به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم: در حالیکه هنوز برخی ابهامات درباره شیوه بازگشایی حضوری مدارس مطرح است، سکوت سخنگوی وزارت آموزش و پرورش باعث بی پاسخ ماندن آنها شده است، با این حال تمام مدارس تا پایان آبان ماه به استقبال آموزش حضوری میروند و مدیران باید اقداماتی را انجام دهند.
با آغاز واکسیناسیون دانشآموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، روند بازگشایی مدارس تسریع میشود و قرار است از آبان ماه روند بازگشایی حضوری مدارس آغاز شود.
البته مدارس روستایی و عشایری کم جمعیت، از ابتدای مهر آموزش حضوری را آغاز کردهاند و قرار است به تدریج در طول دو ماه آینده، روند آموزشها به سمت حضوری پیش برود.
با توجه به مصاحبههای مکرر مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس از آبان ماه، هنوز سوالات و ابهامات مختلفی در این باره مطرح است و این نگرانی را ایجاد میکند که مبادا پس از بازگشایی مدارس، تجربه سال گذشته تکرار شده و باز هم شاهد بسته شدن درهای مدارس باشیم.
مدارس تا چه اندازه در جریان دستورالعملهای بازگشایی هستند و آیا برای طراحی تدابیر لازم به منظور بازگشایی مدارس از آبان ماه آماده هستند؟
واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در حال اجراست، اما تکلیف بازگشایی مدارس در دوره ابتدایی با توجه به ضرورت آموزش حضوری برای این گروه از دانشآموزان چیست؟ آیا کلاسهای حضوری دوره ابتدایی نیز از آبان ماه آغاز خواهد شد یا با تأخیر همراه است؟
آیا تزریق واکسن شرط حضور در مدرسه است؟ تکلیف معلمان و دانشآموزانی که برای تزریق واکسن اقدام نکردهاند، پس از بازگشایی مدارس چه خواهد بود؟
اگر مدرسهای به سمت آموزشهای حضوری حرکت نکرد، نحوه نظارت و ثبت اعتراض والدین به چه صورت است؟
با وجود انتخاب علیرضا کمرئی به عنوان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس، اما عدم پاسخگویی او باعث شده این سوالات و ابهامات همچنان برای خانوادهها باقی بماند.
کمرئی در نشست مجازی معاونان وزارت آموزش و پرورش با مدیران کل استانها و رؤسای ادارات آموزش و پرورش مناطق سراسر کشور اظهار کرد: در الگوی بازگشایی مدارس، سعی کردیم مدرسه را کانون اصلی کار قرار داده و تمام تمرکزمان را در اعطای اختیارات، تصمیمگیریها و تهیه گزارشها به مدرسه معطوف کنیم. مدرسه و منطقه، واحدهای عملیاتی اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند که اگر خوب بدرخشند و درست عمل کنند، مشکلی در پیگیری اهداف بازگشایی و نحوه نظارت بر فعالیتهای مدرسه نخواهیم داشت.
معاون آموزش متوسطه وزات آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایط و تصمیم ستاد ملی کرونا قرار شد با سیاستی آرام، تدریجی و اقتضایی به سمت بازگشایی حضوری مدارس حرکت کنیم و فعالیتهای آموزشی و تربیتی را به شیوه ترکیبی (در فضای مجازی و به صورت حضوری در مدرسه)، مورد تأکید قرار دهیم.
وی با بیان این که به تدریج در طول دو ماه آینده به سمت آموزشهای حضوری گرایش پیدا خواهیم کرد، ادامه داد: خوشبختانه این سیاستها یعنی بازگشایی تدریجی و الگوی آموزشی مورد تأیید دولت هم قرار گرفته است و امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور و کنترل شرایط بیماری، بتوانیم سرعت فرآیند بازگشایی مدارس را افزایش دهیم.
آموزش حضوری در تمام مدارس تا پایان آبان
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، تمام مدارس تا پایان آبان ماه به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، اما در شرایط مطلوب، ممکن است این کار سریعتر انجام شود در این زمینه باید با دقت و سرعت بیشتری الگوی بازگشایی را تبیین کنیم تا بتوانیم بر کارها نظارت داشته و با استناد بر گزارشهای خوبی که به دست میآوریم سیاستهای آینده بازگشایی مدارس را برنامهریزی و هدفگذاری کنیم.
دشواری نظارت
کمرئی ادامه داد: شاید دشوارترین کار در ایام کرونا، پیچیدگی و سختی نظارت بر فرآیندهای آموزشی و تربیتی، حتی در سادهترین شاخصها است که در ستاد و حتی در استان و منطقه با توجه به پراکندگی بالای مدارس دچار ابهام و تردید میشویم. به عنوان مثال تردید داریم آیا جریان تربیت و یادگیری مدارس برقرار است یا خیر؟ یا نحوه فعالیت معلمان چگونه است؟ یا شکل و فرم اداره و مدیریت مدرسه اگر حضوری است به چه صورت و اگر غیرحضوری چگونه انجام میشود؟ ساعتهای آموزشی چگونه بسته شده و آیا معلم قادر است اهداف درسی را کامل پیاده کند یا خیر؟ آگاهی دقیق و شناخت شرایط حاکم بر مدارس دشوارترین کار در دوره کرونا بود.
امکان نظارت سریع وجود ندارد
وی با اشاره به این نکته که امکان سرکشی به تک تک واحدهای آموزشی برای ما میسر نبوده و نیست، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه داریم و بدون تردید امکان نظارت سریع بر جزئیات آموزشی در سطوح استان و ستاد وجود ندارد مگر این که برای نظارت به سامانهها و توان مناطق اعتنا و اتکا کنیم و این سامانهها وقتی قابل اتکاست که دادههای ثبت شده در آن قابل اعتماد، متقن و محکم باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولین تأکید ما این است که همه مدارس بر اساس اولویت، چک لیستهای بهداشتی مدرسه را تکمیل کنند. تکمیل چک لیست، قدم اول در ورود به فرآیند آموزش حضوری یا غیرحضوری است، چون حتی اگر آموزش در مدرسهای به صورت غیرحضوری انجام شود، تکمیل چک لیست بهداشتی میتواند به ما در تشخیص زمان آموزشهای حضوری و اولویت بندی مدارس در آموزش حضوری کمک کند.
چگونگی بازگشایی مدارس
کمرئی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون بیش از ۹۰ هزار چک لیست بهداشتی، تکمیل و ارسال شده است. مدیران دقت کنند که در دستورالعملهای بهداشتی یک مرحله خود ارزیابی مدرسه باید انجام شود که این گام در واقع همان خود ارزیابی مورد تأیید معاونت تربیت بدنی و سلامت است و ناظران بیرونی نیز برای انجام نظارت به دادههای این چک لیست و خودارزیابیهای انجام شده مراجعه خواهند کرد و لازم است تأکید کنم مدیران مناطق و رؤسای ادارات حتماً باید بر تکمیل چک لیستها از سوی مدیران مدارس، نظارت و پیگیری دقیق داشته باشند.
وی بیان کرد: مدیران مدارس باید مراقبت کنند که اگر مدرسه مشمول شرایط آموزشهای غیرحضوری است باید لیست غیرحضوری را تکمیل کنند و هر زمانی که مجاز به ارائه آموزشهای حضوری شد، مجدداً فرم «۳ الف» مربوط به آموزش حضوری و یا ترکیبی را کامل خواهند کرد چرا که ممکن است مدرسهای در نیمه اول مهر غیرحضوری باشد، اما در نیمه دوم با توجه به روستایی بودن یا زیر ۳۰ نفر بودن کلاسها، فعالیت آنها به شیوه حضوری تغییر یابد که در این صورت باید لیست حضوری را تکمیل کند تا روشن شود مدرسه وارد فرآیندهای حضوری شده است و تنها بر این اساس میتوانیم گزارشهای دقیقی دریافت کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت مناطق در بازگشایی مدارس به صورت حضوری، مدارس روستایی است. بی تردید میتوان گفت مدارس روستایی ما با هر جمعیتی، حتی با تعداد ۳۰ نفر دانشآموز به شرط داشتن مجوز، باید فعالیت حضوری داشته باشند و مدارسی که مجوز برایشان صادر نشده باید ابتدا چک لیستها را کامل کنند تا امکان صدور مجوز بازگشایی برای آنها فراهم شود.
۴۹ درصد هنرستانها آموزش حضوری را آغاز کردند
کمرئی درخصوص نحوه اولویت بندی برای بازگشایی مدارس مطرح کرد: ۶ دسته اولویت در الگوی بازگشایی داشتیم؛ گروه اول مدارس عشایری و روستایی بودند که نیمه اول مهرماه باید بازگشایی میشدند و گروه دوم مدارس عشایری و روستایی بودند که باید در نیمه دوم بازگشایی میشدند، یک گروه دانش آموزان پایه اول ابتدایی هم در اولویت هستند که باید ارتباط شان با مدرسه برقرار شود و گروه دیگر نیز دانشآموزان مهارتی هستند که باید از اول مهر فعالیتهای خود را آغاز میکردند و آمارها مؤید آن است که برخی از این مدارس، فعالیت خودشان را آغاز نکردهاند و فقط ۴۹ درصد مدارس کاردانش و فنی حرفهای آموزش حضوری خود را آغاز کردند که انتظار ما بیش از این بود.
۱۰ درصد کلاس اولیها حضوری به مدرسه رفتند
کمرئی ادامه داد: از مجموعه ۷۰۷۵ مدرسه دولتی و غیردولتی در حوزه فنی حرفهای و کار و دانش ۳۴۶۰ مجوز صادر شده که معادل ۴۹ درصد مدارس است که انتظار میرفت ۱۰۰ درصد مدارس فعالیتهای حضوری را آغاز میکردند. در مدارس دوره ابتدایی، در خوشبینانهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد مدارس توانستهاند دانشآموزان کلاس اول خود را به صورت حضوری به مدارس بیاورند و نسبت به کل آمار دوره اول و دوم توانستهاند سیاست معاونت ابتدایی را محقق کنند که این موضوع با مطلوب ما فاصله دارد بنابراین انتظار داریم تا جایی که اجازه داده شده با دست باز عمل کنید تا این سیاست محقق شود و اگر در جایی مجوز داده نشده است به گونهای عمل شود تا اگر نظارتی صورت گرفت، مناطق آموزشی بتوانند از ابعاد نظارتی و عملکرد خود دفاع کنند.
وی افزود: تاکنون ۷۵۵۶ مدرسه که زیر ۳۰۰ نفر دانشآموز داشتند و تعداد ۱۶۵۵ مدرسه که قرار است نیمه دوم آبان فعالیت خود را آغاز کنند، از مناطق مجوز دریافت کردهاند که البته در مورد همه مدارس، امکان صدور مجوز وجود دارد، اما با قید زمان بازگشایی.