کد خبر: ۸۹۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: ۲۵۴
استاد علوم سیاسی با بیان اینکه مذاکره با دولت جدید ایران از دولت قبلی دشوارتر است، گفت: با ایان حال دولت بایدن کاملاً آماده است تا مانند دولت قبلی با دولت جدید ایران همکاری کند. در صورت عدم توافق، چشم‌انداز هرگونه کاهش قابل توجه تحریم‌ها صفر است.

در واشنگتن امید برای توافق با ایران زیاد نیست/ در صورت عدم توافق، چشم‌انداز هرگونه کاهش تحریم‌ها صفر است/ از نظر غرب، توپ در زمین ایران است/ دو پیامد متضاد فروپاشی دولت اشرف غنی برای آمریکابه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، استاد علوم سیاسی با بیان اینکه مذاکره با دولت جدید ایران از دولت قبلی دشوارتر است، گفت: با ایان حال دولت بایدن کاملاً آماده است تا مانند دولت قبلی با دولت جدید ایران همکاری کند. در صورت عدم توافق، چشم‌انداز هرگونه کاهش قابل توجه تحریم‌ها صفر است.

ادوارد رودز، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج میسون آمریکا است. وی در حوزه‌های روابط بین‌الملل و سیاست خارجی آمریکا مشغول بحث و بررسی و تحقیق است. رودز در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش‌ها بیان کرده است.

 مذاکره با دولت جدید ایران از دولت قبلی دشوارتر است

دولت بایدن کاملاً آماده است تا مانند دولت قبلی با دولت جدید ایران همکاری کند

ادوارد رودز در ابتدا گفت: فکر می‌کنم واضح‌ترین چیزی که باید گفت این است که به نظر می‌رسد هیچ تغییری در موضع آمریکا در قبال ایران ایجاد نشده است، دولت بایدن مایل است یک توافق قابل قبول متقابل وجود داشته باشد که حرکت ایران به سوی توانایی هسته‌ای را متوقف کند و ایران به جهان و جامعه منطقه‌ای به عنوان یک عضو سازنده یعنی به عنوان کشوری که همسایگان خود و ثبات دولت‌های آنها را تهدید نمی‌کند شناسانده شود. در عین حال، دولت بایدن هرگونه اقدام خشونت‌آمیز یا حمایت از اقدامات خشونت‌آمیز با تلاش برای دستیابی به یک نتیجه قابل قبول را رد می‌کند‌ در حالی که یک انتظار کلی وجود دارد که مذاکره با دولت جدید ایران حتی از دولت قبلی دشوارتر است، دولت بایدن کاملاً آماده است تا دقیقاً همانند دولت قبلی با دولت جدید ایران همکاری کند.

در واشنگتن امید برای توافق زیاد نیست

در صورت عدم توافق، چشم‌انداز هرگونه کاهش قابل توجه تحریم‌ها صفر است

وی افزود: عدم دستیابی به موفقیت در مذاکرات نشان می‌دهد که این مذاکرات چقدر دشوار است. در واشنگتن قابل درک است که هرگونه توافق قابل قبول متقابل مستلزم تغییرات قابل توجه در سیاست‌های ایران است و هزینه‌های سیاسی ایجاد این تغییرات ممکن است، زیاد باشد. سابقه طولانی تنش و دشمنی بین جمهوری اسلامی ایران و غرب، بنیان دشواری را ایجاد می‌کند که منجر به آن شده عموم مردم از هر دو طرف تمایلی به گام‌های اساسی برای اعتمادسازی نداشته باشند. با توجه به همه این‌ها، در واشنگتن امید برای توافق زیاد نیست. در صورت عدم توافق، چشم‌انداز هرگونه کاهش قابل توجه تحریم‌ها صفر است.

 رویدادهای اخیر به کاهش بیشتر امیدهای آمریکا در خصوص مذاکرات کمک کرده است

روابط تهران و واشنگتن ممکن است در ایران مورد بحث واقع شود اما در آمریکا چنین نیست

این استاد دانشگاه گفت: رویدادهای اخیر به کاهش بیشتر امیدهای آمریکا در خصوص مذاکرات کمک کرده است. آمریکایی‌ها مشاهده می‌کنند که حتی در زمینه‌هایی که برای آنها می‌توان برخی همکاری‌ها را تصور کرد به عنوان مثال، در مبارزه با همه‌گیری کووید نمی‌توان به جلو حرکت کرد. عدم پذیرش واکسن‌های موثر ساخت ایالات متحده از سوی جامعه سیاسی ایران نشان‌دهنده عدم تمایل دولت ایران برای انجام هر کاری که ممکن است فضای سیاسی را بهبود بخشد.

وی اظهار کرد: شاید مهمترین نکته‌ای که باید در مورد توضیح رفتار آمریکا مطرح شود این است که روابط ایالات متحده و ایران در دستور کار هیچکس در آمریکا قرار ندارد. رسانه‌های خبری و توجه دولت و مردم بر افغانستان، کووید، آتش‌سوزی جنگل‌ها و سایر بلایای طبیعی در آمریکا، بحث‌های سیاسی در مورد قوانین سیاست اجتماعی و رویدادهای هائیتی متمرکز شده است. روابط ایران و آمریکا ممکن است در ایران مورد بحث واقع شود اما در آمریکا چنین نیست.

از نظر دولت‌های غربی، توپ در زمین ایران است

رودز افزود: از نظر دولت‌های غربی، توپ در زمین ایران است و می‌گویند اگر ایران خواهان تغییر در رژیم تحریم‌ها است، باید برای رسیدن به این هدف گام‌های سازنده‌ای بردارد.

دو پیامد متضاد فروپاشی دولت اشرف غنی برای آمریکا

مداخله ایالات متحده در ایجاد یک دولت لیبرال در افغانستان ناموفق بود

این استاد دانشگاه در مورد اوضاع افغانستان گفت: سرعت فروپاشی دولت مورد حمایت آمریکا دو پیامد سیاسی کاملا متضاد در ایالات متحده داشته و خواهد داشت. از یک سو، دولت بایدن را به دلیل عدم پیش‌بینی ضعف دولت اشرف غنی و عدم اجرای برنامه‌های احتمالی برای برخورد با پناهندگان، در معرض انتقاد شدید قرار می‌دهد. از سوی دیگر، این موضع دولت بایدن را تأیید می‌کند که مداخله ایالات متحده در ایجاد یک دولت ملی، لیبرال و پایدار در افغانستان ناموفق بوده است.

بعید به نظر می‌رسد که طالبان اجازه بازگشت بدون محدودیت القاعده را بدهد

احتمالا از حالا به بعد پاکستان نقش بیشتری در افغانستان خواهد داشت

رودز ادامه داد: علیرغم نگرانی‌های مطرح شده در مطبوعات عمومی، بعید به نظر می‌رسد که طالبان اجازه بازگشت بدون محدودیت القاعده را بدهد. با توجه به این امر، تسلط طالبان در افغانستان تهدیدی برای منافع مهم آمریکا و یا چشم‌انداز آمریکا درباره ثبات بین‌المللی است. از قضا سقوط دولت اشرف غنی و ظهور طالبان برای روسیه و چین مشکلات یا حداقل دردسر ایجاد می‌کند. نکته مهم این است که احتمالا از حالا به بعد پاکستان نقش بیشتری در افغانستان خواهد داشت.

وی در مورد دلیل خروج بایدن از افغانستان گفت: نکته اساسی برای بایدن این است که این دیگر جنگ ما نیست و دیگر برای ما مسئله‌ای نیست. هنگامی که تلاش‌های تخلیه فعلی به طور رضایت‌بخشی به پایان رسید، دولت بایدن احتمالاً افغانستان و رابطه آن با همسایگان خود را تنها به عنوان یک نگرانی ملموس برای ایالات متحده در نظر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: