کد خبر: ۹۰۳۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
تعداد بازدید: ۳۱۹
مدير آموزش و پرورش ايلام موضوع تنبيه كودك كلاس اولي را تشريح كرد.

توضیح درباره ماجرای تنبیه کودک کلاس‌اولیبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اعتماد: روزهاي گذشته فيلمي از وضعيت دردناك يك كودك منتشر شده كه زمان و مكان آن مشخص نبود و تنها ذكر شده بود كه اين وضعيت كودك ناشي از تنبيه بدني سخت از سوي معلمش بوده است.

در ادامه برخي اخبار حاكي از اين بود كه اين حادثه در استان يزد اتفاق افتاده است؛ اما محسن گلستاني‌فرد، مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پروررش استان يزد، انتساب عكس‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي در مورد تنبيه بدني دانش‌آموز كلاس اولي، مربوط به استان يزد را تكذيب كرد. در پي تكذيب اين خبر پيگيري خبرنگار ما براي پيگيري درباره تنبيه اين دانش‌آموز به استان ايلام در شهرستان چوار در منطقه بولي رسيد.

شهريار خسروآبادي، اين معلم 38 ساله كه ساكن همان منطقه است در گفت‌وگو با ما اظهار كرد:« من دانش‌آموز را تنبيه نكردم. خسروآبادي تنبيه دانش‌آموز كلاس اولي را تكذيب كرد و در ادامه اظهار كرد من در پالايشگاه كار مي‌كردم و حدود يكي، دو سالي است كه به دليل علاقه به شغل معلمي وارد اين حرفه شدم. دو ماهي است كه به صورت رسمي در آموزش و پرورش استخدام شدم. يكي از دانش‌آموزانم با من وارد كلاس مي‌شود و با من از كلاس خارج مي‌شود، چون خودم رفت و آمد او را به عهده گرفته‌ام. اگر از زبان من مي‌خواهيد بشنويد من اين كار را انجام ندادم، اما برايم پرونده درست كردند.» در ادامه پيگيري‌هاي ما، حامد رجبي‌زاده، مدير آموزش و پرورش استان ايلام درباره تنبيه دانش‌آموز از سوي معلم به «اعتماد» در خصوص تاييد اين خبر مي‌گويد.

دلجويي از خانواده ابوالفضل

رجبي‌زاده روز تنبيه را شرح مي‌دهد: «11 آبان ماه بود كه با شكايت اولياي ابوالفضل غلامحسيني به مديريت آموزش و پرورش، معلم را براي شكايتي كه اين خانواده تنظيم كرده بودند، احضار كردند. معلم كلاس ابوالفضل اظهار كرد كه اين كار را نكرده است.

آموزش و پرورش استان نيز براي اطلاعات بيشتر كارشناس و مسوول ارزيابي را به مدرسه و اين روستا اعزام كردند و اما كارشناساني كه براي تحقيقات ميداني فرستاديم، اطلاع دادند بر اساس بررسي‌هايي كه انجام داده‌اند، تنبيه صورت گرفته است و موضوع را تاييد كردند. خانواده ابوالفضل نيز ادعا كردند 500 هزار تومان براي درمان جراحات وارده از سوي معلم به فرزندشان خرج كرده‌اند. آموزش و پرورش قبول كرد كه خرج را به عهده بگيرد و مقداري لوازم‌التحرير نيز براي دلجويي به اين خانواده داد.

اما دو، سه روز بعد هنگامي كه اين مشكل ميان اوليا و معلم تا حدي حل شده بود، خبر رسانه‌اي مي‌شود. من خودم با معلم صحبت كردم. شهريار خسروآبادي نام دارد. او نيز در پاسخ به سوال‌هاي من ادعا كرد اين كار را انجام نداده است. در صورتي كه كارشناسان و مسوول ارزيابي در رسيدگي به شكايات استان تنبيه را تاييد كرده بودند.»
با پرسيدن چهار سوال از حامد رجبي‌زاده، مدير روابط عمومي آموزش و پرورش استان ايلام گفت‌وگو خاتمه پيدا مي‌كند.

اسم اين مدرسه چه بوده و در كل چند دانش‌آموز داشته است؟

پاقلعه اسم اين مدرسه است كه در روستاي چوار در منطقه بولي واقع شده و در كل 5 دانش‌آموز دارد. اتفاقا خواهر اين دانش‌آموز در همان كلاس حضور داشته است.

آيا خواهر ابوالفضل تنبيه او را تاييد كرده است؟

بله، اتفاقا هم خواهر ابوالفضل اين موضوع را تاييد كرده و هم شاگردان ديگري كه در كلاس بودند اين موضوع را تاييد كردند.

حدود يك هفته پيش؛ مبني بر اينكه به ايرنا اعلام كرده بوديد؛ 3 نفر گفتند كه معلم، ابوالفضل را تنبيه نكرده است و در مصاحبه با ما اعلام كرديد كه همه دانش‌آموزان كلاس گفتند؛ ابوالفضل توسط معلم تنبيه شده؛ علت اين تناقض در صحبت‌هاي‌تان چيست؟

وقتي با ايرنا صحبت كردم هنوز خبر موثقي اعلام نشده بود و گزارش به صورت منطقه‌اي اعلام شده بود، اما حالا گزارشات به صورت استاني تاييد كرده‌اند كه تنبيه صورت گرفته.

پرونده اين معلم در چه وضعيتي است و آيا شما فيلم تنبيه دانش‌آموز را ديده‌ايد؟

فعلا معلق است و از تدريس منع شده. بله، والا بيشتر شبيه به شكنجه بوده تا تنبيه. غلامحسيني پدر ابوالفضل پس از تنبيه فرزندش در مصاحبه با خبرگزاري‌ها گفته بود: «چوپان هستم. صبح زود گله را به صحرا مي‌برم و عصر برمي‌گردم. هفته گذشته وقتي به خانه آمدم همسرم را در حال گريه كردن ديدم وقتي موضوع را جويا شدم گفت كه امروز معلم ابوالفضل او را كتك زده و تمام بدنش كبود شده و نمي‌تواند چيزي بخورد. دخترم كلاس پنجم است و به همراه پسرم در يك مدرسه درس مي‌خواند.

روز حادثه طبق معمول هر روز دخترم ساعت 12 و 30 دقيقه ظهر به خانه آمده بود، اما پسرم دو ساعت بعد به خانه برگشته بود. ابوالفضل وقتي به خانه آمده بود به مادرش گفته بود گرمم است. ناهار نخورد و فقط گريه مي‌كرد، تا در نهايت ماجراي كتك خوردنش توسط معلمش را براي همسرم بازگو كرد. عصر كه به خانه برگشتم با ديدن دست‌هاي كبود و متورم پسرم آرزو كردم كه بميرم. تحمل آزار هيچ كودكي را ندارم. تصميم گرفتم روز بعد با مراجعه به پاسگاه از معلم فرزندم شكايت كنم كه اين كار را هم كردم. سپس به آموزش و پرورش شهرستان چوار رفتم و آنجا هم عليه او طرح شكايت را تنظيم كردم. معلم آب روي دست فرزندم ريخته بود و با چوب او را زده بود. به رييس آموزش و پرورش هم گفتم؛ معلم حق تنبيه دارد اما شكنجه نه.

ديدن بدن كبود و متورم پسرم برايم شكنجه است. حالا ابوالفضل شب‌ها وحشت دارد و از خواب مي‌پرد. بدنش درد مي‌كند و با التماس به من مي‌گويد؛ ديگر من را به مدرسه نفرست. از مدرسه وحشت دارد. معلمش ابوالفضل را تهديد كرده بود كه اگر به پدر و مادرت چيزي بگويي باز هم كتكت مي‌زنم.» خاله ابوالفضل نيز يك هفته پيش در گزارشي از ركنا گفته بود: «دو سال قبل بود كه خانواده ابوالفضل براي كار دامداري به روستاي ريزوند كوچ كرده بودند و ابوالفضل به همراه خواهرش به مدرسه روستاي ريزوند مي‌رفتند.

ابوالفضل كلاس اول و خواهرش كلاس پنجم بود.از اول سال تا حالا بارها پيش آمده بود كه معلم ابوالفضل او را كتك زده بود اما آثار آن بر جاي نمانده بود. تا اينكه روز حادثه 9 آبان خواهر ابوالفضل مي‌خواست با او به خانه برگردد، اما معلم گفته بود كه مي‌خواهد با ابوالفضل بيشتر درس كار كند. به خاطر همين خواهر ابوالفضل تنها به خانه آمده بود و بعد از ساعتي كه پدر و مادر ابوالفضل نگران او شدند، دنبال او رفتند و ديده بودند كه او تنبيه بدني شديد شده است.

ابوالفضل در ابتدا حرفي نمي‌زد و انگار شوكه شده بود. پدر و مادرش با معلم تماس گرفته بودند تا از او بپرسند ماجرا از چه قرار است اما او جواب تلفن را نداده بود. بعد از گذشت چند ساعت بالاخره ابوالفضل گفت كه معلم او را كتك زده است. او مي‌گفت كه معلم او را به درخت بسته و او را كتك زده است. چشم‌ها و گوش‌هاي او را فشار داده بود. آثار كبودي روي پاها و شكم او هم مشخص است. بعد در همان حال مداد را در دهان ابوالفضل گذاشته و گفته بود بايد مشق بنويسي.»

رجبي‌زاده، مسوول روابط عمومي آموزش و پرورش استان ايلام نيز اعلام كرده بود: «بلافاصله بعد از وقوع اين حادثه كارشناسان براي رسيدگي به شهرستان چوار رفتند و عصر پنجشنبه گزارش خود را تكميل كردند.اين مدرسه 5 دانش‌آموز دارد كه 2 نفر از اين دانش‌آموزان همين خواهر و برادر هستند و 3 دانش‌آموز ديگر هم در مدرسه هست. ابوالفضل و خواهرش اظهار كرده بودند كه معلم تنبيه بدني انجام داده اما 3 دانش‌آموز ديگر مي‌گفتند كه معلم اين كار را نكرده است.

سپس اداره ارزيابي عملكرد آموزش و پرورش استان از معلم دعوت كرد و در خصوص اين حادثه از معلم توضيح خواست اما وي اظهار مي‌كند كه به هيچ‌وجه هيچ تنبيه بدني انجام نداده و حتي دستش هم به كودك برخورد نكرده است. به همين دليل اداره ارزيابي عملكرد هنوز به جمع‌بندي نرسيده و بررسي‌ها براي اينكه مشخص شود حقيقت ماجرا چيست ادامه دارد.بنابراين قطعا نمي‌توان اظهارنظر كرد كه مسبب اين حادثه معلم است يا نه.»

در پي انتشار خبر تنبيه دانش‌آموز كلاس اول توسط معلم مدرسه‌اش در يكي از روستاهاي شهرستان چوار كه منجر به كبودي و تورم بدن اين دانش‌آموز شده، خسروي‌زاد، دادستان ايلام ضمن تاييد آثار كبودي روي بدن اين دانش‌آموز در پاسخ به اين پيگيري گفت: «تحقيقات و رسيدگي قضايي بر اساس روال قانوني انجام شده و بدون اغماض با مسبب اين رفتار غيرقانوني برخورد جدي انجام مي‌گيرد و اجازه نخواهيم داد حق اين دانش‌آموز پايمال شود.» دادستان مركز استان ايلام همچنين به استناد آيين‌نامه اجرايي ماده ۶ قانون حمايت از اطفال و نوجوانان گفت: «طفل و نوجواني كه با توجه به ماده (۳) قانون در معرض بزه‌ديدگي يا ورود آسيب به سلامت جسمي، رواني، اجتماعي، اخلاقي، امنيت يا وضعيت آموزشي او قرار گرفته است مورد حمايت قانون است.» خسروي‌زاد گفت: «به اداره كل بهزيستي استان با قيد فوريت دستور داده شد به خانه پدري اين دانش‌آموز مراجعه و ضمن بررسي وضعيت جسمي، روحي و رواني او، گزارشي از آخرين شرايط دانش‌آموز را به دادستاني استان و رييس دادگاه چوار تقديم كنند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: