کد خبر: ۹۰۲۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
تعداد بازدید: ۳۹۶
بیش از 20 سال است دستگاه دیپلماسی كشور خود را درگیر مذاكراتی كرده است كه جز هزینه برای ملت دستاوردی نداشته است. عمده مذاكرات در این سال‌ها توسط كسانی بوده كه با خوش‌بینی و اعتماد به نتایج مذاكرات ، توافقاتی كرده‌اند كه هیچ‌كدام از سوی طرف غربی عمل نشده اما از سوی جمهوری اسلامی وفق توافق عمل شده است!

هزینه – فایده مذاكرات‌هسته‌ایبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، بیش از 20 سال است دستگاه دیپلماسی كشور خود را درگیر مذاكراتی كرده است كه جز هزینه برای ملت دستاوردی نداشته است. عمده مذاكرات در این سال‌ها توسط كسانی بوده  كه با خوش‌بینی و اعتماد به نتایج مذاكرات ، توافقاتی كرده‌اند كه هیچ‌كدام از سوی طرف غربی عمل نشده اما از سوی جمهوری اسلامی وفق توافق عمل شده است!
اكنون در آستانه آغاز مذاكرات در دوره دولت جدید تأملاتی وجود دارد كه باید با مبانی جمهوری اسلامی بخواند و بر نوع و سیر و روند مذاكرات یك عقلانیت دیپلماتیك حاكم باشد.
آمریكایی‌ها همان زمان اوباما ، پس از توافق، امتیازات خود را از ایران گرفتند بعد زدند زیر میز مذاكرات و به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نكردند. كار كه دست ترامپ افتاد برجام را پاره كرد و بر حجم و اندازه تحریم‌ها افزود و نشان داد آمریكایی‌ها بی‌پرواتر از آن هستند كه ما فكر می‌كنیم.
آن‌ها هیچ مسئولیتی در پای هیچ ورقه‌ای كه امضا  و توافق كرده‌اند را نمی‌پذیرند.
اكنون رئیس جدید دولت آمریكا با پررویی و وقاحت اعلام می‌كند ایران از برجام خارج‌شده باید به برجام برگردد. آژانس وفق اساسنامه خود تعهداتی نسبت به اعضا دارد نه‌تنها هیچ‌كدام آن‌ها را در مورد ایران به‌ رسمیت نمی‌شناسد بلكه عملا در راستای سیاست‌های زورگویانه آمریكا و سه كشور شرور اروپایی حركت ‌می‌كند و دست صهیونیست‌ها پشت‌صحنه پرونده‌سازی علیه ایران كاملا مشهود است.
مجلس با مصوبه انقلابی خود به نمایندگی از ملت اعلام كرده است ؛
1- تمام تحریم‌ها باید لغو شود
2- راستی آزمایی شود
3- طرف متجاوز غربی باید متعهد شود بر قول و قرار پیمان خود باقی خواهد ماند و به بهانه‌های واهی شانه از زیر تعهدات خالی نمی‌كند و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت می‌شناسد.
این موضع برحقی است و سه كلمه حرف حساب است كه هر كس اهل منطق و عقلانیت باشد می‌فهمد.
آمریكایی‌ها 1712 تحریم غیرقانونی و مخالف حقوق بین‌الملل و خلاف تعهدات برجامی و غیربرجامی علیه ملت ایران وضع كرده‌اند!
آمریكایی‌ها صریح در رایزنی‌های خود برای آغاز مذاكرات برجامی در وین گفته‌اند :
اولا – همه تحریم‌ها را برنمی‌داریم!
ثانیا – راستی آزمایی را قبول نداریم!
ثالثا – تضمین نمی‌دهیم از توافق خارج نشویم!
رابعا – ایران باید بپذیرد مذاكرات برای محدود كردن نفوذ منطقه‌ای و محدود كردن قدرت موشكی ایران است،  سپس توافق انجام گیرد.
خامسا – آمریكایی‌ها اعلام كرده‌اند نظرات جدید به لحاظ فنی هم در مورد بازرسی‌های آژانس و هم در مورد تحدید تعداد سانتریفیوژها و نوع پیشرفته آن‌ها دارند!
مفهوم این شروط آن است كه مذاكرات جدید زیر سایه تهدید، تحریم، ترور، تخریب و خرابكاری در تأسیسات هسته‌ای، توهین، تحقیر، تدلیس و ... صورت گیرد! نتیجه این نوع مذاكرات را در دولت گذشته دیدیم. پایه اصلی این نوع مذاكرات روی حقه‌بازی ، مكر، فریب، نیرنگ و دروغ‌گویی بسته‌شده و هیچ نتیجه‌ای در این 20 سال نداشته است و بعدازاین هم نخواهد داشت.
اگر هیچ جمع‌بندی از هزینه – فایده مذاكرات هسته‌ای وجود ندارد ورود در چنین مذاكراتی كه هیچ اعتمادی به‌طرف مقابل هم وجود ندارد تا چه اندازه عقلانی و اخلاقی است؟!
آمریكا می‌خواهد با فرسایشی كردن مذاكرات، كشور را معطل نگه دارد. آمریكا می‌خواهد ثبات اقتصادی و روانی جامعه را به هم بریزد و مردم را عصبانی و عصبی نگه دارد.
آمریكا می‌خواهد ما را پس از 20 سال همچنان نیازمند به مذاكرات نگه دارد.
باید از هرگونه شتاب‌زدگی و تمایل و اشتیاق به مذاكرات پرهیز كرد تا طرف مقابل به التماس بیفتد. در همین فاصله پیشرفت‌های هسته‌ای را ادامه داد و اگر قرار شد روزی مذاكرات فایده داشته باشد دولت با دست‌پر درآن حضور یابد .
اتاق فكر جمهوری اسلامی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای باید دقیق، علمی، حرفه‌ای با مدل مشخص و كارآمد خود را مهیای مذاكرات كند. اگر می‌بیند طرف مقابل استعداد امتیازدهی ندارد و می‌خواهد بر سبیل گذشته حركت كند عطای مذاكره را به لقای آن ببخشد و همچنان حریف را پشت در مذاكرات معطل نگه دارد. بی‌اثر كردن تحریم‌ها، بارونق تولید و بسط و گسترش روابط جمهوری اسلامی با جهان بدون آمریكا و سه كشور شرور اروپایی امكان‌پذیر است. گام‌های بلندی در دولت رئیسی در این مورد برداشته‌شده است، اگر‌قدری به‌سرعت این گام‌ها اضافه كنیم، دشمن را به وادی پشیمانی و عذرخواهی و حتی دادن خسارت خواهیم انداخت.

محمدكاظم انبارلویی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: