کد خبر: ۹۰۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
تعداد بازدید: ۸۴۷
رسانه خیلی تاثیر دارد که بتواند جوانان را به هر سمتی هدایت کند، اما بحث اصلی آنجایی است که اتفاقی که در رقابت‌های جهانی و المپیک افتاد دو سال به پایش زحمت کشیده شده بود تا در یک ماه نمود عینی پیدا کرد.

کریمی: برای خدمت به استقلال آمدمبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه فرهیختگان: وقتی صحبت از سیدحجت کریمی به میان می‌آید و نام او را در اینترنت سرچ می‌کنیم با عنوان سرپرست تیم‌های ملی کشتی نتایج جست‌وجو مشخص می‌شود، هر چند در همین مدت حدود ۲ سال از روی کار آمدن علیرضا دبیر در راس فدراسیون کشتی و انتخاب سیدحجت کریمی به‌عنوان سرپرست تیم‌های ملی کشتی این چهره کمتر به‌عنوان شخصی که در فدراسیون کشتی سمت دارد به مصاحبه پرداخته و به قول خودش بیشتر برای خدمت کردن به کشتی ایران و کشتی‌گیر‌ها به این رشته ورزشی آمده، نه برای دیده شدن.

از او به‌عنوان مغز متفکر اقتصادی فدراسیون کشتی نام برده می‌شود و از آنجایی که کریمی یک کارآفرین است در این مدت حمایت‌ها و پشتیبانی‌ اقتصادی او از کشتی کشور باعث شده است تا امروز موفقیت‌های پررنگی برای تیم‌های ملی کشتی ایران حاصل شود. اینها همه درحالی است که حالا این چهره به‌عنوان عضو جدید هیات‌مدیره استقلال معرفی شده و قرار است به‌زودی حکم وی از طرف وزارت ورزش صادر شود‌. چندی پیش با وی درخصوص موفقیت تیم ملی کشتی به صحبت پرداختیم و حالا این فرصت دست داد تا درباره حضور وی در استقلال نیز نظراتش را بشنویم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عضو جدید هیات‌مدیره استقلال را در ادامه می‌خوانید.

از کشتی و موفقیت‌های این رشته ورزشی شروع کنیم، چه اتفاقی در این 2 سال افتاد که دوباره کشتی به‌عنوان ورزش اول کشور مطرح شد؟

درست از روزی که آقای دبیر به‌عنوان رئیس فدراسیون کشتی روی کار آمد، تحولات خیلی بزرگی در این رشته ورزشی اتفاق افتاد، یعنی به واسطه زحماتی که آقای دبیر و تیم ایشان کشیدند برند کشتی دوباره زنده شد و این اتفاقات مطلوب و خوب یکی دو ماه اخیر که خوشحالی مردم و هواداران کشتی را به همراه داشت به پشتوانه زحمات دو ساله ایشان و تیم همراه ایشان مربوط بوده که در این دو سال زحمات و تلاش‌های زیادی را به خرج دادند و من هم از نزدیک لحظه به لحظه با این عزیزان زندگی کردم و این دشواری‌های مشقت‌بار و پشتیبانی‌ها را می‌دیدم. چه آن روزی که دبیر مریض بود یا پای خود را به تیغ جراحان سپرد از همان بیمارستان مستقیم پای کار بود و امور را پیگیری می‌کرد، چه سفرهای استانی و حضور در مسابقات با ویلچر و سختی‌های این کار در آن زمان.

چند روز پیش در این خصوص به دوستان تاکید کردم اگر اتفاق خوبی می‌خواهد بیفتد پشتوانه آن زیرساخت‌های لازم است و باید این زیرساخت‌ها آماده و درست شود تا اینکه در ادامه موفقیت هم به دست بیاید. من این پروسه برای کسب نتیجه و موفقیت را در کشتی با چشمانم از نزدیک دیدم و آن را لمس کردم و بچه‌هایی هم که پای کار بودند با جان و دل تلاش می‌کردند تا درنهایت چنین روزی حاصل شود. ما هم در این بین در کنار دوستان بودیم و در ادامه از من هم خواستند تا در کنار استقلال حضور داشته باشم و به این تیم کمک کنم و از آنجایی که من هم همیشه یک استقلالی بودیم موافقت کرده و این موضوع را پذیرفتم. ضمن اینکه حدود یک ماهی برای حضور در هیات‌مدیره استقلال و کمک به دوستان در کش‌وقوس بودیم که آیا این اتفاق بیفتد یا خیر که در هر صورت تصمیم گرفتم در این تیم پرطرفدار و محبوب حضور پیدا کرده و به دوستان در هیات‌مدیره کمک کنم.

در یکی 2 سال اخیر به واسطه حضور شما در فدراسیون کشتی به‌عنوان سرپرست تیم‌های ملی، از لحاظ اقتصادی نیز اتفاقات خوبی در این فدراسیون افتاد و به‌عنوان یک مغز متفکر اقتصادی در بین اهالی کشتی از شما صحبت می‌شود. در این خصوص صحبت کنید.

من کاری نکردم و در مجموع تنها کاری که در بحث کشتی انجام دادم این بود که در کنار دوستان یک تیم پرتلاش و همدل را تشکیل دادیم. من معتقدم آدم باید همیشه کار کند اما نه برای دیده شدن. اگر نیت درست باشد همه چیز خودش درست می‌شود، باید اول کار را انجام داد و جلو رفت سپس بقیه موارد خودش می‌آید. شاید امروز خیلی‌ها کار می‌کنند تا دیده بشوند اما نیت من از اول این بود که برای کمک آمدم و نه برای دیده شدن، وقتی هم که با بچه‌های کشتی‌گیر برخورد کردم و اتفاقات زندگی آنها را لمس کردم دیدم که واقعا بچه‌های کشتی زحمتکش هستند و به همین دلیل برای کمک آمدم و با هیچ رسانه‌ای هم مصاحبه نکردم.

در این مدت خیلی از همکاران شما برای مصاحبه و شنیدن صحبت‌های من تماس می‌گرفتند اما تا همین چندی پیش هیچ مصاحبه‌ای نداشتم و کمتر اظهارات من را در رسانه‌ها می‌خوانید. بنابراین در حد توانم هر وظیفه‌ای که روی دوشم بود را پیگیری کردم و اقداماتی که بتوان به واسطه آنها به کشتی کمک کرد را انجام دادم، نه به‌عنوان سرپرست بلکه هر جایی که کشتی به من نیاز داشت آنجا ورود کردم. به قول یکی از دوستان می‌گفت فلان جا برای یک کاری شما را لازم داشتم که آنجا هم ورود کردم، مثلا در بازسازی سالن‌های کشتی! یعنی هر جا که نیاز بود به‌عنوان عضوی از خانواده کشتی به آنجا ورود می‌کردم تا جوان‌ها بتوانند به راحتی از تجهیزات و زیرساخت‌های کشتی استفاده کنند.

این اعتقاد دلی من است اگر کسی بخواهد خدمت بکند چه در ورزش یا هر جای دیگر اگر واقعا هدف خدمت کردن باشد فقط باید نیتش همین موضوع باشد، اینکه بخواهد برای دیده شدن و مطرح شدن بیاید هیچ وقت این موضوع نتیجه و ثمره خوبی نخواهد داشت، این اتفاق و نتیجه خوبی که برای کشتی به ارمغان آورد نتیجه زحمات تیم آقای دبیر و بچه‌هایی بود که شبانه‌روز برای اعتلای کشتی ایران زحمت کشیدند.

بعد از رقابت‌های قهرمانی جهان و المپیک که اتفاقات خوبی برای کشتی ایران رخ داد این‌طور شنیده می‌شود که استقبال از این رشته ورزشی در این مدت اخیر چشمگیر بود و سالن‌های کشتی دوباره پر از جوانان علاقه‌مند به این رشته ورزشی شده است و این نشان می‌دهد آینده خیلی خوبی در انتظار کشتی ایران خواهد بود. البته از این موضوع هم نباید بگذریم که پخش مستقیم رقابت‌های مختلف کشتی در این مدت در این امر کم تاثیر نداشته است.

بله، رسانه خیلی تاثیر دارد که بتواند جوانان را به هر سمتی هدایت کند اما بحث اصلی آنجایی است که اتفاقی که در رقابت‌های جهانی و المپیک افتاد دو سال به پایش زحمت کشیده شده بود تا در یک ماه نمود عینی پیدا کرد. شما یک ماه اخیر را نبینید که برند کشتی دوباره رو آمد بلکه دو سال این موضوع پشتوانه داشته و زحمات زیادی برای این موضوع کشیده شد. درواقع این‌طور بود که از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب همه بچه‌های کشتی‌گیر و تیم پشتیبانی و مدیریت همه پای کار بودند. این مسافرت‌ها و مسابقاتی که می‌رفتند، زیرساخت‌هایی که آماده شد و... همه حاصل دو سال تلاش بوده است. اعتباری که امروز کمپ کشتی و خانه کشتی به همراه سالن‌های کشتی دارند را با ۲ سال پیش مقایسه کنید، درواقع فدراسیون کشتی آن زمان که فقط یک اتاق بود را با شرایط امروز مقایسه کنید. سالن‌های کشتی را هم به همین شکل یا جایی که بچه‌ها در آن استراحت می‌کنند. درواقع همین کمپ تیم‌های ملی کشتی که می‌خواهند شبانه‌روز در آن اسکان و استراحت کنند.

الان بروید آنجا را ببینید که دو سال پیش چه بود و امروز شرایط چگونه است. علیرضا دبیر از جنس خود کشتی بود و سختی‌های این رشته ورزشی را کشیده و به همین دلیل به‌طور مثال می‌دانست که یک تختخواب چه مشکلاتی دارد و تا این حد حتی به فکر استراحت، خوابیدن و تشک بچه‌ها بود. او روی جزئیات توجه داشت و ریزبین بود و حتی شرایط زندگی و اتاق‌های اسکان آنها را زیرنظر داشت. وقتی که بچه‌ها چند ماه در کمپ هستند و تمرین می‌کنند این موضوع سختی‌های خاص خودش را دارد. از سوی دیگر همه جور امکانات در اختیار کشتی‌گیران قرار گرفت و نتیجه این شد که امروز شما می‌بینید و دوباره برند کشتی مثل دهه‌های 60 و 70 زنده شد و همه جوانان دوباره به این رشته ورزشی علاقه‌مند شده و به سمت آن رفتند.

در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود که کشتی به این شکل امروز مطرح بود و واقعا می‌شد از آن به‌عنوان ورزش اول یاد کرد. روزهایی که جام‌جهانی در تهران برگزار می‌شد و مردم به خاطر استقبال بیش از حد نمی‌توانستند وارد سالن ۱۲ هزار نفری ورزشگاه آزادی بشوند، در آن زمان در هر محله یک سالن کشتی وجود داشت که امروز متاسفانه از این موضوع ما بی‌بهره هستیم اما کارهایی که آقای دبیر کردند و در کل استان‌ها برای رفع مشکلات چرخیدند این‌طور شد که امروز ثمره آن را با نتایجی که تیم‌های ملی در مسابقات بین‌المللی مختلف ازجمله جهانی و المپیک می‌گیرند شاهد هستیم.

در این بین موضوع پخش مستقیم رقابت‌ها و پیگیری رسانه‌ای این رشته ورزشی به‌طور حتم مکمل تلاش‌های دو سال اخیر بوده و خدا را شکر که چنین وضعیتی در کشتی‌های کشور حاکم شده و امیدوارم که این شرایط ادامه داشته باشد. قبلا هم درباره پشتوانه‌سازی صحبت کرده بودم و مطمئنا این اتفاقات خوب می‌تواند پشتوانه خوبی را برای کشتی کشور در سال‌های آینده به وجود بیاورد.

حالا که فعلا به جمع استقلالی‌ها و خانواده فوتبال اضافه شدید قرار است با کشتی ادامه بدهید یا تصمیم دیگری برای جدایی از این رشته می‌گیرید؟

من همچنان کنار کشتی هستم چون با بچه‌های کشتی اخت شدم و جدا شدن از این عزیزان ممکن نیست، بالاخره با آنها در این مدت خو گرفتم و فعلا کنار آنها هستم. دیگر برای ادامه کار در هر دو سمت توکل به خدا می‌کنم.

این موضوع یک دوگانگی را به وجود نیاورده و کار شما را سخت نمی‌کند؟

خیر، این‌طور نیست همه اینها بحث مدیریت است و اگر کار مدیریتی و سازمانی به صورت دقیق برنامه‌ریزی شود آدم به همه کارهایش خواهد رسید و از این لحاظ مشکلی پیش نخواهد آمد.

حکم شما برای حضور در هیات‌مدیره استقلال چه زمانی توسط وزارت ورزش صادر خواهد شد تا به صورت رسمی کار خود را آغاز کنید؟

دوشنبه هفته قبل در جلسه هیات‌مدیره شرکت کردم ضمن اینکه پنجشنبه صبح نیز جلسه‌ای را در وزارت ورزش در این خصوص داشتم و با خود شخص آقای وزیر صحبت کردم تا صحبت‌هایمان را در این مورد با هم انجام بدهیم و فکر می‌کنم همان پنجشنبه حکم من را زدند ولی دیگر من پیگیر این مسائل نیستم و کارم را ان‌شاءالله و به امید خدا شروع می‌کنم. درواقع زیاد به دنبال عناوین نیستم و با رسمی شدن کار از هفته گذشته کارم را آغاز کردم.

درباره اینکه استقلالی بودید صحبت کردید، خاطراتی از دوران گذشته از پیگیری نتایج این باشگاه دارید؟

خاطره که زیاد دارم اما حدود سال‌های ۶۴ یا ۶۵ بازی‌ها در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار می‌شد و یادم می‌آید یک میله و دیواره در ورزشگاه وجود داشت که ما برای تماشای بازی‌های استقلال پنهانی از آن رد شده و به همراه برادر خدا بیامرزم به ورزشگاه می‌رفتیم تا بازی‌های استقلال را ببینیم و هنوز هم که هنوز است چون از آن مسیر خیلی رد می‌شوم وقتی آن میله و دیواره را می‌بینم خاطرات آن زمان برایم زنده می‌شود.

پس به‌عنوان یک هوادار استقلال که از روی سکوها تیم را تشویق می‌کردید به هیات‌مدیره این باشگاه رسیدید؟

بله، امیدوارم تا جایی که از دستم بربیاید به این باشگاه خدمت کنیم و دل مردم و هواداران را شاد کنیم. هر کاری که از دستم بربیاید به اندازه توانم فقط برای شاد کردن دل هواداران انجام می‌دهم.

درحالی که صحبت از هواداران می‌کنید در این چند سال اخیر استقلالی‌ها به خاطر ناکامی‌های تیم محبوب خود به اندازه کافی اذیت شده‌اند هر چند در فوتبال نمی‌توان چیزی را قول داد اما می‌توانید در این خصوص و عده‌ای بدهید مبنی‌بر اینکه امسال سال پایان ناکامی‌های استقلال باشد؟

در این زمینه هم آقای آجرلو به‌عنوان مدیرعامل و نفر اول باشگاه دارد تلاش خود را انجام می‌دهد و هم اعضای هیات‌مدیره زحمت می‌کشند تا به این آرامش برسند و الان هم خدا را شکر حاشیه‌ای وجود ندارد و تیم بدون حاشیه در آرامش و ثبات است و دارد کار را پیش می‌برد. در هر صورت این مباحث وجود داشته و متاسفانه در این هفت هشت سال اخیر به واسطه برخی اتفاقات این شرایط پیش آمده هرچند مدیریت‌های قبلی هم زحماتی کشیده‌اند و حالا حواشی هم بوده و نمی‌خواهیم به آنها بپردازیم و ان‌شاءالله که مدیران قبلی هر جا که هستند موفق باشند و ما هم بتوانیم با اقدامات بعدی دل هواداران را شاد کنیم. همه این عزیزان زحمت کشیدند و نمی‌توان منکر این موضوع بود اما بالاخره برخی مواقع یک‌سری اتفاقات و شرایطی پیش می‌آید که شاید این بنده خدا‌ها هم مقصر نباشند، هرچند نمی‌خواهم بیشتر از این به این موضوع ورود کرده و درباره جزئیات آن صحبت کنم.

در این چند روز اخیر اخبار زیادی درباره طرح‌های اقتصادی استقلال به گوش رسید ازجمله آغاز به کار فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای استقلال. با توجه به اینکه به‌عنوان یک عضو اقتصادی به هیات‌مدیره ورود کردید، آیا وظایف و سرفصل‌های کارهای شما در ادامه مشخص شده است؟

یک‌سری صحبت‌ها انجام شده و ان‌شاءالله اوایل هفته بعد جلساتی را در این زمینه داریم و بعد از این جلسه بیشتر از گذشته سرفصل‌ها و وظایفی که به روی دوش ما خواهد بود مشخص خواهد شد.

درخصوص دلایل جدایی مجتبی عبداللهی عضو هیات‌مدیره استقلال می‌توانید صحبت کنید؟

اتفاقا آقای عبداللهی از دوستان خیلی خوب و قدیمی من هستند و از سال ۷۳ با وی در ارتباط هستیم، ایشان هم بنده خدا خیلی دلش می‌خواست به استقلال خدمت کند اما در هر صورت به خاطر برخی مسائل شخصی این شرایط پیش آمد تا از این باشگاه جدا شوند. ان‌شاءالله خودشان در این مورد اظهارنظر خواهند کرد.

در پایان اگر صحبت خاصی باقی‌مانده...

آرزوی موفقیت برای باشگاه استقلال دارم و امیدوارم با تلاش‌هایمان بتوانیم دل هواداران را شاد کنیم. ضمن اینکه جا دارد پنجمین سالگرد درگذشت منصورخان پورحیدری پدر آبی‌ها را گرامی داشته و امیدوارم روح ایشان قرین رحمت الهی قرار بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: