کد خبر: ۹۰۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تعداد بازدید: ۳۶۸
به‌دنبال مشکلات حقوقی و مالکیتی که همچنان حل نشده، فدراسیون فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست مهلت کرده است بلکه باشگاه‌ها بتوانند در مهلتی اضافه مشکلات خود را حل‌وفصل کنند و موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شوند، در غیر این صورت باید منتظر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فصل آینده (۲۰۲۲) باشیم.

شاهکار جدید؛ سرخابی‌ها در آستانه حذفبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه فرهیختگان: آخرین مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها و حضور در لیگ قهرمانان آسیا آخر ماه اکتبر است که این مهلت امروز ۳۱ اکتبر یا ۹ آبان‌ماه به‌پایان می‌رسد. این بار AFC بدون مماشات درحال برخورد جدی با باشگاه‌هایی است که شرایط دریافت مجوز حرفه‌ای را ندارند و همین موضوع می‌تواند استقلال و پرسپولیس را به‌صورت جدی دچار مشکل کند. آیتم‌های زیادی سر راه دریافت مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار دارند که هرکدام در نوع خود برای جلوگیری از دریافت مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه کفایت می‌کند که یکی از موارد به مالکیت مشترک دو باشگاه برمی‌گردد که وزارت ورزش آن را برعهده دارد.

بحث مالکیت مشترک فقط یکی از موارد است و پرونده‌های مختلف در فیفا و دادگاه حکمیت ورزش، بدهی‌های پرداخت‌نشده، بدهی‌های مالیاتی و ترازهای مالی، دیگر موارد مشکل‌ساز برای استقلال و پرسپولیس به‌شمار می‌روند. البته در این بین برخی آیتم‌ها مثل تشکیلات ستادی تیم‌ها، موضوع زیرساخت‌ها مثل دارا بودن ورزشگاه اختصاصی، آکادمی و موارد دیگر مثل مدارک حرفه‌ای مربیان پیش از این به هر شکلی حل‌وفصل شده و مورد خاصی از این جهت وجود ندارد.

درخواست مهلت یک‌ماهه از کنفدراسیون آسیا

به‌دنبال مشکلات حقوقی و مالکیتی که همچنان حل نشده، فدراسیون فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست مهلت کرده است بلکه باشگاه‌ها بتوانند در مهلتی اضافه مشکلات خود را حل‌وفصل کنند و موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای شوند، در غیر این صورت باید منتظر حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فصل آینده (۲۰۲۲) باشیم. طبق شنیده‌ها فدراسیون فوتبال روز گذشته در نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست می‌کند تا یک‌ماه دیگر به فدراسیون فوتبال ایران زمان داده شود تا به این ترتیب این مشکل نیز حل‌وفصل شود.

نکته قابل‌توجه اینکه طبق شنیده‌ها این احتمال که کنفدراسیون فوتبال آسیا با درخواست فرصت یک‌ماهه‌های فدراسیون فوتبال ایران موافقت نکند زیاد است؛ چراکه هرساله این فرصت برای فدراسیون ایران داده شده اما این بار به‌نظر می‌رسد با توجه به ماکسیمم سخت‌گیری‌های ممکن این اتفاق این بار رخ ندهد‌.

نقش موثر معاون وزیر در صورت حذف سرخابی‌ها

در این باره فدراسیون فوتبال و این دو باشگاه باید اعلام کنند که استقلال و پرسپولیس دیگر زیرمجموعه وزارت ورزش نیستند و وزارت ورزش در اداره آنها تاثیری ندارد که مشخص است این موضوع حقیقت نداشته و بیشتر حساسیت‌ها را برمی‌انگیزد اما نکته مهم دیگر اینکه مشخص نیست با توجه به فرصتی که دو سال پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال کشور ما برای حل این معضل داد، چطور تا امروز این مشکل هنوز حل‌وفصل نشده و به‌نظر می‌رسد بیشتر باید به عملکرد مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش در زمان سلطانی‌فرد که تمام تلاش خود را می‌کند تا در دولت جدید نیز در این سمت ابقا شود، اشاره کرد و مشخص نیست وی برای حل‌وفصل این مشکل در دوران گذشته چه اقداماتی را انجام داده که امروز گرفتاری‌های مالکیتی برای سرخابی‌ها ادامه داشته و آنها امروز در خطر حذف از آسیا قرار دارند.

درست از اولین سفر معاون قهرمانی به کوالالامپور تیم‌های ایرانی رنگ میزبانی از مسابقات آسیایی را ندیدند و حالا معاون دولت تدبیر که همچنان در دولت بعدی هم ابقا شده در آستانه ثبت دومین رکورد تاریخی است؛ حذف پرسپولیس و استقلال دو تیم متعلق به وزارت ورزش از لیگ قهرمانان آسیا به‌دلیل مالکیت مشترک! بد نیست مهدی علی‌نژاد گزارشی از عملکرد خودش در این سال‌ها بدهد که دقیقا برای حل مشکلات باشگاه‌های فوتبال ایران، خصوصا پرسپولیس و استقلال، ماجرای میزبانی، مالکیت دو باشگاه و مواردی از این دست چه کرده‌ است؟

پرسپولیس یک گام عقب‌تر از استقلال

به‌جز موضوع مالکیت، پرسپولیس با بدهی میلیاردی کالدرون هم دست‌وپنجه نرم می‌کند. این درحالی است که در قسمت بدهی‌های مالی باشگاه‌ها باید یکی از سه آیتم تسویه‌حساب، توافق یا در مرحله دادرسی قرار دارد را تیک زد و هیچ حالت چهارمی وجود ندارد و حالا فقط از پرسپولیس تسویه‌حساب با کالدرون در موعد مقرر یعنی پایان وقت اداری امروز در صورت عدم توافق با فرصت یک‌ماهه، مورد قبول کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار می‌گیرد که این موضوع تا لحظه تنظیم این گزارش حل‌وفصل نشده و می‌تواند برای سرخپوشان مشکلاتی را ایجاد کند.

البته استقلالی‌ها با مشکل مشابه درخصوص استراماچونی مواجه هستند اما از آنجا که هنوز رای دادگاه عالی ورزش صادر نشده آنها در این خصوص گزینه در مرحله دادرسی قرار دارد را انتخاب کرده‌اند و پرواضح است که هر دو باشگاه برای سایر طلبکاران خود گزینه تسویه‌حساب یا توافق را انتخاب کرده‌اند.

مشکل ورزشگاه اختصاصی چطور حل شد؟

درحالی‌که یکی از معیارها برای کسب مجوز صدور حرفه‌ای، ورزشگاه اختصاصی محسوب می‌شود، هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از داشتن ورزشگاه مجهز که زیرساخت‌های لازم از نظر AFC برای برگزاری دیدارهای خانگی را داشته باشد، محروم بوده اما با این‌حال هر دو باشگاه ورزشگاه آزادی را به‌عنوان ورزشگاه اختصاصی معرفی کرده تا به این ترتیب این مشکل نیز حل‌وفصل شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید باشگاه‌ها یا باید مالک ورزشگاه اختصاصی باشند یا استیجاری آن را در اختیار بگیرند و حالا هر دو باشگاه با دریافت نامه‌ای از ورزشگاه آزادی اعلام کرده‌اند آزادی ورزشگاه اختصاصی ماست، درحالی‌که این ورزشگاه ملی کشور ایران محسوب می‌شود و حالا با یک اغماض و چشم‌پوشی موضوع پذیرفته شده است.

هشدار به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کشور عربستان مجوز باشگاه‌های مطرح خود را باطل و به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده که نمی‌تواند به آنها اطلاعات دروغ بدهد و این درحالی است که دفعه پیش بر سر همین موضوع یعنی دادن اطلاعات غیرحقیقی از سوی فدراسیون فوتبال ایران به کنفدراسیون آسیا، فدراسیون کشورمان توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۲۰ هزار دلار که ۸۰ هزار دلار آن تعلیقی بود جریمه شد و ۴۰ هزار دلار پرداخت کرد.

حالا اگر یک‌بار دیگر با این قضیه مماشاتی صورت بگیرد، مطمئنا نه‌تنها ۸۰ هزار دلار تعلیقی زنده می‌شود، بلکه این‌بار فدراسیون به جریمه‌های سنگین‌تری متحمل خواهد شد که حتی امکان محرومیت از ادوار بعدی لیگ قهرمانان آسیا را هم افزایش خواهد داد.

احتمال ارتباط بین شکایت النصر و سختگیری AFC

با مشخص شدن ماهیت و عمق شکایت باشگاه النصر از پرسپولیس، در قسمتی از آن به این مهم اشاره شده که به‌دلیل بدهی، پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه برای مدتی بسته شده! پس اگر باشگاه بدهکار بوده، چگونه مجوز حرفه‌ای‌اش را کنفدراسیون فوتبال آسیا تایید کرده است.

دقیقا ماجرا از این قسمت مبهم می‌شود، بنابراین به اعتقاد برخی این شکایت نه‌تنها پرسپولیس، بلکه سایر تیم‌های بدهکار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، زیرا کنفدراسیون دیگر اغماض نخواهد کرد و ممیزی شدیدتری لحاظ خواهد شد. حالا به‌نظر می‌رسد این سفت‌وسخت‌گیری توسط ای‌اف‌سی از همین داستان و ماجرا آغاز شده و چه‌بسا این دو موضوع بی‌ارتباط با یکدیگر نباشند.

فقط با معجزه، مشکل حل می‌شود

هر بار دو باشگاه با کمک فدراسیون و با کلی سندسازی و داستان‌های مختلف مجوزهای لازم را گرفته‌اند و اما این‌بار شاید بهتر باشد که مجوز را نگیرند تا کار از پایه و اساس درست شود. ضمن اینکه AFC نشان داده است که با هیچ‌کس شوخی ندارد و همان‌طور که بسیاری از باشگاه‌های آسیایی امروز گیر این ماجرا هستند، پای باشگاه‌های ایرانی هم گیر است و از سوی دیگر حالا سه باشگاه بزرگ عربستانی نیز منتظر تعیین تکلیف باشگاه‌های ایرانی هستند.

درحال‌حاضر هر دو باشگاه یک مجمع مشترک را دارند که این موضوع از نگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا خلاف است و مطمئنا درصورتی‌که فرصت لازم به آنها داده نشود از حالا حذف این باشگاه‌ها تقریبا قطعی خواهد بود، هرچند در صورت داده شدن فرصت یک‌ماهه به‌نظر می‌رسد فقط معجزه می‌تواند این مشکل را حل‌وفصل کند.

هواداران استقلال: چرا باید پاسوز پرسپولیس شویم!

در این باره در فضای هواداری استقلال برخی نکات قابل‌توجه است، درواقع با توجه به اینکه پرسپولیسی‌ها به‌خاطر بدهی مالی از کالدرون درخصوص مجوز حرفه‌ای یک قدم از استقلالی‌ها عقب هستند، حالا این موضوع موجب واکنش و اعتراض استقلالی‌ها شده و آنها معتقدند موضوع مالکیت و مدیریت باشگاه‌ها چیز جدیدی نیست.

این درحالی است که اکنون با توجه به ارائه اسناد و مدارک در راستای خصوصی‌سازی سرخابی‌ها موضوع مالکیتی نمی‌تواند سد راه گرفتن مجوز حرفه‌ای شود اما به اعتقاد هواداران استقلال، کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ می‌تواند از این فرصت سوءاستفاده لازم را کرده و به این بهانه مجوز هر دو باشگاه را باطل کند. هرچند طبق پیگیری‌ها این موضوع یک بحث منطقی نبوده؛ چراکه در مسیر گرفتن مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها همه‌چیز روشن و شفاف است و به‌طورمثال نمی‌توان به بهانه بدهی مالی که منجر به حذف یک باشگاه می‌شود، سایر مسائل را دستاویز قرار داده و به این بهانه مجوز حرفه‌ای باشگاه دیگری را هم باطل کرد.

فتاحی: نگران نباشید

هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال به‌شدت نگرانند؛ از یک‌سو مسئولان دو تیم تاکید دارند که اصلا خطری در کار نیست و نمی‌دانند منبع اخبارمنتشره در این خصوص چیست و از سمت دیگر منابع موثق از خطری که در کمین سرخابی‌هاست، خبر می‌دهند.

در این خصوص سعید فتاحی، نماینده کارگزار باشگاه استقلال گفت: «ان‌شاءالله مشکلی پیش نمی‌آید و جای نگرانی وجود ندارد.»

راه‌حل چیست؟

در حالی‌ موضوع واگذاری مالکیت سرخابی‌ها مطرح است که بعضا شنیده می‌شود مدیریت این دو باشگاه تغییر کرده، این در حالی است که واگذاری مالکیت به‌طورقطع با واگذاری مدیریت متفاوت بوده و باید به‌صورت مدیریت پیمانی در سال‌های مشخصی مثلا پنج‌ساله مالکیت سرخابی‌ها را به کارگزاران و بخش خصوصی واگذار کرد تا به این ترتیب بودجه این باشگاه‌ها از بخش خصوصی تامین شود، نه اینکه دولت موظف باشد تا بودجه این دو باشگاه را بدهد، این درحالی است که الان کارگزار به‌عنوان اسپانسر در این دو باشگاه تعریف شده اما باید کارگزار به‌عنوان مالک برای کنفدراسیون آسیا تعریف شود.

پالس‌های هشداردهنده

حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره صدور مجوز حرفه‌ای برای دو تیم استقلال و پرسپولیس و شایعه حذف این دو تیم از لیگ قهرمانان آسیا به‌علت نقص در پرونده گفت: «ما یک نامه به AFC زدیم و در این مورد منتظر جواب آنها هستیم. اگر اتفاقی بیفتد اطلاع‌رسانی می‌کنیم. همه ما می‌دانیم مجوز حرفه‌ای در شرایطی صادر می‌شود که تمام الزامات فراهم شود. کار سختی داریم و باشگاه‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند و با برنامه پیش بروند.»

از طرفی اولیایی عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها هم حرف‌های نگران‌کننده‌ای می‌زند: «باشگاه‌های ما هم از نظر حقوقی و هم از نظر مالی دچار مشکلاتی هستند. هم بحث مالکیت مشترک و هم بحث دولتی بودن باشگاه ها مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است. در سال‌های قبل وزارت ورزش تعهداتی برای حل این مشکل داده بود، سال‌های قبل کمی اغماض می‌کردند و بدون اینکه به این مساله کاری داشته باشند مجوز حرفه‌ای را صادر می‌کردند اما امسال کنفدراسیون فوتبال آسیا حساس شده و اصرار دارد که مشکل مالکیت باشگاه‌ها حل شود، انتظار داریم وزارت ورزش در این زمینه به وظیفه خودش عمل کند، یعنی دست از باشگاه‌داری بردارد. ما می‌گوییم وزارت ورزش برای کوتاه‌مدت اختیار مدیریت باشگاه‌های تحت‌نظر خود را واگذار کند.

این به این معنا نیست که مالکیت باشگاه‌ها را بدهد، بلکه یعنی اختیار مدیریتی را واگذار کند. همان اتفاقی که برای باشگاه‌های عربستانی رخ داد در انتظار باشگاه‌های ایرانی هم است. به‌نظر من تهدید امسال کنفدراسیون فوتبال آسیا جدی است، چون در سال‌های گذشته فرصت کافی به فوتبال ایران داده شده و باشگاه‌ها از این فرصت استفاده نکرده‌اند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: