کد خبر: ۸۹۶۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
تعداد بازدید: ۴۳۷
کارشناس اداره نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی، مکمل و بازرسی ویژه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح خطرات برنزه شدن با سولاریوم و نورآفتاب پرداخت.

به گزارش خبرداغ ، دکتر حمیدرضا ناصری با بیان اینکه سولاریوم یک دستگاه برای برنزه کردن پوست بدن است، گفت: این دستگاه شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ تعبیه شده است. وقتی شخص درون این وسیله قرار می‌گیرد، اشعه UV ساطع شده از این دستگاه باعث می‌شود پوست بدن شخص پس از چند دوره تکرار برنزه شود.

وی با اشاره به خطرات این اشعه گفت: اشعه UV که از سولاریوم تابانده می شود باعث افزایش ریسک سرطان پوست می شود.

ناصری با تاکید بر اینکه هیج روش مطمئن و ایمنی برای برنزه کردن پوست چه از طریق سولار و چه از طریق نور خورشید وجود ندارد، گفت: هر بار که پوست تحت تابش اشعه UV چه از طریق سولار و چه از طریق نور خورشید قرار بگیرد ریسک سرطان پوست افزایش می یابد و استفاده از سولاریوم نسبت به نور خورشید برای برنزه کردن اصلا برتری خاصی ندارد و روش ایمنی نیست.

وی افزود: در حال حاضر تماس بیش از حد با اشعه UV، علت اصلی سرطان های پوست و پیری زودرس می باشد.

ناصری سرطان خال یا ملانوم را مهمترین سرطان پوست، عنوان کرد و افزود: تحقیقات نشان می دهد کسانی که برای برنزه شدن از سولاریوم استفاده می کنند 20 درصد نسبت به کسانی که استفاده نمی کنند افزایش ریسک برای ایجاد ملانوم دارند. این درصد به 59 درصد افزایش می یابد اگر این تماس قبل از سن 35 سالگی اتفاق افتاده باشد.

وی افزود: بنابراین ریسک ملانوم در کسانی که مرتب از سولاریوم استفاده می کنند یا در سنین خیلی پایین از سولار استفاده می کنند، بیشتر است.

ناصری به آمار سالانه سرطان های پوست در جهان اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 3.5 میلیون نفر مبتلا به سرطان غیر ملانومی و 70 هزار نفر مبتلا به سرطان ملانوم که عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان پوست است در جهان تشخیص داده می شوند.

وی افزود: بر اساس این آمار افرادی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام ملانوم هستند.

ناصری گفت: همچنین بر اساس این آمار زنانی که بیش از یک‌بار در ماه به سولاریوم می‌روند، حداقل ۵۵ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به ملانوم قرار می‌گیرند.

وی افزود: همچنین کسانی که معمولا موهای بور و چشم‌های روشن دارند، اشعه ماورای بنفش به پوست آنها بیشتر از بقیه آسیب می‌رساند.

ناصری خطرات سولاریوم و حمام آفتاب را برای افراد زیر ۱۸سال بیشتر دانست و افزود: علاوه بر اینکه کسانی که کک‌ومک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه آفتاب‌سوختگی در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند و نیز افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه‌کردن حتما با پزشک معالجشان مشورت کنند.

ناصری خاطرنشان کرد: زنانی که همیشه آرایش می‌کنند هم نباید برنزه شوند، چون ممکن است اشعه ماورای بنفش برایشان حساسیت ایجاد کند. ‍‍‍

ناصری گفت: در سولاریوم تابش اشعه UV سه برابر اشعه آفتاب در یک ظهر تابستانی است، این اشعه به عمقی ترین لایه های پوستی نفوذ می کند و باعث تخریب لایه های پوست، پیری زودرس، ایجاد چین و چروک و از دست رفتن الاستیسیتی پوست، کاهش بافت کلاژن در سطح پوست و در نهایت ایجاد لک های سفید و قهوه ای در پوست می شود.

وی افزود: دُزهای بالای UV همچنین باعث سوختگی پوست و آسیب به DNA و سلولهای کراتینوسیت و افزایش احتمالی سرطان پوست می شود.

وی با بیان اینکه مصرف برخی داروها حساسیت پوست را افزایش می دهد، استفاده از این داروها در حین برنامه سولاریوم را بسیار خطرناک داست و افزود: برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک ها، برخی داروهای ضد فشار خون، ضد افسردگی، برخی داروهای پوستی و داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن، باعث افزایش حساسیت فرد به اشعه UV می شوند و استفاده از این داروها هنگام قرارگیری در مقابله اشعه UV باعث سوختگی خیلی شدید می شود.

ناصری افزود: با توجه به این خطرات متخصصان پوست برنزه شدن با سولاریوم را در هیچ شرایطی توصیه نمی کنند و برنزه شدن با دستگاه سولاریوم توجیه علمی ندارد، چرا که حجم زیادی از اشعه ماورای بنفش در مدت زمان کم، به بدن تابیده می‌شود و می‌تواند عوارض بدی داشته باشد و پوست برنزه شده، پوست سالمی نیست.

وی افزود: برنزه کردن با سولاریوم مضرات به مراتب بیشتری از برنزه شدن بوسیله نورآفتاب دارد، چون اولا اشعه با قدرت بیشتر و ثانیا به هر دو طرف بدن این اشعه تابیده می‌شود.

وی توصیه کرد: در صورت تمایل افراد به بزنزه شدن بهتر است از روش های موقتی مانند کرم های برنزه کننده استفاده کنند.

ایسنا

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: