کد خبر: ۸۹۶۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰
تعداد بازدید: ۳۲۶
یک متخصص داخلی گفت: داروی فاویپیراویر در فاز مناسب در فرد مناسب ممکن است اثر درمانی خوبی داشته باشد.

اما و اگرهای تاثیر فاویپیراویر در درمان کرونابه گزارش خبرداغ به نقل از علوم پزشکی اراک، دکتر ماندانا مجیدیان بیان کرد: در سال‌های گذشته داروی فاویپیراویر در کشور ژاپن برای درمان ویروس آنفلوانزا استفاده می شد که پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ مقالاتی مبنی بر تاثیرات مفید این دارو بر ویروس کووید نیز وجود داشت و برای تعداد زیادی از بیماران تجویز و مورد مصرف قرار گرفت، اما در حال حاضر تعدادی مقاله به روز و جدید منتشر شده است که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

وی افزود: به صورت کلی داروی فاویپیراویر در فاز مناسب در فرد مناسب ممکن است اثر درمانی خوبی داشته باشد و پزشک مربوطه تصمیم به درمان با این دارو می‌گیرد، در واقع نمی توان قانون کلی برای همه داشت، اما در آخرین مقالات با اویدنس نوع b، توصیه بر عدم تجویز این داروست.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مقالات منتشر شده و بررسی های صورت گرفته زمانی که درگیری ریه آغاز می‌شود، داروی فاویپیراویر دیگر تأثیری در روند بهبود بیمار ندارد، چرا که قدرت این دارو در آن مرحله برای مبارزه با ویروس کووید بسیار کم است و بیشترین تاثیر آن در پنج روز ابتدایی ابتلاست و تنها در روزهای ابتدایی شاید تاثیر خوبی داشته باشد، اما در کرونای دلتا اثرات کمتری دارد.

این متخصص داخلی افزود: در دوران اپیدمی، سلامت زنان باردار بیشتر از دیگر افراد تهدید می شود، چرا که تقریبا بیشتر داروها را نمی‌توان برای درمان مادران باردار تجویز کرد و برخی داروهای ضد ویروس بویژه فاویپیراویر در زنان باردار به هیچ عنوان نباید تجویز شود.

وی تاکید کرد: تصمیم گیری در خصوص عدم مصرف داروی فاویپیراویر نیازمند تحقیقات بسیار گسترده است چرا که اگر بخواهیم یک دارو را از پروتکل دارویی حذف کنیم نیاز است که در قالب یک سری مقالات، تعداد زیادی از افراد بررسی شوند و مقاله های با ارزش بالا در دست داشته باشیم تا قضاوت درستی صورت بگیرد.

ایسنا

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: