی است اجازه بدهید از اینجا به این قضیه ورود کنم، چرا می‌گویند فوتبال زشت؟ مگر سه گلی که ما به سوریه زدیم واقعا زشت بود؟ ۷۰ درصد بازی در اختیار ما بود یعنی آنهایی که به این موضوع نگاه می‌کنند می‌گویند ما مالکیت داشتیم اما نتیجه نگرفتیم؟ این درحالی است که ما نتیجه هم گرفتیم و گل هم زدیم. به نظر من اگر می‌خواهد انتقاد شود باید منصفانه باشد. شما نگاه کنید بعد یا قبل از بازی با هر کدام از تیم‌های هم‌گروه که اصلا به این موضوع هم کاری ندارم که قوی هستند یا ضعیف؛ هر کدام از مربیان آنها صحبت کردند، و گفتند ما با قدرتمند‌ترین تیم آسیا بازی داریم. حتما به‌عنوان یک خبرنگار این موضوع را رصد کردید، وقتی سرمربیان تیم‌های حریف این حرف را می‌زنند و نتیجه لازم هم در زمین به دست می‌آید و ما آن را می‌بینیم دیگر معنی این صحبت‌ها را نمی‌فهمم. شما خودتان حتما می‌دانید که فوتبال ایران یک فوتبال نتیجه‌گراست و اگر غیر از این نبود تا پایان هفته چهارم روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری تا این اندازه مربی عوض نمی‌شد. در این فوتبال نتیجه‌گرا وای به حال فدراسیون فوتبال و تیم ملی. اگر مربی آن نتیجه نمی‌گرفت اما الان تیم ملی دارد نتیجه می‌گیرد، گل هم که می‌زنیم، در گروه‌مان همه از ما تعریف می‌کنند و قوی‌ترین و بهترین هم که هستیم. مالکیت توپ در بازی‌ها هم که با ماست، به نظر من این انتقاد‌ها منصفانه نیست.

فکر می‌کنید باید با اسکوچیچ در جام‌جهانی هم ادامه بدهیم؟

اگر بگویم ادامه بدهیم یا ندهیم یک حرف خام است که می‌زنم اما فعلا که در این مسیر قرار داریم گام بعدی ما بازی با عراق است و بعد از بازی با عراق ان‌شاءالله اگر صعود ما قطعی شود این موضوع نیاز به فکر بیشتری دارد اما به نظر من اسکوچیچ دارد خوب کار می‌کند و نتایج خوبی هم کسب کرده است، حالا برای رفتن به جام‌جهانی قطعا نیاز به دانش بیشتری داریم و چه بسا او بخواهد در ادامه مسیر از افراد بیشتر و حرفه‌ای تری استفاده کند.

البته عده‌ای معتقدند چون صعودمان قطعی شده و زمان کمی هم تا جام‌جهانی داریم باید در این خصوص زودتر دست به کار شد.

باز هم تاکید می‌کنم که این موضوع نیاز به یک‌سری جلسات و کارشناسی‌ها دارد و من به‌عنوان یک نفر و یک کارشناس یا یک عضو نمی‌توانم به تنهایی تصمیم‌گیر باشم اما الان به نظر من زمان صحبت کردن در مورد این مسائل نیست و باید اجازه بدهیم اسکوچیچ و همکاران‌شان به همراه بچه‌های تیم ملی ان‌شاءالله صعودمان را قطعی کرده و امضای نهایی را مثل تیم ملی فوتبال صربستان بزنیم و سپس در این خصوص اتفاقات بعدی بیفتد. امیدوارم مثل صربستان ریاست‌جمهور و دولت محترم ما هم بچه‌های تیم ملی و فدراسیون فوتبال را سورپرایز کنند و بعد از آن ان‌شاءالله خیلی حرف‌ها و صحبت‌ها را می‌توان انجام داد.

به بحث تبلیغات محیطی برسیم. با تحقق این امر یعنی رسیدن درآمد تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها به نظر می‌رسد گام‌های خوبی را برای حرفه‌ای شدن در سطح اول فوتبال برداشتیم. این‌طور شنیدیم که شما از طرف فدراسیون فوتبال نماینده بودید تا این اختلافات هرچه سریع‌تر حل‌وفصل شود.

من به‌عنوان مسئول نبودم و فقط در جلسات شرکت می‌کردم. به این موضوع توجه کنید نه فدراسیون فوتبال و نه باشگاه‌ها هیچ کسی دوست ندارد فوتبال ایران ضرر ‌کند و تمام بحث این بود که هر تیمی می‌خواهد تبلیغات محیطی را در اختیار داشته باشد ضمانت این کار را هم به نوعی بدهد. خودتان می‌دانید الان اقتصاد مملکت ما به چه وضعی است. شما حساب کنید در این اقتصاد بخواهید سرمایه‌گذاری کنید که بخواهند کالای‌تان را بخرند یا ... اما این سوال پیش می‌آید که آیا آن کسی که می‌آید توان پرداخت ۸۰ میلیارد، ۱۰۰ میلیارد یا ۱۵۰ میلیارد تومان را دارد یا خیر؟ تمام صحبت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با تیم‌ها و باشگاه‌ها هم این بود که ضمانت لازم را از شرکت‌هایی که می‌خواهید با آنها قرارداد ببندید بدهید. من خودم هم علاقه‌مندم که این اتفاق بیفتد چون باشگاه‌ها باید به صورت خصوصی اداره شوند از بلیت فروشی و تبلیغات محیطی گرفته تا سایر مسائل، اما به شرط اینکه این ضمانت وجود داشته باشد که تیم‌هایی که ضعیف‌تر هستند یا از لحاظ تعداد هوادار پایین‌تر هستند دچار مشکل نشوند.

یک‌سری از افراد انتقاد می‌کنند که لیگ برتر ما تحت‌الشعاع تیم ملی فوتبال قرار گرفته و فدراسیون فوتبال خیلی توجهی به رقابت‌های‌ داخلی ندارد و این درحالی است که می‌گویند در سازمان لیگ هم مدیر فوتبالی وجود ندارد و همه اینها باعث شده تا رقابت‌های لیگ پرحاشیه و پرنوسان دنبال شود.

به نظر من بی‌انصافی است اگر بخواهیم این‌گونه قضاوت کنیم. ما قبول داریم که الان اکثر بچه‌های تیم ملی لژیونر‌ها هستند اما از همین لیگ، بدون لژیونرها اگر بخواهید بازیکن انتخاب کنید به نظرم می‌توان یک تیم پرقدرت دیگر برای تیم ملی انتخاب کرد. بنابراین لیگ‌مان قوی و خوب برگزار می‌شود که می‌تواند بازیکن ملی به ما بدهد. تیم ملی المپیک و نتایج این تیم را دیدید، این درحالی است که اکثر بازیکنان ما از لیگ برتر و لیگ دسته اول بودند. پس لیگ ما با قدرت پیش می‌رود و به نظر من این بحث‌ها بی‌انصافی است. من فکر می‌کنم یک مقدار آدم‌هایی که قبلا در فوتبال بودند و قرار بود به فوتبال بیایند و الان نیستند، نباید غرض‌ورزانه صحبت کنند بلکه باید اجازه بدهند که فوتبال یک تکانی بخورد. من از روز اولی که در هیات‌رئیسه انتخاب شدم در همان اولین مصاحبه گفتم باید از پیشکسوتان در امر مربیگری و مدیریت استفاده کنیم و کنار آنها باید باشیم و آنها هم کنار ما باشند تا این فوتبال رشد پیدا کند چون هر چقدر از هم دور باشیم ضررش به فوتبال می‌رسد.

بحث قرارداد ویلموتس و رای دادگاه عالی ورزش به کجا رسید؟

پیگیر هستیم اما نمی‌دانم چرا از سوی دادگاه عالی ورزش این رای مدام به تعویق می‌افتد. ما منتظر حکم نهایی هستیم که باز هم زمان آن به تاخیر افتاده است. در هر صورت ما این سوی ماجرا پیگیر امور هستیم و اقدامات لازم را انجام دادیم.

به‌عنوان آخرین سوال خبر دارید که اسکوچیچ طارمی را بخشید یا خیر؟

بحث تنبیه و بخشش نبود بلکه برای دو بازی طارمی دعوت نشد. بالاخره یک‌سری صحبت‌ها اسکوچیچ داشت و یک‌سری حرف‌ها را هم طارمی مطرح کرد. نمی‌شود به راحتی از توانایی هر دو طرف گذشت. بالاخره الان اسکوچیچ از ۱۳ بازی ۱۲ برد و یک تساوی را کسب کرده و این یک امر بی‌سابقه است و نمی‌توان به راحتی از این نتایج چشم‌پوشی کرد. از سوی دیگر از طارمی هم به‌عنوان کسی که الان نام ایران را در فوتبال دنیا زنده می‌کند نمی‌توان عبور کرد اما من معتقدم اجازه بدهیم کارها به صورت بروکراسی اداری پیش رود. آن چیزی که به صورت فنی و علمی با آن دنیا برخورد می‌کند این است که همه چیز در این خصوص و همه انتخاب‌ها در اختیار سرمربی قرار دارد هرچند مطمئنم این مشکل هم به راحتی حل می‌شود آن هم با پیام‌های بسیار خوبی که از سوی مهدی طارمی قبل و بعد از مسابقات برای تیم ملی ارسال شد که نشان داد او هم به‌عنوان یک ایرانی قلبش برای تیم ملی می‌زند و ان‌شاءالله این اتفاقات به خیر می‌گذرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: