کد خبر: ۸۹۵۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید: ۲۲۲
استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی‌سی گفت: هر کدام از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس بغداد با یک یا چند شرکت‌کننده دیگر مشکلات دوجانبه دارند و همچنین رقبای تاریخی و ایدئولوژیک هستند. از آن گذشته، تقریبا همه آن‌ها آرزوی تسلط سیاسی منطقه‌ای دارند. همچنین در خصوص مساله‌ای مانند فلسطین هم اختلاف‌نظر بین آن‌ها وجود دارد. بنابراین من به موفقیت این کنفرانس امید زیادی ندارم.

به گزارش خبرداغ ، شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خبر برگزاری کنفرانس امنیتی بغداد در پاسخ به این سوال که عراق چه اهداف داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از برگزاری این کنفرانس دنبال می‌کند، گفت: هدف اصلی عراق از تشکیل این کنفرانس تقویت موضع سیاسی و اقتصادی خود است؛ از نظر سیاسی عراق می‌خواهد با بهبود و تحکیم روابط خود با کشورهای عربی از نقش ایران در این کشور بکاهد. این جریان از مدتی پیش در عراق شروع شده و دلیل آن هم رشد ناسیونالیسم و همچنین هویت عرب در برابر تعلقات مذهبی است. 

وی افزود: عراق همچنین می‌خواهد نقش خود را به عنوان یک بازیگر مهم در خاورمیانه تثبیت کند و اگر این کشور بتواند کمکی به کاهش تنش در منطقه کند، قادر خواهد بود حیثیت سیاسی خود را بالا ببرد و موفقیت در این مسیر به حیثیت بین‌المللی عراق هم کمک می‌کند. اعلام حضور رئیس‌جمهور فرانسه تا اینجا پیروزی بزرگی برای عراق است. از نظر منطقه‌ای هدف عراق از کاهش تنش‌ها به خصوص بین ایران و عربستان هم این است که این کشور به میدان رقابت‌های این دو کشور تبدیل نشود.  

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این سوال که عراق با چه سازوکاری به دنبال رفع مشکلات تهران با ریاض، اردن، مصر و برخی دیگر از کشورهای منطقه و عرب است، گفت: هدف اصلی عراق کاهش تنش بین ایران و عربستان است. ایران در واقع رقابتی با ترکیه در عراق ندارد چراکه به دلیل برخی مشکلات با تعدادی از کشورهای عربی نمی‌تواند با ترکیه وارد تنش شود. عراق ابزار لازم برای حل مشکلات منطقه‌ را ندارد؛ یعنی هیچ کدام از کشورهای منطقه این توانایی را ندارند. هدف اصلی کنفرانس هم حل مشکلات منطقه‌ای نیست. هدف تثبیت موقعیت عراق و افزایش حیثیت بین‌المللی این کشور و کسب امتیاز اقتصادی است.  
 
هانتر در پاسخ به این سوال که در این مقطع زمانی آیا اراده‌ای در کشورهای منطقه برای رفع مشکلات وجود دارد، گفت: هر کدام از کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس با یک یا چند شرکت‌کننده دیگر مشکلات دوجانبه دارند و همچنین رقبای تاریخی و ایدئولوژیک هستند. از آن گذشته، تقریبا همه آن‌ها آرزوی تسلط سیاسی منطقه‌ای دارند. همچنین در خصوص مساله‌ای مانند فلسطین هم اختلاف‌نظر بین آن‌ها وجود دارد. بنابراین من به موفقیت این کنفرانس امید زیادی ندارم. با این حال عراق می‌تواند از آن برای بهبود شرایط و تامین منافع خود بهره‌برداری کند.  
 
استاد دانشگاه جورج تاون در پاسخ به این سوال که ایران می‌تواند چه اهدافی را از شرکت در این کنفرانس دنبال کند، گفت: در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی و انزوای بین‌المللی ایران قدرت زیادی ندارد و هیچ کدام از کشورهای شرکت‌کننده هم نگاه مثبتی به کشور ندارند. برای مثال کشورهای عربی از موضع ایران در قبال فلسطین، لبنان و سوریه ناراضی هستند. عربستان هم حتی اگر نوعی گشایش در روابط حاصل شود، هیچ‌گاه از رقابت با ایران دست نخواهد کشید. به طور کلی، تا زمانی که ایران در موقعیت ضعیف اقتصادی باشد، در سطح منطقه و بین‌الملل منزوی است و نمی‌تواند در شکل‌گیری نظام منطقه‌ای به طوری که منافع ایران تامین شود، نقشی ایفا کند. 
 
وی ادامه داد: تا امروز سیاست منطقه‌ای ایران بر اساس حمایت از گروه‌های غیردولتی متمرکز بوده و در این میان ابزار اقتصادی و دیپلماتیک را از دست داده است. 

انتهای پیام/

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: