کد خبر: ۸۹۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
تعداد بازدید: ۳۳۶
نماینده نیشابور در مجلس با اشاره به سونامی ارائه اطلاعات شاغلین جدید از سوی بخش‌های مختلف گفت: تناقض و تفاوت یک میلیونی اشتغالزایی در سال 99 نسبت به سال 98 نشان می‌دهد که باید این آمارها توسط مجلس راستی آزمایی شود.

افزایش یک میلیونی بیکاران در سال 99 نسبت به سال قبل/ لزوم پایان سونامی ارائه آمارهای متناقض شاغلینبه گزارش خبرداغ به نقل از  فارس - وحید ونایی: 45 ساله است و روزگاری جوان‌ترین معاون استاندار در کشور بود. سوابق متعددی در حوزه شهری، کار، تعاون و اشتغال و بیمه کارگری دارد. 

او در اسفند سال 1398 وارد بهارستان شد؛ در سوابق نمایندگی مردم در پارلمان سوابقی مانند عضویت در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، عضویت در کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی و نایب رئیس اول کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ را دارد. احسان ارکانی هم اکنون نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با انتقاد از ارائه آمار تعداد شاغلین از سوی مدیران می‌گوید که باید روزی فرا رسد که ارائه سونامی وارد آمارهای متناقض پایان برسد. 

ارکانی همچنین می‌افزاید که پذیرفتنی نیست که آمارهای بیکاران و شاغلین از سوی یک وزارتخانه با وزارتخانه دیگر و یا آمارهای یک سازمان و نهاد با یکدیگر متفاوت باشد در حالی که مرجع اصلی ارائه این اطلاعات مرکز آمار ایران است نه جای دیگر. 

نماینده نیشابور در مجلس با بیان اینکه دولت سابق از افزایش اشتغالزایی می‌گفت و مبنای آنها ارائه تسهیلات اشتغالزایی بود در حالی که لزوماً ارائه وام، نمی‌تواند منتج به اشتغال شود اظهار می‌دارد باید نظام راستی آزمایی ارائه اطلاعات در کشور بر اساس بانک مورد صحت سنجی قرار گیرد. 

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس: دولت آقای روحانی بودجه‌های مختلف با ارقام متعددی را برای افزایش تولید و اشتغال در کشور در نظر گرفته بود این در حالی است حتی از صندوق توسعه ملی هم برداشت‌های متعددی در این باره صورت گرفت اما آمارهای اشتغال در کشور حکایت از افزایش شغل ندارد، آیا مجلس یازدهم قرار است در این زمینه موضوع را به صورت ویژه بررسی کند؟ تسهیلات اشتغالزایی در دولت و نهادهای مختلف به کجاها رفته است؟

ارکانی: مشکل اساسی آن است که سال‌ها است بحث اشتغال به مانند موضوعات دیگر نظیر تورم و وضعیت معیشت و اقتصاد رگه‌ها ناخودآگاه رنگ سیاسی‌کاری و سیاسی‌بازی به خودش گرفته است. 

** عدم همخوانی آمار بیکاران در دولت حسن روحانی

چه بسا مسئولین وقت در هر حوزه و در هر دولتی بخواهند برای نشان دادن موفقیت‌های خودشان با آمار اشتغال مانور بدهند و بگویند که ما با ایجاد این مقدار شغل و فرصت شغلی توانستیم چنین موفقیت‌های عظیمی کسب کنیم، یا مخالفین خود و یا دولت‌های قبل و یا مسئولین پیش‌تر را به همین شکل زیر سؤال ببرند که این موضوع اولین نکته منفی ماجرا است و باید بدانیم بحث‌های اشتغال یک موضوع کاملاً علمی و اقتصادی است و باید آن را از شاخص‌ها و مباحث سیاسی جدا دانست.

 

در موضوع اشتغال و اشتغالزایی بایستی بدانیم که آمارهایی که آقای روحانی اعلام می‌کرد با واقعیت‌ها منطبق نبود؛ این در حالی است که در سال گذشته علی‌رغم وعده‌ها و نتایج و ارقامی که اعلام شد مبنی براینکه فلان مقدار شغل ایجاد کرده‌ایم بایستی بدانیم این آمار و ارقام هم حتی با یکدیگر متفاوت است. به طوری که آماری که رئیس جمهور قبل اعلام می‌کرد با آمار معاون اول سابق متفاوت بوده و حتی این آمار با اطلاعات اعلامی از سوی وزیر سابق و برخی دیگر مسئولین همخوانی نداشت که تمامی این آمارها حتی با اطلاعات مرکز آمار که مرجع رسمی اعلام نرخ بیکاری است تفاوت زیادی داشته و همخوانی ندارد. 

اما بین همه این اعداد و ارقام آن چیزی که کماکان ملاک است و شاخص بین‌المللی و مرجع داخلی است و تمامی محاسبات و تعاریف و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها براساس آن سنجیده می‌شود نرخ بیکاری است که مرکز آمار ایران آن را اعلام می‌کند.

** تفاوت یک میلیونی تعداد شاغلین در سال 99 نسبت به 98

بر همین اساس اگر ما به جداول نرخ بیکاری و تعداد شاغلین و بیکاران کشور در مرکز آمار ایران مراجعه کنیم نشان می‌دهد که علی‌رغم این ادعاها 500 هزار تا یک میلیون شغل و حتی بالاتر از این ارقام که مسئولین مختلف در ایجاد شغل اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد که تعداد شاغلین کشور در سال 99 نسبت به سال 98 یک میلیون نفر کاهش داشته‌ است. 

این موضوع نشان می‌دهد ادعاها و اظهارات افراد مختلف با ارقام مرجع رسمی آمار و تعاریف شاخص‌های آن تطابقت نداشته و به هیچ وجه با یکدیگر همخوانی ندارد.

همواره باید این موضوع  ریشه‌یابی شود زیرا  این ادعاها و اظهاراتی که از سوی برخی مسئولین با اعلام اعداد و ارقام مختلف در خصوص ایجاد اشتغال در کشور بیان می‌شود  ایراد اساسی دارد و حتی در نشست  فراکسیون اشتغال و تولید مجلس با آقای عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع اشاره کردیم چرا که وی اعلام کرد که ما در دو تا سه سال گذشته در معاونت اشتغال کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) حدود 700 هزار شغل ایجاد کردیم که این رقم معادل یک سوم کل اشتغال کشور است که در پاسخ به آقای عبدالملکی اعلام کردم که بایستی این ادعا توسط آمارها و اطلاعات دیگر مورد تأیید قرار گیرد. چرا که وقتی مشخصاً اعلام می‌شود حدود 700 هزار شغل ایجاد شده است از سوی دیگر بایستی معادل همین تعداد خروجی افراد تحت پوشش کمیته امداد از چتر حمایتی داشته باشیم. چرا که وقتی فردی شاغل می‌شود قانوناً از تحت پوشش کمیته امداد خارج می‌شود. اما در آنجا تعداد مددجویان در دوره زمانی اعلام شده به جای کاهش متأسفانه افزایش نشان می‌دهد.

** راستی آزمایی آمار‌های شاغلین و بیکاران کجاست؟ 

باید با موضوعات علمی برخورد کرد و با طرح‌های دولت تحت عناوین اشتغالزایی در کشور آمارها نشان ‌دهنده روندی کاملاً معکوس به جای افزایش تعداد شاغلین است و ما به کاهش تعداد شاغلین به میزان یک میلیون نفر در سال 99 نسبت به سال گذشته رسیده‌ایم، هر چند به دلیل شرایط کرونایی کشور به نظر می‌رسد چنین روندی طبیعی بوده و قابل پذیرش است.

بودجه‌هایی که برای اشتغالزایی اعلام شده که یا از طریق توسعه ملی و یا از طریق صندوق کارآفرینی امید و یا از طریق تسهیلات و اشتغالزایی بانک‌ها و تسهیلات اشتغالزایی که به کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در قالب بودجه داده شده است بایستی یکبار برای همیشه راستی‌آزمایی شود که آیا این تسهیلات موجب ایجاد شغل در کشور شده است؟

 

برنامه‌ریزی‌های و بودجه‌‌های سازمان بهزیستی، کمیته امداد و صندوق کارآفرینی امید کاملاً مشخص است و آنها اعطای تسهیلات را مساوی با شغل می دانند در حالیکه چنین چیزی درست نیست و نباید تسهیلات را به عنوان اشتغال فرد محسوب کنند و براساس این فرمول که اگر فلان مقدار وام به هر فرد بدهیم شغلی ایجاد شده است کاملاً مردود است زیرا ممکن است تسهیلات به مرحله اشتغالزایی و بهره‌برداری نرسد و حتی شکست بخورد و یا بعد از مدتی پس از ایجاد شغل، متوقف شود. لذا تنها حالتی که می‌توان این ادعاها و اظهارات را راستی‌آزمایی کرد آن است که اگر هر کسی اعلام کرد ما فلان مقدار شغل ایجاد کرده‌ایم به او بگوییم بانک اطلاعاتی نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس آن فرد را ارائه کند تا هم راستی‌آزمایی از سوی بخش های مختلف صورت گیرد و وقتی با تک تک نفرات تماس بگیریم آنها اشتغال‌شان را تأیید کنند و بگویند براساس این تسهیلات و آن برنامه دولت دارای شغل بوده و این شغل پایدار است. در غیر این صورت سایر ادعاها و اظهارات افراد و دستگاه‌ها قابل پذیرش نیست مگر آنکه به تأیید شاخص و مرکز آمار برسد که این مرکز هم چنین آمار و اطلاعاتی را تأیید ن می‌کند و برهمین اساس نشان می‌دهد در سال گذشته حتی یک میلیون شغل از دست رفته است.

فارس: آماری که در زمینه کاهش یک میلیونی شغل در سال 99 نسبت به سال قبل ارائه کردید در حالی است که در پایان سال 99 و حتی در چهار ماهه ابتدای سال جاری وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور به دلیل استمرار وضعیت کرونایی در کشور بدتر شده و احتمال اینکه شغل‌های بیشتری از دست رفته باشد، زیاد است. آیا این موضوع را هم مدنظر قرار داده‌اید؟

ارکانی: این احتمال بسیار جدی است؛ موضوع اشتغال در کشور عام است و ربطی به دولت آقای روحانی ندارد چرا که چنین وضعیتی را در کمیته امداد، بهزیستی و سایر مجموعه‌هایی که اعلام آمار ایجاد شغل دارند هم به همین منوال است و به این نتیجه می‌رسیم که مبنا متأسفانه اعطای تسهیلات است در حالیکه معادل پرداخت این تسهیلات اساساً شغل به آن شکلی که مراکز مختلف آمار می‌دهند به وجود نمی‌آید و ما متأسفانه درگیر مسابقه آماردهی اشتغالزایی شده‌ایم.

فارس: وزارتخانه‌های متعدد سازمان و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مقادیر زیادی بودجه و اعتبار برای ایجاد اشتغال در کشور دریافت می‌کنند و به نظر می‌رسد سنجش صحت اطلاعات اشتغالزایی در کشور نیازمند یک تحقیق و تفحص ویژه از سوی مجلس است تا به یک عدد و رقم واقعی در زمینه اشتغالزایی در کشور در هر سال برسیم و متوجه شویم چرا مسئولین مختلف در این زمینه انواع و اقسام آمار و اطلاعات را بیان می‌کنند؛ خروجی این حجم از اعتبار و بودجه‌ای که دستگاه‌های مختلف برای اشتغالزایی در کشور گرفته‌اند چه شده است.

ارکانی: من برای صحت آمار اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید موضوع را با ارائه درخواست تحقیق و تفحص از آن آغاز کرده‌‌ام و این  درخواست چندین ماه است که مجلس یازدهم وجود دارد؛ رئیس صندوق کارآفرینی امید وقتی که به کمیسیون اقتصادی مجلس آمد و هنگام ارائه گزارش میزان اشتغالزایی ایجاد شده از او سؤال کردم که صحت این اطلاعات به چه میزان است که او مقادیری مدارک و مستندات مکتوب ارائه کرد و ما در مورد اشتغالزایی ایجاد شده توسط صندوق کارآفرینی امید قانع شدیم چون این صندوق تسهیلاتی را از بودجه سالیانه کشور به بودجه عمومی برای اشتغالزایی دریافت نمی‌کند و عمده تسهیلات اشتغالزایی به بانک‌ها، کمیته امداد، بهزیستی و سایر ارگان‌ها داده می‌شود.

** ابهام در خروجی ارائه وام‌های اشتغالزایی 

اشتغالزایی در صندوق کارآفرینی امید براساس همان سرمایه اولیه ایجاد می شود. در 15 سال اخیر صندوق کارآفرینی امید افزایش سرمایه داشته است و برهمین اساس وام‌هایی برای اشتغالزایی پرداخت کرده که عمدتاً این وام‌ها خرد محسوب می‌شود اما سایر دستگاه‌ها و بانک‌ها که به اسم اشتغالزایی اعتباراتی را از بودجه عمومی دریافت می‌کنند بایستی پاسخگو باشند. این در حالی است که آنها بودجه‌های کلانی در قالب طرح حمایت از تولید و احیای مجدد کارگاه‌ها و سرمایه‌ در گردش و ... دریافت می‌کنند که همه آنها با هدف اشتغالزایی است اما خروجی آنها به هیچ‌وجه مشخص نیست.

فارس: آیا جزئیات بیشتری در مورد صحت اطلاعات و آمار اشتغالزایی ارائه شده در سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها  دارید؟

ارکانی: من بررسی‌هایی درباره ارائه اطلاعات و آمار اشتغالزایی در کمیته امداد داشته‌ام که متأسفانه به نتایج خوبی نرسیده‌ام و مشخص شد روند محاسبه شغل های ایجاد شده افراد نبوده و براساس راستی‌آزمایی عینی نبوده است این در حالی است که هر فقره وام ضربدر یک و دوازده صدم می‌کردند و برهمین اساس اعلام می‌کردند که شاغل ایجاد شده است و یا ما حتی به برخی موارد خاص اشتغالزایی ایجاد شده در کمیته امداد برخوردیم که برای مثال فردی با یک فقره وام 50 میلیون تومانی 113 شغل ایجاد و ثبت شده و یا فردی با یک فقره وام 100 میلیون تومانی 200 شغل ایجاد و ثبت کرده است و غیر ممکن است با یک فقره وام 50 میلیون تومانی 113 نفر سر کار بروند.

فارس: آیا آماری از انحراف ارائه تسهیلات و وام برای ایجاد اشتغالزایی در کشور وجود دارد؟

ارکانی: همه این موارد به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل است و برای آنکه آن انحراف پیدا شود بایستی در ابتدا راستی‌آزمایی صورت گیرد و وقتی یک دستگاه و یک ارگان و سازمان آمار و اطلاعاتی ایجاد شغل را بیان کرد بلافاصله بایستی ادعای مورد صحت‌سنجی قرار گیرد و مشخص شود که با ارائه این میزان تسهیلات چقدر شغل ایجاد شده است.

** باید بانک اطلاعات شاغلین شفاف باشد تا صحت سنجی شود

وقتی آقای عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فراکسیون اشتغال و تولید مجلس حاضر شد از او خواستیم این بانک اطلاعاتی 600 تا 700 هزار شغلی که ایجاد شده است را به مجلس بدهد و او موافقت کرد که این کار را انجام دهد اما قطعاً چنین بانک اطلاعاتی وجود ندارد زیرا ما این موضوع را از طریق کمیته امداد هم پیگیری کردیم و حتی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم میزان اشتغالزایی ایجاد شده در کمیته امداد را از آقای بختیاری رئیس کمیته امداد امام جویا شدند که بانک اطلاعاتی این اسامی شاغلین به همراه کدملی و شماره تلفن آنها به مجلس ارائه دهند که مشخص شد چنین بانک اطلاعاتی وجود ندارد.

 

پیگیری میزان واقعی اشتغالزایی در کشور و شفاف شدن بودجه‌های دریافتی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در این زمینه از موضوعاتی است که رسانه‌‌ها بایستی مستمراً آن را دنبال کنند چرا که پذیرفتنی نیست ادعاهای مختلف به عنوان شغل جدید بیان شود که با واقعیت منطبق نباشد چرا که همه آنها از بودجه عمومی اعتبارات کلانی را دریافت می‌کنند و به همین دلیل مسئولین باید پاسخگوی عمل خود در این زمینه باشند به هر حال مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارتی ورود به این قضیه را برعهده دارد و کمیسیون‌های تخصصی هم در این زمینه می‌توانند ورود کنند همچنین مطالبه عمومی درباره شفافیت آمار و ارقام اشتغالزایی واقعی در کشور هم بسیار کمک خواهد کرد.

** ارائه آمارهای متفاوت و متناقض شاغلین جدید از سوی مدیران خیانت است

فارغ از بازی‌های سیاسی اینکه هزاران میلیارد تومان هر ساله تحت عنوان بودجه‌های مختلف اشتغالزایی در بودجه سنواتی گنجانده شود و دستگاه‌های مختلف از آن بهره‌مند شوند ولی در پایان مسابقه ارائه آمار و ارقام اشتغالزایی با یکدیگر بگذارند و در پایان هر سال وقتی مرکز آمار ایران تعداد شاغلین را بررسی می‌کند به این نتیجه می‌رسد که تعداد شاغلین یک میلیون نفر نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته است چیزی جز خیانت نیست و به همین دلیل باید دستگاه‌های مختلف پاسخگوی این موضوع باشند.

فارس:‌ ارائه آمار و اطلاعات غلط وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف درباره اشتغالزایی ایجاد شده با وجود مقادیر بودجه و اعتباراتی که در این زمینه دریافت کرده‌اند و عدم تطابق آن با ارقام مرکز آمار ایران و کاهش تعداد بیکاران فریب همگان محسوب می‌شود؛ آیا این موضوع را قبول دارید که در مجلس این مطالبه عمومی برای شفافیت حداکثری را دنبال کنید؟

ارکانی: متأسفانه آمارهای مختلف اشتغالزایی در کشور که از سوی مسئولین متعدد بیان شده فریب است هرچند که به نظر می‌رسد عادت کرد‌ه‌ایم خودمان را فریب بدهیم. این در حالی است هم به آن دستگاه، ارگان و سازمان بعد از صحت‌سنجی آمار اشتغالزایی نابود خواهد شد و هم جوانان در شرف اشتغال تسهیلات تکمیلی دکتری و کارشناسی ارشد دارند که به دنبال شغل می‌گردند نابود می‌شوند. این در حالی است که برخی از این جوانان تخصص‌های بسیار مورد نیاز کشور را دارا هستند اما به دلیل بیکاری سرخورده و ناامید هستند و یا اینکه جذب کارهای غیرمولد و غیرسازنده می‌شوند و یا حتی برخی از آنها هم به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. 

فارس: اگر بودجه اشتغالزایی را از حالت ارائه تسهیلات دستگاه‌های مختلف دولتی به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علم برویم آیا می‌توانیم در زمینه ایجاد اشتغال بیشتر در کشور موفقیت‌هایی را کسب کنیم؟

ارکانی: صندوق کارآفرینی امید در ارائه تسهیلات و اشتغالزایی به شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارد ضمن اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی هم تسهیلات خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌دهد اما مشکل آنجا است که حتماً بایستی شرکت دان‌بنیان باشید تا بتوانید از این تسهیلات استفاده کنید و سیر دانش‌بنیان شدن هم نه در تخصص خیلی از افراد و جوانان است و عموماً نخبگان دانشگاهی به سمت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند و هم اینکه سیر دریافت گواهی دانش‌بنیان به سیر سنگین و پیچیده‌ای که اگر خیلی تلاش کنید بعد از نخبگی و چند سال کار و فعالیت و دوندگی مداوم در نهایت یک شرکت فناور خواهید شد که حتی تسهیلات به آن تعلق نمی‌گیرد و بایستی یک شرکت فناور چند سال فعالیت مستمر داشته باشد تا در نهایت به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود و تسهیلات ویژه این بخش را به خود اختصاص دهد.

** اشتغالزایی دانش بنیان‌ها شمولیت اجتماعی ندارد 

ارائه تسهیلات ویژه اشتغالزایی به دانش‌بنیان شمولیت لازم را برای کل جامعه ندارد که فقط یک اقلیت 2 تا 3 درصدی از کل جامعه بیکاران از آن استفاده خواهند کرد. البته این را هم باید مدنظر قرار داد که این موضوع ارزش افزوده بالایی داشته و به جوانانی که در زمینه علوم های‌تک (فناوری پیشرفته) که می‌تواند نیازهای کشور را تأمین کرده و خیلی از مصادیق وارداتی را به کشور حذف کند. اما رفع بیکاری که نیازمند جامعه و عموم کشور هستیم و شاهد خیل جوانان بیکار و در انتظار شغل هستیم صرفاً با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان رخ نخواهد داد.

فارس: برخی ارگان‌ها  مانند سازمان‌ها فنی‌وحرفه‌ای فعالیت‌هایی در زمینه اشتغالزایی و ارائه تسهیلات در طول سال‌های متمادی داشته‌اند تلاش‌ آنها در راستای ایجاد اشتغال در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارکانی: فنی و حرفه‌ای در کشور مهم و مؤثر است و اتفاقاً در زمینه اشتغالزایی کارش را کاملاً سیستماتیک  و به خوبی انجام می‌دهد؛ اما چرخه قبل و بعد از فنی و حرفه‌ای ناقص است و مجموعه‌‌هایی که در این زمینه اشتغال ایجاد می کنند بایستی همه را به سمت گرفتن گواهی آموزش مهارتی فنی و حرفه‌ای سوق دهند که در خیلی از جاها این موضوع اتفاق نمی‌افتد. 

** تاثیر کم وام‌های اشتغالزایی در کاهش بیکاران

اگر ما اشتغال‌جویان کمیته امداد و ... را بررسی کنیم مشخص می‌شود خیلی از آنها تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده‌اند بدون آنکه حتی یک دوره ساده مهارت‌آموزی در هر رشته‌ای را گذرانده‌ باشند و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را طی کرده باشند. ضمن اینکه بعد از آموزش فنی و حرفه‌ای متأسفانه دارندگان گواهی رها شده و کسی دست آنها را نخواهد گرفت و به آنها اعلام کند که اگر آموزش خیاطی فرا گرفته‌اید و شما یک خیاط مهار محسوب می‌شوید مدارک‌تان را ارائه دهید تا 100 میلیون تومان تسهیلات به شما بدهم تا از این طریق چرخ خیاطی خریده و در یک کارگاه مشغول فعالیت شده و در زمینه فروش محصولات‌شان هم کمک‌حال آنها باشیم. اگر این کار را انجام دهیم زنجیره اشتغال به خوبی کار خواهد کرد. 

 

اشتغال از صدر یعنی آموزش، تسهیلات، بازاریابی، توانمندی‌سازی و ... است و تمامی اقدامات دستگاه‌های مختلف در زمینه اشتغال بایستی به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل باشد؛ فنی و حرفه‌ایی قسمتی از یک زنجیره است که کارش را انجام می‌دهد اما قبل و بعد از آن فعالیت‌هایشان را به خوبی انجام نمی‌دهند تا این زنجیره تکمیل شود.

فارس: ادغام وزارتخانه‌های مختلف توانسته برای توسعه اشتغال در کشور کمک‌‌حال باشد؛ ما هم‌اکنون وزارتخانه‌ طویلی به نام وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم.

ارکانی: ادغام این وزارتخانه‌ها تجربه خوبی نبود چرا که گاهی اوقات یکسری موضوعات بی‌ربط در کنار یکدیگر قرار گرفتند و همگی زیر چتر یک وزارتخانه جمع شده‌اند و به نظر می‌رسد سه وزارتخانه به یکدیگر چسبیدند نه اینکه در یکدیگر ادغام شوند.

** انحراف در اهداف و وظایف با ادغام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

متأسفانه با این ادغام هم به موضوع تعاون خیانت شد و هم به موضوع کار و هم به موضوع تأمین اجتماعی؛ متأسفانه یکسری حوزه‌های بی‌ربط به یکدیگر چسبیدند. این در حالی است که سطح وزارت کار تنظیم روابط کار و حمایت از تثبیت شغل و پایداری مشاغل و کمک به بستری‌سازی ایجاد اشتغال است؛ موضوع رفاه و تأمین اجتماعی هم کاملاً متفاوت است زیرا فعالیت‌های آنها درباره بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی است و هیچ ارتباطی به اشتغال ندارد که مربوط به موضوعات پس از اشتغال است. همچنین موضوع تعاونی‌ها هم کاملاً متفاوت از دو حوزه دیگر است.

یکی دیگر از اشکالات اشتغال آن است که توجه ویژه به اشتغالزایی و تنظیم روابط کار و فنی و حرفه‌ای را در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمرنگ کرده و به حاشیه برد و آن چیزی که برجسته شده است شستا، تأمین اجتماعی و شرکت‌های پولدار و ثروتمند زیرمجموعه این وزارتخانه است و متأسفانه بیشترین تمرکز این وزارتخانه و عزل و نصب‌ها هم به سمت شستا و تأمین اجتماعی است در حالیکه مغز اصلی آن وزارتخانه بحث‌های کار و  اشتغال است.

** قابل رصد بود آمارهای مختلف دولت توسط مجلس

بهتر است آقای عبدالملکی وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس حاضر شده و یکبار برای همیشه شفاف‌سازی کند که آمار تعداد شاغلینی که همواره این وزارتخانه اعلام کرده است همراه بانک اطلاعاتی شفاف و قابل دسترسی برای عموم جامعه باشد که وقتی مسئولی اعلام می‌کند برای مثال 200 هزار شغل ایجاد کرده است بتوانیم دسترسی به اسامی و اطلاعات این 200 هزار نفر را داشته و قابل رصد باشد که این کار اوج راستی‌آزمایی و شفافیت است و برای آن نیازمند ایجاد سامانه‌ای خاص است که اگر اینگونه باشد شاهد خیلی از آمار و ارقام‌های متفاوت که توسط وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های  درباره اشتغال اعلام می‌شود را نخواهیم بود.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: