کد خبر: ۸۹۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
تعداد بازدید: ۴۶۰
سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شانتاژ هدفمند وی در نشست اخیر شورای حکام بار دیگر نشان داد که استقلال این نهاد بین‌المللی، وجه المصالحه وابستگی مدیران آن به لابی‌های آمریکایی و اروپایی قرارگرفته است.

غرب و سراب تحمیل برجام یک‌طرفهبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت ، سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شانتاژ هدفمند وی در نشست اخیر  شورای حکام بار دیگر نشان داد که استقلال این نهاد بین‌المللی، وجه المصالحه وابستگی  مدیران آن به لابی‌های آمریکایی و اروپایی قرارگرفته است.ترسیم مختصات بازی ناشیانه آمریکا، اتحادیه اروپا و آژانس چندان دشوار به نظر نمی‌رسد! بازیگران غربی و آژانس در حال تقویت اهرم‌های فشار علیه ایران با هدف «پذیرش توافقی یک‌طرفه» از سوی کشورمان هستند.
 مقامات آمریکایی و اروپایی در مذاکرات وین عنوان کرده‌اند که نه‌تنها ارائه تضمین در خصوص آینده توافق هسته‌ای و راستی آزمایی در پروسه بازگشت خود به برجام  رانمی‌پذیرند، بلکه قصد ندارند همه تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای سال 1394 را نیز رفع کنند!
 از سوی دیگر، افرادی مانند «ریچارد نفیو»و  «رابرت مالی» که در وزارت خارجه آمریکا و در بخش ایران مشغول به فعالیت هستند، تأکیددارند که هندسه تحریم‌های ضد ایرانی باید در هر شرایطی حفظ شود!
چنانچه بارها تأکید شده است، تفکیک بازی آژانس  اروپا از آمریکا یک خطای بارز راهبردی و استراتژیک بود که دولت دوازدهم مرتکب شد و همین خطای پرهزینه،  منجر به باقی ماندن تعهدات برجامی ایران در عین عدم رفع تحریم‌ها شد. خطایی که دولت سیزدهم قطعا آن را تکرار نخواهد کرد. پیوستگی این بازی به‌گونه‌ای محرز است که تحلیلگران  مستقل غربی نیز در برخی مواضع مستقلانه خود نسبت به آن اذعان کرده‌اند .رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برهه کنونی، یکی  رصد هوشمندانه و متعاقبا، علنی سازی بازی پشت پرده آمریکا- اروپا- آژانس و دیگری، اتخاذ گاردی بسته و محکم در برابر این بازی مشترک  است. درصورتی‌که تحت تأثیر جوآفرینی اخیر  آژانس، کشورمان  گارد خود را بازکرده یا اسیر پیچیده سازی صحنه بازی توسط طرف مقابل شود، در این صورت اقدامات سلبی و بازدارنده آتی جبهه غرب و آژانس علیه ما آغاز خواهد شد.بنابراین،اکنون باید «بازی ضد ایرانی آمریکا-آژانس- اروپا» را در مقابل دیدگان جوامع بشری به تصویر کشید و آن را در معرض قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داد. این اقدام، باید از سوی وزارت امور خارجه کشورمان به صورتی جدی موردتوجه قرار گیرد. 
پس‌ازاین رصد وآ شکارسازی،  واکنش قاطعانه جمهوری اسلامی ایران، مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که هم در سطح هشدار و هم در سطح عمل، می‌تواند مانع از شکل‌گیری اجزای بازی ضد ایرانی مشترک دولت بایدن ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دولت‌های اروپایی شود. در این معادله، قطعا اعتماد به آژانس نیز جایی نداشته و نخواهد داشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌هاست ماهیت و کار ویژه خود را به‌عنوان یک سازمان بین‌المللی ازدست‌داده و به ابزار بازی غرب علیه کشورهای مستقل تبدیل‌شده است.بنابراین، در مقابل شانتاژ اخیر آژانس، لازم است رافائل گروسی را به خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات وین ارجاع داد. از سوی دیگر،با توجه به عدم‌تغییر معادلات برجام نسبت به زمان انعقاد توافق سال گذشته به آژانس، اکنون دلیلی برای پذیرش تعهدات جدید از سوی ایران وجود ندارد.بدون شک رافائل گروسی و دیگر مهره‌های بازی ضد ایرانی غرب، قدرت تحمیل تعهدات یک‌طرفه به ایران و پذیرش تعهدات فراپادمانی به کشورمان را نخواهند داشت. بهتر است غرب و آژانس بیش از این اسیر این بازی خطرناک خود نشوند!

حنیف غفاری

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: