کد خبر: ۸۹۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
تعداد بازدید: ۵۰۴
دانشمندان دو گونه جدید غول پیکر دایناسور را در شمال غربی چین کشف کرده اند. بر اساس تحقیقی که روز پنجشنبه در مجلات علمی منتشر شد، دانشمندان دو گونه جدید غول پیکر دایناسور را در شمال غربی چین (منطقه‌ای که قبلاً فسیل دایناسور‌ها در آن پیدا نشده بود) کشف کردند.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب: دانشمندان دو گونه جدید غول پیکر دایناسور را در شمال غربی چین کشف کرده اند. بر اساس تحقیقی که روز پنجشنبه در مجلات علمی منتشر شد، دانشمندان دو گونه جدید غول پیکر دایناسور را در شمال غربی چین (منطقه‌ای که قبلاً فسیل دایناسور‌ها در آن پیدا نشده بود) کشف کردند.

به نقل از نیویورک پست، در سال‌های اخیر، تعدادی فسیل از منطقه‌ای در سین کیانگ کشف شد و شامل اژد‌های پرنده، تخمک‌های نسبتا سالم حفظ شده، جنین‌ها و قطعات فسیلی مهره‌های نخاعی و استخوان‌های دنده‌ای بود.

کشف سه فسیل جدید که قدمت آن‌ها در حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون سال بود، در ابتدا برای دانشمندان یک راز بود. با این حال، محققان آکادمی علوم چین و موزه ملی برزیل توانستند تشخیص دهند که دو مورد از آن‌ها متعلق به گونه‌های ناشناخته قبلی است: Silutitan sinensis و Hamititan xinjiangensis.

کشف دایناسور‌های غول پیکر چینی

هر دو نام از کلمه یونانی "تیتان" گرفته شده که به اندازه غول پیکر آن‌ها اشاره می‌کنند و با این معناست که این دایناسور‌ها بخشی از خانواده ساروپود‌ها هستند، یعنی بزرگترین حیواناتی که تا کنون روی زمین راه رفته اند و به دلیل گیاه خواری و گردن و دم بلند شناخته شده اند.

شیاولین وانگ و همکارانش که مدیر بررسی این فسیل‌ها است، می‌گوید طول گونه Silutitan بیش از ۲۰ متر (۶۵.۶ فوت) تخمین زده می‌شود که نام خود را از جاده ابریشم یا به زبان ماندارین "silu" گرفته است. مهره‌های گردن این دایناسور محققان را بر آن داشت که متعلق به خانواده ساروپود‌هایی به نام Euhelopodidae هستند که فقط در شرق آسیا یافت شده اند.

طول نمونه Hamititan حدود ۱۷ متر (۵۵.۷۷ فوت) بود و به گفته محققان، این گونه دارای ویژگی‌های مشابه با ساروپود‌های آمریکای جنوبی بود که این سوال بی پاسخ را ایجاد کرد: چگونه دایناسور‌های آمریکای جنوبی به چین رسیدند؟ بنابراین دایناسور‌های مذکور تقریباً به اندازه وال‌های آبی هستند که طول آن‌ها حدود ۲۳ تا ۳۰ متر (۷۵ تا ۹۸ فوت) است.

کشف دایناسور‌های غول پیکر چینی

نمونه سوم، که گونه جدیدی نبود، ممکن است مربوط به سوروپود somphospondylan باشد که از اواخر ژوراسیک تا اواخر دوره کرتاسه زندگی می‌کرده است.

دانشمندان، اسکلت فسیل شده و خرد شده این موجود را در صخره‌ای که در استان هوبئی چین حفظ شده بود، کشف کردند. محققان در این مطالعه نوشتند: "علاوه بر پلتروزور Hamipterus و یک دندان تروپود، این دایناسور‌ها اولین مهره داران گزارش شده در این منطقه هستند که باعث افزایش تنوع جانوری و اطلاعات مربوط به ساروپود‌های چینی می‌شود. "

کشف دایناسور‌های غول پیکر چینی

در اوایل سال جاری، دانشمندان بقایای موجودی کوچک بالدار با چشمانی گشاد و پوزخندی احمقانه را در استان هوبی چین کشف کردند. گونه جدید پتروسور فسیل شده و خرد شده در صخره‌ای به قدمت ۱۶۰ میلیون سال پیش پیدا شد. اولین فسیل دایناسور جهان که روی لانه تخم‌های خود نشسته بود نیز در ماه مارس در چین در گانژو کشف شد. بقایای اسکلت متعلق به یک اوویراپتوروسور بود (یک جانور پرنده مانند) که بیش از ۶۶ میلیون سال پیش در زمین پرسه می‌زد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: