کد خبر: ۹۰۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
تعداد بازدید: ۳۵۳
دوشنبه 24 آبان، تیتر و عکس یک روزنامه « رسالت» به اعتراض کشاورزان اصفهانی در تخصیص حق‌آبه و احیای زاینده‌رود اختصاص داشت. گزارش جامعی از مطالبات مردم آن خطه تهیه و در صفحه نخست منعکس شد.

نکاتی از یک اعتراض محترمبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، دوشنبه 24 آبان، تیتر و عکس یک روزنامه « رسالت» به اعتراض کشاورزان اصفهانی در تخصیص حق‌آبه و احیای زاینده‌رود اختصاص داشت. گزارش جامعی از مطالبات مردم آن خطه تهیه و در صفحه نخست منعکس شد. فاصله بین زمین و آسمان حفظ شد! و رسانه‌های دیگر نیز به آن پرداختند، تا اینکه روز جمعه همزمان با اوج‌گیری حضور مردم اصفهان در این تجمع اعتراضی، رسانه ملی نیز پرفشارتر از قبل وارد صحنه شده و این اجتماع را به‌خوبی پوشش داد و صدا و خواسته آنان را به سمع و نظر مسئولان امر رساند. شخص رئیس جمهور و معاون اول ایشان نیز انصافا به‌خوبی و به‌سرعت، پیام و مطالبه را دریافت و پردازش کرده و پاسخ مناسب دادند.
اما درباره این تجمع اعتراضی مسالمت ‌آمیز و محترم، گفتنی‌هایی هست:
1. این تجمع، نه از روی شکم‌سیری و تفریح بلکه به‌خاطر درد و نگرانی شکل گرفت. با اینکه هم درباره مسئله خطیر آب بود و هم به امر معیشت مردم اصفهان گره خورده بود، مدیریت‌شده و غیر سیاسی برگزار شد. اجازه سر دادن شعارهای انحرافی به‌واسطه هوشمندی و تدبیر معترضان داده نشد و نفوذ سرحلقه‌های جریانات معاند و ضدانقلاب به حلقه مرکزی این اجتماع ناکام ماند. 
2. صدای اعتراض و مطالبه خیلی زود پژواک پیدا کرد، رسمیت داده شد و ترسی از بلند بودن صدای معترضان احساس نشد. آستانه تحمل نسبت به اعتراضات بالاتر رفته و همین امر، اجتماعات اعتراضی را از اغتشاشات تمایز می‌بخشد. وقتی آحاد ملت و اقشار مختلف بدانند به اجتماعات اعتراضی مسالمت‌آمیز و مردمی، برچسب امنیتی زده نمی‌شود و با این کار، صرفا اهمیت مطالبه خود را به گوش مسئولان می‌رسانند، هسته مرکزی و هدایتگر این اجتماع، خود مسئول حفظ سلامت و امنیت تجمع خواهند شد. رسانه‌های رسمی و منتسب به حاکمیت، پای کار آمدند و بلندگوی مطالبات مردم شدند و اجازه جولان رسانه‌های معاند را ندادند و شرکت‌کنندگان در این اجتماع نیز انصافا تا اینجای کار و ان‌شاءالله تا پایان، سنگ تمام گذاشتند و به نحو احسن، حواشی را مدیریت کردند.
3. مخاطب بایدها، گوش شنوا داشت و در سریع‌ترین زمان ممکن، واکنش نشان داد. نفس شنیدن، اهمیت دادن و حساب کردن مطالبات مردم، ممدوح و ارزشمند است. فارغ از مصداق مورد بحث، گاهی شاید مطالبه‌ای حتی شدنی نباشد، اما شنیدن و حرمت گذاشتن به خواسته مردم، لااقل قسمی از رضایتمندی را در وجود مردم ایجاد می‌کند. کمال رضایت البته وقتی محقق می‌شود که شنیده شدن صدای مردم با تغییر ملموس و اجابت عملی خواسته آنان، همراه شود؛ اما حتی عدم امکان هم می‌تواند با تبیین مناسب و احترام به مردم، امری خواستنی و شیرین تلقی شود.
4. در مسائل مهمی نظیر حق‌آبه که چه در علم و دانش، میان‌رشته‌ای و غامض است و چه در سیاست، دارای اهمیت فراوان است بایستی با تدبیر و رعایت همه جوانب تصمیم‌گیری شود. آراء موافقان و مخالفان، منتفعان و متضرران، راهکارهای گوناگون و لحاظ آسیب‌ها و پیامدهای هر کدام از رویکردها باید مورد نظر سیاست‌گذاران و مجریان باشد تا مبادا از چاله به چاه درآییم.

مسعود پیرهادی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: